TY - JOUR ID - 11471 TI - بررسی عددی و ریاضیاتی مدل تعقیب خودروی رانندگی پاسخ سریع JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صفارزاده, محمود AU - ندیمی, نوید AU - صفارزاده, محمود AD - دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی‌و‌مهندسی Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 7 IS - 3 SP - EP - KW - مدل رانندگی پاسخ سریع KW - مدل تعقیب خودرو KW - تحلیل عددی KW - معادله دیفرانسیل KW - مدل GM DO - N2 - مدل‌های تعقیب خودرو از مهمترین زیر مدل‌های شبیه‌سازی جریان ترافیک است که به کنترل رفتار رانندگی در ارتباط با خودروی جلویی واقع در خط عبور مشابه می-پردازد. تحقیقات گذشته از یک‌طرف نشان دادند که مدل‌های تعقیب خودروی پیچیده نسبت به مدل‌های ساده‌تر مثل مدل GM، لزوماً کارایی بالاتری ندارند و از طرف دیگر بر قدرت توضیح دهندگی بالای مدل GM تأکید می‌کنند. در این تحقیق، با شبیه‌سازی مدل رانندگی پاسخ سریع (حالت خاصی از مدل اولیه GM با زمان عکس‌العمل صفر برای همه راننده‌ها) برای چندین سناریوی ساختگی، ویژگی‌های این مدل بررسی می‌شود. پس از بررسی مدل، این ویژگی‌ها بر اساس مبانی حل معادلات دیفرانسیل مرتبه اول اثبات می‌گردد. همچنین، برای شناخت بیشتر خصوصیات مدل، از داده‌های ترافیکی واقعی یک فرایند تعقیب خودرو استفاده شده و مدل رانندگی پاسخ سریع با این داده‌ها پرداخت می‌شود. در مقاله حاضر، مزایا و معایب به همراه خصوصیات مدل تعقیب خودروی رانندگی پاسخ سریع ارائه می‌شود. UR - https://www.trijournal.ir/article_11471.html L1 - ER -