TY - JOUR ID - 108323 TI - بررسی تاثیر میان‌لایه جاذب تنش (SAMI) بر مکانیزم شکست و خزش روکش‌های آسفالتی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - امین زاده تبریزی, سید محمد AU - سرکار, علیرضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حمل و نقل و راه و ترابری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد‌یار، گروه حمل و نقل و راه و ترابری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 1 SP - 165 EP - 180 KW - میان‌لایه جاذب تنش KW - ترک انعکاسی KW - مکانیزم شکست KW - خزش DO - 10.22034/tri.2021.108323 N2 - روسازی‌های دارای خرابی معمولا با اجرای یک لایه روکش جدید بهسازی می‌شوند. تجربه نشان داده است که ترک‌های موجود در روسازی قدیمی تمایل دارند به لایه جدید انعکاس یابند. از جمله روش‌های مقابله با ترک‌های انعکاسی  استفاده از میان‌لایه‌ جاذب تنش می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عملکرد میان‌لایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جاذب تنش ساخته شده با آسفالت متخلخل و آسفالت ماستیک درشت‌دانه در سطح بالای تنش، بر روی روسازی آسفالتی قدیمی، پیش از اجرای روکش آسفالتی جدید می‌باشد. به این منظور ابتدا نمونه‌های آزمایشگاهی دو و سه لایه که به ترتیب فاقد و دارای میان‌لایه جاذب تنش بودند، ساخته شد و سپس جهت بررسی تاثیر میان‌لایه جاذب تنش تحت آزمایش‌ خزش دینامیکی و یک نوع آزمایش شکست با هندسه جدید قرار گرفت. این آزمایش شکست قابلیت شبیه سازی رشد ترک انعکاسی در ترکیب مودهای I و III مکانیزم شکست را دارد. نتایج آزمایش‌ها نشان داد استفاده از این نوع آسفالت بعنوان میان‌لایه‌های جاذب تنش  منجر به کاهش عمر خستگی و افزایش تغییر شکل می‌گردد. UR - https://www.trijournal.ir/article_108323.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_108323_570b97be16b5f1ae30a835cf3b6c4106.pdf ER -