TY - JOUR ID - 61166 TI - ابعاد و مولفه‌های مدل کسب و کار شرکتهای ریلی باری ایران و تعیین نحوه تعامل ابعاد با روش مدلسازی تفسیری ساختاری JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - ویسی, همت AU - طباطبائیان, سیدحبیب الله AU - جعفری, پریوش AD - گروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد‌ اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 1 SP - 161 EP - 174 KW - ابعاد مدل KW - شرکتهای باری KW - مدلسازی تفسیری ساختاری KW - مدل کسب و کار KW - مولفه­ های مدل کسب و کار DO - N2 - شرکت ها در فضای رقابتی محیط امروز، دائماً نیازمند ارائه پیشنهادهای جدید برای مشتریان می­باشند و لذا یا باید مدل کسب و کار خود را به طور دائم تغییر دهند؛ و یا باید بپذیرند که اندک اندک سهم بازار خود را به رقبای دیگر واگذار نمایند. در این خصوص شرکتهای ریلی باری نیز از این موضوع مستثنی نبوده و لازم است تا مدل کسب و کار خود را با روشهای نوین ارتقاء دهند. از آنجا که سند چشم انداز کشور، تحقق جابجایی بار تا 91 میلیون تن را در افق 1404 برای بخش باری ترسیم  کرده است، لذا برای دستیابی به  این مهم لازم است که مدل کسب و کار دائماً مورد بازنگری قرار گیرد. برای این کار، لازم است تا ابعاد و مولفه­های مدل کسب و کار کاملاً شناسایی گردند که به این مهم در این مقاله پرداخته شده است. هدف این مقاله، استخراج ابعاد و مولفه­های مدل کسب و کار شرکتهای ریلی باری و تعیین نحوه تعامل بین ابعاد  است. به این منظور، پس از بررسی ادبیات، 9مصاحبه عمومی و 7 مصاحبه خاص با خبرگان ریلی صورت گرفت. سپس با روش تحلیل محتوی، کدگذاری باز و محوری صورت گرفت و  122 مولفه برای مدل کسب و کار بخش ریلی باری استخراج گردید. به جای انجام کدگذاری گزینشی، با بررسی ادبیات، ابعاد مختلف کسب و کار استخراج و با در نظر گرفتن مولفه­های بدست آمده در تحقیق، 10 بُعد جهت پوشش دادن کلیه مولفه­ها انتخاب گردید. با توجه به بالا بودن تعداد مولفه­ها، دو مرحله دلفی توسط 7 نفر متخصص داخلی و خارجی انجام و با نظر خبرگان، مولفه­های نهایی حاصل گردید. CVI و CVR پرسشنامه با استفاده از 8 نفر خبره دیگر محاسبه شده و مولفه­ها­ بازهم تقلیل یافت. سپس با استفاده از نظر 6 نفر دیگر از متخصصین حوزه ریلی باری و با استفاده از روش مدلسازی تفسیری ساختاری، مدل تعاملی بین ابعاد مختلف مدل به دست آمد.     UR - https://www.trijournal.ir/article_61166.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_61166_639f0b2259a8135b436fac8e239159c1.pdf ER -