TY - JOUR ID - 139803 TI - نقش خطر درک شده در توسعه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری در پذیرش اتومبیل خودران JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - فرزین, ایمان AU - ممدوحی, امیر رضا AD - دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 20 IS - 1 SP - 109 EP - 120 KW - پذیرش اتومبیل خودران KW - خطر درک شده KW - نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری DO - 10.22034/tri.2021.270138.2857 N2 - اتومبیل‌های خودران با استفاده از فناوری‌های سنجش و ارتباطات خود، حرکت ایمن و کارآمد بدون دخالت انسانی را فراهم می‌کنند. این فناوری نقطه عطفی در حمل‌ونقل خواهد بود. ارزیابی پذیرش اتومبیل‌های خودران نقش مهمی در کاربست موفق و کارای آن ایفا می-کند. مرتفع نمودن موانع اقتصادی و فنی بدون از میان برداشتن مانع انسانی پذیرش بی‌ثمر خواهد بود. اکثر محققان پیش‌تر به منظور شناسایی عوامل نهان مؤثر بر پذیرش اتومبیل خودران از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری استفاده نموده‌اند. در این پژوهش علاوه بر متغیرهای معمول این نظریه (شامل امید به عملکرد، امید به تلاش و تأثیر اجتماعی)، از متغیر نهان خطر درک شده نیز به منظور شناخت هرچه بیشتر عوامل نهان تأثیرگذار بر پذیرش اتومبیل خودران استفاده می‌گردد. به منظور پرداخت مدل معادلات ساختاری پیشنهادی در این پژوهش، 641 پرسشنامه به روش رجحان بیان‌شده تدوین و در سال 1398 میان ساکنین شهر تهران توزیع گردیده است. نتایج حاکی از تأثیرگذاری، به ترتیب، متغیرهای امید به عملکرد، خطر درک شده، امید به تلاش و تأثیر اجتماعی بر پذیرش اتومبیل‌های خودران است. نتایج این مطالعه می‌تواند به منظور ارزیابی و تخمین پاسخ افراد به اتومبیل‌های خودران قبل از شروع توسعه و اتخاذ سیاست‌های مناسب جهت بالا بردن نرخ نفوذ این وسایل مورد استفاده تصمیم گیران و سیاست‌گذاران قرار گیرد. UR - https://www.trijournal.ir/article_139803.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_139803_c80ff17fec33b77e9ae69ef68f637473.pdf ER -