TY - JOUR ID - 61142 TI - تعیین حداقل ضخامت روسازی دال‌خط راه آهن به کمک روش AASHTO JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - خواجه دزفولی, امین AD - استادیار، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 1 SP - 69 EP - 85 KW - روسازی دال­خط راه آهن KW - طراحی KW - خستگی KW - ضخامت دال بتنی KW - روش آشتو DO - N2 - استفاده از روسازی دال­خط در خطوط راه آهن درون شهری و برون شهری به صورت روز افزون در حال گسترش می باشد. با اینحال تا کنون در آیین نامه های مختلف راه آهن در جهان، روند مشخصی به منظور طراحی و تعیین ضخامت روسازی دال­خط ارائه نشده است. در این پژوهش با ایجاد تغییراتی در روش آیین نامه ای آشتو که برای تعیین ضخامت دال بتنی روسازی های بتنی راه و فرودگاه کاربرد دارد، روندی به منظور تعیین ضخامت دال­خط راه آهن ارائه گردیده است.  نتایج بدست آمده نشان داد که با افزایش سختی بستر روسازی دال­خط، حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی دال­خط کاهش پیدا می کند. افزایش 24 برابری سختی بستر، منجر به کاهش 10 درصدی ضخامت روسازی دال­خط می شود. همچنین افزایش ترافیک عبوری از روی دال­خط منجر به افزایش حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی می گردد. افزایش دو و چهار برابری ترافیک عبوری به ترتیب منجر به افزایش 12 و 25 درصدی حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی گردید. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که با فرض ثابت بودن تمامی پارامترها و تنها با افزایش بار محوری قطار، حداقل ضخامت مورد نیاز روسازی دال­خط افزایش می یابد.     UR - https://www.trijournal.ir/article_61142.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_61142_800a5187d34f163b4925026744592748.pdf ER -