TY - JOUR ID - 88562 TI - مطالعه آزمایشگاهی تاثیر زئولیت طبیعی بر خصوصیات رفتاری مخلوط آسفالت گرم JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - استادی قاضیانی, سمیه AU - عربانی, مهیار AU - حامدی, غلامحسین AD - دانشجوی کارشناسی ارشد‌، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، ایران AD - استاد، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، ایران AD - استادیار، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 1 SP - 321 EP - 336 KW - مخلوط آسفالت گرم KW - خصوصیات دینامیکی KW - زئولیت KW - خستگی KW - شیارشدگی KW - مدول برجهندگی DO - N2 - رفتار مخلوط آسفالتی بستگی به خصوصیات قیر، مصالح سنگی، فیلر و نسبت‏های اختلاط آنها دارد. یکی از پارامترهای موثر در بهبود رفتار مخلوط آسفالتی اصلاح خصوصیات قیر با استفاده از مواد افزودنی معدنی می‏باشد. بر این اساس، در این پژوهش سعی در بررسی خصوصیات رفتاری مخلوط آسفالتی ساخته‏شده با قیرهای اصلاح‏شده با یک نوع زئولیت طبیعی به نام کلینوپتیلولیت بوده است. به این منظور این ماده در دو درصد جرمی قیر (2 و 4 درصد) مورد استفاده قرار گرفته است. به‌منظور بررسی و تعیین خواص دینامیکی مخلوط‌های آسفالتی پایه و اصلاح‌شده از آزمایش‌های مدول برجهندگی به روش کشش غیرمستقیم، عمر خستگی به روش کشش غیرمستقیم و پتانسیل شیارشدگی به وسیله بارگذاری محوری تکراری استفاده ‌شده است. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می‏دهد که استفاده از این افزودنی حساسیت حرارتی قیر را کاهش داده و با افزایش ویسکوزیته و سختی آن، مدول برجهندگی و تعداد سیکل‌های بارگذاری منجر به خرابی نمونه‌های آسفالتی را افزایش داده است. همچنین، استفاده از زئولیت باعث کاهش تغییر شکل نهایی در آزمایش بارمحوری مکرر و افزایش عمر خستگی مخلوط‌های آسفالتی شده است. با افزایش مقدار کلینوپتیلولیت از 2 به 4 درصد جرم قیر، مدول برجهندگی نمونه‌های آسفالتی افزایش‌یافته، درنتیجه خاصیت الاستیک نمونه‌ها بهبودیافته و توانایی تحمل تنش توسط آن‌ها، افزایش می‌یابد. با افزایش دما، وجود کلینوپتیلولیت در نمونه‌ها باعث شده است نرخ کاهش مدول برجهندگی و افزایش عمق شیار شدگی آن‌ها کمتر از نمونه‌های کنترل باشد. این موضوعخود باعث کاهش ضخامت رویه آسفالتی، کاهش احتمال وقوع پدیده شیار شدگی در دماهای بالا و کاهش ترک‌های ناشی از خستگی در دمای متوسط و پایین نیز می‌شود.   UR - https://www.trijournal.ir/article_88562.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_88562_fe0e79aef7ecff56554110c93ef58ea5.pdf ER -