TY - JOUR ID - 48188 TI - بهینه سازی شاخص وضعیت روسازی راه (PCI) بر اساس مشخصات طرح اختلاط مارشال (مطالعه موردی منطقه 2 شهر تهران) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - مؤیدفر, رضا AU - تقدسی, علی AD - استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد‌، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 14 IS - 1 SP - 157 EP - 169 KW - مدیریت و نگهداری روسازی KW - بهینه سازی شاخص وضعیت روسازی راه KW - طرح اختلاط مارشال KW - منطقه 2 شهر تهران DO - N2 - سامانه مدیریت و نگهداری روسازی ارزیابی وضعیت فعلی رویه‌های آسفالتی و همچنین پیش بینی وضعیت آن‌ها در آینده با توجه به پارامترهای تأثیرگذار بر آن‌ها می‌باشد. بدین منظور پس از جمع‌آوری اطلاعات اولیه مدل‌هایی برای پیشبینی شاخص PCI با استفاده از نتایج آزمایش مارشال برای منطقه 2 تهران بزرگ بسط داده شده‌اند. جهت تخمین PCI ، درصد قیر، مقاومت مارشال، ترافیک عبوری و سن روسازی بر اساس تست‌های آماری نرم افزار SPSS به عنوان متغییر مستقل مناسب انتخاب شدند. برای مدل‌سازی از دو روش جداگانه استفاده شده، روش اول از طریق فرآیند رگرسیون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS که از مدل خروجی آن برای بررسی تاثیر هریک از متغیرها بر مدل (تحلیل حساسیت) استفاده شده نتایج تحلیل حساسیت نشان می‌دهد که مقاومت مارشال بیشترین تأثیر را به صورت مستقیم بر شاخص PCI دارد. روش دوم با بهره گیری از مفهوم برنامه نویسی ژنتیکی در نرم افزارGP  ساخته شده و از مدل خروجی آن جهت بهینه‌سازی از نرم افزارMATLAB  استفاده شده است. برای انجام بهینه سازی از الگویتم PSO و الگوریتم ژنتیک استفاده شده و مقدار بهینة هر یک از متغیر‌های مستقل برای ماکزیمم شدن شاخص PCI  به دست آمده اند.     UR - https://www.trijournal.ir/article_48188.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_48188_b4738add29e71dd3f2dd7a32310c75f3.pdf ER -