TY - JOUR ID - 50998 TI - ساخت مدل تصمیم به عبور دانش‌آموزان از عرض جاده‌های برون‌شهری JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - حقیقی, فرشیدرضا AU - عباسی, شهرام AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 14 IS - 2 SP - 263 EP - 274 KW - عابرین پیاده KW - ایمنی KW - احتمال عبور KW - رگرسیون لجستیک KW - سرفاصله DO - N2 - یکی از بخش های بسیار مهم مهندسی ترافیک مسئله‌ی عابرین پیاده است. به علت ویژگی‌های معمول شخصیتی، انتظار رفتار غیرمحتاطانه از عابرین نوجوان دور از ذهن نیست. همچنین در کشور ایران تعداد بسیار زیادی از مراکز تحصیلی و آموزشی که اساساً مورد استفاده‌ی نوجوانان قرار می‌گیرند در حاشیه‌ی راه‌های برون‌شهری واقع هستند و تردد عابرین پیاده‌ در کنار چنین موسساتی مکرراً مشاهده می‌گردد.بررسی اندرکنش عابرین با وسایل نقلیه و جریان ترافیک در این نواحی می‌تواند در راستای بهبود ایمنی و تسهیلات عابرین نتایج مفیدی را ارائه کند. در این پژوهش دانش‌آموزان به عنوان یکی از آسیب ‏پذیرترین قشرهای عابرین پیاده در جاده‌های برون‌شهری مورد بررسی قرار گرفتند و داده‌ها از فیلم ویدئویی ضبط شده از محل عبور دانش‌ آموزان 3 مدرسه، در جاده‌ای برون شهری واقع در شهرستان محمودآباد استان مازندران، طی سه روز کاری هفته استخراج گردید. سپس احتمال عبور عابرین از عرض خیابان با استفاده از نرم افزارspss  و مدل رگرسیون لجستیک مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد که متغیرهای زمان انتظار قبل از عبور، فاصله وسیله نقلیه خط دور و مقدار سرفاصله بر احتمال عبور عابرین از عرض جاده تاثیر بسزایی دارند. همچنین در بین متغیرهای تاثیر‌گذار مقدار سرفاصله بیشترین تاثیر را در احتمال عبور عابرین داشته است.       UR - https://www.trijournal.ir/article_50998.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_50998_d706c86e9a9697b0f0b9ed06fb24b82d.pdf ER -