TY - JOUR ID - 87450 TI - بررسی شیارشدگی و اثر خودترمیمی بر خستگی مخلوط‌های آسفالتی اصلاح‌شده JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - فخری, منصور AU - شاه ابراهیمی, ابراهیم AU - چاوشیان نائینی, سید فرهاد AD - هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر AD - دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی AD - دانش آموخته کارشناس ارشد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - IS - SP - EP - KW - خستگی KW - خودترمیمی KW - قیر اصلاح‌شده KW - مخلوط آسفالتی گرم DO - N2 - امروزه گسترش به‌کارگیری قیرهای اصلاح‌شده در روسازی موجب شده است تا خواص مخلوط ازجمله عملکرد خستگی بهبود یابد. در کنار اثر این افزودنی‌ها، پدیده‌ای به نام خودترمیمی آسفالت نیز منجر به افزایش عمر خستگی مخلوط می‌گردد. ازآنجاکه تاکنون تحقیقات گسترده‌ای بر روی اثر خودترمیمی صورت نگرفته است، در طراحی‌ها معمولاً عمر خستگی کمتر از ظرفیت مخلوط در نظر گرفته می‌شود و این اقدام، علاوه بر اضافه شدن هزینه، عملکرد مخلوط در دمای بالا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این پژوهش مخلوط‌های آسفالتی اصلاح‌شده با پودر لاستیک، استایرن بوتادین رابر، استایرن بوتادین استایرن و پلی‌اتیلن در دو دسته مقدار قیر و فضای خالی یکسان تهیه شده و تحت آزمایش خستگی تیر چهار نقطه‌ای قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پلیمر الاستومر SBR با افزایش خاصیت الاستیکی قیر بیشترین قابلیت بازیابی (85 درصد) را برای نمونه‌های آسفالتی فراهم آورده است. پس‌ازآن پلیمر SBS با ایجاد 60 درصد قابلیت بازیابی دارای بیشترین عمر خستگی می‌باشد. UR - https://www.trijournal.ir/article_87450.html L1 - ER -