2024-03-28T15:59:04Z
https://www.trijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14011
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
اولویتبندی المانهای فرودگاه بینالمللی امامخمینی (ره) جهت ارتقاء به فرودگاه کلاس-جهانی
تینا سادات
معین الدینی
علی
عبدی
علیرضا
سرکار
یکی از دلایل ضعف در سیستم مدیریت فرودگاهی و یا عدم پاسخگویی ظرفیت بعضی از بخشهای فرودگاه، عدم ارزیابی میزان خدمتدهی بخشها و عدم اطلاع از میزان رضایت مسافران در بخشهای مختلف است. برای مدیریت صحیح نیازمند آگاهی از میزان رضایتمندی مسافران و همچنین مقایسه با استانداردهای فرودگاه کلاس-جهانی هست. با توجه به اینکه هدف از این تحقیق اولویتبندی المانهای فرودگاه امامخمینی (ره) جهت ارتقاء به فرودگاه کلاس-جهانی است، ابتدا با استفاده از پیشنهاد دپارتمان ASQ1 و یاتا 26 المان تعیین میشوند، سپس به بررسی المانها به سه روش بررسی برخی از المانها بر اساس برداشتهای محقق و مقایسه با محدودیتها، بررسی برخی دیگر از المانها بر اساس پرسشنامۀ ی نظرسنجی و با توجه به تجربیات مسافران، بررسی مابقی المانها بر اساس مقایسه با فرودگاههای برتر جهان پرداخته میشود و در آخر بر اساس المانهای غیرقابلقبول پرسشنامهی مقایسۀ زوجی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)2 طراحی و توسط مسافران پر میشود. پس از تحلیل اولویت بندی تمامی المانها بدست میآید؛ که خدمات برای مسافران معلول و ناتوان و مدت زمان انتظار در بخشمحوطه کنترل بلیت و پذیرش بار با 7/11 درصد و 5/10 درصد دارای بیشترین اهمیتها، و مراکز خرید و رستورانها با 4/2درصد و 3 درصد دارای کمترین اهمیتها و ارجحیتها برای اصلاح است.
اولویتبندی
المانها
کلاس-جهانی
تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
فرودگاه
2020
03
20
1
14
https://www.trijournal.ir/article_103190_a0778d10b03ac03e1d4b66ffb9e23453.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
ارزیابی آزمایشگاهی تأثیر سرباره فولاد بر خصوصیات خستگی مخلوطهای آسفالتی گرم
سیدروح اله
معافی مدنی
امین
چوبدار
علیرضا
عاملی
ترکهای خستگی یکی از رایج ترین خرابیها در روسازیهای آسفالتی هستند. از این رو عملکرد خستگی مخلوطهای آسفالتی از مهم ترین پارامترهای طرح اختلاط و طرح سازهای روسازیهای آسفالتی به شمار میآید. که توجه نکردن به آن منجر به وجود ترک، شیارشدگی و شکست رویه آسفالتی میشود. در این تحقیق از آزمایش تیر خستگی برای پیشبینی رفتار خستگی مخلوط آسفالتی حاوی سرباره فولادی یا استفاده از آزمایش تیر خستگی با بارگذاری 4 نقطهای در حالت کرنش ثابت در دو سطح کرنش 600 و 800 میکرو استرین با موج نیمه سینوسی و فرکانس 10 هرتز، انجام گردید. در این پروژه سربار جایگزین سنگدانههای درشت دانه، ریزدانه و تمامی سنگدانهها شد. در مقایسهای که انجام شد، مشاهده گردید که مخلوطهای سربارهای عموماً عمر خستگی بیشتری نسبت به مخلوطهای شاهد هستند و مخلوط حاوی ریزدانه سربارهای دارای بیشترین عمر خستگی می باشد.
سرباره فولاد
خستگی
آزمایش خمشی 4 نقطهای
مدول برجهندگی
سختی
انرژی تلف شده
2020
03
20
15
26
https://www.trijournal.ir/article_103194_53c2dffdffbc68b35f089fcb66fb6c48.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
ارزیابی رقابتپذیری گردشگری کشورهای خاورمیانه به لحاظ برخورداری از زیرساختهای حملونقل
حسین
نظم فر
علی
عشقی چهاربرج
سعید
علوی
هدف از این مطالعه ارزیابیرقابتپذیری گردشگری کشورهای خاورمیانه به لحاظ برخورداری از زیرساختهای حملونقل هوایی، زمینی و بندریو خدمات گردشگری است. این ارزیابی در دو مرحله انجام شده است. اول، امتیاز کشورها بهطور جداگانه در هر زیرساخت با استفاده از مدل پرومته محاسبه شده است. دوم، وضعیت کلی کشورها محاسبه و امتیازات بدست آمده در سال 2015 و 2017 مقایسه شده است. یافتههایتحقیق نشان داد که زیرساختهای زمینی و بندری به نسبت زیرساخت حملونقل هوایی و زیرساخت خدمات گردشگری در بین کشورهای خاورمیانه از وضعیت بهتری برخوردار است. همچنین یافتهها حاکی از آن دارد کهبهجز کشور قبرس همه کشورهای مورد مطالعه روند رو به بالایی در توسعه زیرساختهای حملونقل گردشگری به نسبت سال 2015 داشتهاند با این حال تنها کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، عربستان سعودی و قطر از وضعیت مطلوبی برخوردارند. کشور امارات متحده عربی در هر دو دوره در صدر کشورهای بهرهمند از زیرساخت حملونقلگردشگری خاورمیانه قرار داشته است. خروجی این پژوهش میتواند راهبردی برای برنامهریزان توسعه گردشگری در کشورهای خاورمیانه و بهویژه ایران ارایه دهد.
گردشگری
زیرساخت حملونقل
خاورمیانه
پرومته
2020
03
20
27
46
https://www.trijournal.ir/article_103397_d33e6421454bbaa78a0c64cc253207c7.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
مدلسازی شاخص وضعیت روسازی (PCI) با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه و شبکه عصبی انتشار برگشتی
امین
فرج اللهی
محمد رضا
احدی
عباسعلی
طایفی نصرآبادی
یکیازمهمتریناهدافیکسیستممدیریتروسازی،تعییناولویتهاوزمانبهینهبرایتعمیرات،از طریقپیشبینیوضعیتروسازیاست.درواقعهدفسیستممدیریتروسازی(PMS)،ترمیمونگهداریدر مراحلنخستینخرابیوصرفهجوییدرهزینههاست. از این رو در این پژوهش به منظور تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI)، دو مدل رگرسیون خطی چندگانه و شبکه عصبی انتشار برگشتی را برازش داده و قدرت تخمین آنها مقایسه گردید. در این راستا خرابیهای سه آزادراه کربلا، پل زال و تهران – قم مورد بررسی قرار گرفته، تا بدین وسیله بتوان روش مناسب برای پیشبینی شاخص وضعیت روسازی، به منظور شناسایی بهینهترین زمان تعمیر و نگهداری در جهت کاهش هزینههای آن، شناسایی گردد. برای دستیابی به هدف مورد نظر برای ارزیابی قطعات (واحدهای نمونه) از نرمافزارهای Micropaver و برای ساخت مدلها از نرم افزار MATLAB و SPSS استفاده گردید. به منظور برداشت خرابیهای واحدهای نمونه به فواصل 100 متر و قطعات به فواصل 500 از این مسیر برداشت شد. متغیرهای مورد بررسی در تحلیل مدلها شامل: طول عمر قطعه در زمان بازرسی (ماه)، عرض واحد نمونه، متوسط AADT در طول عمر قطعه، متوسط درصد وسایل نقلیه سنگین در طول عمر قطعه، بیشینه دما در طول عمر قطعه در سال 1396،کمینه دما در طول عمر قطعه در سال 1396 وضخامت روسازی (سانتیمتر) میباشد. بر اساس نتایج به دست آمده میزان عملکرد مدل شبکه عصبی بر اساس شاخص میانگین مربعات خطا (MSE) و همچنین شاخص R2که به ترتیب برابر است با 0.95 و 0.87 میباشد که در مقایسه با مدل رگرسیون خطی چندگانه (0.139) دارای اعتبارسنجی بیشتری جهت پیشبینی وضعیت آینده روسازی میباشد. علاوه بر آن با توجه به مدل شبکه عصبی میتوان دریافت طول عمر قطعه بیشترین اهمیت را در ساخت شبکه عصبی داشته (0.55) و پس از آن بیشینه دما (0.122) و درصد وسایل نقلیه سنگین (0.120) متغیرهای مهم بعدی در پیشبینی وضعیت روسازی راهها میباشد.
شاخص وضعیت روسازی
پیشبینی
شبکه عصبی
خرابی
2020
03
20
47
60
https://www.trijournal.ir/article_103405_b7cedda77030d4ccf14128a8873e4fbe.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
ارزیابی رفتار دینامیکی واگن متروی تهران
اصغر
نصر
محمد مهدی
ناصری طاهری
مجید
شهروی
در این مقاله با مدلسازی بوژی CCDZC42در واگنهای نسل اولمتروی تهران، به بررسی رفتار دینامیکی این بوژی بر روی خط مستقیم پرداخته شده است. شبیهسازی دینامیکی در نرم افزار (Universal Mechanism) انجام شده است. در ابتدا با شبیه سازی قطعات مختلف بوژی در نرم افزار مدل سازی سه بعدی، ممان اینرسی ادوات بوژی و جرمهای مختلف قسمتهای بوژی به دست آمده است و سپس بوژی به طور کامل در نرم افزار گرافیکی مونتاژ شده است. در شبیهسازی دینامیکی واگن مترو،شبیهسازی سیستم تعلیق اولیه و ثانویه با توجه به تفاوت این دو سیستم تعلیق اولیه و ثانویه این واگن نسبت به واگنهای معمول که از فنرهای لول بهره میبرند، نیاز به شبیه سازی دقیقی دارند. سپس با واردکردن قطعات به نرم افزار دینامیکی مدل واگن و بوژی تکمیل شده است و سپس اقدام به به دست آوردن سرعت بحرانی واگن و شتابهای عمودی بدنه شده است. با توجه به تفاوت سیستم تعلیق ثانویه به کار رفته در این ناوگان در انتها اقدام به شبیهسازی سیستم تعلیق فنر هوایی و سپس ارزیابی نیروهای دینامیکی واگن و شتابهای خروجی اعمال شده بر بدنه صورت گرفته است. در انتها اندیس راحتی سفر واگن مترو تهران به دست آورده شده است. با توجه به روش های مختلف به دست آوردن معیار راحتی سفردر واگنهای مسافری مقدار اندیس راحتی سفر به دست آمده از شبیه سازی دینامیکی با مقادیر مجاز موجود مقایسه شده است.
بوژی
مترو
واگن
هانتینگ
2020
03
20
61
70
https://www.trijournal.ir/article_103471_3fb1b61925ff8ea91d16e14947bea20d.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
بررسی سهم و نقش نیروی کار از تولید و اثر آن بر رشد اقتصادی بخش حمل و نقل جادهای کشور
توحید
حیدرزاده
حملونقل جادهای به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر رونق اقتصادی، از طریق جابجایی بار و مسافر، زمینههای امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزایش میدهد. بنابراین، توجه به بخش حملونقل جادهای کشور و شناخت وضعیت آن به لحاظ کمی و کیفی، در تصمیمگیریها و برنامهریزیها در سطوح مختلف کلان و خرد، اهمیت به سزایی دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان نیروی کار و رشد اقتصادی در بخش حملونقل جادهای و برآورد تابع تولید در بخش حملونقل جادهای کشور با استفاده از تابع تولید ترانسلوگ طی دوره زمانی 94-1353 میباشد. نتایج نشان میدهد که اگر نهاده موجودی سرمایه یک درصد افزایش یابد، ارزش افزوده بخش حمل ونقل جاده ای به میزان 17/0 درصد افزایش خواهد یافت. کشش جزئی نهاده نیروی کار54/0 میباشد که نشان میدهد که افزایش یک درصدی در نیروی کار بخش حمل ونقل جادهای، ارزش افزوده بخش حمل ونقل جادهای به میزان 54/0 درصد رشد خواهد نمود. یکی دیگر از متغیرهای اثرگذار بر عوامل تولید در بخش حمل و نقل جادهای انرژی میباشد که اثر مثبتی دارد و میزان اثرگذاری آن 22/0 بوده که حاکی از آن است که افزایش یک درصدی در مصرف انرژی این بخش، ارزش افزوده بخش حمل ونقل جاده ای 22/0درصد رشد خواهد کرد.
تابع تولید
حملونقل جادهای
تابع تولید ترانسلوگ
بردارهای همانباشتگی
2020
03
20
71
82
https://www.trijournal.ir/article_103690_ff97584a8348be59334b7c5c146fc237.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
ارزیابی پتانسیل شیارافتادگی مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای با افزودنیهای پلیمری و غیرپلیمری
امین
چوبدار
علیرضا
عاملی
مصالح سنگی درشت دانه ساختار اصلی مخلو طهای آسفالتی SMA را تشکیل می دهند. ایجاد قفل و بست و اتصال مناسب بین مصالح سنگی درشت دانه که با انتخاب نوع دانه بندی، نوع و درصد مناسب الیاف، قیر و مصالح سنگی صورت میگیرد، عامل تعیین کنندهای در افزایش مقاومت شیارافتادگی این مخلوط است. به منظور تثبیت مخلو طهای آسفالتی SMA از الیاف یا اصلاح کنندههای پلیمری استفاده میشود. متداولترین افزودنی پلیمری مورد استفاده در مخلوطهای SMA ، SBS است که نیاز به فرایند سخت و هزینهبری برای اختلاط با قیر و مصالح سنگی دارد. در این تحقیق به بررسی یکی از افزودنیهای بکار رفته در آسفالت نیمهگرم به نام ساسوبیت به عنوان جایگزین برای SBS در مخلوطهای با استخوان بندی سنگدانهای پرداخته شده است. بدین منظور ویژگیهای قیر و خواص مقاومتی مخلوطهای حاوی درصدهای مختلف این افزودنی با انجام آزمایشهای مورد نیاز از جمله نقطه نرمی قیر، ویسکوزیته قیر، مدول برجهندگی و کشش غیر مستقیم مخلوط و در نهایت آزمایش خزش برای ارزیابی مخلوط در برابر شیارافتادگی بررسی شد. نتایج حاصل از آزمایشها نشان داد که مخلوطهای حاوی ساسوبیت میتواند جایگزین مناسبی برای مخلوطهای حاوی پلیمر SBS باشد. همچنین استفاده از تکنولوژی آسفالت نیمه گرم، علاوه بر مزایای فنی، باعث کاهش هزینههای تولید و تراکم و همچنین کاهش انتشار گازهای مضر میگردد.
مخلوط آسفالتی SMA
مقاومت شیار افتادگی
آسفالت نیمهگرم
SBS
ساسوبیت
الیاف
2020
03
20
83
102
https://www.trijournal.ir/article_103694_7fe09db450a0fd4dbd4a453ff321de3e.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
ارایه یک مدل ریاضی جهت انتخاب پورتفولیوی بهینه پروژهها با توجه به اهداف استراتژیک سازمان (مطالعه موردی: بخش ارتباطات و علائم الکتریکی راه آهن ج.ا.ا)
محسن
پورسید آقایی
محسن
امیربیگی
مدیریت پورتفولیوی پروژهها روشی مطمئن است که سازمانها به کار میبندند تا منابع کمیاب خود را با بیشترین ارزش خروجی ممکن به کار گیرند و باعث حرکت سازمان به سمت اهداف استراتژیک خود شوند. یکی از مهمترین مباحثی که در مدیریت پورتفولیوی پروژهها مطرح است تشکیل پورتفولیوی بهینه برای پروژهها است. انتخاب صحیح پروژههای پورتفولیو متضمن حسن عملکرد مدیریت پورتفولیوی پروژه است و هر چه این ترکیب مناسبتر و اصلح انتخاب شود تحقق ماموریت سازمان محتملتر خواهد بود. بخشهای مختلف شرکت راه آهن ج.ا.ا. برای تحصیل اهداف استراتژیک در افق 1400 باید سرمایه گذاریهای خویش را انتخاب و مدیریت کنند و پروژههای خود را به صورت عاقلانه انتخاب و اجرا نمایند، یکی از بخشهای مهم راه آهن ج.ا.ا. بخش ارتباطات و علائم الکتریکی است که حدود 120 پروژه در این بخش تعریف شده است. در این مقاله یک مدل دو هدفه برای انتخاب بهینه پورتفولیوی پروژهها بر اساس اهداف استراتژیک، هزینه و زمان ارایه شده است به گونه ای که حل این مدلها باعث به دست آوردن ترکیبی مناسب از پروژهها برای دستیابی حداکثری به اهداف استراتژیک با حداقل هزینه در افق زمانی تعیین شده، میشود. با پیاده سازی مدل ارایه شده در این مقاله، برای پروژههای این بخش از راه آهن، 81 پروژه از مجموع 120 پروژه تعریف شده برای اجرا تا افق 1400 به گونهای انتخاب و زمانبندی شدند که نخست بیشترین ارزش را با توجه به اهداف استراتژیک راه آهن ج.ا.ا. تا افق زمانی تعیین شده داشته باشند و در ثانی حداقل هزینه را برای این بخش از راه آهن فراهم آورند.
انتخاب پورتفولیوی پروژهها
اهداف استراتژیک
زمانبندی پروژهها
مدل ریاضی
محدودیت منابع
2020
03
20
103
126
https://www.trijournal.ir/article_103738_506c130434ccc87092c2e82d65c25d49.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
اثرسنجی عوامل موثر بر تداخل عابران پیاده و وسایل نقلیه در تقاطعات شهری بر اساس شاخص) PET1 مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه-وصال(
مصطفی
شفاعتی
امین میرزا
بروجردیان
توجه به عوامل موثر در ایمنی عابران پیاده یکی از مهمترین مولفههای مطالعات ایمنی شبکه حمل و نقل درون شهری محسوب می شود. تقاطعات بدون چراغ، به دلیل ایجاد موقعیتهای تداخلی مختلف بین وسیله نقلیه و عابران پیاده همیشه به عنوان یک مکان با ریسک بالای برخورد باید مورد مطالعه قرار گیرند. در این تحقیق متغیرهای مختلف ایمنی عابران پیاده بر اساس شاخص زمان پس از تخطی در تقاطع بدون چراغ اثرسنجی شده است. ارزیابی مورد نظر با استفاده از مدلسازی رگرسیون خطی انجام شده است. برای این منظور از اطلاعات تردد تقاطع بدون چراغ خیابانهای وصال شیرازی و بزرگمهر در تهران استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد متغیرهای نوع وسیله یعنی تاکسی بودن با ضریب 08/0- و توقف غیر معمول عابران پیاده با ضریب 38/0 با درصد قابلیت اعتماد 95 درصد در شاخص زمان پس از تخطی تأثیر دارند. همچنین، تعداد عابران پیاده و وجود تداخل قبلی برای وسیله نقلیه پیش از تداخل با عابر به ترتیب با ضرائب 04/0 و 05/0- با درصد قابلیت اعتماد 90 درصد از مهمترین متغیرها محسوب می شوند.
ایمنی عابرپیاده
تقاطع بدون چراغ
تداخل عابر
وسیله نقلیه
شاخص زمان پس از تخطی
2020
03
20
127
142
https://www.trijournal.ir/article_103746_0101d6ff6d1e2deeffa3d7b5c40aa4ae.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
بررسی شیارشدگی و اثر خودترمیمی بر خستگی در مخلوطهای آسفالتی اصلاحشده
منصور
فخری
ابر اهیم
شاه ابراهیمی
سید فرهاد
چاوشیان نائینی
امروزه گسترش بهکارگیری قیرهای اصلاحشده در روسازی موجب شده است تا خواص مخلوط ازجمله عملکرد خستگی بهبود یابد. در کنار اثر این افزودنیها، پدیدهای به نام خودترمیمی آسفالت نیز منجر به افزایش عمر خستگی مخلوط میگردد. ازآنجاکه تاکنون تحقیقات گستردهای بر روی اثر خودترمیمی صورت نگرفته است، در طراحیها معمولاً عمر خستگی کمتر از ظرفیت مخلوط در نظر گرفته میشود و این اقدام، علاوه بر اضافه شدن هزینه، عملکرد مخلوط در دمای بالا را تحت تأثیر قرار میدهد. در این پژوهش مخلوطهای آسفالتی اصلاحشده با پودر لاستیک، استایرن بوتادین رابر، استایرن بوتادین استایرن و پلیاتیلن در دو دسته مقدار قیر و فضای خالی یکسان تهیه شده و تحت آزمایش خستگی تیر چهار نقطهای قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پلیمر الاستومر SBR با افزایش خاصیت الاستیکی قیر بیشترین قابلیت بازیابی (85 درصد) را برای نمونههای آسفالتی فراهم آورده است. پسازآن پلیمر SBS با ایجاد 60 درصد قابلیت بازیابی دارای بیشترین عمر خستگی میباشد.
خستگی
خودترمیمی
قیر اصلاحشده
مخلوط آسفالتی گرم
2020
03
20
143
156
https://www.trijournal.ir/article_103768_794a7b06dcca3b527a07bac9f6b52128.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
استفاده از برنامهریزی خطی جهت توزیع بهینه آسفالت از کارخانهها به پروژههای متعدد (مطالعه موردی: استان خوزستان)
مهدی
دزفولی نژاد
محسن
آخوند
روسازی راهها همواره تحت تاثیر عواملی متعددی دچار خرابی میشوند، از این رو سازمانهای بهرهبردار راه به طور سالانه، پروژههایی را جهت مرمت و اصلاح این خرابیها تعریف میکنند که اجرای آنها نیازمند تامین آسفالت از کارخانه آسفالتهای در دسترس میباشد. کارخانه آسفالت مطلوب جهت تامین آسفالت مورد نیاز هر پروژه علاوه بر نزدیکی به محل پروژه میبایست ظرفیت تولید خالی متناسب با میزان تقاضا آن پروژه را داشته باشد، دوری کارخانه از محل پروژه موجب افزایش هزینه حمل و به تبع آن افزایش هزینه اجرا و عدم ظرفیت تولید خالی موجب تأخیر در تحویل آسفالت و افزایش زمان پروژه میگردد. یک سیستم متمرکز و یکپارچه برنامهریزی تولید و توزیع برای کارخانههای مختلف میتواند بهینهترین توازن را بین تقاضا و ظرفیت تولید کارخانههای مختلف تامین کننده، ایجاد نماید. این مقاله یک مدل برنامهریزی یکپارچه تولید و توزیع آسفالت (بیتا) برای کارخانههای مختلف آسفالت ارائه کرده است که به اختصار مدل بهینهسازی بیتا نامیده میشود، در این مدل پارامترهای، میزان آسفالت مورد نیاز هر پروژه (Dai)، ظرفیت تولید هر یک از کارخانههای آسفالت (Capj)، فواصل حمل بین کارخانه و محل پروژه (dtij)، هزینههای حمل در مسیرهای مختلف (Ctij) و هزینه فروش آسفالت هر کارخانه به هر پروژه (Cpij) به عنوان ورودی به مدل ارائه شده، سپس مدل در نرم افزار بهینهسازی GAMS کد نویسی شده و متغیر میزان آسفالت تخصیص یافته از هر کارخانه به هریک از پروژهها در هر دوره زمانی (Xijt)، به عنوان خروجی مدل با استفاده از Solver CPLEX محاسبه میشود. در انتهای مقاله نیز جهت بیان نحوه استفاده از این مدل، یک مثال کاربردی در خصوص یکپارچه سازی برنامهریزی تولید و توزیع بین20 کارخانه آسفالت و 15 محل نیازمند آسفالت در استان خوزستان در طول یک سال اریه شده است.
برنامهریزی تولید
کارخانه آسفالت
بهینهسازی
مرمت روسازی راه
2020
03
20
157
176
https://www.trijournal.ir/article_103770_4c295aefdf9261f9c8de3e84ef58033c.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
ارایه مدل تغییر موقعیت کانتینرخالی تحت شرایط عدم قطعیت مبتنی بر اثر ریسک ادغام
ناصر
صفایی
مرتضی
عباسی
مجید
عباسی
افزایش نرخ رشد صنعت حمل و نقل کانتینری در دهههای اخیر و پیش بینی ادامه روند این رشد در سالیان آتی، نشان دهنده اهمیت حمل و نقل کانتینری و نقش کلیدی کانتینرها در حمل و نقل دریایی است. با ورود کانتینر به عرصه حمل و نقل کالا، این حوزه دچار تحول عظیمی شده است. اما تا به امروز همچنان مشکل عدم توازن بین ورودی و خروجی کانتینر به بنادر پا بر جاست. این ناهماهنگی بین واردات و صادرات کالا، معضلی به نام کانتینر خالی را به وجود آورده است.دراین مقاله به بررسی مساله تغییر موقعیت کانتینر خالی در شرایط عدم قطعیت، پرداخته شده است. از رویکرد استوار سناریویی مبتنی بر اثر ریسک ادغام، به منظور مدلسازی عدمقطعیت برخی از پارامترهای مساله، تحت سناریوهای مختلف استفاده شده است.در نهایت نتایج محاسباتی حاصل نشاندهنده عملکرد مناسب مدل پیشنهادی تحت شرایط عدم قطعیت و اهمیت استفاده از رویکرد استوار در حل مساله تغییر موقعیت کانتینر خالی است.
تغییر موقعیت کانتینر
حمل و نقل دریایی
عدمقطعیت
2020
03
20
177
184
https://www.trijournal.ir/article_103789_e78e3a497d6649c9f482fd00917b3c11.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
ارایه یک مدل انتخاب وسیله برای دانشآموزان در شهرهای میانی بزرگ (مطالعه موردی: شهر اردبیل)
علیرضا
ماهپور
ابراهیم
شاه ابراهیمی
بررسی عوامل موثر در انتخابهای سفرهای درونشهری از موضوعات مهم در برنامهریزی شهری است. تا کنون رفتار سفر بزرگسالان با اهداف مختلف، به طور گسترده توسط برنامه ریزان حمل و نقل و پژوهشگران شهری بررسی شده و مدلهای مفهومی زیادی به این دلیل توسعه یافته است اما به سفرهای تحصیلی دانش آموزان توجه کمتری شده است. از طرفی، اخیرًا مطالعاتی در انتخاب وسیله سفر برای دانشآموزان در کلانشهرهایی همچون تهران و مشهد صورت پذیرفته است ولی برای شهرهای میانی که جمعیت کمتر و بافت سنتیتری دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش به بررسی عوامل موثر در انتخاب وسیله برای سفرهای تحصیلی دانشآموزان برای شهر میانی بزرگ (اردبیل) پرداخته شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر اردبیل ۵۲۹۳۷۴ نفر در قالب ۱۵۸۶۲۷ خانوار بوده است که 8/14 این جمعیت بین 7 الی 13 سال (کلاس اول تا ششم) هستند بهطوریکه 64/7 درصد پسران و 17/7 درصد دختران هستند. در این راستا دادههای سفر دانشآموزان با پرسشگری گردآوری شد. در این پرسشگری 600 پرسشنامه توزیعشده تعداد 496 پرسشنامه بازگشت از بین آنها 411 پرسشنامه قابل استفاده بودند. پس از تحلیل اولیه داده، با بهکارگیری مدل لوجیت چندگانه با تجزیه ضریب تصادفی به مدلسازی انتخاب شیوهی سفرهای تحصیلی دانشآموزان شهر اردبیل پرداخته شد. نتایج مطالعات نشان میدهد که، ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی خانوار والدین تاثیر قابل توجهی در شیوه انتخاب وسیله سفر دانشآموزان دارد.
مدل رفتاری
دانشآموزان
پیادهروی
شهرهای میانی
اردبیل
2020
03
20
185
194
https://www.trijournal.ir/article_103842_c451f9268480105b4c2082706a894d37.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
رویکرد شبکهای در توسعه بنادر کوچک تجاری (مطالعه موردی: بنادر کوچک استان خوزستان)
سیده معصومه
صداقی
سامان
زارع
هدا
فصیحی
در طول دهههای پیشین با توجه به رشد و توسعه بنادر بزرگ در سطح کشور، بنادر کوچک نقش خود را در سطح منطقهای و ملی از دست داده و به یک بندر محلی تبدیل شدهاند. این درحالی است که این بنادر با توجه به پتانسیلهای خاص خود میتوانند بهعنوان جزئی از کل به سازمان بنادر و دریانوردی کشور در تحقق چشماندازهای آن کمک نمایند. ایده شبکهسازی بنادر از ایدههای نسبتا نوینی است که در سالهای اخیر مورد توجه کشورهای پیشرو در حمل و نقل دریایی قرار گرفته است. در رویکرد شبکهسازی، بنادر کوچک و بزرگ میتوانند در قالب خوشههای عملکردی ایفای نقش نمایند. هر یک از بنادر به عنوان یک گره عملکردی در یک شبکه بزرگتر به عنوان جزیی از کل در راستای تحقق اهداف و چشماندازهای کلان عمل مینمایند. در این پژوهش، تمرکز بر بنادر استان خوزستان شامل بنادر امام خمینی، آبادان، خرمشهر، اروندکنار، چوئبده، شادگان و سجافی میباشد. ابتدا معیارهای ارزیابی بنادر در دو رویکرد کالبدی و اقتصادی، حمل و نقل چندوجهی و زیرساختی، به روش دلفی تعیین شده، سپس ویژگیهای مد نظر هر یک از بنادر بر اساس شاخصهای تعیین شده و با جزییات معرفی و تشریح میشوند. بر این اساس هر یک از بنادر با استفاده از روش ارزشگذاری، در سه سطح طبقهبندی شده است. در نهایت با تکیه بر الگوهای شبکهسازی، بهترین شبکه ارتباطی بنادر کوچک استان خوزستان ارائه شده است.
الگوهای شبکهسازی بنادر
بنادر استان خوزستان
بنادر تجاری
2020
03
20
195
206
https://www.trijournal.ir/article_107930_5c5837816fe5301b02ee2afa7c3cad1a.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
1
مقایسه تاثیر افزودنی زئولیت بصورت پودر و نانو بر عملکرد آسفالت ماستیک درشتدانه نیمه گرم
فرهاد
احمدزادگان
علیرضا
سرکار
هدف اصلی این پژوهش کاهش دمای تولید و اجرای مخلوط آسفالت ماستیک درشتدانه بهمراه بهبود خصوصیات عملکردی آن می باشد.کاهش پتانسیل شیارشدگی مهمترین ویژگی مکانیکی مخلوط آسفالت ماستیک درشتدانه می باشد. لذا، جهت دستیابی به این هدف تاثیرات نانو زئولیت و گرانول زئولیت بر نتایج آزمایشهای مقاومت کششی غیرمستقیم (ITS)، حساسیت رطوبتی (TSR) و آزمایش ویلتراک (Wheel Track) مورد ارزیابی قرار گرفت. زئولیتها موارد مصرف متفاوتی در صنایع مختلف دارند و بهطورمعمول در آسفالتهای نیمه گرم جهت کاهش ویسکوزیته و درنتیجه دمای ساخت مورد استفاده قرار میگیرند. نتایج آزمایشها نشان داد که استفاده از این مواد موجب کاهش پتانسیل شیارشدگی به خصوص در نمونههای ساخته شده با نانو زئولیت میگردد. مشاهده شد در حالی که افزودن نانو زئولیت موجب افزایش مقاومت کششی غیرمستقیم خشک میگردد، گرانول زئولیت منجر به کاهش کشش غیر مستقیم در نمونههای تر و خشک می شود. به طور کلی افزایش درصد نانو و گرانول زئولیت ، منجربه کاهش حساسیت رطوبتی نمونهها در محدوده حداقل مقدار قابل قبول آیین نامه ای (75 درصد) میگردد.
آسفالت ماستیک درشت دانه
آسفالت نیمه گرم
گرانول زئولیت
نانو زئولیت
2020
03
20
207
217
https://www.trijournal.ir/article_108231_3d71db3c8de3341cda526961afc895a3.pdf