TY - JOUR ID - 88553 TI - ارایه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - روح‌الامینی, حامد AU - حسنی, ابوالفضل AU - کریمی, ارسطو AU - قبادی‌پور, بهروز AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، ایران AD - استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، ایران AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه علم و صنعت، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 1 SP - 185 EP - 195 KW - بتن غلتکی الیافی KW - مشخصات مکانیکی KW - چقرمگی شکست KW - عمر خستگی DO - N2 - بتن غلتکی یک بتن با اسلامپ صفر و مخلوطی خشک است که به‌وسیله غلتک برای رسیدن به چگالی لازم متراکم می­گردد. در مقایسه با بتن معمولی، این بتن با میزان سیمان کمتری به مقاومت یکسان می­رسد. بااین‌حال، یکی از موانع اصلی در جهت توسعه استفاده از این نوع بتن در روسازی راه، مقاومت سایشی پایین و عدم امکان استفاده از داول و میلگرد است. یکی از راهکارهای بهبود مشخصات این نوع بتن استفاده از الیاف می­باشد.  در این تحقیق الیاف ماکروسنتتیک جهت مسلح نمودن این نوع بتن استفاده گردید. آزمایش‌های مکانیکی شامل آزمایش مقاومت فشاری، کشش غیرمستقیم و آزمایش تیر خمشی بر روی دو درصد مصرفی از این الیاف صورت پذیرفت، همچنین رفتار ترک‌خوردگی و خستگی  با استفاده از تیر خمشی سه‌نقطه‌ای با شیار مورد ارزیابی قرار گرفت. بیشترین اثر الیاف را می­توان به ترتیب بر روی انرژی شکست (رفتار پس از ترک‌خوردگی)، مقاومت خمشی و مقاومت کششی غیرمستقیم بیان نمود. این در حالی است که الیاف اثرگذاری چشمگیری بر روی مقاومت فشاری ندارد. نتایج حاصل‌شده از آزمایش خستگی و تحلیل آماری صورت پذیرفته، بیانگر اثرگذاری معنادار به ترتیب نسبت تنش، درصد الیاف و انرژی شکست بر  عمر خستگی تیر بتن غلتکی است UR - https://www.trijournal.ir/article_88553.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_88553_b61e9c163f9b35c66684bcbb6fd5660d.pdf ER -