TY - JOUR ID - 107930 TI - رویکرد شبکه‌ای در توسعه بنادر کوچک تجاری (مطالعه موردی: بنادر کوچک استان خوزستان) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صداقی, سیده معصومه AU - زارع, سامان AU - فصیحی, هدا AD - استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 1 SP - 195 EP - 206 KW - الگوهای شبکه‌سازی بنادر KW - بنادر استان خوزستان KW - بنادر تجاری DO - N2 - در طول دهه‌های پیشین با توجه به رشد و توسعه بنادر بزرگ در سطح کشور، بنادر کوچک نقش خود را در سطح منطقه‌ای و ملی از دست داده و به یک بندر محلی تبدیل شده‌اند. این درحالی‌ است که این بنادر با توجه به پتانسیل‌های خاص خود می‌توانند به‌عنوان جزئی از کل به سازمان بنادر و دریانوردی کشور در تحقق چشم‌اندازهای آن کمک نمایند. ایده شبکه‌سازی بنادر از ایده‌های نسبتا نوینی است که در سالهای اخیر مورد توجه کشورهای پیشرو در حمل و نقل دریایی قرار گرفته است. در رویکرد شبکه‌سازی، بنادر کوچک و بزرگ می‌توانند در قالب خوشه‌های عملکردی ایفای نقش نمایند. هر یک از بنادر به عنوان یک گره عملکردی در یک شبکه بزرگتر به عنوان جزیی از کل در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای کلان عمل می‌نمایند. در این پژوهش، تمرکز بر بنادر استان خوزستان شامل بنادر امام خمینی، آبادان، خرمشهر، اروندکنار، چوئبده، شادگان و سجافی می‌باشد.  ابتدا معیارهای ارزیابی بنادر در دو رویکرد کالبدی و اقتصادی، حمل و نقل چندوجهی و زیرساختی، به روش دلفی تعیین شده، سپس ویژگی‌های مد نظر هر یک از بنادر بر اساس شاخص‌های تعیین شده و با جزییات معرفی و تشریح می­شوند. بر این اساس هر یک از بنادر با استفاده از روش ارزش‌گذاری، در سه سطح طبقه‌بندی شده است. در نهایت با تکیه بر الگوهای شبکه‌سازی، بهترین شبکه ارتباطی بنادر کوچک استان خوزستان ارائه شده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_107930.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_107930_5c5837816fe5301b02ee2afa7c3cad1a.pdf ER -