TY - JOUR ID - 54336 TI - مقایسه خصوصیات مقاومتی آسفالت لاستیکی و آسفالت معمولی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - دارپرنیان, پیمان AU - عبدی, علی AD - دپارتمان مهندسی عمران، دانشکده شهید یزدان پناه، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کردستان، ایران AD - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 14 IS - 4 SP - 225 EP - 239 KW - آسفالت لاستیکی KW - مقاومت مارشال KW - کشش غیر مستقیم KW - مدول برجهندگی KW - خزش دینامیکی DO - N2 -  طبق آمارهای موجود سالانه بیش از 12 میلیون حلقه تایر (250 هزار تن­) در ایران مصرف می‌شود. استفاده از تایرهای فرسوده در راهسازی مقوله جدید است که مورد توجه متخصصان قرارگرفته و تحقیقات متعددی در این رابطه صورت گرفته است.قیرهای به دست آمده از نفت خام و یا قیر طبیعی که سالیان دراز عمدتاً به عنوان ماده چسباننده در ساخت جاده­ها و یا دیگرمصارف عایق کاری و پوششی به کار می رود، هیچ گاه از یک سری خواص فیزیکی و مکانیکی کاملا رضایت بخش برخوردار نبوده و باتوجه به خواص فیزیکی و مکانیکی محدود، از قابلیت کاربردی محدود و زمان سرویس­دهی مشخص برخوردار می­باشد. از این رومحققان همواره تلاش داشته اند که به نحوی خواص این سنگین ترین برش نفتی را در جهت مطلوب تغییر دهند. اصلاح خواص قیرباعث بالا رفتن کیفیت آن و افزایش عمر سرویس دهی پوشش گردیده و در نتیجه هزینه­های نگهداری و تکرار اجرای روکش به نحوچشمگیری کاسته خواهد شد. یکی از این مواد اصلاح کننده، استفاده از پودر لاستیک می­باشد که در این تحقیق از پودر لاستیک تایرهای بازیافتی برای اصلاح آسفالت استفاده شده است. نتایج آزمایش­ها نشان داده است که این آسفالت نسبت به آسفالت معمولی دارای مقاومت مارشال­، مدول برجهندگی و کشش غیرمستقیم بیشتر و عمق شیارشدگی کمتری می باشد.     UR - https://www.trijournal.ir/article_54336.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_54336_9beef13380593206be6f262708bf922d.pdf ER -