TY - JOUR ID - 48172 TI - آنالیز پدیده هیسترسیس در جریان ترافیک حرکت – توقف مبتنی بر رفتارسنجی راننده پس از آشفتگی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - عبدی, علی AU - صالحی کلام, ارسلان AU - سیامردی, کیانوش AU - رحمانی, امید AD - استاد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران AD - دانش آموخته کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 4 SP - 76 EP - 96 KW - پدیده هیسترسیس ترافیکی KW - آشفتگی جریان ترافیک KW - رفتار راننده KW - مدل تعقیب خودرو Newell KW - موج حرکت – توقف DO - N2 - مقایسه رفتار حرکت - توقف زنجیره وسایل نقلیه در آزادراه‌ها بر اساس داده‌های عبوری برداشت شده در هنگام خروج از آشفتگی ترافیک با رفتار زنجیره وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن به آشفتگی ترافیک که بیانگر تاخیر در بازیابی سرعت در زمان خروج از آشفتگی ترافیک می‌باشد، سبب تشکیل پدیده هیسترسیس در جریان ترافیک می­گردد.  تئوری‌های  مبتنی بر نامتقارنی رفتار راننده در فاز افزایش و کاهش شتاب در تحلیل پدیده هیسترسیس جریان ترافیکی، به طور کامل قادر به تحلیل پدیده هیسترسیس ندارند و نیاز به توسعه بیشتری دارند. در این تحقیق با استفاده از مدل وسیله نقلیه تعقیب خودروNewell ،پارامترهای اثر گذار بر دامنه پدیده هیسترسیس (مبتنی بر رفتار راننده پرخاشگر و محتاط)، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سپس با مدل سازی نمودن پدیده هیسترسیس مبتنی بر شبکه عصبی و بهینه سازی لایه‌های شبکه عصبی به وسیله الگوریتم ژنتیک، تحلیل حساسیت رفتارسنجی راننده در جریان ترافیک در سطح جزیی نگر با سرعت موج ثابت ارزیابی می‌گردد. همچنین، درجریان ترافیک با سرعت موج متغیر با استفاده از مدل موج سینماتیک به وسیله تغییرات تدریجی سرعت و سرفاصله مکانی، دامنه پدیده هیسترسیس نسبت به سرعت موج ثابت آنالیز می‌گردد. نتایج نشان می‌دهد که نوع شکل حلقه‌های پدیده هیسترسیس ترافیکی بستگی به رفتار راننده دارد. دو پارامتر سرفاصله مکانی و افزایش شتاب در انتهای پدیده به عنوان مؤثرترین پارامترها در تحلیل حساسیت رفتاری راننده معرفی گردیدند و دامنه پدیده هیسترسیس در شرایط سرعت موج متغیر، مقادیر کمتری را نشان می‌دهد.       UR - https://www.trijournal.ir/article_48172.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_48172_29e97604a0e19e0445114c9647a8af92.pdf ER -