TY - JOUR ID - 11391 TI - استفاده از روش بیز در برآورد مخاطره مناطق در محور های همسان JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صفارزاده, محمود AU - گنجی زهرایی, هادی AU - گنجی زهرایی, هادی AU - میرزا بروجردیان, امین AD - دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - عضو هیات علمی، پژوهشکده حمل و نقل، وزارت راه و ترابری، تهران، ایران AD - دانشج.ی دکنری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 4 IS - 4 SP - EP - KW - نظریه بیز KW - مقطع حادثه خیز KW - اولویت بندی KW - تابع توزیع پیشین KW - تابع توزیع پسین DO - N2 - تخصیص مناسب بودجه های عمرانی برای ارتقاء ایمنی راهها، از مهم ترین مراحل مدیریت ایمنی شبکه راه ها است. تعیین مناطق پر مخاطره و اولویت بندی آنها به لحاظ مخاطره آمیز بودن، اساس برنامه ریزی ایمن سازی شبکه حمل و نقل به شمار می آید.معمولاً تعیین میزان مخاطره مناطق، از طریق بررسی فراوانی تعداد تصادفات، نرخ تصادفات و یا شدت تصادفات انجام می گیرد. در این مقاله با استفاده از نظریه بیز روشی برای تعیین میزان مخاطره آمیز بودن مناطق و اولویت بندی آنها ارایه شده است. در این روش بر اساس اطلاعات موجود از تصادفات در یک مقطع (که می تواند قضاوت مهندسی و یا آمار رویداد تصادفات در سال های گذشته را نیز شامل می شود)، رفتار حادثه خیزی آن برآورد شده و سپس با استفاده از مشاهده رویداد تصادف در سال آخر، میزان مخاطره آمیزی آن مقطع برآورد می شود، سپس این مناطق (که از نظر خصوصیات مختلف ترافیکی و هندسی مشابه هستند)، بر اساس احتمال حادثه خیزی آنها اولویت بندی می شوند. UR - https://www.trijournal.ir/article_11391.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_11391_1a301ec510ae54cabec26ff48475666e.pdf ER -