TY - JOUR ID - 87157 TI - بررسی اثرات اجتماعی هوشمندسازی حمل‌و نقل بر مدیریت ترافیک JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - شاه ابراهیمی, ابراهیم AU - ماهپور, علیرضا AU - قرائتی ثانی, پرهام AD - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی AD - مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی AD - دانشگاه آزاد اسلامی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - IS - SP - EP - KW - حمل و نقل KW - هوشمندسازی KW - زمان تاخیر KW - ترافیک DO - N2 - وسایل نقلیه عمومی در کشور ما می‌تواند به بخش مهمی از راهکار بهبود چالش‌های اقتصادی، انرژی و محیط‌ زیست باشد و کیفیت بهتری از زندگی برای ما به ارمغان آورد. یکی از نمودهای پایین بودن تکنولوژی در ﺣﻤﻞ‌وﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ اخذ کرایه به روش‌های سنتی بوده است. اخذ کرایه به روش‌های سنتی در صنعت ﺣﻤﻞ‌وﻧﻘﻞ مشکلات متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به اتلاف وقت و تأخیر در زمان سفر اشاره کرد که دارای تاثیرات اجتماعی بسیاری است. از این رو نیاز به تغییر و تحول و ورود تکنولوژی‌های جدید به این عرصه بیش از پیش احساس می‌شود. لذا هدف این تحقیق بررسی موضوع تأثیر به‌کارگیری بلیت الکترونیک در ارتقاء عملکرد ﺣﻤﻞ‌وﻧﻘﻞ عمومی شهری می‌باشد که می‌تواند تاثیرات اجتماعی مثبتی نیز داشته باشد. در این پژوهش ابتدا از هر یک از مسیرهای سیدخندان تا تجریش (بلیت کاغذی و پول) و مسیر میدان ونک تا تجریش (بلیت الکترونیک) در ساعات اوج صبح و عصر و در روزهای کاری متفاوت فیلم‌برداری انجام شد. بعد از آن با استفاده از فیلم‌های ضبط شده اطلاعات مربوط به متغیرهای زمان توقف استخراج گردید. در مرحله بعدی بعد از بررسی اطلاعات از لحاظ آماری (میانگین، واریانس و نرمال بودن یا نبودن داده‌ها) صورت گرفت. در ادامه برای هریک از مسیر‌ها مدل‌های پیش‌بینی زمان تاخیر محاسبه و بهترین مدل با استفاده از آزمون‌های برازندگی و همبستگی تعیین شد. در نهایت برای سنجش میزان تغییر نحوه پرداخت از پول و بلیت کاغذی به بلیت الکترونیکی در مسیر سید خندان به تجریش بر روی زمان توقف شبیه سازی انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش رضایت مسافران، تغییر در نحوه پرداخت هزینه سفر است که راه‌اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی و اخذ هزینه در مقابل هر درب می‌تواند منجر به کاهش طول زمان سوار شدن مسافران و در نتیجه کاهش زمان توقف شود. UR - https://www.trijournal.ir/article_87157.html L1 - ER -