TY - JOUR ID - 54340 TI - ارایه‌ روشی شاخص مبنا برای ارزیابی پایداری اقتصادی حمل‌ونقل JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - مهدی نیا, ایمان AU - حبیبیان, میقات‌ AU - شیرازیان, غلامرضا AD - دانش‌آموخته کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 14 IS - 4 SP - 19 EP - 31 KW - حمل ­ونقل پایدار KW - شاخص KW - تحلیل عامل KW - ترکیب شاخص­ها KW - پایداری اقتصادی حمل­ونقل DO - N2 - امروزه اثرات حمل­ونقل بر اقتصاد به­عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار مورد توجه برنامه­ریزان حمل­ونقل قرار گرفته است.حمل­ونقل پایدار رویکردی است که سعی دارد با ملاحظه همزمان ابعاد زیست­محیطی، اجتماعی و اقتصادی، نیازهای جابه­جایی نسل حاضر را بدون به خطر انداختن توانایی نسل­های آینده در برآوردن نیازهایشان پاسخ گوید. در این مقاله بر شناخت اثرات حمل­ونقل بر پایداری اقتصادی در راستای حرکت به سوی حمل­ونقل پایدار تمرکز شده است. بدین منظور، شاخص­هایی در دو زیربخش هزینه­ها و درآمدهای گرداننده سیستم حمل­ونقل و هزینه­ها و درآمدهای استفاده­کننده سیستم حمل­ونقل تعریف و دسته­بندی شده­اند. با بهره­گیری از روش تحلیل عامل و استفاده از شیوه تحلیل مولفه­های اصلی با استفاده از نرم­افزار SPSS20،روشی برای ترکیب و تحلیل این شاخص­ها و شناخت وضعیت پایداری بعد اقتصادی ارائه شده است. به­منظور نشان دادن کارایی روش پیشنهادی، 50 ایالت و منطقه فدرال مرکزی کشور آمریکا به­عنوان مطالعه موردی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته­اند. نتایج این بررسی نشان می­دهد که منطقه فدرال مرکزی (دیستریکت آف کلمبیا)، نبراسکا و کانزاس به ترتیب، پایدارترین ایالت­ها و ایالت­های آلاسکا، مریلند و نیوهمپشایر به­ترتیب ضعیف­ترین پایداری نسبی اقتصادی را در بین ایالت­ها دارند.       UR - https://www.trijournal.ir/article_54340.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_54340_7f3e55df70305d50a0309120ab847607.pdf ER -