مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
بررسی تطبیقی تحدید مسئولیت متصدی حمل و نقل در قراردادهای حمل و نقل بینالمللی کالا
FA
با وجود اینکه هدف از وضع مقررات مسئولیت مدنی، جبران کا مل خسارات وارده به زیان دیده است، لیکن در کنوانسیونهای بینالمللی ناظر به مسئولیت متصدیان حمل و نقل سقف معینی پیشبینی شده است، به این معنا که در صورت بروز هرگونه خسارت، اعم از فقدان یا تلف کالا، خسارت وارده به آن و یا تأخیر در تحویل، مسئولیت حمل کننده جز در مواردی که در خود مقررات پیشبینی شده است، از سقف معینی تجاوز نخواهد کرد. به این قاعده مقرردر کنوانسیونهای بینالمللی، تحدید مسئولیت نامند. بررسی میزان مسئولیت متصدی حمل ونقل ریلی در کنوانسیون کوتیف، دریایی در کنوانسیونهای بروکسل و هامبورگ، هوایی در کنوانسیونهای ورشو، لاهه، گوآتمالا، مونترال و جادهای بموجب کنوانسیونهای CMR و معیار محاسبه آن ،موضوع بررسی شده در این مقاله است.
تحدید مسئولیت,متصدی حمل و نقل,میزان غرامت,کنوانسیون,کالا
https://www.trijournal.ir/article_11500.html
https://www.trijournal.ir/article_11500_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
بهرهوری در بخش حملونقل با استفاده از رهیافت کالمن فیلتر
FA
میرحسین
موسوی
الزهرا، اقتصاد
پیمان
پژمان زاد
پژوهشکده حمل ونقل، پژوهشکده حمل ونقل
امروزه بهبود بهرهوری به عنوان بهترین و موثرترین روش دستیابی به رشد با توجه به کمبود منابع تولید و افزایش رقابت مطرح است و با توجه به اینکه حملونقل جزء مهمترین و تاثیرگذارترین زیرساخت کشور محسوب میشود، لذا سنجش و ارتقاء بهرهوری این بخش از اهمیت فراوانی برخوردار است.
هدف از این مقاله محاسبه بهرهوری در بخش حملونقل کشور با استفاده از رهیافت کالمن فیلتر میباشد و نتایج بدست آمده برای تولید بالقوه و سیکل تولید در بخش حملونقل با روشهای هدریک-پرسکات2 (HP) و باکستر-کینگ3(BK) مقایسه و تجزیه و تحلیل گردیده است. نتایج نشان میدهد که هر سه روش افزایش ثبات اقتصادی در سالهای اخیر در بخش حملونقل را تأیید میکند. همچنین در سالهای اخیر بهرهوری در بخش حملونقل روندی کند اما مثبت داشته و از ثبات نسبی برخوردار بوده است.
بهرهوری,بخش حملونقل,تولید بالقوه,رهیافت کالمن فیلتر
https://www.trijournal.ir/article_11501.html
https://www.trijournal.ir/article_11501_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
مکانیابی پایانههای مسافربری برونشهری با استفاده از مدل بهینهسازی چند معیاره در شهر تهران
FA
محمدرضا
سلیمانی کرمانی
استادیار
soleimani@bhrc.ac.ir
سعید
مزرعه
آزاد علوم و تحقیقات، عمران
saeid_mazraeh@yahoo.com
چکیده
بررسی فرایندهای مکانیابی بکار گرفته شده در شهرهای کشور بیانگر آنست که در بسیاری از شهرهای کشور موقعیت مکانی پایانههای مسافربری برونشهری به صورت غیر علمی و تنها بر اساس نظرات کارشناسی تعیین شده است. در این مقاله، از یک مدل ریاضی- کارشناسی چندمعیاره که توسط نویسنده گان این مقاله تدوین شده به منظور مکانیابی پایانه های مسافربری در شهر تهران استفاده شد. ابتدا با توجه به عدم وجود اطلاعات کافی در این خصوص، با انجام مصاحبه با کارشناسان و متخصصین و تکمیل پرسشنامههای تدوین شده، مناسبترین و مهمترین معیارها در مکانیابی پایانهها شناسایی شدند.
جهت اجرای این مدل که برنامهریزی ترکیبی در مقیاس بزرگ میباشد، از نرمافزار TransCAD و روش “شاخه و کرانه” استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصل از اجرای این مدل، 4 مکان جهت احداث پایانه در شهر تهران پیشنهاد شد و از لحاظ فنی و اقتصادی مورد تحلیل قرار گرفت. در این مقاله مقایسه نتایج حاصل از مدل پیشنهادی این تحقیق ومدل موجود در طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران، مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. با مقایسه نتایج حاصل از این دو مطالعه مشخص گردید که سیستم پیشنهادی مطالعات جامع شهر تهران، 14 نقطه را به منظور احداث پایانه پیشنهاد کرده است، در حالیکه با استفاده از مدل مکانیابی در این پژوهش، احداث پایانه در بیش از 4 مکان را از نظر اقتصادی توجیح پذیر نمی باشد. لذا با توجه به اختلاف قابل توجه وضعیت عملکردی، به وضوح میتوان روش پیشنهادی این تحقیق را به عنوان یک روش موثر و کارامد در مکانیابی پایانهها در نظر گرفت.
کلمات کلیدی: پایانه مسافربری,سفرهای برونشهری,پایانه های متمرکز,روش شاخه و کرانه
https://www.trijournal.ir/article_11502.html
https://www.trijournal.ir/article_11502_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان
FA
نسترن
محمدی
صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها
رشد جمعیت سال های اخیر کلان شهر اصفهان و وجود آثار تاریخی و فرهنگی در هسته مرکزی آن که محدودیت هایی در ساخت خیابان ها ایجاد کرده، باعث بروز مشکلات و معضلات حمل و نقلی و ترافیک در سطح این شهر شده است. یکی از راهکارهای مهم برای حل مسأله حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح این شهر می باشد. گرچه شبکه اتوبوسرانی اصفهان با بیش از 2000 کیلومتر پوشش خطی در حال ارائه خدمت به شهروندان است اما میزان سهم نسبی این گونه حمل و نقلی در جابجایی مسافرین شهر بسیار کم می باشد. بهبود شبکه اتوبوسرانی اصفهان می تواند باعث جذب مسافرین از دیگر گونه های حمل و نقلی به آن شود. یکی از راه های بهبود شبکه اتوبوسرانی، کاهش تعداد انتقالات مسافرین می باشد. طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی می تواند تعداد انتقالات را کاهش دهد و باعث بهبود عملکرد شبکه اتوبوسرانی از دیدگاه مسافرین و جذب آن ها به شبکه شود. در این مقاله، ابتدا جهت تعیین کریدورها و مسیرهای اصلی کاندید برای طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان، نقشه های تمایل به حرکت طولانی برد مردم شهر اصفهان ساخته شده است. سپس با استفاده از نقشه های تمایل به حرکت طولانی برد مردم شهر اصفهان همراه با مد نظر قرار دادن یک سری فروض خاص و همچنین نظرات کارشناسان حمل و نقل شهر، سه مسیر بلند با ادغام مسیرهای موجود پیشنهاد شده است. جهت ارزیابی مسیرهای پیشنهادی، از نرم افزار تخصیص ترافیک برای مقایسه وضع موجود و وضع پیشنهادی استفاده شد. نتایج حاصل از ارزیابی این مسیرها که بهبود در یک سری از معیارها را نشان می دهد، حاکی از مؤثر بودن طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان می باشد.
حمل و نقل عمومی,شبکه اتوبوسرانی شهری,طراحی مسیرهای بلند,تقاضای سفر,نقشه تمایل به حرکت طولانی برد
https://www.trijournal.ir/article_11503.html
https://www.trijournal.ir/article_11503_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
ارزیابی آزمایشگاهی تأثیر افزودنی بنتونیت بر خواص عملکردی مخلوط آسفالتی
FA
رضوان
باباگلی
علم و صنعت ایران، عمران
حبیب
شهریاری هولاسو
علم و صنعت ایران، عمران
رضوان
باباگلی
علم و صنعت ایران، عمران
rezvan_babagoli@yahoo.com
هدف از این مقاله بررسی تأثیر افزودنی بنتونیت بر خواص مکانیکی و عملکردی مخلوط آسفالتی گرم می باشد. افزودنی بنتونیت با درصدهای ۱۰%، ۱۵%، ۲۰%، ۲۵% و ۳۰% نسبت به وزن قیر برای اصلاح قیر مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق خصوصیات مکانیکی و عملکردی مخلوط آسفالتی اصلاح شده از طریق آزمایشهایی از قبیل، مقاومت مارشال، مدول دینامیکی، حساسیت رطوبتی و تغییر شکل دائمی مورد ارزیابی قرار گرفت. در تحقیق حاضر خصوصیات عملکردی مخلوط آسفالتی از طریق آزمایشهای تغییر شکل دائمی و مقاومت شیارشدگی مورد بررسی قرار گرفت. روش آزمایش مورد استفاده جهت این ارزیابی، تست خزش دینامیکی و شیار جای چرخ می باشد. نتایج نشان داد استفاده از بنتونیت سبب بهبود مقاومت مارشال، مدول دینامیکی، مقاومت در برابر حساسیت رطوبتی و مقاومت در برابر تغییر شکل های دائمی مخلوط های آسفالتی شده است. همچنین نمونه های آسفالتی مقاومت خوبی در برابر تغییر شکل های دائمی در آزمایش شیار چرخ از خود نشان دادند.
قیر اصلاح شده,بنتونیت,خواص عملکردی,حساسیت رطوبتی,خواص مکانیکی,مخلوط آسفالتی
https://www.trijournal.ir/article_11504.html
https://www.trijournal.ir/article_11504_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
ارزیابی ریسک در پروژههای پلسازی با استفاده از آنالیز درخت خطای فازی
FA
سیما
راستگو
موسسه آمزش عالی طبری، مهندسی عمران
تحلیل درخت خطا یکی از کارآمدترین روشهای ارزیابی ریسک است. در این تحلیل، دلایل وقوع یک رویداد نامطلوب، به شکل گرافیکی و با استفاده از دریچههای منطقی مشخص میشوند. تعیین احتمال وقوع رویداد نامطلوب در بسیاری موارد از جمله صنعت ساخت به دلیل دسترسی محدود به اطلاعات بسیار مشکل و یا حتی غیرممکن است. در این حالت استفاده از عملیات ریاضیاتی فازی که از نظر محاسباتی سادهاند و نیازی به اطلاعات مفصل تجربی ندارند، میتوانند به عنوان ابزاری مفید واقع شوند. در این مقاله نیز با بکارگیری رویکرد تحلیل درخت خطای مبتنی بر منطق فازی، ابتدا دلایل اصلی وقوع ریسک توقف، هنگام انجام برخی از فعالیتهای ساخت پروژههای پلسازی برای شناسایی استراتژیهای کاهش ریسک مناسب و سپس احتمال شکست استراتژیهای تقلیل با هدف بهبود استراتژیها مورد ارزیابی قرار میگیرند. استفاده از چنین روشی میتواند با تقلیل یا حذف دلایل اصلی، سبب مدیریت اثربخشتر مدیران در پروژهها شود.
ریسک,آنالیز درخت خطا,رویداد رأس,احتمال فازی
https://www.trijournal.ir/article_11505.html
https://www.trijournal.ir/article_11505_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
بررسی تاثیر خرده لاستیک ها بر کاهش ارتعاشات منتشره از خطوط ریلی در محیط اطراف
FA
مرتضی
اسماعیلی
0000-0002-8189-5584
علم و صنعت ایران، مهندسی راه آهن
m_esmaeili@iust.ac.ir
تجربه های آزمایشات میدانی صورت گرفته در کشور هائی مانند آمریکا و کره جنوبی تاثیر مثبت بکارگیری یک لایه خرده لاستیک به عنوان زیر بالاست را در کاهش ارتعاشات محیطی منتشره ناشی از عبور قطار نشان داده است. لیکن در این مطالعات در خصوص محدوده موثر فرکانسی و میزان کاهش سرعت ارتعاشات محیطی اختلاف نظر وجود دارد. از این رو در تحقیق حاضر با استفاده از کوپلاژ موجود در آزمایشگاه روسازی دانشکده مهندسی راه آهن و با استفاده از تجهیزات آزمایش ضربه- پاسخ ، رفتار دینامیکی خط بالاستی در دوحالت با و بدون لایه خرده لاستیک به عنوان لایه زیرین بالاست، مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور با تحریک ریل، بالاست و تراورس در نقاط مختلف نمونه آزمایشگاهی میزان سرعت ارتعاشات در فواصل مشخصی از محور خط ارزیابی و نتایج در قالب نمودار های سرعت-زمان ، سرعت-فاصله و سرعت-فرکانس نسبت به نقطه تحریک ارائه شده است. تحلیل های صورت گرفته از برداشت های آزمایشات در محدوده فرکانسی 0 الی 500 هرتز، کاهش 17 تا 46 دسی بل را برای اعمال ضربه روی بالاست نشان داده که این مقدار برای اعمال ضربه روی تراورس و ریل به ترتیب بین 6 تا 32 دسی بل و 6 تا 47 دسی بل می باشد. نتایج ارزیابی کلی از نتایج آزمایشات صورت گرفته مبین آن است که لایه خرده لاستیک با محدوده دانه بندی 5 تا 50 میلیمتر و به ضخامت 20 سانتیمتر ، به میزان 6 الی47 دسی بل در ارتعاشات محدوده ی فرکانسی 32 تا 250 هرتز کاهش ایجاد نموده است.
خرده لاستیک,کاهش ارتعاشات ریلی,سرعت ارتعاشات,فرکانس عملکرد,دسی بل ارتعاشات
https://www.trijournal.ir/article_11506.html
https://www.trijournal.ir/article_11506_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
یک تحلیل کمی از تأثیر جنسیت بر میزان تمایل برای سفر با دوچرخه
FA
وجیهه
امینی
تربیت مدرس، مهندسی عمران
امروزه، افزایش بیرویه خودروهای سواری در سطح شهرها و رشد روزافزون سفرهای درونشهری، مشکلاتی از جمله تراکم و آلودگی هوا بوجود آورده و منجر به تنزل کیفیت زندگی در کلانشهرها شده است. در چنین شرایطی معمولاً بکارگیری سیستمهای مدرن و روشهای جدید حملونقلی مطرح میشوند در صورتی که روشهای سنتی نیز میتوانند از اهمیت ویژهای برخوردار باشند، که استفاده از سیستم دوچرخهسواری با توجه به فوایدی چون: کاهش تراکم و آلودگی هوا و افزایش سطح فعالیت فیزیکی مردم به عنوان یک گزینه منحصر به فرد مطرح میباشد. این مقاله به تحلیل کمی تأثیر جنسیت بر میزان تمایل به استفاده از این وسیله ساده، ارزان و فاقد آلاینده میپردازد. در این مطالعه با استفاده از نتایج پرسشگری از 1096 شهروند تهرانی در منطقه 8 و 1384 نفر- سفر، مدل لوجیت دوگانه، به طور مجزا برای زنان و مردان جهت تحلیل عوامل مؤثر بر تمایل آنها برای سفر با دوچرخه ساخته شده است و برای اولین بار اثر متغیرهای مستقل از جمله نوع وسیله نقلیه و هدف سفر مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد، زنانی که از وسیله نقلیه شخصی و مردانی که از اتوبوس و مترو برای سفر استفاده مینمایند، تمایل کمتری به تغییر شیوهی سفر با دوچرخه دارند. از طرفی زنان در سفرهای با هدف خرید تمایل بیشتر و در سفر با هدف آموزشی تمایل کمتر برای دوچرخهسواری دارند، این در حالی است که مردان در سفرهای با هدف آموزشی تمایل بیشتری برای دوچرخهسواری دارند. نتایج بیانگر آن است که با افزایش سن به علت کاهش توانایی جسمی و فیزیکی بدن و افزایش آسیبپذیری بدن، تقاضای سفر با دوچرخه برای هر دو گروه زن و مرد کاهش مییابد. افزایش زمان سفر مورد انتظار برای دوچرخهسواری نیز باعث کاهش تمایل سفر با دوچرخه برای زنان و مردان میشود. نتایج همچنین نشان میدهد عوامل افزایشدهنده احتمال سفر با دوچرخه برای مردان عبارتند از: سفر در ساعت اوج ترافیک و مردان با تعداد سفر بیشتر.
سفر با دوچرخه,حملونقل غیر موتوری,اثر جنسیت,لوجیت
https://www.trijournal.ir/article_11507.html
https://www.trijournal.ir/article_11507_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
10
4
2014
01
01
تحلیل الاستوپلاستیک تونلهای زیر سطح آب زیرزمینی
با درنظرگرفتن اثر تراوش
FA
احمد
فهیمیفر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندسی عمران و محیط زیست
در این مقاله، مدلی تحلیلی- عددی برای تونلهای زیر سطح آب زیرزمینی در شرایط تقارن محوری و کرنش صفحهای ارائه شده است. با در نظر گرفتن رفتار نرمکرنشی توده سنگ هوک و براون و مدلهای مختلف تراوش، مدلی الاستوپلاستیک برای تحلیل تونلهای زیر سطح آب زیرزمینی با مقطع دایروی پیشنهاد شده است. با مقایسه مدلهای مختلف تراوش، مدل دقیقتر انتخاب و در این پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد. در روش ارائه شده تاثیرات نمو کرنش الاستیک در ناحیه پلاستیک و زاویه اتساع توده سنگ نیز لحاظ میگردد. روش حل مسئله در ناحیه پلاستیک با توجه به درنظرگرفتن رفتار نرمکرنشی تودهسنگ روش پلهای است که در آن پارامترهای مقاومتی تودهسنگ به صورت گام به گام از مقادیر حداکثر خود تا مقادیر ماندگار تغییر میکند. همچنین تنشها، کرنشها و تغییرشکلهای توده سنگ نیز از مقادیر مرز الاستوپلاستیک تا مقادیر مرز تونل به صورت گام به گام تغییر میکند. از سوی دیگر، برای ناحیه الاستیک روابط تحلیلی بسته به دست میآید. دقت و کاربرد عملی روش ارائه شده در شرایط خشک و تر مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج به دست آمده، تاثیر زاویه اتساع ، نمو کرنش الاستیک در ناحیه پلاستیک و مدلهای مختلف تراوش را به خوبی نشان میدهند.
تونل,تحلیل الاستوپلاستیک,رفتار نرمکرنشی,فشار آب حفرهای,تراوش
https://www.trijournal.ir/article_11508.html
https://www.trijournal.ir/article_11508_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf