TY - JOUR ID - 99276 TI - ارایه مدل عملکرد خزشی آسفالت با استفاده از گراف نیرو- جابه‌جایی و اعتبارسنجی آن با الگوریتم ژنتیک JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - دیواندری, حسن AD - گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 4 SP - 45 EP - 62 KW - رفتار خزشی آسفالت KW - منحنی نیرو-جابه‌جایی KW - آزمایش کشش برزیلی KW - الگوریتم ژنتیک DO - N2 - هزینه­های چشمگیر تعمیر و نگهداری راه­های موجود، تحقیقات گسترده­ای را در این خصوص، موجب شده است. بخش عمده­ای از هزینه­های مذکور، در ترمیم روسازی­های آسفالتی انجام می­شود. از طرفی، بروز تغییر شکل­های ماندگار در این نوع روسازی، به عنوان یکی از عوامل شایع خرابی روسازی­های انعطاف­پذیر، شناخته شده است. این تغییر شکل­ها به شدت تحت تاثیر عملکرد خزشی آسفالت است. شناخت و پیش­بینی پتانسیل بروز تغییر شکل­­های مذکور در مرحله آزمایشگاهی ساخت نمونه­ها، تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه­های تعمیر و نگهداری روسازی خواهد داشت. اما تجهیزات ارزیابی عملکرد خزشی آسفالت، پرهزینه بوده و در شرایط کنونی کشور و با وجود تحریم­ها، دور از دسترس هستند. در این پژوهش سعی شده است که با ساخت نمونه­های متعدد از مواد و مصالحی که به صورت عرف در ساخت روسازی آسفالتی در ایران استفاده می­شود و با استفاده از منحنی تنش-کرنش آسفالت، عملکرد خزشی آن را پیش­بینی نمود. بدین منظور منحنی نیرو-جابه­جایی آزمایش کشش برزیلی مورد استفاده قرار گرفت. این آزمایش به راحتی و با هزینه اندک با تغییر فک دستگاه مارشال، انجام می­شود. مدل ارایه شده نشان می­دهد که می­توان با استفاده از پارامترهای این منحنی، تخمین مناسبی از عملکرد خزشی بدست آورد. اعتبار مدل مذکور با استفاده از روش تحلیل میانگین­ها و همچنین با الگوریتم ژنتیک، تایید گردیده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_99276.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_99276_ec666240b5af39bc8572dceb43f521d9.pdf ER -