TY - JOUR ID - 160778 TI - تفکیک خودکار نواحی قیرزده در روسازی آسفالتی با استفاده آنالیز چند سطحی تصویر JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - رنجبر, سجاد AU - مقدس نژاد, فریدون AU - ذاکری, حمزه AD - دانشجوی دکتری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران AD - استاد، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 20 IS - 1 SP - 227 EP - 240 KW - مدیریت روسازی KW - قیرزدگی KW - تفکیک نواحی خرابی KW - پردازش تصویر KW - آنالیز چند سطحی DO - 10.22034/tri.2022.326387.3009 N2 - روسازی راه‌ها، اصلی‌ترین بخش شبکه راه‌های کشور را تشکیل داده است. از این رو بررسی وضعیت روسازی به ویژه بررسی خرابی-های روسازی نقش مهمی در فرایند مدیریت شبکه روسازی هر کشور دارد. خرابی قیرزدگی از جمله خرابی‌های مهم روسازی آسفالتی به شمار می‌رود، زیرا‌ تأثیر مستقیمی بر مشخصه مقاومت لغزشی روسازی و مانورپذیری وسایل نقلیه و ایمنی راه‌ها دارد. بررسی تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که ارزیابی خودکار این خرابی نسبت به سایر خرابی‌ها کمتر مورد توجه بوده است و تمرکز اصلی پژوهش‌های انجام شده در این زمینه بر تشخیص خودکار این خرابی بوده است. تفکیک خودکار نواحی دارای خرابی از سایر نواحی روسازی از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در ارزیابی خرابی‌های روسازی است که امکان بررسی‌ دقیق‌تر خرابی‌ها را فراهم می‌کند. از این رو، در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از پردازش تصویر مبتنی بر آنالیز چند سطحی، روشی کارامد به منظور تفکیک خودکار نواحی قیرزده از نواحی سالم ارائه شود. سامانه پیشنهادی با متوسط 82/44 ،88/66 و 80/33 درصدی به ترتیب بر اساس معیار صحت، ضریب تشابه دایس و نسبت اشتراک به اجتماع، عملکرد بهتری نسبت به مطالعات گذشته داشته است. این تفکیک خودکار نواحی قیرزدگی با دقت قابل قبول، امکان بررسی خودکار خرابی قیرزدگی را فراهم کرده است و می‌تواند عملکرد سامانه‌های مدیریت روسازی را بهبود بخشد. UR - https://www.trijournal.ir/article_160778.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_160778_be751dbb872329a1e580545ecf57d938.pdf ER -