TY - JOUR ID - 102039 TI - مدل‌سازی سرعت رانندگی تحت تأثیر شرایط مختلف آب‌و‌هوایی (مطالعه موردی: آزاد‌راه تهران – قم) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - بهادری, آرش AU - ممدوحی, امیر رضا AU - سرکار, علیرضا AD - گروه عمران، دانشکده عمران، هنر و معماری، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - گروه برنامه‌ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس AD - گروه راه و ترابری دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات Y1 - 2020 PY - 2020 VL - IS - SP - EP - KW - تخمین سرعت KW - رگرسیون چند متغیره KW - شرایط آب‌وهوایی DO - N2 - شرایط مختلف محیطی می‌تواند تأثیر به سزایی در جریان ترافیک داشته باشد. با آگاهی از تأثیر شرایط محیطی بر سرعت جریان می‌توان تخمین دقیقی از سرعت سفر و اتخاذ استراتژی‌های مدیریت ترافیک جهت جلوگیری از سوانح جاده‌ای داشت. در این مطالعه تأثیر عوامل چهار حالتی آب‌و‌هوا (باران، مه‌گرفتگی، ابر و صاف بودن)، دمای هوا، تغییرات سرعت در شب و روز، درصد وسایل نقلیه سنگین و حجم ترافیک بر سرعت جریان ترافیک مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. در این مقاله با استفاده از مدل رگرسیون خطی به بررسی نحوه تأثیر این عوامل بر سرعت رانندگی جهت کاهش تصادفات بین‌شهری پرداخته شده است. داده‌های مورد نیاز مطالعه از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان هواشناسی کشور طی سال 1393 جمع‌آوری شده‌اند. نتایج مدل پیشنهادی بر اساس نمونه 7541 موردی ساعتی جمع‌آوری شده از آزادراه تهران – قم نشان می‌دهد که میزان کاهش سرعت رانندگان ایرانی در اثر بارندگی برابر با 355/1 و اختلاف سرعت در شب و روز کمتر از یک کیلومتر بر ساعت است. از دیگر نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی خطای قابل قبولی در پیش‌بینی سرعت دارد. به طوری که مدل پیشنهادی می‌تواند مقدار سرعت را به ترتیب برابر با 579/3، 034/4 و 996/4 برای معیارهای ارزیابی میانگین خطای مطلق، میانگین درصد خطای مطلق و میانگین ریشه مربعات خطا به دست آورد. UR - https://www.trijournal.ir/article_102039.html L1 - ER -