TY - JOUR ID - 149451 TI - کنترل هوشمند ترافیک بر مبنای مدل ترکیبی منطق فازی و یادگیری تقویتی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - قاسمی, نسیم AU - صفوی, علی AU - صارمی, حمیدرضا AU - عسگری, علی AD - دانشجوی دکتری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانشیار، دپارتمان حوادث و مدیریت بحران، دانشگاه یورک، تورنتو، کانادا Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 20 IS - 1 SP - 135 EP - 158 KW - ترافیک KW - تقاطع KW - سیستم منطق فازی KW - یادگیری تقویتی KW - الگوریتم Fuzzy Q-Iteration DO - 10.22034/tri.2022.309743.2964 N2 - افزایش تعداد وسایل نقلیه در خیابان‌ها، مسئله ازدحام ترافیک شهری نامیده می‌شود. یکی از روش‌های حل این مسئله، کنترل زمان چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌هاست. در این پژوهش، مدل مورداستفاده، مدل فضای حالت سبز-قرمز بوده و چراغ زرد به‌عنوان رنگ سوم، به مدل‌سازی اضافه شده است. برای کنترل تقاطع چراغ‌دار از کنترل‌کننده ترکیبی فازی-یادگیری تقویتی استفاده شده که هسته اصلی آن، الگوریتم Fuzzy Q-Iteration است. طول صف هر خیابان به‌عنوان متغیر فازی در نظر گرفته می‌شود. کنترل‌کننده با توجه به طول صف پشت چراغ، سیگنال کنترلی را تولید می‌کند. سیگنال کنترلی تولیدی، مدت‌زمان چراغ سبز در هر خیابان در طول یک چرخه است. نتایج به‌دست‌آمده، بیانگر این است که کنترل‌کننده پیشنهادی نسبت کنترل‌کننده زمان ثابت، با معیار زمان انتظار خودروها، عملکردی مشابه یا بهتر داشته است. در نرخ جریان ورودی زیاد، عملکرد کنترل‌کننده دارای بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش زمان انتظارها بوده است. علاوه بر این، طول صف در خیابان‌های دارای نرخ جریان ورودی زیاد، به این علت که عامل سعی می‌کند ، در خیابان‌های با نرخ جریان زیاد، سیگنال کنترلی بزرگ‌تری که به معنی زمان سبز بیشتر برای آن خیابان است، تولید کند، کاهش می‌یابد. طبق مدل پیشنهادی، میزان تعداد خودروها در هر خیابان چهارراه هوشمند از حدود 30 خودرو تجاوز نمی‌کند. UR - https://www.trijournal.ir/article_149451.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_149451_f52ffe5bedd7d97ca9b4e1e21b33119b.pdf ER -