TY - JOUR ID - 76564 TI - طراحی شبکه تغذیه کننده خط ریلی و تعیین فرکانس با استفاده از یک روش ابتکاری JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - سید ابریشمی, سید احسان AU - احمدی نژاد, سارا AD - عمران و محیط زیست/ تربیت مدرس Y1 - 2018 PY - 2018 VL - IS - SP - EP - KW - ابتکاری KW - اتوبوسرانی KW - طراحی شبکه KW - تغذیه کننده DO - N2 - افزایش پوشش تقاضای سفر وسایل حمل‌ونقل همگانی سریع (مانند مترو و اتوبوس تندرو) به کمک شبکه‌های تغذیه‌کننده امکان‌پذیر است. ازآنجایی‌که روش‌های دقیق حل مسائل طراحی شبکه‌های تغذیه‌کننده دارای پیچیدگی و زمان حل طولانی است، محققین به استفاده از روش‌های ابتکاری و فراابتکاری برای حل این مسائل روی آورده‌اند. در این مقاله یک روش ابتکاری برای حل مسئله طراحی شبکه اتوبوسرانی تغذیه‌کننده در یک شبکه آزمایشی که قابلیت در نظر گرفتن بسیاری از شاخص‌های مهم در طراحی چنین شبکه‌هایی را دارد، پیشنهاد گردیده است. در این مقاله ابتدا تعدادی مسیر اولیه تولیدشده، سپس به کمک شاخص‌های بهینگی در نظر گرفته‌شده مانند: نسبت تقاضای پاسخ‌داده‌شده به زمان‌سفر و محدودیت کمینه و بیشینه طول مسیر تعدادی از این مسیرها به‌عنوان خطوط تغذیه‌کننده انتخاب‌شده‌اند. محدودیت فرکانس، تعداد مسیر و درصد پوشش داده‌شده دیگر محدودیت‌هایی هستند که به کمک آنها مسیرهای نهایی انتخاب‌شده است. روش پیشنهادی در شبکه آزمایشی سوفالز بکار گرفته‌شده و توانسته پوشش تقاضای حمل‌ونقل همگانی در شبکه توسط خط ریلی را به کمک خطوط تغذیه‌کننده بهبود ببخشد. UR - https://www.trijournal.ir/article_76564.html L1 - ER -