TY - JOUR ID - 85572 TI - تنظیم برخط ضرایب کنترل‌کننده PID به روش جدول‌بندی بهره فازی برای سیستم پانتوگراف قطارهای برقی پرسرعت JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - حسن‌زاده, سالار AU - خان‌فرخانی, امید AU - قربانی واقعی, بهمن AU - صندیدزاده, محمدعلی AD - دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکدة مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکدة مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 4 SP - 363 EP - 373 KW - پانتوگراف قطار برقی KW - کنترل­کننده PID KW - روش جدول­بندی بهره KW - منطق فازی DO - N2 - پانتوگراف یکی از مهم‌ترین اجزای انتقال برق به قطار می‌باشد که توسط آن می‌توان برق را از شبکه بالاسری به قطار منتقل نمود. ارتباط دائم پانتوگراف با شبکه برق تحت هر شرایطی لازم است. از طرفی، پارامترهای شبکه بالاسری دارای عدم قطعیت بوده و در طول یک دهانه متغیر هستند. این مساله کنترل پانتوگراف را بخصوص در سرعت‌های بالا با چالش روبرو می‌سازد. در این مقاله هدف نگه‌داشتن نیروی تماسی بین پانتوگراف و سیم‌های برق در یک سطح مطلوب با درنظر گرفتن عدم قطعیت برای شبکه بالاسری است. برای دستیابی به این هدف ابتدا معادلات دینامیکی یک سیستم پانتوگراف با دو درجه آزادی استخراج شده و یک کنترل کننده PIDبرای سیستم طراحی گردیده است. در گام بعد به منظور بهبود پاسخ کنترلر در حضور عدم قطعیت در شبکه بالاسری، ضرایب کنترل کننده PIDرا از روش جدول بندی بهره تنظیم کرده و سپس برای کاهش نوسانات، این پارامترها از روش جدول بندی بهره فازی به صورت برخط به روز می‌شوند. در نهایت عملکرد سه کنترل کننده بر روی سیستم پانتوگراف با ملاحظات عملی شبیه‌سازی و تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهند که ترکیب منطق فازی با روش جدول بندی بهره‌، منجر به عملکرد بهتر کنترلر PID می‌شود.     UR - https://www.trijournal.ir/article_85572.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_85572_71ebcfb5e984bf5a21f6672ad1d0e190.pdf ER -