TY - JOUR ID - 120027 TI - مدلسازی زمان مطلوب پیاده‌روی با توجه به هدف سفر و درنظرگیری متغیرهای فردی و محیطی (مطالعه موردی: شهر گرگان) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - چوبدار, امین AU - فرج اللهی, امین AU - پورحیدری ممقانی, فرزین AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران AD - گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 4 SP - 247 EP - 259 KW - مدل سازی KW - هدف سفر KW - زمان پیاده روی KW - کاربری زمین KW - خصوصیات فردی DO - N2 - در این تحقیق به سنجش میزان پیاده روی و زمان مناسب پیاده روی برای دسترسی به اهداف و نیازمندی­های روزانه افراد بر اساس معیارهای منطقه و محله شهر­ها نظیر ویژگی­های فردی، اجتماعی، اقتصادی و نیز کالبدی و کاربری­ها پرداخته شد که نتایج آن می تواند چالشها و کمبود­ها را بر اساس شاخص­های تاثیر گذار در نقاط مختلف مورد ارزیابی قرار دهد و در نهایت تدابیر و پیشنهاداتی اتخاذ گردد تا افراد بتوانند با پیاده روی در زمانی مناسب، اهداف و نیازمندی­های روزانه خود را رفع نمایند. روش تحلیل این تحقیق با استفاده از مدل­سازی آماری رگراسیون می­باشد. به منظور دسترسی به این هدف در این تحقیق ابتدا به معرفی شهر گرگان پرداخته شد و سپس نقشه کاربری­ها و نمودار توزیع کاربری­ها به تفکیک محلات آورده شد و در ادامه به دموگرافی پاسخ دهندگان به پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت به 4 تیپ مدل سازی جهت اندازه گیری زمان پیاده روی با اهداف مختلف 1-کاری، 2- آموزشی، 3- خرید و4- تفریحی پرداخته شد، با بررسی نتایج مدل­های زمان پیاده روی در سطح نواحی شهر گرگان با درنظرگیری ضرایب آزمون t و عدد دوربین واتسون که برای تمامی مدل­ها بین 1.5 تا 2.5 بوده و اندازه آن قابل قبول است، متغیرهای مستقل سطح و تراکم کاربری­های اداری، سن و مالکیت خودرو (برای اندازه­گیری زمان پیاده­روی سفرهای کاری)، متغیرهای مستقل سطح کاربری­های آموزشی، درآمد و سن (برای اندازه­گیری زمان پیاده­روی سفرهای آموزشی) متغیرهای مستقل سطح و تراکم کاربری­های خدماتی، سن، و مالکیت خودرو (برای اندازه­گیری زمان پیاده روی سفرهای خرید)، سطح کاربری­های فضای سبز و پارک­ها و متغیرهای مختلف سطح کاربری­های ورزشی، و مالکیت خودرو و سن (برای اندازه­گیری زمان پیاده روی سفرهای تفریحی)  تاثیرگذارند و معنادار هستند. در نهایت UR - https://www.trijournal.ir/article_120027.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_120027_2461931aaf625a2a870525ca95cd028b.pdf ER -