TY - JOUR ID - 11376 TI - استفاده از بهینه‌سازی فازی در تعدیل مقادیر نرخ‌های سفر جداول دسته‌بندی متقاطع چندگانه JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - عباس رصافی, امیر AU - ا... رضائی, روح AD - استادیار، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران AD - کارشناس ارشد، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 4 IS - 2 SP - EP - KW - ایجاد سفر KW - مدل دسته‌بندی متقاطع چندگانه KW - تعدیل نرخ سفر KW - تحلیل واریانس KW - برنامه‌ریزی خطی فازی DO - N2 - جداول دسته‌بندی متقاطع یکی از روشهای مورد استفاده برای برآورد میزان سفر است. این جداول می‌توانند به صورت دو بعدی تعریف شوند که در آن، نرخ سفر تولید شده توسط هر خانوار در روز با استفاده از دو متغیر برآورد می‌شود. علاوه بر جداول دوبعدی، جداول دسته‌بندی متقاطع چندگانه نیز مطرح شده، که در آن از متغیرهای بیشتری (معمولاً سه متغیر) برای برآورد نرخ سفر تولیدی خانوارها استفاده می‌شود. به دلیل استفاده از داده‌های آماری در تهیة این جداول، ممکن است بعضی از مقادیر نرخ سفر غیرمنطقی بوده و بی‌نظمی‌هایی در بین خانه‌های مجاور دیده شود. روش سنتی برای تعدیل مقادیر نرخ سفر این جداول، استفاده از روش تحلیل واریانس است. در این مقاله روش برنامه‌ریزی خطی فازی برای تعدیل مقادیرنرخ‌ سفر این جداول معرفی می‌شود. در این روش، قضاوت و درک متخصص حمل‌ونقل برای تعدیل مقادیر جداول به مقادیر مشاهده شده به صورتی بکار گرفته می‌شود که بعد از اعمال روش، میزان سفرهای واقعی با میزان سفرهای به دست آمده از جداول تعدیل شده، تقریباً یکسان شود. در این مقاله بعد از شرح مسئله و روش انجام آن، با استفاده از داده‌های آماری مربوط به شهر مشهد مسئله‌ا‌ی برای نشان دادن قابلیت این روش در مقابل روش تحلیل واریانس حل شده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_11376.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_11376_9c8a914f3d6edfe8de4ccdad76dc110a.pdf ER -