TY - JOUR ID - 53706 TI - مدل‌سازی تأخیر وسایل‌نقلیه در مناطق عملیاتی با استفاده از شبیه‌سازی نرم‌افزاری در راه‌های دوخطه آزادراهی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - احدی, محمدرضا AU - صلاحی مقدم, آرسام AU - غلامین, پیمان AU - نصرالهی, مهدی AD - استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکترا، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه علم‌ و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 14 IS - 3 SP - 1 EP - 8 KW - منطقه عملیاتی­ KW - زمان تأخیر KW - شبیه‌سازی KW - میکروسکوپی KW - مدل غیرخطی چندگانه DO - N2 - تأخیر ناشی از منطقه عملیاتی یکی از مهم‌ترین مباحث در فعالیت‌های نگهداری و بهسازی در آزادراه‌ها می‌باشد این مدت زمان تلف‌شده علاوه بر این که باعث افزایش هزینه کاربران راه می‌شود نارضایتی عمومی را نیز در پی دارد. تأخیر ناشی از منطقه عملیاتی عمدتاً به دلیل ایجاد صف و کاهش سرعت در این ناحیه رخ می‌دهد. برای ارائه مدل تأخیر مناسب، ابتدا با استفاده از نرم‌افزار Aimsunبه شبیه‌سازی میکروسکوپی منطقه عملیاتی پرداخته شد و میزان تأخیر حاصل از انسداد مسیر در حالات مختلف حجم ورودی به ناحیه و طول منطقه عملیاتی تعیین گردید. بر اساس نتایج حاصل میزان ظرفیت در داخل منطقه عملیاتی برابر با 1700 وسیله نقلیه بر ساعت تعیین شد همچنین مشخص شد، پارامتر حجم نسبت به طول منطقه عملیاتی تأثیرگذاری بیشتری را در تأخیر منطقه عملیاتی دارا می‌باشد. سپس با استفاده از نرم‌افزار SPSS21و آزمودن فرم‌های مختلف برازش، مدل غیرخطی چندگانه برای تأخیر منطقه عملیاتی در راه‌های دوخطه آزادراهی مشخص گردید.       UR - https://www.trijournal.ir/article_53706.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_53706_aa9daa990423361c228863efb843065e.pdf ER -