TY - JOUR ID - 61131 TI - بررسی ساختار نوسان پذیری شاخص‌های نرخ کرایه حمل در بازار کشتی‌های فله‌بر خشک و تانکر JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - عباسپور, مجتبی AU - کوه‌بر, محمد امین AU - یوسفی, همایون AD - مربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران AD - استادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 1 SP - 297 EP - 305 KW - حمل و نقل KW - کرایه حمل KW - محموله DO - N2 - در ادبیات مالی، نوسان پذیری قیمت یا هر متغیر را شاخصی از ریسک آن متغیر دانسته و معمولا آنرا با استفاده از انحراف معیار یا واریانس محاسبه می­کنند. بر همین اساس، هدف از انجام این مقاله بررسی ساختار نوسانات شاخصهای نرخ کرایه کشتی های فله بر خشک و تانکر است. به منظور تحلیل ساختار نوسانات کرایه حمل از شاخص هایBCTI ، BDTIوBDI ، و نیز، یک الگوی کامل واریانس ناهمسانی مشروط خود همبستگی استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوسانات فراوانی در هر سه بازار نرخ کرایه حمل وجود داشته است. همچنین نتایج دوام پایننتر حافظه یک شوک در شاخص BDIرا نشان میدهد که در دوران نوسان قیمتها، ریسک این بازار بسیار کمتر از ریسک کرایه حمل دو بازار دیگر خواهد بود. بر این اساس و با توجه به نظر مارکوییتز، سرمایه گذارانی که قصد خرید سهام شرکتهای حمل کننده فله خشک و یا نفت را دارند، در صورتی که قصد نگهداری بلندمدت سهام داشته و به صورت استراتژیک در بازار سهام فعالیت می کنند، خرید سهام شرکتهای حمل کننده فله خشک ریسک کمتری را برای آنها به دنبال خواهد داشت.     UR - https://www.trijournal.ir/article_61131.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_61131_7caa3181577a78470b026e9c61c73ab1.pdf ER -