TY - JOUR ID - 11385 TI - مدل پیش بینی تصادفات در قوسهای واقع در راه های دو خطه برون شهری JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صفارزاده, محمود AU - آذرمی, اکبر AU - صفارزاده, محمود AU - شعبانی, شاهین AD - دانشیار، دانشکدة فنی - مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، دانشکدة فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - عضو هیأت علمی، پژوهشکدة حمل و نقل، تهران، ایران Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 4 IS - 3 SP - EP - KW - تصادفات جاده ای KW - مدل پیش بینی تصادفات در قوس KW - درجه قوس KW - طول قوس KW - عرض سواره رو DO - N2 - تصادفات در قوس های راه به وقوع می‌پیوندند و حدود 70 در صد از تصادفات حادث در قوسهای متعلق به قوسهای افقی هستند. بنابراین ضروری است علاوه بر دقت نظر در طراحی قوسهای افقی در مرحله مطالعات راههای جدید، با استفاده از روشهای علمی با ارزیابی قوسهای واقع در راههای موجود به شناسایی قوسهای با ریسک تصادفات زیاد و انجام کارهای لازم برای کاهش احتمال تصادف پرداخت. یکی از این روشها تعیین مدل های پیش بینی تصادفات است. بررسی مطالعات انجام شده بر روی تصادفات در راههای دو خطه برون شهری نشان دهنده این است که متغیرهای طرح هندسی راه از قبیل شعاع قوس، بر بلندی در قوس، طول قوس، درجه قوس، عرض راه در محل قوس و حجم ترافیک روزانه از عوامل مؤثر در وقوع حوادث ترافیکی در راههای دو خطه و قوسها هستند. به همین منظور در این مقاله که اولین تحقیق دربارة تصادفات قوس ها در ایران است با جمع آوری اطلاعات از طریق سیستمهای مربوط و برداشتهای میدانی از تعدادی راههای نمونه و برگزیده، مدل پیش بینی تصادفات در قوس برای راههای دو خطه برون‌شهری ‌براساس متغیرهای تأثیر گذار ارایه شده است. در این خصوص از روشهای مدل سازی مرسوم از جمله رگرسیون خطی عمومی و لگاریتمی و همچنین رگرسیون غیر خطی استفاده شده است. کنترل صحت مدل های به دست آمده نیز از طریق آزمون های آماری، مورد بررسی و تحلیل‌ قرار گرفته است‌. یکی از نتایج اصلی به دست آمده از مدل سازی چنین است که نرخ تصادفات تقریباً به صورت غیرخطی با افزایش درجه قوس (D) افزایش می‌یابد. UR - https://www.trijournal.ir/article_11385.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_11385_5c721b7159b2a3e679e50e9dacccc8ee.pdf ER -