TY - JOUR ID - 80291 TI - ارزیابی و رتبه‌بندی عوامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای ارزیابی و رتبه‌بندی عوامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای راه‌های استان مرکزی با روش ساختار معادلاتیSEM JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - هاشمی, سیدحمید AU - امانی تهرانی, داریوش AU - مقدس نژاد, فریدون AU - ساجدی, سید فتح اله AD - دانشجوی دکترا، گروه عمران، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی ، موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت دولتی، قم، ایران AD - استاد، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پل تکنیک)، تهران، ایران AD - استاد، گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 21 IS - 1 SP - 311 EP - 328 KW - رتبه بندی KW - ایمنی KW - نقاط حادثه خیز KW - تصمیم گیری KW - معادلات ساختاری KW - استان مرکزی DO - 10.22034/tri.2024.80291 N2 - با توجه به اینکه عامل جاده در کنار دو عامل انسان و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات  جاده ای نقش موثری دارد ، بنابراین ایمن سازی مطلوب و مناسب راهها از طریق اصلاح طرح هندسی راه­، ساماندهی بافت سطح جاده (­روسازی راه)­، و نصب انواع علائم و تجهیزات ایمنی راه­ها در کاهش سوانح و حوادث جاده­ای حائز اهمیت خواهد بود. مطالعات صورت گرفته در زمینه نقش تصادفات جاده ای به عنوان مهمترین عامل کاهش دهنده ایمنی حرکت درکشور ما نشان دهنده آن است که 75 درصد از تصادفات در20 درصد از کل مسیرهای خاص به وقوع می­پیوندد که به دلایل مختلف جزء مسیرهای حادثه خیر به شمار می­روند. به عبارت دیگر حدود 36000 کیلومتر از کل 180000 کیلومتر جاده­های کشور جز جاده­های سانحه خیز می­باشد در این تحقیق به ارزیابی و رتبه بندی عوامل تاثیر گذار در تصادفات جاده­ای راه­های استان مرکزی باروش ساختار معادلاتی با تهیه پرسشنامه و روش تحت عنوان تصمیم­ گیری چند معیاره به تعداد 80 نفر از عوامل دخیل در راه­های استان مرکزی پرداخته شده است. نتایج نشان می­دهد خستگی، خواب آلودگی و خطای انسانی با رتبه فریدمن 959/5  از اولویت نخست برخوردار است که نشان می­دهد باتوجه به این که بیشتر مسیرهای این استان باند رفت و برگشت به صورت کاملاً مجزا می­باشد اکثر تصادفات ایجاد شده در مسیرهای استان مرکزی به خستگی، خواب آلودگی و خطای انسانی می­باشد­. شاخص روشنایی مسیرها 553/5 در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. شاخص کیفیت ساخت، مشخصات هندسی و روکش آسفالت جاده­های  با امتیاز 125/5 در رتبه سوم اهمیت است. UR - https://www.trijournal.ir/article_80291.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_80291_370d669d09bc5cd508a46ba2ebd14752.pdf ER -