TY - JOUR ID - 91405 TI - تعیین تناسب بهینه انواع شیوه‌های حمل‌ونقل با استفاده از مدل جاپای بوم‌شناختی در شهر سنندج JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - لطفی, وریا AU - علیزاده, هوشمند AU - ویسی, صلاح AU - رحیمی, آرمان AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران AD - گروه شهرسازی دانشگاه کردستان AD - استادیار، گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 2 SP - 209 EP - 221 KW - توسعه پایدار KW - جاپای بوم‌شناختی KW - حمل و نقل بهینه KW - شهر سنندج KW - کاهش دی اکسید کربن DO - N2 - یکی از موثرترین مدل­های کمی و کیفی ارزیابی توسعه پایدار، مفهوم جاپای بوم‌شناختی است. افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری در شهر سنندج، ترافیک را به یکی از اصلی­ترین معضلات این شهر از نظر پایین آمدن کیفیت محیط زیست تبدیل کرده است. در این تحقیق با بهره­گیری از مدل جاپای بوم­شناختی، میزان پایداری هرکدام از سیستم­های حمل ‌و نقل شهر سنندج در سال 1395 مورد سنجش قرار گرفته و سپس مدل بهینه­ شبکه حمل و نقل برای سال 1405 ارائه شده است. مقایسه میزان جاپای سیستم­های حمل ‌و نقل شهر سنندج با مقادیر استاندارد جهانی، حاکی از آن است که به‌جز اتوبوس، سایر وسایل حمل ‌و نقل شهر از میزان جاپای اکولوژیکی بیشتری نسبت به استاندارد برخوردار هستند. با توجه به تخمین جمعیتی حدود 457.390 نفر در سال 1405 و بر اساس محاسبات صورت گرفته درصد سهم وسایل نقلیه موتوری، شامل مینی­بوس، اتوبوس، تاکسی، خودروهای شخصی و موتورسیکلت از جابه‌جایی مسافرین در سال 1405 با کمترین میزان جاپای بوم‌شناختی، به ترتیب برابر با 71/6، 02/57، 31/16، 08/19 و 88/0 درصد است. مزیت طرح پیشنهادی صرفه جویی در مصرف سوختهای فسیلی به میزان 16.132 لیتر و همچنین کاهش میزان تولید دی اکسید کربن به میزان 11 تن در سال است. UR - https://www.trijournal.ir/article_91405.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_91405_c01fa0b19107e9af46e438f935485b7a.pdf ER -