TY - JOUR ID - 80121 TI - مقایسه‌ی خواص عملکردی مخلوط آسفالتی اصلاح‌شده با قیر پلیمری و گرانول خشک پلیمری JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صاحب‌الزمانی, سید حمیدرضا AU - ضیاء علوی, سید محمد AU - فرزانه, اورنگ AD - دانشجوی دکتری، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 3 SP - 369 EP - 380 KW - استایرن بوتادین استایرن SBS KW - پیرشدگی بر اثر اکسیداسیون KW - ترک‌‌های حرارتی KW - خستگی KW - شیارشدگی KW - گرانول‌های پلیمر-قیری KW - مخلوط‌های آسفالتی اصلاح شده DO - N2 - چندین سال است که برای تولید مخلوط‌های آسفالتی با مقاومت بهتر در برابر شیار‌شدگی، ترک‌های خستگی و ترک‌های حرارتی از قیرهای اصلاح شده با پلیمر استفاده شده است. برای تولید قیرهای اصلاح شده با پلیمر با خصوصیات مهندسی مطلوب، تجهیزات و فناوری‌هایی مورد نیاز هستند که ممکن است همواره در دسترس نباشد. طی سال‌های اخیر، جهت تسهیل استفاده از پلیمر در مخلوط‌های آسفالتی، یک روش نوین به صنعت راهسازی معرفی شده است. در این روش، گرانول پلیمری متشکل از 40% استایرن بوتادین استایرن (SBS) را می‌توان در حین فرایند تولید آسفالت در کارخانه آسفالت بدون نیاز به هرگونه تجهیزات خاص به طور مستقیم به داخل میکسر اضافه نمود. با استفاده از این روش، استفاده از پلیمرها را می‌توان حتی برای پروژه‌های کوچک تسهیل کرده و توسعه داد. هرچند، با توجه به نوظهور بودن این فناوری، جهت ارزیابی اثربخشی آن تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. در این مقاله، سختی و خصوصیات مقاومتی بتن آسفالتی در برابر ترک‌های حرارتی، ترک‌های خستگی، شیارشدگی در مخلوط‌های آسفالتی اصلاح شده با گرانول‌های پلیمر-قیری و مخلوط‌های آسفالتی ساخته شده با قیر خالص و قیر اصلاح شده با پلیمر، مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. همچنین اثر پیرشدگی ناشی از اکسیداسیون بلند مدت بر روی سختی و مقاومت مخلوط‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که بهبود خواص عملکردی مخلوط‌های آسفالتی اصلاح شده با گرانول پلیمری دارای نتایج مشابهی در مقایسه با مخلوط‌های آسفالتی ساخته شده از قیر اصلاح شده با پلیمرSBS  است.     UR - https://www.trijournal.ir/article_80121.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_80121_a670c81db7a1e5f351656df02eb3bdcf.pdf ER -