TY - JOUR ID - 87446 TI - بهبود عملکرد شبکه‌های حمل‌ونقل شهری تحت وقوع شلوغی‌های ترافیکی بازگشت‌پذیر با استفاده از سیاست تعریض خیابان‌ها JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - ریاحی سامانی, علی AU - شتاب بوشهری, نادر AU - عبدی, محمد مهدی AD - دانشکده مهندسی حمل ونقل، دانشگاه صنهعتی اصفهان AD - دانشکده مهدسی حمل و نقل، دانشگاه صنعتی اصفهان AD - دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی اصفهان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - IS - SP - EP - KW - قابلیت اعتماد KW - نوسانات زمان سفر KW - شلوغیهای تصادفی بازگشت پذیر KW - تعریض خیابان DO - N2 - تاخیر‌های ترافیکی در شبکه‌های خیابانی، هزینه‌های فراوانی را برای استفاده‌کنندگان از آن‌ها در بر دارد. یکی از عواملی که باعث ایجاد تاخیرهای ترافیکی می‌شود، شلوغی‌های ترافیکی بازگشت‌پذیر می‌باشد. این پدیده، نتیجه تغییرات تصادفی در تقاضای سفر و همچنین تغییرات تصادفی است که به دلایل ترافیکی در ظرفیت خیابان‌های شبکه رخ می‌دهد. این موضوع باعث می‌گردد که عملکرد شبکه خیابانی تحت شلوغی‌های بازگشت‌پذیر نه به طور قطعی، بلکه با شاخصی احتمالی بیان شود. یکی از اهداف این پژوهش تعیین عملکرد شبکه حمل‌ونقل شهری به منظور ارائه مسیرهای مناسب به مسافرین است. در این ارتباط مدلی جهت تعیین شاخص قابلیت اعتماد به عملکرد یاد شده تحت وقوع شلوغی‌های ترافیکی بازگشت‌پذیر ارائه می‌گردد. یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند شلوغی‌های ترافیکی یاد شده در شبکه را کاهش دهد، سیاست‌ تعریض بعضی از خیابان‌های شبکه به منظور کاهش شلوغی است. در این ارتباط مدلی به منظور انتخاب خیابان‌هایی جهت تعریض با توجه به محدودیت بودجه تعریض به گونه‌ای که قابلیت اعتماد به عملکرد شبکه را تا حد امکان افزایش دهد، ارائه می‌گردد. با توجه به اینکه مسئله تعریض خیابان نوعی از مسائل طراحی شبکه بوده و این نوع مسائل از دیدگاه زمان حل، مسائلی Np-hard به حساب می‌آیند، استفاده از روش فرا ابتکاری تکاملی کوانتم به جای روش‌های حل دقیق همچون روش حل شمارشی نشان داد که اعمال این روش حل ضمن حفظ دقت جواب، زمان حل مسئله تعریض خیابان را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. جهت نشان دادن نتایج و همچنین عملیاتی بودن مدل‌های یاد شده، این مدل‌ها بر روی شبکه حمل‌ونقلی سایوکس فالز اجرا گردید UR - https://www.trijournal.ir/article_87446.html L1 - ER -