مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
ارزیابی عملکرد لرزه ای پل سفید اهواز و روش بهسازی آن
FA
علیرضا
رهایی
استاد، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
rahaie@aut.ac.ir
سید
رسول میرقادری
استادیار، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
امیر
حجت
استادیار، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
پل های قوسی در تحمل و انتقال بارهای قائم عملکرد مناسبی دارند. اما عملکرد این پل ها در برابر بارهای جانبی مانند زمین لرزه، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله، بعد از ارزیابی سطوح مختلف عملکرد و شرایط آسیب پذیری پل های قوسی، عملکرد لرزه ای پل سفید اهواز که یکی از پل های قوسی آویزدار ایران است، مورد بررسی قرار گرفته است. مدل پل شامل یکی از دو دهانه بزرگ اصلی و پایه های دو سوی آن است. با انجام تحلیل طیفی و سپس تحلیل بارافزون، عملکرد پل در برابر زمین لرزه مورد ارزیابی قرار گرفته است و برای رسیدن به سطوح عملکردی مطلوب، روشی برای بهسازی پل پیشنهاد شده است.
پل قوسی,ارزیابی عملکرد لرزه ای,سطوح عملکرد,بهسازی
https://www.trijournal.ir/article_11367.html
https://www.trijournal.ir/article_11367_e02af4602795478d0805b9323f67a716.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
روشی ابتکاری برای محاسبه قابلیت اطمینان ظرفیت و دسترسی (اتصال) در شبکه های حمل و نقلی آسیب پذیر درون شهری*
FA
افشین
شریعت مهیمنی
0000-0002-7344-2067
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
shariat@iust.ac.ir
علی
منصورخاکی
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
محسن
بابایی
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
شبکه های حمل و نقلی ممکن است تحت تأثیر یک سری عوامل خارجی یا داخلی دچار افت عملکرد و ناپایداری جریان ترافیک شوند. عوامل خارجی عمدتاً شامل شرایط آب و هوایی خاص (مانند بارش برف، یخبندان و طوفان)، زلزله، بهمن و برخی عوامل دیگرند. عوامل داخلی آسیب پذیری ناشی از خرابی سیستم های کنترل، تصادفات، تعمیرات و ساخت و سازها هستند. تمامی عوامل یادشده می توانند منجر به افت ظرفیت کمان ها شوند و پاره ای از آنها تقاضای پایه موجود در زوج های مبدأ- مقصد شبکه را تحت تأثیر قرار می دهند. با توجه به اهمیت حفظ عملکرد شبکه در چنین شرایطی در یک سطح مطلوب، در دهه آخر قرن بیستم تعریفی جدید برای ارزیابی عملکرد شبکه های حمل و نقلی ارایه شده است که اعتمادپذیری شبکه را در شرایط عدم قطعیت بیان می کند. از این رو ارزیابی قابلیت اطمینان عملکرد شبکه های حمل و نقل در طراحی و یا ارتقا و بازسازی آنها نقش بسیار پر اهمیتی پیدا کرده است. در این مقاله روشی ابتکاری برای محاسبه قابلیت اطمینان عملکرد اجزای شبکه در سطوح مختلف سرویس دهی ارایه شده است که از آن می توان برای محاسبه قابلیت اطمینان دسترسی (اتصال) و قابلیت اطمینان ظرفیت شبکه در قالب یک رابطه ریاضی استفاده کرد. همچنین نتایج بکارگیری این روش در یک شبکه شماتیک، جهت نمایش کارآمدی آن، ارایه شده است.
شبکه حمل و نقل درون شهری,عدم قطعیت,قابلیت اطمینان دسترسی,قابلیت اطمینان ظرفیت
https://www.trijournal.ir/article_11368.html
https://www.trijournal.ir/article_11368_a10632ac932a8c081760cecc3816dd69.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
الگوی فرآیندی معماری منطقه ای سیستم های هوشمند حمل و نقل (مورد کاوی: محور کرج-چالوس)
FA
محمود
صفارزاده
دانشیار، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
saffar@iust.ac.ir
بابک
میربهاء
کارشناس ارشد، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
بابک
میربهاء
https://orcid.org/00
کارشناس ارشد، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
bmirbaha@gmail.com
محمود
صفارزاده
دانشیار، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
shideh_ehtesham@yahoo.com
در این پژوهش نسبت به طراحی الگویی برای پیشبرد معماری منطقه ای سیستمهای هوشمند حمل و نقل در کشور اقدام شده است. در الگوی ارایه شده، مهم ترین مرحله را تعیین نیازهای حمل و نقلی منطقه تشکیل می دهد. این نیازها اهداف اصلی پیشبرد معماری در منطقه را تعیین می کند. تبیین مفاهیم اجرایی و ملزومات عملکردی سیستم در حقیقت نحوه ارتباط بین اجزای حقیقی و مجازی سیستم را مشخص می کند که این ارتباطات، منجر به پیدایش اتصالگرها و همچنین جریان های اطلاعاتی بین اجزای سیستم می شوند. پلان به دست آمده در حقیقت مبین شمایی از سیستم نهایی در مقیاسهای کوچک تر خواهد بود. الگوی ارایه شده که مستقل از تکنولوژی طراحی شده است، فرآیندی است اقماری که کلیه خدمات قابل دریافت از این الگو را مشخص می کند. در این سیستم اجزای در حین عملکرد تنها با یک مرکز در تعامل اند. فرآیند پیشنهادی قابل اجرا در مناطق مختلف برون شهری کشور بوده و عنصر تکرارپذیری آن، امکان اعمال تغییرات پیشنهادی را مطابق با نظرات طراح فراهم می کند. همچنین، نسبت به بکارگیری الگوی پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی (محور کرج – چالوس) انجام شده است که با مطالعه مقدمات پیاده سازی ITS در این محور و مشکلات حمل و نقلی که محور با آن روبرو ست، نسبت به پیشنهاد فرآیند معماری ITS محور یاد شده اقدام شده است.
سیستمهای هوشمند حملونقل,معماری,مشکلات حمل ونقلی,مفاهیم اجرایی,اتصالگرها,ملزومات عملکردی
https://www.trijournal.ir/article_11369.html
https://www.trijournal.ir/article_11369_bdfb3e1eb5ea41137dfa617d40a95210.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
تحلیل تنش های برشی در جان تیر ورقهای با جان عمیق موج دار
FA
محمد
علی گودرزی خویگانی
دانشجوی دکتری سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
حسین
رجایی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
درطرح و ساخت تیر ورقهای با جان عمیق استفاده از جان موج دار به دلیل افزایش سختی خارج صفحه و مقاومت کمانشی آن ، بدون بکارگیری سخت کننده های قائم ، در دهه های اخیر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است . نوع خاصی از جانهای فلزی موج دار به همراه بالهای بتنی پیش تنیده در قالب تیرهای مرکب در پلها به طور وسیع به کار گرفته شده است. شکل پروفیل های مختلفی که معمولاً برای موج جان این تیر ها مورد استفاده قرار می گیرد ذوزنقه ای، زیگزاگ و سینوسی است. این تحقیق با تعبیه یک مدل سه بعدی اجزای محدود ، تحلیل تنش های برشی در جان تیر ورقهای فولادی با پروفیل موج ذوزنقه ای را با ملاحظه مدهای مختلف کمانشی ، مورد مطالعه قرار می دهد . همچنین بررسی پارامتریک جهت ارزیابی تأثیر پارامترهای هندسی مختلف در ظرفیت برشی نهایی جان این تیرورقها انجام شده است. این پارامترها برای موجهای ذوزنقه ای عبارتنداز: (1) زاویه موج ذوزنقه ای (2) طول قسمت مسطح موج (3) عمق موج (4) ضخامت جان (5) ارتفاع مقطع . با استفاده از مدل یاد شده مطالعات پارامتریک در برش، برای موج های سینوسی نیز دنبال شده و تأثیر طول موج و دامنه موج را در ظرفیت نهایی برش مورد بررسی قرار داده است. مقایسه نتایج حاصل از تحلیل عددی با نتایج حاصل از روابط تحلیلی موجود برای صفحات مسطح، فرض رفتار صفحات ارتوتروپیک را برای جان موج دار در حالت وقوع کمانشی کلی جان مورد تأیید قرار می دهد. بر پایه نتایج عددی حاصل شده ، مزایا و معایب جانهای با پروفیل موج سینوسی و ذوزنقه ای در پایان مورد ارزیابی قرار می گیرد.
اجزای محدود,تحلیل غیر خطی,تیر های با جان موج دار,موج ذوزنقه ای,موج سینوسی,روش عددی
https://www.trijournal.ir/article_11370.html
https://www.trijournal.ir/article_11370_2fc34037337de36ada7cb32427bede91.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
شبکه عصبی- فازی و بهینهیابی هزینهها توسط الگوریتم ژنتیک در مدلسازی مقاومت مارشال1 در تثبیت خاک با امولسیون و سیمان
FA
سید
مرتضی مرندی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
محمد
حسین باقری پور
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
مجتبی
قاسمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
m.ghasemi@kgut.ac.ir
پروین
صفاپور
عضو هیئت علمی، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
مجتبی
قاسمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
امروزه روشهای هوشمند در پیشبینی پارهای از کمیتها میتوانند به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهینه سازی مدلهای پیشبینی بکار روند. در این تحقیق دو هدف، یکی مدلسازی مقاومت مارشال نمونههای تثبیت شده با امولسیون قیر و سیمان جهت زیرسازی جاده ها و دیگری بهینه یابی هزینه های اجرایی کاربرد امولسیون قیر و سیمان در تثبیت این نوع زیرسازی دنبال شده است. به این منظور 170 آزمایش بر روی نمونههای تثبیت شده برای آموزش شبکه عصبی- فازی انجام شده و مورد استفاده قرار گرفته اند. سپس مقاومت مارشال نمونهها، توسط شبکه هوشمند عصبی - فازی مدل شده و با استفاده از الگوریتم ژنتیک هزینه های اجرایی بهینه یابی شده است. در مدل سازی انجام شده از نرم افزار MATLAB استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که با مدل پیشنهادی میتوان تا حدود زیادی در هزینههای ساخت جادهها صرفهجویی کرد.
مدل سازی مقاومت مارشال,تثبیت خاک,امولسیون,سیمان
https://www.trijournal.ir/article_11371.html
https://www.trijournal.ir/article_11371_4b18c1bb9b1746980909682176d889ad.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
استفاده از آزمایش کشش غیر مستقیم جهت ارایه مدلی برای پیش بینی عمرخستگی نمونه های آسفالتی
FA
محمود
عامری
0000-0002-6098-1037
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
ameri@iust.ac.ir
احمد
منصوریان
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو هیأت علمی، پژوهشکده حمل و نقل، تهران، ایران
a.mansourian@bhrc.ac.ir
احمد
منصوریان
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو هیأت علمی، پژوهشکده حمل و نقل، تهران، ایران
a.mansourian@bhrc.ac.ir
به طور کلی روسازیها پس از گذشت چند سال از بهره برداری (کمتر از عمر بهره برداری)، به خرابی هایی از جمله قیر زدگی، انواع مختلف ترکها، ناهمواری و یا تلفیقی از آنها دچار می شوند. به همین دلیل متولیان راهسازی همواره به دنبال راه حلهایی بوده اند که عمر روسازی راهها را بیشینه و هزینه تعمیر و نگهداری آنهارا کمینه کند. ازجمله خرابیهایی که معمولاً در روسازی راهها مشاهده می شوند, ترکهای خستگی هستند. برای تهیه مخلوط آسفالتی مقاوم در برابر بروز ترکهای خستگی زودرس, آزمایشهایی پیشنهاد شده اند که معمولاً انجام آنها نیاز به تجهیزات ویژه و صرف زمان طولانی دارد. به همین دلیل پژوهشگران روابط متنوعی را برای پیش بینی عمرخستگی مخلوطهای آسفالتی ارایه کرده اند که البته این روابط نیز برای شرایط خاص انجام آزمایش (نوع مصالح, دما و ...)معتبر ند، اما باید برای شرایط دیگر اعتبار سنجی و صحت کاربرد آنها مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش سعی شده است با توجه به امکانات آزمایشگاهی موجود در کشور و استفاده از آزمایش کشش غیر مستقیم رابطه ای برای پیش بینی عمر خستگی مخلوطهای آسفالتی رایج که در رویه آسفالتی راههای کشور مورد استفاده قرار می گیرند ارایه شود. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می دهند که با استفاده از درصد فضای خالی مصالح سنگی پرشده با قیر و ضریب برجهندگی نمونه های آسفالتی می توان رفتار خستگی مخلوطهای آسفالتی را مورد بررسی قرار داد.
ترک خستگی,عمرخستگی,مخلوطهای آسفالتی,آزمایش کشش غیر مستقیم
https://www.trijournal.ir/article_11372.html
https://www.trijournal.ir/article_11372_9828d6fe173662bd78356f3e76efaa00.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
(یادداشت فنی) طرح ریزی خدمات داخل قطارهای ویژه با استفاده از QFD
FA
محسن
پورسید آقایی
استادیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
جعفر
محمودی
عضو هیأت علمی، دانشکده فنی، دانشگاه امام حسین (ع) ، تهران، ایران
محمد
ذوالقدری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران
امروزه از خصوصیات یک سازمان موفق، خلاق و کارآمد آن است که از خواسته های مشتریان خود اطلاع یافته و با در نظر گرفتن آنها در بهبود کیفیت کالاها یا خدمات خود، در جهت رضایتمندی مشتریان خود گام بردارد. یکی از روشهایی که می تواند به این منظور مورد استفاده قرار گیرد، تکنیک QFD 1 است که مبنای این مقاله است. در این مقاله برای جمع آوری خواسته های مسافران قطارهای ویژه شرکت رجاء از مصاحبه ساخت یافته و پرسشنامه، که روایی و پایایی آن سنجیده شده، استفاده شده است. پس از جمع آوری خواسته های مسافران، این خواسته ها در 7 دسته گروه بندی شده و سپس بر اساس درجه اهمیت و میزان رضایتمندی اختصاص یافته به هر یک از آنها از طرف مسافران، تعدادی از آنها برای بررسی و تحلیل انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل خواسته ها و الزامات مسافران و تعیین خدمات و الزامات عملیاتی مربوط به آنها از رویکرد 3 ماتریسی سازگار شده QFD استفاده شده و در نهایت الزامات عملیاتی مورد نیاز برای اجرای خدمات برآورده کننده خواسته های مسافر در داخل قطارهای شرکت استخراج و ارایه شده است.
بکارگیری کارکرد کیفی (QFD),QFD in Services,QFD و قطار,QFD application و صدای مشتری
https://www.trijournal.ir/article_11373.html
https://www.trijournal.ir/article_11373_b452ec42baedd395a58eb502e047830b.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
4
1
2007
04
01
(یادداشت فنی) تحلیل حساسیت مدل محاسبه تأخیر حرکت گردش به چپ محافظت نشده در HCM
FA
داریوش
دریایی
عضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
علی
پیردوانی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
صورت حفاظت نشده انجام می شود، احتمال برخورد و تصادف این حرکتها با حرکت مستقیم رویکرد مخالف نیز افزایش می یابد. در این تحقیق برای رفتار حفاظت نشده، مطابق استاندارد HCM، تأخیر در حرکت گردش به چپ به صورت نمودارهایی با متغیرهای حجم گردش به چپ، حجم حرکات مستقیم رویکرد مخالف، تعداد خطوط حرکات مستقیم رویکرد مخالف، و نسبت زمان سبز مؤثر توسط تحلیل با نرم افزار Hicap رسم شده است. نمودارهای روند تغییر تأخیر به ازای تغییر حجم در هر یک از حالات گوناگون رسم شده است. از روی نمودارهای روند تغییر تأخیر، منحنیهای هم تأخیر برای سه سطح سرویس D و E و F بر اساس حجم گردش به چپ و حجم حرکات مستقیم برخوردی برای شرایط مختلف رسم شدند. با مقایسه تأخیر در حجم های مختلف در شرایط رفتار حفاظت نشده و حفاظت شده، یک مرز پیشنهادی بین استفاده از این دو شرایط ارایه شد.
رفتار حفاظت نشده,تأخیر و حرکت گردش به چپ,تقاطع ها
https://www.trijournal.ir/article_11374.html
https://www.trijournal.ir/article_11374_9476307eeab9f63b7d4ccdc8958f985f.pdf