TY - JOUR ID - 11506 TI - بررسی تاثیر خرده لاستیک ها بر کاهش ارتعاشات منتشره از خطوط ریلی در محیط اطراف JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - اسماعیلی, مرتضی AD - علم و صنعت ایران، مهندسی راه آهن Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 10 IS - 4 SP - EP - KW - خرده لاستیک KW - کاهش ارتعاشات ریلی KW - سرعت ارتعاشات KW - فرکانس عملکرد KW - دسی بل ارتعاشات DO - N2 - تجربه های آزمایشات میدانی صورت گرفته در کشور هائی مانند آمریکا و کره جنوبی تاثیر مثبت بکارگیری یک لایه خرده لاستیک به عنوان زیر بالاست را در کاهش ارتعاشات محیطی منتشره ناشی از عبور قطار نشان داده است. لیکن در این مطالعات در خصوص محدوده موثر فرکانسی و میزان کاهش سرعت ارتعاشات محیطی اختلاف نظر وجود دارد. از این رو در تحقیق حاضر با استفاده از کوپلاژ موجود در آزمایشگاه روسازی دانشکده مهندسی راه آهن و با استفاده از تجهیزات آزمایش ضربه- پاسخ ، رفتار دینامیکی خط بالاستی در دوحالت با و بدون لایه خرده لاستیک به عنوان لایه زیرین بالاست، مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور با تحریک ریل، بالاست و تراورس در نقاط مختلف نمونه آزمایشگاهی میزان سرعت ارتعاشات در فواصل مشخصی از محور خط ارزیابی و نتایج در قالب نمودار های سرعت-زمان ، سرعت-فاصله و سرعت-فرکانس نسبت به نقطه تحریک ارائه شده است. تحلیل های صورت گرفته از برداشت های آزمایشات در محدوده فرکانسی 0 الی 500 هرتز، کاهش 17 تا 46 دسی بل را برای اعمال ضربه روی بالاست نشان داده که این مقدار برای اعمال ضربه روی تراورس و ریل به ترتیب بین 6 تا 32 دسی بل و 6 تا 47 دسی بل می باشد. نتایج ارزیابی کلی از نتایج آزمایشات صورت گرفته مبین آن است که لایه خرده لاستیک با محدوده دانه بندی 5 تا 50 میلیمتر و به ضخامت 20 سانتیمتر ، به میزان 6 الی47 دسی بل در ارتعاشات محدوده ی فرکانسی 32 تا 250 هرتز کاهش ایجاد نموده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_11506.html L1 - ER -