TY - JOUR ID - 139667 TI - به‌کارگیری توابع چگالی و طول صف در مدل های تخصیص پویای میان‌نگر JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - افندی زاده, شهریار AU - فلاح, محمد AU - کلانتری, نوید AD - استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دکترا، مدیر مشاور، AECOM، واشینگتن، آمریکا Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 4 SP - 15 EP - 32 KW - به‌کارگیری توابع چگالی و طول صف در مدل‌های تخصیص پویای میان‌نگر DO - 10.22034/tri.2021.277267.2884 N2 - یکی از روش‌های سنتی برای بهبود وضع شبکه‌ها، ساخت راه‌های جدید است که امروزه به‌خصوص در مناطق شهری پرازدحام و شلوغ، به دلیل بالا بودن هزینة ساخت آن، دیگر گزینة مطلوبی به نظر نمی‌رسد. روش‌های مدیریت ترافیک یکی از گزینه‌های مؤثر در این امر به شمار می‌آیند. مسئلة تخصیص ترافیک به‌ویژه تخصیص ترافیک پویا، با فراهم‌آوردن بستری برای بررسی وضعیت شبکة موردمطالعه و همچنین ایجاد الگوی جریان ترافیک، یکی از ابزارها و اجزای مهم در بحث مدیریت ترافیک می‌باشد. در این پژوهش با بهره‌گیری از یک روش بارگذاری شبکة پویای مبتنی بر مدل گسترش شبکة LWR، مسئلة بارگذاری شبکة پویا به‌عنوان یک سیستم معادلات جبری دیفرانسیلی فرموله می‌گردد. مدل بارگذاری شبکة پویای حاصله، قادر به شکل‌گیری، انتشار و اتلاف صف‌های فیزیکی است. این پژوهش برای حل مسائل تعادل کاربر پویا از الگوریتمی بر اساس فرمول نقطه ثابت بهره می‌برد. سپس بستة نرم‌افزاری به زبان c++ جهت پیاده‌سازی هر دو سیستم معادلات جبری دیفرانسیلی و الگوریتم نقطه ثابت با درنظرگرفتن پس‌زدگی صف ایجاد می-شود. برنامة نام‌برده به‌گونه‌ای توسعه یافته است که می‌توان از آن برای حل مسائل تعادل کاربر پویا و بارگذاری شبکة پویا در هر شبکة بزرگ‌مقیاس به کار گرفته شود. برنامة نوشته شده جهت آزمایش برای شبکة شهری شیکاگو با ۸۶۱۷۹ جفت مبدأ - مقصد و ۲۵۰۰۰۰ مسیر پیاده‌سازی شده و پس از ۶۹ بار تکرار با درنظرگرفتن آستانة ۰۰۱/۰ به همگرایی می‌رسد. در انتها نتایج این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته و صحت نتایج حاصله نشان داده شده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_139667.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_139667_8060998d224260a4f0e0016b526b0a20.pdf ER -