مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
بررسی آزمایشگاهی رفتار فیزیکی و مکانیکی مخلوطهای آسفالتی اصلاح شده با مصالح سنگی سربارهای
227
238
FA
منصور
فخری
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
fakhri@kntu.ac.ir
امین
احمدی
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
a_ahmadi@mail.kntu.ac.ir
رضا
علی نسب
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، زنجان
محمد
کریمی گوغری
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
<em>در این تحقیق با هدف امکان سنجی و فرمولاسیون کاربرد سرباره فولاد </em><em>در مخلوطهای آسفالتی پس از بررسی خصوصیات مصالح سنگدانه</em><em></em><em>ای سرباره فولاد با استفاده از تجهیزات پراش اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی، هفت سری مخلوط آزمایشگاهی که در هر یک از آنها نسبتی از سنگدانه آهکی با سنگدانه سرباره فولاد جایگزین شده بود ساخته شدند. با استفاده از روش طرح اختلاط مارشال، درصد قیر بهینه و سایر پارامترهای مارشال بدست آمد. همچنین آزمایشات تعیین مقاومت لغزندگی و خواص اصطکاکی مخلوطهای آسفالتی حاوی مصالح سربارهای با استفاده از دستگاه پاندول انگلیسی و روش پخش ماسه بر روی نمونههای دال شکل انجام شد. نتایج نشان داد که در مخلوط ساخته شده با مصالح سربارهای، پارامترهای استقامت مارشال، وزن مخصوص و مقاومت لغزندگی افزایش چشمگیری پیدا میکند ولی مصرف قیر و فضای خالی مخلوط به طور قابل توجهی افزایش مییابد. این در حالی است که در مخلوطهایی که در آنها تنها بخشی از مصالح درشتدانه آهکی با مصالح سربارهای جایگزین شده است با بهبود قابل قبول در پارامترهای ذکر شده، مصرف قیر و فضای خالی مخلوط نیز در حدود متعارف و مجاز قرار میگیرند. در این تحقیق همچنین حساسیت رطوبتی مخلوطها به روش آشتو </em><em>T-283</em><em> مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از کاهش حساسیت رطوبتی مخلوطهای حاوی مصالح سربارهای است. بررسی پتانسیل انبساطی مخلوطها نیز نشان داد که انبساط نمونههای حاوی سرباره فولاد پس از 7 روز کمتر از 1% است.</em><br /> <br />
مخلوط آسفالتی داغ,سرباره فولاد,پراش اشعه ایکس,میکروسکوپ الکترونی,مقاومت لغزندگی
https://www.trijournal.ir/article_51001.html
https://www.trijournal.ir/article_51001_734eca54d4bffc8fdc128fb71c8c2730.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
الگویی برای تأمین مالی طرحهای زیرساختی حملونقل جادهای در ایران با تمرکز بر ظرفیتهای بازار سرمایه
239
262
FA
محمدهاشم
بتشکن
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
mh.botshekan@gmail.com
فرشته
رحیمی الماسی
دانشجو دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
fereshteh.rahimi@yahoo.com
<em>هدف تحقیق حاضر </em><em>طراحی </em><em>الگویی برای</em><em>تأمین مالی طرح</em><em></em><em>های زیرساختی</em><em>حملونقل جادهای</em><em>در ایران با تمرکز بر ظرفیت</em><em></em><em>های بازار سرمایه میباشد. کسری منابع دولتی و مشکلات سیستم بانکی در ایران، توجهها را به بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژههای زیرساختی معطوف نموده است. لیکن بهرهمندی از ظرفیتهای بازار سرمایه محقق نخواهد شد، مگر بهواسطۀ ابزارها و نهادهای مالی مناسب که در بستری از قوانین و مقررات دقیق و شفاف ارائه شده باشند. در این پژوهش</em><em>، برمبنای </em><em>روش تحقیق آمیخته</em><em>، درابتدا مستندات، بهشکل نظاممند بررسی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان انجام شد تا بر مبنای </em><em>استراتژی</em><em> مهندسی مالی اسلامی مبتنیبر پاسخ به نیاز، الگوی اولیه طراحی شود. حصول اطمینان از تناسب الگوی اولیه با روش دلفی و بااستفاده از پرسشنامه و مصاحبه در دو بخش </em><em>انجام</em><em> شد. در بخش اول یا بررسیهای فقهی، علاوهبر تکمیل پرسشنامه (8عدد) و انجام مصاحبه (4بار)، موضوع از طریق استفتا از مراجع تقلید عظام (</em><em>8</em><em>فتوا) و درنهایت بررسی در کمیتۀ تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار (4جلسه) </em><em>بررسی</em><em>شد. </em><em>در بخش دوم در حوزههای راه، بازار سرمایه و دانشگاه 41پرسشنامه تکمیلشد و 28جلسۀ مصاحبه و 9جلسه گروهی برگزار گردید. در انتها بااستفاده از طرح مثلثسازی، نتایج کیفی و کمّی مقایسه و جمعبندی گردید. الگوی پیشنهادی با اکثریت آرای اعضای گروه دلفی مورد تأیید قرار گرفت که در سه حوزۀ ابزار مالی، نهاد مالی و قوانین و مقررات ارائه شده است. در حوزۀ ابزار مالی اوراق جعاله، منفعت و خریددین برای حالتهای مختلف پروژه پیشنهادشد و مدل عملیاتی اوراق جعاله پروژه بهعنوان ابزار مالی جدید به تأیید خبرگان رسید. در حوزۀ نهاد مالی پیشنهاد ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت، نهاد یا نهادهای متولی، مؤسسات رتبهبندی و انجام برخی امور توسط صندوق توسعۀ حمل و نقل ارائه شد. در حوزۀ قوانین و مقررات برخی تغییرات جهت تسهیل تأمین مالی پروژههای راه از طریق بازار سرمایه پیشنهاد گردید.</em><br />
تأمین مالی,طرح زیرساخت,حملونقل جادهای,بازار سرمایه
https://www.trijournal.ir/article_50994.html
https://www.trijournal.ir/article_50994_00397177c01994117e5c9424fa055f08.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
ساخت مدل تصمیم به عبور دانشآموزان از عرض جادههای برونشهری
263
274
FA
فرشیدرضا
حقیقی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
farshidreza@gmail.com
شهرام
عباسی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
<em>یکی از بخش های بسیار مهم مهندسی ترافیک مسئلهی عابرین پیاده است. به علت ویژگیهای معمول شخصیتی، انتظار رفتار غیرمحتاطانه از عابرین نوجوان دور از ذهن نیست. همچنین در کشور ایران تعداد بسیار زیادی از مراکز تحصیلی و آموزشی که اساساً مورد استفادهی نوجوانان قرار میگیرند در حاشیهی راههای برونشهری واقع هستند و تردد عابرین پیاده در کنار چنین موسساتی مکرراً مشاهده میگردد.</em><em>بررسی اندرکنش عابرین با وسایل نقلیه و جریان ترافیک در این نواحی میتواند در راستای بهبود ایمنی و تسهیلات عابرین نتایج مفیدی را ارائه کند. در این پژوهش دانشآموزان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین قشرهای عابرین پیاده در جادههای برونشهری مورد بررسی قرار گرفتند و دادهها از فیلم ویدئویی ضبط شده از محل عبور دانش آموزان 3 مدرسه، </em><em>در جادهای برون شهری واقع در شهرستان محمودآباد استان مازندران، طی سه روز کاری هفته استخراج گردید. سپس احتمال عبور عابرین از عرض خیابان با استفاده از نرم افزار</em><em>spss </em><em> و مدل رگرسیون لجستیک مورد بررسی قرار گرفت.</em><em>نتایج نشان داد که </em><em>متغیرهای زمان انتظار قبل از عبور، فاصله وسیله نقلیه خط دور و مقدار سرفاصله بر احتمال عبور عابرین از عرض جاده تاثیر بسزایی دارند. همچنین در بین متغیرهای تاثیرگذار مقدار سرفاصله بیشترین تاثیر را در احتمال عبور عابرین داشته است.</em><br /> <strong> </strong><br /> <br />
عابرین پیاده,ایمنی,احتمال عبور,رگرسیون لجستیک,سرفاصله
https://www.trijournal.ir/article_50998.html
https://www.trijournal.ir/article_50998_d706c86e9a9697b0f0b9ed06fb24b82d.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
مدلسازی و حل ابتکاری مسئله برنامهریزی موجودی با ملاحظه تنوع در روشهای حملونقل
275
290
FA
مصطفی
حسنپور
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، ایران
نورالدین
دبیری
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
n.dabiri@gu.ac.ir
<em>مدیریت موجودی توسط فروشنده (</em>VMI<em>) یکی از </em><em>استراتژیهای</em><em> معمول در زنجیره تأمین است که در آن به فروشنده اجازه داده میشود تا از طرف خریدار با توجه به محدودیتهای ذکر شده در قرارداد</em><em>در مورد زمان و مقدار تحویل تصمیم</em><em>گیری کند</em><em>. در این مقاله یک زنجیره تأمین دو سطحی شامل یک فروشنده و چند خردهفروش تحت استراتژی مدیریت موجودی توسط فروشنده را با وجود محدودیت گنجایش انبار خردهفروش و جریمه برای اضافی موجودی انبار با درنظر گرفتن شیوههای مختلف حمل و نقل با ظرفیتهای مختلف ارائه شده است. سپس با ارائه روش حل ابتکاری مدل برنامهریزی غیرخطی عددصحیح بدست آمده حل شده است. در این مدل چرخه سفارشدهی خرده فروشان مستقل از یکدیگر و فروشنده عمل میکند.</em><em>همچنین </em><em>تنوع و </em><em>هزینههای حمل و نقل سفارشات نیز براساس مقدار سفارش </em><em>و روش حمل </em><em>در نظر گرفته شده است. هدف از ارائه این مدل و روش حل یافتن مقدار سفارش و تعداد ارسال های فروشنده به خردهفروشها و روش حملونقل سفارشات برای کمینه سازی هزینه کل موجودی و حملونقل به خصوص برای مسائلی با ابعاد بزرگ در زمان کم است. پس از ساخت مدل ریاضی، از نرم افزار لینگو و روش ابتکاری برای یافتن مقادیر بهینه در مثالهای عددی استفاده شد نتایج حاصل نشان میدهد که با افزایش تعداد خردهفروشها پیچیدگی و</em><em> زمان</em><em> حل مدل توسط لینگو به سرعت افزایش مییابد و روش حل ابتکاری پیشنهادی توانست مسائل را به خصوص در ابعاد بزرگ با دقت بیشتر و در زمان بسیار </em><br /> <em>کمتر حل کند.</em><br /> <em> </em><br />
مدیریت موجودی توسط فروشنده,یک فروشنده و چند خردهفروش,هزینه حملونقل,روشهای حلونقل,روش ابتکاری
https://www.trijournal.ir/article_50999.html
https://www.trijournal.ir/article_50999_8c1547b167717ea79beb00372ce66004.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
شناسایی و ارزیابی معیارهای مؤثر بر انتخاب راهبرد مدیریت دانش در صنعت حملونقل ریلی (مورد مطالعه: سازمان راهآهن استان یزد)
291
306
FA
محمد حسین
ابویی
، استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران
mhaboie@gmail.com
نورالدین
سلیمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران
nooraldin.salimi@gmail.com
<em>امروزه حملونقل ریلی بهعنوان یکی از سیستمهای حمل نقل، با توجه به مزایایی مانند: حفظ محیطزیست، مصرف پایین انرژی و قابلیت جابجایی انبوه مسافر و بار از جایگاه ویژهای برخوردار است که باید تلاش کند همواره این جایگاه را در دنیای رقابتی حملونقل حفظ کند. دانش نهفقط بهعنوان یک مزیت رقابتی بلکه تنها منبع و سرمایه رقابتی برای سازمانها محسوب میشود؛</em><em>بنابراین</em><em>سازمانها</em><em>باید</em><em>به </em><em>شیوهای</em><em> هدفمند دانش </em><em>خود</em><em> را مدیریت و متناسب با شرایط، استراتژی مناسبی برای آن انتخاب کنند</em><em>که برای این منظور باید عوامل سازمانی</em><em> زیادی موردتوجه </em><em>قرار</em><em> گیرد</em><em>. </em><em>پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب راهبرد مدیریت دانش در سازمان راهآهن استان یزد انجام شده است. در این پژوهش به دو جامعه آماری رجوع میشود؛ جامعه آماری اول خبرگان درزمینهی مدیریت دانش و جامعه آماری دوم شامل مدیران ارشد و کارکنان سازمان راهآهن استان یزد به تعداد 120 نفر است. نوع پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است که با ابزار پرسشنامه انجام شده است. دادههای پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی </em><em>ANP</em><em> و </em><em>DEMATEL</em><em> فازی و نیز ماتریس اهمیت عملکرد و با نرمافزار </em><em>Super Decision</em><em> و </em><em>SPSS</em><em> تحلیل شد. طبق یافتهها، پنج معیار به ترتیب اولویت: ماهیت کار سازمان (</em><em>13/0</em><em>)، استراتژی کسبوکار (</em><em>10/0</em><em>)، فرهنگسازمانی (095/0)، ساختار سازمانی (09/0)، محافظهکاری مدیران (087/0) و اندازه سازمان (079/0) شناسایی شد که با توجه به اهمیت بالا و عملکرد پایین دو معیار ماهیت کار و فرهنگسازمانی بهتر است که سازمان راهآهن استان یزد تمرکز بر روی این دو معیار را در اولویت کار قرار دهد تا از این طریق منابع (زمان، سرمایه مالی و انسانی) را بهصورت اثربخش و کارا تخصیص دهد و عملکرد سازمان را بهبود بخشد. </em><br /> <em> </em><br />
حملونقل ریلی,راهآهن استان یزد,مدیریت دانش,فرایند تحلیل شبکهای (ANP),تکنیک DEMATEL فازی
https://www.trijournal.ir/article_50989.html
https://www.trijournal.ir/article_50989_03905e2cbb95de0572651e668d2d8c77.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
حل مسئلهی مکانیابی- مسیریابی با تحویل چندبخشی تقاضای مشتریان با استفاده از الگوریتم آنیل شبیهسازی شده
307
320
FA
عزیزاله
جعفری
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
آیلین
صادقی سروستانی
، دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
a.sadeghi@usc.ac.ir
از چالش انگیزترین مسائل موجود در مدیریت زنجیرهی تأمین (SCM) مسئلهی مکانیابی تسهیلات (FLP) و مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) میباشد که بررسی مجزای این دو مسئله، افزایش هزینهها و مدت زمان برنامهریزی را نتیجه میدهد. لذا مسئله مکانیابی_مسیریابی (LRP) با در نظر گرفتن همزمان FLP و VRP در SCM مطرح میشود. مدیر شرکتها همواره با این مسئله مواجه هستند که تأمین تقاضای هر مشتری تنها توسط یک وسیله نقلیه سود بیشتری را نتیجه میدهد یا تحویل تقاضای آنان در چند بخش منجر به افزایش سود میشود. برای پاسخ به این مسئله نیاز است که هزینه-های بدست آمده از حل LRP و مسئلهی مکانیابی_مسیریابی با در نظر گرفتن فرض تحویل چند بخشی تقاضای مشتریان (SDLRP)مقایسه شود. لذا این مقاله به معرفی مدل SDLRP میپردازد، که تا به حال در مقالهای دیده نشده است. با توجه به NP-Hard بودن این مسئله، مدل ریاضی پیشنهادی توسط نرم افزار CPLEX10.1 برای نمونه مسائل در اندازههای کوچک اجرا و دو الگوریتم جستجوی ممنوع (TS) و آنیل شبیهسازی شده (SA) برای ابعاد بزرگ مسئله ارائه میشود. پس از تولید مثالهای آزمایشی جدید نتایج عددی حاصل از حل مدل توسط نرم افزار CPLEX10.1 و الگوریتم-های پیشنهادی تحلیل شده است. نتایج گویای کارایی دو الگوریتم TS و SA و برتری الگوریتم SA نسبت به الگوریتم TS میباشد، به این معنا که در اغلب نمونه مسائل، الگوریتم SA در زمان کوتاهتر جوابهای بهتری را ارائه میدهد. همچنین نتایج نشان میدهند در نظر گرفتن فرض تحویل چندبخشی تقاضای مشتریان منجر به کاهش هزینهی نهایی میشود، به ویژه اگر واریانس تقاضای مشتریان کوچک و میانگین آنها بین نصف و سه چهارم ظرفیت وسایل نقلیه باشد.<br /> <br />
زنجیرهی تأمین,مسئلهی مکانیابی_مسیریابی با تحویل چند بخشی تقاضا,جستجوی ممنوع,آنیل شبیهسازی شده
https://www.trijournal.ir/article_50990.html
https://www.trijournal.ir/article_50990_4d7c4369f767d874ca8274f27309f279.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
بررسی مشخصات مخلوطهای آسفالتی ساخته شده با استفاده از تکنولوژی کف قیر
321
334
FA
علیرضا
عاملی
مربی، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران
amelii@gmail.com
سعید
یوسف دوست
دانش آموخته دکتری، دانشگاه صنعتی سوینبرن، ملبورن، استرالیا
s.yousefdoost@gmail.com
رضوان
باباگلی
مربی، گروه مهندسی عمران، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، تهران، ایران
rezvan_babagoli@yahoo.com
در<em> این تحقیق خصوصیات عملکردی مخلوطهای آسفالتی ساخته شده با کف قیر، مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. در این تحقیق، با انجام آزمایشهای لازم برروی 90 نمونه ساخته شده، تأثیر میزان درصد قیر، نوع و میزان تراکم، دما و نوع عمل آوری برروی مدول برجهندگی و دانسیته نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت. از تراکم مارشال و تراکم ژیراتوری جهت ساخت نمونههای آزمایشگاهی استفاده شد.</em><em>با توجه به نتایج بدست آمده، مقادیر مدول برجهندگی نمونههای متراکم شده با تراکم مارشال بیشتر از مقادیر مربوط به تراکم ژیراتوری بود. همچنین میزان قیر بهینه نمونه های متراکم شده با تراکم مارشال متناظر با بیشینه دانسیته آنان بدست آمد. در بررسی تأثیر درصد قیر، مشاهده شد که حساسیت نمونه های متراکم شده با تراکم ژیراتوری نسبت به تغییرات درصد قیر، کمتر از نمونه</em><em></em><em>های متراکم شده با تراکم مارشال است. همچنین در نمونه</em><em></em><em>های عمل آوری نشده، مدول برجهندگی نمونه</em><em></em><em>های متراکم شده بوسیله روشهای تراکمی که انرژی بیشتری اعمال می کنند (75 ضربه مارشال و ژیراتوری) کمتر از نمونه های متراکم شده توسط تراکم مارشال با 50 ضربه بود. از طرف دیگر در نمونه های خشک عمل آوری شده، اگرچه نمونههای متراکم شده با ژیراتوری نسبت به تراکم مارشال، وزن مخصوص بالاتری داشتند، اما مشاهده شد که نمونههای متراکم شده توسط تراکم مارشال، مقادیر مدول برجهندگی بالاتری در مقایسه با تراکم ژیراتوری از خود نشان دادند. به علاوه در نمونه های عمل آوری اشباع مشاهده شد که نمونههای متراکم شده با تراکم ژیراتوری در درصد قیر بالاتر مدول برجهندگی بیشتری از خود نشان دادند. درنهایت بعلت درصد قیر نسبتاً کم مخلوطهای آسفالتی ساخته شده با کف قیر، تغییرات دما در مقایسه با مخلوطهای آسفالتی گرم، تأثیر کمتری بر روی مدول برجهندگی آنان گذاشت.</em><br /> <em> </em><br />
بازیافت سرد در جا,کف قیر,مدول برجهندگی,عمل آوری
https://www.trijournal.ir/article_50995.html
https://www.trijournal.ir/article_50995_ab020d538d32122be41e749baaac593f.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
ارزیابی عملکرد زنجیره تامین بندر امام خمینی (ره) از دیدگاه مالکان شناور
335
348
FA
دامون
رزمجویی
مربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
damoonrazmjooei@yahoo.com
مجتبی
عباسپور
، مربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
m.abbaspour1364@yahoo.com
محمد
امین کوهبر
استادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
<em>در راستای بهبود عملکرد زنجیره تأمین بنادر، ایجاد یک سیستم اندازه گیری عملکرد ضروری است. </em><em>الگو های</em><em> مختلف ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین، معیارهای بسیاری برای ارزیابی عملکرد تعریف میکنند که از شاخصهای کلی تا شاخصهای عملیاتی بسیار تفضیلی را در بر میگیرد. به منظور ارزیابی زنجیره تامین بندر امام خمینی (ره)، ابتدا با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای به بررسی اهمیت ویژگی های عملکردی زنجیره تامین (</em><em>قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، پاسخگویی، مشارکت، هزینه و بهره وری</em><em>) از نظر مالکان شناور ها پرداخته شده است. </em><em>جهت بررسی نرمال بودن داده ها </em><em>از آزمون شاپیرو-ویلک<strong>[i]</strong>، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف</em><em> و </em><em>چولگی و کشیدگی </em><em>استفاده شده است.</em><em> جهت اندازهگیری تحلیل آماری از نرم افزار </em><em>SPSS</em><em> استفاده شد</em><em>ه است</em><em> .</em><em>جهت</em><em> آسیب</em><em>شناسی و</em><em>مشخص</em><em>نمودن</em><em>نقاط</em><em>قوت</em><em>و</em><em>ضعف</em><em>زنجیره تامین بندر</em><em>و</em><em>اتخاذ</em><em>راهبردهای بهبود</em><em>، الگوی تحلیل اهمیت- عملکرد استفاده شده است. شاخص های شناسایی شده در قالب پرسشنامه</em><em></em><em> پنج گزینه ای طیف لیکرت</em><em> بین 22 شرکت نمایندگی کشتیرانی ( مالکان شناور) در بندر امام خمینی (ره) توزیع گردید. </em><em>پس از اولویت بندی شاخص های پرسشنامه، ماتریس اهمیت </em><em>–</em><em> عملکرد مربوط به مالکان شناور ها تشکیل شده است. </em><em>نتایج حاکی از آن است که از نظر مالکان شناورها؛ اهمیت </em><em>ویژیگی های عملکردی زنجیره تامین، در سطح بالا و یا قابل قبولی هستند. همچنین </em><em>نحوه پاسخ دهی بندر به درخواست صاحب شناور یا نماینده و حفظ ایمنی شناور بیشترین اهمیت و مدت زمان انجام بازرسی سازمان استاندارد کمترین اهمیت را از نظر مالکان شناور ها در ارائه خدمات بندر امام دارد.</em><br /> <br /> <br /> <br clear="all" /> <br /><br />
زنجیره تامین,الگوی تحلیل اهمیت- عملکرد,بندر امام خمینی (ره)
https://www.trijournal.ir/article_50996.html
https://www.trijournal.ir/article_50996_d956060ab9f804608888386257fd83d2.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
بررسی تأثیر فرمهای هندسی مختلف کوهان بر عبور ماسه از خطوط در مناطق کویری راهآهن
349
362
FA
جبارعلی
ذاکری
استاد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
علی
فتحی
دانش آموخته کارشناس ارشد، شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، تهران، ایران
<em>هجوم ماسههای </em><em>روان به خطوط موجود راه آهن باعث رسوب ماسه روی خطوط و مسدود شدن خط آهن، کندی سیرو بعضا ًتوقف قطارها، خروج از خط، صدمه زدن به ساختارو انعطاف خط ،خرابی علائم الکتریکیو ناوگان ریلی <br /> می گردد.</em><em>رویکرد این تحقیق بازگذاشتن مسیر عبور ماسه با استفاده ازدال خط کوهاندار بوده است که در این زمینه به بررسی تاثیر فرم هندسی کوهان در عبور ماسه، بهینه کردن فرمموجود،تعیین فاصله بهینه فاصله ریل از کف دال و ارایه طرح بهینه جهت حرکت آسان ماسه پرداخته شده است. تحلیلهای سیالاتی درنرم افزار (به کمک مدلسازی عددی) براساس حداقل مقدار رسوب ماسه برروی دال، مشخصات دانهبندی و ویسکوزیته و میزان ضریب فشردگی ماسه با اعمال سرعت و جهت باد انجام شده است. در این راستا با استفاده از اصول مکانیک سیالات(آیرودینامیک)، محدودیتها و الزامات طراحی و بارگذاری تروارسهای راهآهن و همچنین دال های طراحی شده، باکمک نرم افزار</em><em>Rhaino</em><em> شکلهای مختلف هندسی کوهان که دارایرفتار آیرودینامیک مناسبی بودهاند طراحی و شبیه سازی شده است، این شکلها در ابعاد، ارتفاع و حجم های مختلف نظیر مدل دایره ای، مدل کمینه شده و... طراحی شده و با نرم افزار </em><em> </em><em>Fluent</em><em>شبیه سازی انجام شده است. پارامترهایی کهدر این تحقیق در مدلهای مختلف مورداستفاده قرار گرفته است، شامل </em><em><strong>[i]</strong></em><em> Vf</em><em> (کسر نسبت حجمی) ، </em><em>)Mass</em><em>جرم ماسه رسوبی بر دال خط کوهاندار) و </em><em>)Q</em><em>دبی ماسه عبوری) و </em><em>V</em><em> (حجم فرم هندسی) بوده است که در نتیجه تحلیل های صورت گرفته شکل با فرم دایره ای مخروطی با ارتفاع 20 سانتی متر (</em><em>M-C<sub>20</sub></em><em>) به عنوان یکی از فرمهای هندسی دارایکارایی بهتر برای کوهان معرفی شده و مشخص شده است که مقاطع دایره ای شکل ماسه رابسیار سریعتر از سایر فرمهای بیضی ترکیبی کمینه شده(</em><em>tmi<sub>x</sub> (M-</em><em> و بیضی ترکیبی معمولی (</em><em>(M-tmn<sub>x</sub></em><em> خارج می کنندو با توجه به تحلیل صورت گرفته و بررسی نمودارها افزایش ارتفاع کوهان ها لزوماً باعث افزایش دبی ماسه عبوری در بازه زمانی تحلیل نشده است که لازم است در تعیین ارتفاع کوهان ها دقت مضاعف صورت گیرد.</em><br /> <em> </em><br /> <br /> <br /> <br /><br />
دال خط,ماسه های روان,منطقه ماسه گیر,شبیه سازی جریان ماسه
https://www.trijournal.ir/article_50988.html
https://www.trijournal.ir/article_50988_1a52900c59732f4449fc83b6c9dfd142.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
بررسی و مطالعه عرض و محل تشکیل ترکها در روسازیهای بتنی تحت بارهای ناشی از اختلاف دما و چرخ هواپیمای B777-300 در سطوح پروازی فرودگاه
363
374
FA
سید غلامرضا
شیرازیان
دانش آموخته دکتری، استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه غیر انتفاعی شمال، ایران
پرهام
حیاتی
دانش آموخته دکتری، استادیار، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
hayati@iust.ac.ir
محمد مهدی
قانونی نیا
دانش آموخته کارشناش ارشد، فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، تهران، ایران
ghanoni.m110@yahoo.com
<strong><em> </em></strong><em>دالهای بتنی ساخته شده در روسازیهای بتنی بر اثر بارهای وارده تغییر شکل می دهند و این تغییر شکل باعث ایجاد ترک در مقطع آنها می شود. در این پژوهش نقش ابعاد و ضخامت دالهای مسلح</em><em>(</em><em>JRCP</em><em>) تحت تغییرات دما و هواپیمای </em><em>B777-300</em><em> بارگذاری شده است و مقدار و محل</em><em>و عرض ترکها بررسی شده است تا تاثیر هر کدام از آن تعیین شود. این تحقیق با مطالعات میدانی و تحلیل نرم افزاری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که با افزایش ضخامت و ابعاد دال بتنی، عرض ترکها ناشی از تاثیر پارامتر اختلاف دما بیشتر شده است و با کاهش ابعاد دال بتنی، تعداد درزها افزایش یافته است که منجر به کاهش پیوستگی دال</em><em></em><em>ها به همدیگر و افزایش نفاط بحرانی و ایجاد تعداد ترکهای بیشتر شده است. همچنین با اعمال بارهای ناشی از چرخ که در لبه دال انجام شده است مقدار و عرض ترکها بیشتر از حالت بارگذاری در وسط دال بتنی می باشد و رژیم ترکها به صورت خطی تشکیل شده است. با بررسی عرض ترکها در قسمت های مختلف دالها بتنی شاهد هستیم که عرض ترک در سطح زیرین دالهای بتنی نسبت به رویه بیشتر است. در خصوص محل تشکیل ترکها در محل اعمال بار چرخ در مقطع زیر دال بتنی، ترکها دقیق در مرکز سطح اعمال بار و در اطراف آن گسترش یافته است و در سطح رویه دال بتنی در اطراف محل تماس چرخ و به شکل شعاعی تشکیل شده است.</em><br /> <br />
تغییرات دما,بار چرخ هواپیما,دال بتنی,رژیم ترکها
https://www.trijournal.ir/article_50993.html
https://www.trijournal.ir/article_50993_62a37a13ee3d623d4f5857edb23b0bea.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
بررسی طرحهای در حال اجرا و طراحی حمل و نقل ریلی در ایران از دیدگاه انتشار گازهای گلخانهای
375
384
FA
حمیدرضا
کمالان
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
hkamalan@pardisiau.ac.ir
علی
ولایی
دانش آموخته کارشناسی، اداره کل فنی و بررسی طرحهای ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، وزارت راه و شهرسازی، تهران، ایران
<em>مصرف انرژی ناشی از سوخت فسیلی عامل مهم تولید گازهای گلخانهای میباشد. از آنجاکه حمل و نقل یکی از بزرگترین مصرف کنندههای انرژی در کشور میباشد، بررسی میزان مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانهای برای برنامه ریزی کاهش انتشار آن بسیار حائز اهمیت میباشد. با عنایت به جایگاه حمل و نقل ریلی در برنامهریزی های حمل و نقل، هدف این پژوهش بررسی میزان کاهش انتشار گازهای گلخانهای در اثر اجرای طرحهای ریلی در ایران با استفاده از دو روش چهارچوب فعالیت-سهم-میزان-سوخت و </em><em>UNFCCC</em><em>؛ در دو سناریو اجرا و بهرهبرداری بیست ساله از <br /> طرحهای در دست انجام ریلی (34 مورد) و عدم اجرای آن بوده است. نتایج حاصل از این پژوهش کاهش انتشار بسیار محسوس از این طریق بوده است که انتشار حدود 44 ملیارد تن معادل دیاکسید کربن ناشی از حمل و نقل جادهای در سناریوی دوم را به حداقل نصف در سناریوی اول تقلیل میدهد.</em><em>همچنین کاربرد روشهای یاد شده تنها 4% تفاوت در نتایج را نشان می</em><em>دهند که موید نتایج مطلوب میباشد.</em><br /> <br />
حمل و نقل,ریلی,جادهای,انتشار,گاز گلخانهای
https://www.trijournal.ir/article_50992.html
https://www.trijournal.ir/article_50992_7cf3166ab4dc346676f3d190f851ef72.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
بررسی کارآیی روشهای مختلف کنترل آبشستگی در پلهای رودخانهای با استفاده از روش عددی
385
400
FA
علی اصغر
نظری شربیان
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی پارسیان، قزوین، ایران
فواد
کیلانهئی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
امیرحسین
عباسنیا
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، تهران، ایران
<em>همه ساله پلهای زیادی در زمان وقوع سیلابهای رودخانهای و بر اثر آبشستگی موضعی پایهها و کولهها تخریب <br /> میشوند. تاکنون روشهای متعددی برای کاهش و کنترل عمق آبشستگی پیشنهاد و بهکار گرفته شده است که از آن جمله میتوان به استفاده از سنگچین، طوق، ساخت ریزشمعها در جلوی پایه</em><em>،</em><em> ایجاد شکاف در پایه، استفاده از کابل، صفحات مستغرق و اصلاح شکل پایه اشاره کرد. در این تحقیق با استفاده از مدل عددی سه بعدی </em><em>FLOW-3D</em><em> مقدار آبشستگی موضعی در اثر برخورد جریان سیلاب با یک ستون گرد در شرایط آب زلال و بستر ماسهای یکنواخت و برای روشهای مختلف کنترل و کاهش آن محاسبه شده است. جریان حاوی رسوب به صورت جریان دو فازی آب - ماسه در نظر گرفته شده و برای تخمین پارامترهای آشفتگی جریان مدل </em><em>RNG</em><em> مورد</em><em>استفاده قرار گرفته است. ارزیابی و صحت سنجی مدل عددی نیز با مقایسه نتایج محاسباتی با دادههای آزمایشگاهی انجام شده است. در ادامه مقادیر آبشستگی موضعی در جلو و پشت پایه در یازده حالت مختلف پیشنهادی کنترل آبشستگی با پایة تنها مقایسه شده است. حالت استفاده از سنگچین با آبشستگی معادل 13 درصد پایة تنها، کمترین آبشستگی و حالت استفاده از تک شمع بقطر نصف پایه در بالادست با آبشستگی معادل 26 درصد پایة تنها، بیشترین آبشستگی را داشته است.</em><br /> <br />
آبشستگی موضعی,پایه پل,کنترل و کاهش آبشستگی,شمعهای حفاظتی,سنگچین,طوقه دایرهای,مدل سازی عددی
https://www.trijournal.ir/article_50997.html
https://www.trijournal.ir/article_50997_c237f2d871f9c7b7aac65084ac1b9303.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
طراحی و توسعه مدل بهبود شبکههای دسترسی در شهرهای متوسط با استفاده از روش شبیهسازی (مطالعه موردی شهر سنندج)
400
414
FA
رضا
مویدفر
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
r_moayedfar@yahoo.com
طالب
فیضی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
faizi.taleb@yahoo.com
<em>استفاده از شبیهسازی کامپیوتری یکی از مهمترین ابزار کنونی تحلیل مهندسی ترافیک است.</em><em>شبیهسازی یعنی بدونه نیاز به ساخت سیستم واقعی، بدونه اغتشاش در سیستم واقعی، بدونه نگرانی از تخریب سیستم واقعی و در واقع بدونه اینکه ضرر و زیانی متوجه سیستم شود، ما آزمایشات موردنظر خود را انجام، نتایج را تست و نسبت به سیستم واقعی سنجیده و در صورت مثبت بودن در واقعیت به مرحله اجرا درآوریم.</em><em> این پژوهش با استفاده از مطالعات کتاب خانه ای </em><em>–</em><em> فیش برداری </em><em>–</em><em> و تحلیل آن ها و همچنین شبیه سازی و طراحی سازه مورد نظر بوده که</em><em> هدف از این مطالعه</em><em> بهبود شبکههای دسترسی در شهرهای متوسط</em><em> و </em><em>مورد مطالعه شهر سنندج مرکز استان کردستان می باشد. حجم ترافیک میدان آزادی بزرگترین میدان اصلی در هسته مرکزی شهر به انضمام میدانها و تقاطعهای اطراف محدوده مطالعه و برای شبکه وضعیت موجود و سه سناریوی پیشنهادی با استفاده از نرم افزار ایمسان شبیه سازی انجام شده است. به کمک خروجیهای نرم افزار پارامترهای موثر مانند جریان، چگالی، سرعت، زمان تاخیر، زمان توقف، کل مسافت سفر، کل زمان سفرمورد بررسی و نهایتا متغیرهای موثر بر بهبود ترافیک شهری برای وضعیت موجود و سناریوهای مطرح شده بوسیله نمودارها و جداول بررسی و بهترین سناریو برای اجرا انتخاب گردیده است.</em><em>در مقایسه شبکه ها(سناریوهای پیشنهادی با وضعیت موجود) می توان نتیجه گرفت که در بعضی از تقاطع ها با تغییر زمان بندی چراغ ها نمی توان بار ترافیکی را در آن نقطه</em><em>را کاهش داد، بنابراین ایجاد تقاطع غیر همسطح در تقاطع های شریف آباد و کوسه هجیج<br /> می تواند بهترین راه حل باشد و اینکه شاید با ایجاد تقاطع غیر همسطح سرعت خودروها آنچنان افزایش نیابد، لاکن <br /> می تواند ترافیکی روان را ایجاد و آرامش و راحتی برای رانندگان و شهروندان گرامی را بهمراه داشته که هدف اصلی این پژوهش می باشد. همچنین تعریض خیابانها، اجرای پیاده راه، ممنوعیت پارک حاشیهای و گردشها و چراغدار کردن یکسری از تقاطعها، احداث پل هوایی استاندارد در تقاطعات و میدان آزادی می تواند در بهبود عبور و مرور و ترافیک و کاهش تصادفات موثر واقع شود.</em><br /> <br />
مشکل ترافیک شهری,میدان,تقاطع,زمان بندی چراغها,شبیه سازی,نرم افزار ایمسان
https://www.trijournal.ir/article_50991.html
https://www.trijournal.ir/article_50991_2f67594125ad5dad5b8bd95117d5f058.pdf
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
2008-3351
14
2
2017
06
22
تجزیه و تحلیل سیستم مدیریت واگنهای باری خارجی در راه آهن جمهوری اسلامی ایران
415
431
FA
مسعود
یقینی
استادیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
yaghini@iust.ac.ir
مریم
طالبی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم اقتصادی، تهران، ایران
<em> یکی از تکنیکهایی که به سازمانها جهت دستیابی به اهدافشان یاری میدهد، تکنیک تجزیه و تحلیل سیستمها است. مقاله حاضر نتیجه پروژه تحقیقاتی است که به منظور تجزیه و تحلیل سیستم مدیریت واگنهای باری در راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است. سیستم مدیریت واگنهای باری شامل دو زیر سیستم توزیع و سیر واگنهای داخلی و توزیع و سیر واگنهای خارجی میشود. در این مقاله به تجزیه و تحلیل زیر سیستم توزیع و سیر واگنهای خارجی پرداخته شده است. تجزیه و تحلیل این سیستم که در حال حاضر به صورت نیمه مکانیزه درآمده، برای بررسی و یافتن نیازمندیها و مشکلات آن ضروری است. برای انجام این تحقیق از متدولوژی ساخت یافته تحلیل و طراحی سیستمها استفاده شده است. پس از انجام مراحل مربوط به تحلیل وضعیت موجود و مستندسازی و ارزیابی آن، مشکلات سیستم موجود شناسایی و نیازمندیهای سیستم مطلوب تعیین گردیده است. بر اساس مشکلات و نیازمندیهای شناسایی شده، اقداماتی جهت بهبود و اصلاح وضعیت موجود ارائه و مدلهای وضعیت مطلوب طراحی گردیده است</em><em>.</em><br /> <em> </em>
تجزیه و تحلیل سیستم,متدولوژی ساخت یافته,راه آهن جمهوری اسلامی ایران,مدیریت واگنهای باری خارجی
https://www.trijournal.ir/article_51000.html
https://www.trijournal.ir/article_51000_92abbd6961c3d5fe93f0c983c334a8c8.pdf