TY - JOUR ID - 109592 TI - اثرسنجی نصب دوربین‌های کنترل سرعت متوسط در کاهش سرعت وسایل نقلیه در راه‌های چندخطه برون‌شهری JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - حیدری, مهدی AU - بهنود, حمیدرضا AU - حاج رجبی, آرزو AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران AD - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران AD - استادیار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 3 SP - 245 EP - 258 KW - دوربین کنترل سرعت متوسط KW - کاهش سرعت KW - آزمون فرض KW - سری زمانی DO - 10.22034/tri.2021.109592 N2 - یکی از مشکلات سیستم‌های کنترل سرعت لحظه‌ای این است که سرعت خودروهای عبوری، تنها در نقاط مشخصی از مسیر بررسی ‌شده و رفتار رانندگان در تمام مسیر قابل‌بررسی نمی‌باشد. هدف اصلی این تحقیق، اثرسنجی کاهش سرعت دوربین‌های کنترل سرعت متوسط وسایل نقلیه در راه‌های برون‌شهری است. در این پژوهش با استفاده از مدل‌های آماری آزمون فرض و سری زمانی، میزان کاهش سرعت وسایل نقلیه نسبت به حالت بدون دوربین به دست آمده و تغییرات سرعت در پی نصب و راه‌اندازی دوربین‌های کنترل سرعت متوسط بررسی شده است. برای این ارزیابی 9 محور در مناطق مختلف ایران انتخاب ‌شده‌اند. برای اندازه‌گیری و تحلیل اثرسنجی از روش‌های آزمون فرض آماری و سری‌های زمانی استفاده‌ شده است. محورهای مورد مطالعه در مقطع مورد بررسی دارای دوربین‌های کنترل سرعت متوسط بوده که اطلاعات و زمان نصب این دوربین‌ها از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گرفته شده است. به طور کلی، میانگین سرعت خودروها قبل از نصب دوربین‌ها برابر 66/89 کیلومتر بر ساعت و بعد از نصب دوربین‌ها برابر 08/84 کیلومتر بر ساعت بوده است که کاهش 58/5 کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. میانگین درصد کاهش سرعت متوسط نیز برابر 25/5 درصد بوده که میزان قابل قبولی را نشان می‌دهد. طبق خروجی‌های آزمون فرض در سطح اطمینان 95 درصدی، در 6 محور از 9 محور موردبررسی، سرعت متوسط وسایل نقلیه کاهش معناداری پیداکرده است. این نتیجه بدان معنی نیست که در بقیه محورها کاهشی وجود نداشته بلکه کاهش سرعت به میزان قابل‌توجهی نبوده است. به طور کلی، تأثیر دوربین‌های کنترل سرعت متوسط در کاهش سرعت خودروها در مسیرهایی که حجم تردد کمتری داشته‌اند، نسبت به مسیرهای پرتردد بیشتر بوده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_109592.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_109592_c4968b9556591aea15d448d31a54ba09.pdf ER -