TY - JOUR ID - 85573 TI - اولویت‌بندی گزینه‌های طراحی مسیر راه آهن دورود- اندیمشک با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای (ANP) و تکنیک دیمتل (DEMATEL) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - نصر آزادانی, سید مسعود AU - اکبری ورمزیار, میلاد AD - استادیار، گروه خط و سازه های ریلی، دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راه‌آهن‌، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 4 SP - 129 EP - 154 KW - راه‌آهن KW - اولویت بندی KW - فرایند تحلیل شبکه ای KW - DEMATEL KW - ANP DO - N2 - تصمیم­گیری مرتبط با اختصاص منابع مالی به پروژه­های بازسازی، نوسازی،ساخت و یا بهسازی زیرساخت­های حمل و نقل مسئله ای کلیدی در تمام شبکه­های حمل و نقلی و خصوصا در کشورهای در حال توسعه است. این مسئله در کشورهایی که با مشکلات و بحران های اقتصادی و همچنین منابع محدود از یک سو و از سوی دیگر نیاز شدید به زیرساخت­های بهتر به عنوان شرط لازم توسعه اقتصادی روبرو هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در طرح­های ریلی به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری و اختصاص منابع مالی فراوان مسئله انتخاب بهینه­ترین گزینه توسعه و طراحی مسیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گزینه ای که علاوه بر معیارهای فنی و کمی­، معیارهای کیفی مورد نظر تصمیم گیر و کارفرما را برآورده کند. لذا برای حل مسائل این چنینی روشهای تصمیم گیری چند معیاره که با در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی به اولویت بندی گزینه­های موجود می پردازند کاربردی و مفید هستند. در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی الگوریتم­ها و روش­های اولویت­بندی و تصمیم گیری در پروژه­های حمل و نقلی و ریلی و مقایسه آنها، به انتخاب کاراترین روش در اولویت بندی طرح های ریلی با در نظر گرفتن شاخص­های کمی و کیفی پرداخته و سپس به ارزیابی گزینه­های طراحی مسیر راه آهن دورود- اندیمشک با استفاده از روش تحلیل شبکه­ای (ANP) بپردازیم.همچنین به بررسی اثرات و روابط درونی معیارها را با استفاده از تکنیک دیمتل پرداخته شود.     UR - https://www.trijournal.ir/article_85573.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_85573_8864f0c9ed110a2456ecf349de1f5045.pdf ER -