TY - JOUR ID - 48152 TI - ارایه مدل پیش‌بینی عدد سازه‌ای موثر روسازی (SNeff) در سطح شبکه با استفاده از پارامترهای کاسه انحناء افت و خیز دستگاه FWD JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - کاووسی, امیر AU - عباس‌قربانی, مجتبی AU - مقدس‌نژاد, فریدون AU - بامداد زیکساری, آرمین AD - دانشیار، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانش آموخته دکتری، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 13 IS - 1 SP - 64 EP - 76 KW - افت و خیز روسازی KW - دستگاه FWD KW - عدد سازه‌ای موثر KW - ارزیابی سازه‌ای DO - N2 - تعیین وضعیت موجود روسازی در سطح شبکه نیازمند ارزیابی سازه‌ای روسازی می‌باشد که معمولا با استفاده از دستگاه FWD‌ و در قالب شاخص عدد سازه‌ای موثر روسازی (SNeff) انجام می‌شود. تحلیل داده‌های این دستگاه نیازمند اطلاع از ضخامت لایه‌ها بوده که بایستی با سونداژ، مغزه‌گیری و یا استفاده از دستگاه GPR اندازه‌گیری شود. در این تحقیق به منظور صرفه‌جویی در زمان و هزینه برداشت ضخامت لایه‌ها، با استفاده از پایگاه داده موجود در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نسبت به ارایه مدل پیش‌بینی عدد سازه‌ای موثر روسازی اقدام گردید. برای محاسبه این شاخص داده‌های افت و خیز دستگاه FWD‌ و ضخامت لایه‌های روسازی حاصل از دستگاه GPR بر اساس روش آشتو به عدد سازه‌ای موثر روسازی تبدیل و به عنوان روش مبنا در نظر گرفته شد. سپس پارامترهای کاسه انحنا افت و خیز روسازی مورد مطالعه قرار گرفته و همبستگی آنها با عدد سازه‌ای موثر روسازی در نرم‌افزار SPSS تعیین گردید.  در ادامه ضمن مطالعه مدل ها مبتنی بر پارامترهای کاسه انحنا افت و خیز روسازی، 3000 کاسه انحنا افت و خیز در 1200 کیلومتر از راه‌های استان خوزستان به منظور ارایه مدل پیش‌بینی عدد سازه‌ای موثر روسازی مورد مطالعه قرار گرفت. پس از تحلیل داده‌ها یک مدل رگرسیون غیر خطی با استفاده از پارامترهای SCI، AUPP و D90/D0‌ برای محاسبه عدد سازه‌ای موثر روسازی با ضریب تعیین 9/0 ارایه گردید. در این تحقیق مشخص گردید که پارامترهایی مانند AUPP، SCI و پارامترهای نرمال شده با افت و خیز مرکزی همبستگی بیشتری با عدد سازه‌ای موثر روسازی دارند. همچنین مدل پیشنهادی در این تحقیق با ضریب تعیین 9/0 نسبت به بهترین مدل موجود یعنی مدل Jameson با ضریب تعیین 84/0 برتری محسوسی دارد.       UR - https://www.trijournal.ir/article_48152.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_48152_467c5e692d067a08f6a01701749843c7.pdf ER -