TY - JOUR ID - 96254 TI - افزایش برگشت پذیری شبکه حمل ونقل ریلی با تکیه بر مکانیابی بهینه سازمان قطار نجات JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - بابابیک, مصطفی AU - بهنیا, کامبیز AU - خادمی, نوید AD - دانشکده مهندسی عمران، پردیس فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - گروه عمران، دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - IS - SP - EP - KW - آسیب پذیری KW - برگشت پذیری KW - شبکه ریلی KW - مکانیابی قطار نجات DO - N2 - یک سیستم ریلی برگشت پذیر قابلیت آن را دارد که در صورت افت عملکرد آن در اثر سانحه، طی زمان معقولی به حالت عملکرد عادی خود بازگردد. در این مقاله روشی برای افزایش برگشت پذیری شبکه ریلی از طریق مکانیابی بهینه سازمان قطار امداد و نجات به منظور بازگشایی سریع محور ریلی مسدود شده در اثر سانحه و نیز تخصیص آن به بلاک های ریلی آسیب پذیر شبکه ارائه شده است. بدین منظور، شاخص در معرض آسیب بودن برای تعیین آسیب پذیری هر بلاک ریلی بر حسب میزان اهمیت آن در عملکرد شبکه و سطح دسترسی آن به جاده‌ به عنوان یک سیستم پشتیبان در امدادرسانی معرفی می گردد. با توجه به شرایط عملیاتی ویژه مساله، یک مدل برنامه‌ریزی عددصحیح دوهدفه به منظور حداکثر کردن پوشش مشارکتی بلاک های آسیب پذیر شبکه و نیز حداقل نمودن زمان سفر امداد پیشنهاد شده است. برای حل این مدل از روش اپسیلون-محدودیت تقویت شده (AUGMECON) برای تعیین جواب های بهینه پارتو استفاده شده است. برای نشان دادن کاربرد واقعی متدولوژی ارائه شده در این مقاله، شبکه ریلی ایران به عنوان مطالعه موردی انتخاب و نتایج آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. UR - https://www.trijournal.ir/article_96254.html L1 - ER -