2024-03-29T00:48:34Z
https://www.trijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14934
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارزیابی عملکرد سیستم حمل و نقل مترو با استفاده از تکنیکهای اقتصاد مهندسی و تحلیل پوششی داده با رویکرد توسعه حمل و نقل پایدار (مطالعه موردی: کلان شهر تهران)
علی
پایدار
علیرضا
عاملی
هیراد
طهرانی
حملونقلپایداربهعنوانیکیازعواملاصلیوتاثیرگذاربرشرایطوویژگیهایاقتصادی،اجتماعیوزیست محیطیجامعه،میتوانددرجریانتغییر،تحولوتکاملهرجامعهایمورداستفادهقرارگیرد.مترو (قطار شهری) در شبکه حمل و نقل شهری به صورت پاک، سالم ، سریع و ایمن نقش انکار ناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد. دراینپژوهشخطوط متروی کلانشهرتهرانبا رویکرد پایداریحملونقل توسط 8 شاخص هزینه و 6 شاخص منفعت و در مجموع 14 شاخصمورد بررسی قرارگرفت. به منظور تحلیل دادهها و ارزیابی عملکرد خطوط مترو در ابتدا از روشهای اقتصاد مهندسی؛ نسبت منفعت به هزینه BCR، ارزش هم ارز یکنواخت سالانه EUAW و ارزش فعلی خالص NPW، خطوط 1 تا 5 مترو کلانشهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) که میزان کارایی واحد های کارا (خطوط مترو) را نشان میدهد، به عنوان روشی مکمل و جهت قابلیت اطمینان بیشتر به جهت تحلیل نتایج خطوط مترو استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان دادکهخط 2 متروی تهرانبه عنوانپایدارترینخطازنظرمجموعشاخصهایاقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرارگرفتهوخط 3 کمترینمیزانپایداریرادارامیباشد.همچنین توسط تحلیل پوششی دادهها (DEA) مشخص گردید خطوط 1،2،4،5 از لحاظ ارزیابی عملکرد مورد قبول و خط 3 قابل قبول نمیباشد، خط 3 در ارزیابی به هر دو روش دارای غیر قابل قبول ترین خط از منظر پایداری عملکرد در حمل و نقل می باشد.
حمل و نقل پایدار
مترو
شاخصهای اقتصادی اجتماعی زیست محیطی
BCR
DEA
2020
06
21
1
20
https://www.trijournal.ir/article_109353_45ba46f11b85e2dd8ea68d297a73c156.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
مدلسازی سرعت رانندگی تحت تأثیر شرایط مختلف آبوهوایی (مطالعه موردی: آزادراه تهران – قم)
آرش
بهادری
امیر رضا
ممدوحی
علیرضا
سرکار
شرایط مختلف محیطی میتواند تأثیر به سزایی در جریان ترافیک داشته باشد.با آگاهی از تأثیر شرایط محیطی بر سرعت جریان میتوان تخمین دقیقی از سرعت سفر و اتخاذ استراتژیهای مدیریت ترافیک جهت جلوگیری از سوانح جادهای داشت. در این مطالعه تأثیر عوامل چهار حالتی آبوهوا (باران، مهگرفتگی، ابر و صاف بودن)، دمای هوا، تغییرات سرعت در شب و روز، درصد وسایل نقلیه سنگین و حجم ترافیک بر سرعت جریان ترافیک مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند. در این مقاله با استفاده از مدل رگرسیون خطی به بررسی نحوه تأثیر این عوامل بر سرعت رانندگی جهت کاهش تصادفات بینشهری پرداخته شده است. دادههای مورد نیاز مطالعه از سازمان راهداری و حملونقل جادهای و سازمان هواشناسی کشور طی سال 1393 جمعآوری شدهاند. نتایج مدل پیشنهادی بر اساس نمونه 7541 موردی ساعتی جمعآوری شده از آزادراه تهران – قم نشان میدهد که میزان کاهش سرعت رانندگان ایرانی در اثر بارندگی برابر با 355/1 و اختلاف سرعت در شب و روز کمتر از یک کیلومتر بر ساعت است. از دیگر نتایج پژوهش نشان میدهد که مدل پیشنهادی خطای قابل قبولی در پیشبینی سرعت دارد. به طوری که مدل پیشنهادی میتواند مقدار سرعت را به ترتیب برابر با 579/3، 034/4 و 996/4 برای معیارهای ارزیابی میانگین خطای مطلق، میانگین درصد خطای مطلق و میانگین ریشه مربعات خطا به دست آورد.
تخمین سرعت
رگرسیون چند متغیره
شرایط آبوهوایی
2020
06
21
21
32
https://www.trijournal.ir/article_109371_1e395fb0882612afc7b9f03cca141351.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
تجزیه و تحلیل مبتنی بر سناریو شیوع کرونا در ایران توسط مدلسازی پویائیشناسی سیستمها- با محوریت سیستم حملونقل
زینب
رحیمی ریسه
محمد مهدی
ارشادی
سیدحمیدرضا
شهابی حقیقی
امروزه بیماری کرونا به یکی از تهدیدات بزرگ جهانی تبدیلشده است. ریسک بالای این بیماری در انتقال بین انسانها و نبود دارو و واکسن برای مقابله با آن موجب شده است که برنامهریزیهای متعددی برای پیشگیری و تخمین روندهای مرتبط با آن انجام شود.کرونا برای اولین بار در تاریخ 31 دسامبر 2019 در شهر ووهان چین گزارششده است. این بیماری پس از مدتزمان کوتاهی در کشورهای دیگر گسترش یافت و به یک بیماری همهگیر جهانی تبدیل شد. ازآنجاکه نحوه برنامهریزی در استفاده از سیستم حملونقل توسط مردم تأثیر مهمی در کنترل یا اشاعه این بیماری دارد، با محور قرار دادن این عنصر یک مدل پویائی شناسی سیستمها در این مقاله ارائهشده است. این مدل به بررسی دو سناریو متفاوت در خصوص افراد مبتلا، میزان مرگومیر و میزان بهبودی میپردازد. این سیستم باتوجه به زیرسیستمهای مختلفی مانند سیستمهای مراقبتهای بهداشتی، حملونقل، تماس بین مردم و ظرفیتهای شبکههای مواد غذایی و دارویی طراحیشده است. در مدل پیشنهادی این مقاله از یک ساختار جریان برای نشان دادن چگونگی تأثیر بخشهای مختلف سیستمها و زیرسیستمهای وابسته بر شیوع این بیماری در طولانیمدت استفاده میشود. نتایج گرفتهشده از مدل پیشنهادی نشان میدهد که بخشهای مختلف سیستم اصلی و زیرسیستمهای مرتبط با آن در مدلسازی پویائی شناسی سیستمها دارای حساسیتها و تأثیرات متفاوتی هستند. تحلیل این مدل باتوجه به نتایج دو سناریو بررسیشده در اتخاذ تصمیم توسط دولتمردان مفید خواهد بود. نتایج مرتبط با مدل پیشنهادی با فرض عدموجود واکسن یا داروی مؤثر در یک سال آینده بیانگر این است که تغییر در یک قسمت از سیستم میتواند مرگومیر کرونا را در شش ماه از 10500 نفر به بیش از 1.6 میلیون نفر افزایش دهد. بنابراین میزان مرگومیر این بیماری به سیاستگذاریها و رفتارهای عوامل مؤثر در مدل وابسته است و با برنامهریزی مناسب در مقابل هر سناریو میتوان میزان مرگومیر را کاهش داد.
سیستم حملونقل
مدلسازی پویائی شناسی سیستمها
کرونا
سیستم سلامت ایران
شیوع همهگیر
2020
06
21
33
48
https://www.trijournal.ir/article_109385_b4de9deb1bb3aef7d4225a32a9d6bf9b.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارایه یک مدل چندهدفه یکپارچه برای مکانیابی- مسیریابی و موجودی تسهیلات امدادی با در نظر گرفتن چند مد حمل و نقل و تور پوششی
اسفندیار
عطائی
رامین
صادقیان
مریم
حامدی
یکی از مهمترین بخشها در هنگام وقوع هر حادثه، مسالۀ کنترل و مدیریت برای قبل و بعد از بحران است و چنانچه این مسئله مورد توجه قرار نگیرد فاجعه ثانویه دیگری در دل فاجعه اصلی رخ میدهد.بنابراین دراینپژوهش،یکمدلیکپارچۀتصادفیپیشنهادشدهاست. که در آن دو دسته تصمیمات در نظر گرفته شده است؛ تصمیمات مرحله اولتعیین و کنترل میزان موجودی مراکز توزیع و مکانیابی مراکز توزیع برای قبل از بحران و تصمیمات مرحله دوم، برای بعد از بحران، شامل بررسی جریان مجروحین، اجساد، بیخانمانها و اقلام امدادی در شبکه و تخصیص وسائل نقلیه برای این جریان میباشد. اهداف این مقاله شامل (1) بیشینهکردن احتمال عبور موفق از مسیرها با افزایش قابلیت اطمینان مسیرها، (2) کمینه کردن هزینههای امدادی قبل و بعد از وقوع بحران با در نظر گرفتن پنجرهزمانی، (3) کمینه کردن بیشینۀ تقاضای پوشش داده نشده برای کالاهای امدادی برای تمامی مراکز در سناریوها و حالات ممکن میباشد. در نظر گرفتن حالت عدم قطعیت سناریویی بههمراه، عدم قطعیت مسیر و تقاضا، چند کالایی، چند مد حمل و نقل و تور پوششی از جمله نوآوریهای این پژوهش بشمار میآید. برای اعتبار سنجی مدل پیشنهادی در ابعاد کوچک و متوسط از روش محدودیت اپسیلون در محیط نرم افزاری گمز و برای مطالعه موردی (منطقه 1 شهر تهران) در ابعاد بزرگ با استفاده از الگوریتم علف هرز حل شده است. نتایجتحلیل بیانگرآناستکهالگوریتم علف هرزباکمترینخطانسبتبهحلدقیقوزمانکمتر، قادر بهحلمدلخواهدبود و همچنین با افزایش ظرفیتهای مراکز توزیع، هزینه کاهش مییابد،با افزایش تقاضا تعداد مراکز توزیع تأسیس شده افزایش مییابد و با افزایششعاعپوششی،طولتورکاهشمییابد ولیتعدادنقاطحادثهدیدۀپوششنیافتهبیشترشده و هزینه امدادرسانی افزایش مییابد.
مکانیابی
مسیریابی
تورپوششی
مد حمل و نقل
پنجره زمانی
2020
06
21
49
66
https://www.trijournal.ir/article_109393_127321d01e6a7132040e8ace2044c503.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارایه مدل پیشبینی تأثیر استفاده از انواع سرعتگیرها در تقاطعها و دوربرگردانها در کاهش تصادفات
امین
چوبدار
امین
فرج اللهی
علیرضا
عاملی
شاخص ایمنی و میزان کنترل تصادفات از جمله معیارهای مهم ارزیابی عملکرد شبکههای حمل و نقل می باشد. یکی از ابزارهای موثر در کنترل تصادفات و ترافیک، توانایی پیش بینی تصادفات می باشد که بر اساس آن می توان به مدیریت ترافیک و چگونگی استفاده از ابزارهای کنترل سرعت و ترافیک پرداخت. لذا در این پژوهش به بررسی و ارایه مدل پیش بینی تاثیر استفاده از انواع سرعت گیرها در کاهش تصادفات پرداخته شده است. بدین منظور دادههای مربوط به تصادفات در 50 تقاطع و دوربرگردان در طی 5 سال اخیر در شهرستان قائمشهر مورد مطالعه قرار گرفته است. با بررسیهای میدانی پارامتر های سرعت وسیلهی نقلیه، عرض سرعت گیر، ارتفاع سرعت گیر، فاصله تا تقاطع، تعداد لاین عبوری و فاصلهی علائم هشدار دهنده نیز به عنوان پارامترهای متغیر و تاثیرگذار بر تعداد تصادفات انتخاب شده اند. با استفاده از مدلهای پراکنش، نحوه ی تغییرات پارامتر های مختلف بر اساس تعداد تصادفات در محل های مختلف نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و مدل نهایی با استفاده از تحلیل رگرسیون به منظور استفاده در پیش بینی تصادفات به دست آمده است. نتایج نشان می دهد عدم استفاده از علائم هشدار دهنده در تقاطعات با سرعت گیر 18 درصد آمار تصادفات را افزایش میدهد که این میزان افزایش در تقاطعات با سرعت کاه نیز حدود 11 درصد میباشد. همچنین استفاده از سرعت گیر و سرعت کاههایی با هندسهی غیر استاندارد 5 تا 12 درصد آمار تصادفات را افزایش میدهد، که این افزایش در تقاطعات دارای سرعتگیر نسبت به تقاطعات دارای سرعتکاه نیز بیشتر بوده است.
سرعتگیر
تقاطع
دوربرگردان
مدل پیش بینی تصادف
2020
06
21
67
80
https://www.trijournal.ir/article_109504_e182e08b8dbc512485dd5f9901841c73.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارزیابی و مقایسه فنی تأثیر طرح زوج یا فرد با سیاست نرخگذاری محدوده، در میزان کاهش آلایندههای تولید شده از تردد وسایل نقلیه (مطالعه موردی: محدوده منتخب در شهر تهران)
امیر
طیرانی یوسفآبادی
علیرضا
ماهپور
حسن
جوانشیر
محمود
صفارزاده
در سالهای اخیر، طرحهای ترافیکی متفاوتی از جمله اجرای طرح زوج یا فرد از درب منازل و یا گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد، همزمان با به حداکثر رسیدن میزان انتشار آلایندهها در شهر تهران، به مرحله اجرا درآمدهاست. در این پژوهش، با توجه به مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران به منظور گسترش طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد در هفته پایانی آبان ماه 1395 و هم چنین هفته ابتدایی آذر ماه سال مذکور و با بهرهگیری از اطلاعات به دست آمده از میزان تردد وسایل نقلیه شخصی در محدوده منتخب از شهر تهران ، که در برگیرنده 15 تقاطع و آمار برداشت شده توسط سیستم Scats میباشد، میزان حجم عبوری در این محدوده را به وسیله نرم افزار Aimsun، در 2 هفته فوق الذکر و هم چنین هفته سوم آبان و آذر ماه 1395 که در آنها طرح زوج یا فرد در محدود خود اجرا شدهاند بررسی و میزان آلاینده تولید شده در این محدوده مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهد که در طول مدت زمان اجرای طرح ترافیک در محدوده طرح زوج یا فرد و به طور مشخص با مقایسه اولین روز اجرای طرح ترافیک در محدوده مذکور با مدت زمان مشابه در هفته ماقبل از آن (طرح زوج یا فرد)، میزان آلاینده تولید شده ناشی از تردد وسایل نقلیه و برای آلایندههای HC,CO و NOX به ترتیب 20 ، 18 و 14 درصد کاهش یافتهاند.
ارزیابی فنی
طرح زوج یا فرد
طرح ترافیک
آلاینده
تهران
2020
06
21
81
96
https://www.trijournal.ir/article_109551_0ed960d66749536828a2eeccc0c5fa5d.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
رفتار مونوتونیک-پساسیکلی سربارههای فولاد اصلاح شده با ژئوگرید و خرده لاستیک به عنوان بالاست و زیربالاست خطوط راهآهن
عطا
آقایی آرایی
این مقاله رفتار مونوتونیک-پساسیکلی سربارههای فولاد و اصلاح شده با ژئوگرید و خرده-لاستیک به عنوان بالاست و زیربالاست خطوط راه آهن و مقایسه آنها با بالاست آهکی را ارائه میدهد. نتایج شامل تنش تفاضلی حداکثر، مدول سکانتی() و مدول باربرداری-بارگذاری مجدد ()، زاویه اصطکاکو شکست دانه میباشد. مقادیر زاویه اصطکاک نمونههای بالاست، زیربالاست و بالاست/زیربالاست سربارهای مشابه مصالح معمول است. وجود لایههای ژئوگرید در بالاست سبب افزایش جزئی زاویه اصطکاک و ضریب پواسن میشود. وجود زیربالاستسرباره ای،مقدار فاکتور شکستبالاست، حداقل 2 برابر میکند. براساس شاخص کثیفی و شکست لایههای بالاست سربارهای تحت بارگذاری مونوتونیک-پساسیکلی نسبتاً تمیز میباشد. غرقاب شدن سبب افزایش شکست دانهها و کاهشمی شود. با توجه کاهش شدید مقادیر مدول مخلوط با خرده لاستیک بالاست، علیرغم تاثیر در کاهش شکست دانهها، استفاده از خرده لاستیک توصیه نمیشود. براساس نتایج می توان از مصالح سرباره به عنوان بالاست و زیربالاست به جای مصالح متداول استفاده کرد.
سربارهها
بالاست
زیربالاست
مونوتونیک-پساسیکلی
ژئوگرید
خردهلاستیک
2020
06
21
97
108
https://www.trijournal.ir/article_109701_c4173af352053b3e87a5cd2117cb8176.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارزیابی تأثیر انعطافپذیری مدیریت منابع انسانی بر عملکرد عملیاتی در حملونقل دریایی (مورد مطالعه: سازمان بنادر و دریانوردی خرمشهر)
حسین
قزلباش
حامد
شفیع آبادی
همایون
یوسفی
مجتبی
عباسپور
هدف از این مطالعه بررسی رابطهی انعطافپذیری مدیریت منابع انسانی با عملکرد عملیاتی در صنعت حملونقل دریایی و بهطور خاص در بندر خرمشهر میباشد. در این میانبر نقش قابلیت یادگیری و نوآوری تأکید شده است. این پژوهش ازنظر ماهیت کاربردی و ازنظر روش تحقیق، توصیفی و علی است. بر اساس مدل طراحیشده بر پایه مبانی نظری پژوهش، پرسشنامهای بهمنظور جمعآوری دادهها طراحی گردید که روایی، ابعاد و گویههای پرسشنامه توسط اساتید راهنما مورد تأیید و همچنین پایایی، با استفاده از آزمون کرونباخ مورد تأیید قرار گرفتند. در این مطالعه 150 نفر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی خرمشهر موردبررسی قرار گرفتند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از دو نرمافزار SPSS نسخه 22 و LISREL از نسخه 8.51 بهره گرفتهشده است. نتایج بدست آمده از آزمونهای معادلات ساختاری نشان داد که تمام فرضیهها مورد تأیید است. انعطافپذیری منابع انسانی، تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیت یادگیری سازمانی، نوآوری و درنهایت بر عملکرد عملیاتی در حملونقل دریایی دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب مسیر فرضیههای اصلی پژوهش، قابلیت یادگیری سازمانی با مقدار ضریب مسیر 0.61 بیشترین تأثیر را نسبت به عملکرد عملیاتی حملونقل دریایی دارد.
انعطافپذیری مدیریت منابع انسانی
عملکرد عملیاتی
قابلیت یادگیری سازمانی
نوآوری
حملونقل دریایی
2020
06
21
109
124
https://www.trijournal.ir/article_109703_81f730ecc4cc59f0f1cba19b3a011587.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
تحلیل و قیاس ویژگیهای میکروساختاری مغزههای آسفالتی میدانی و نمونههای آسفالتی آزمایشگاهی در انرژیهای تراکمی مختلف
علی
نصراله تبار آهنگر
محمودرضا
کی منش
میثم
رحیمی
در اکثر روشهای طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی به علت پیچیدگی تعیین پارامترهای میکرو، پارامترهای ماکرو مورد توجه بوده و تعیین میگردند. اما مخلوطهای آسفالتی گرم غیر همگن هستند و بنابراین پارامترهای ماکرو به تنهایی نمیتوانند رفتار مکانیکی مخلوطهای آسفالتی گرم را توصیف نمایند. در این مقاله تحلیل و ارزیابی پارامترهای میکرو آرایش سنگدانهها در نمونههای آسفالتی میدانی در قیاس با نمونههای آزمایشگاهی در انرژیهای تراکمی مختلف انجام میگردد. پردازش تصویر و کمی سازی پارامترهای ساختار داخلی مخلوطها با استفاده از عکسهای دوبعدی حاصل از برش نمونهها و نرم افزار iPAS2 انجام گردید. یافتههای مقایسه میان پارامترهای میکرو نمونههای میدانی و آزمایشگاهی نشان داد که تعداد نقاط تماس در مغزهها نزدیک به تعداد نقاط تماس نمونههای مارشالی بودهاند که با انرژی تراکمی متوسط ساخته شده اند. همچنین معین گردید که با بررسی نمونههای مخلوطهای آسفالتی از نگاه میکرو میتوان به اطلاعات جدید و مفیدی دست یافت که ضرورت استفاده از پارامترهای میکرو را در طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی تایید مینماید.
سنگدانه
نمونههای میدانی
نقاط تماس
طول تماس
2020
06
21
125
136
https://www.trijournal.ir/article_109785_7e9759cfe68560a60406b3d14587660e.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
بررسی اثر انرژی تراکم، دانه بندی و نوع سرباره فولادی بر مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR)
ایرج
رحمانی
محمد
افشاری
عطا
آقایی آرایی
ناهید
عطارچیان
امروزه فولاد از پرکاربردترین)مصالح) در صنعت است و مقدار مصرف آن سالیانه در حال افزایش میباشد. یکی از مهمترین محصولات جانبی فولاد سازی، سرباره فولاد است. استفاده سرباره فولاد به عنوان ضایعات این صنعت، در کاربریهای ژئوتکنیکی می تواند از یک طرف در کاهش حجم انباشتاین محصول نقش داشته باشد و از طرف دیگر باعث کاهش اثرات زیست محیطی برداشت مصالح کوهی از طبیعت شود. بنابراین ضروری است تا مشخصات مهندسی این محصول به عنوان مصالح خاکریزهای مهندسی راه و راهآهن تعیین شود. در این مقاله، خصوصیات فیزیکی، مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) سرباره فولاد به عنوان مصالح اساس و زیراساس جاده و زیربالاست راهآهن مورد مطالعه قرار گرفت. دو نوع سرباره کوره فولادسازی اکسیژنی (BOF) و کوره قوس الکتریکی (EAF) به ترتیب متعلق کارخانههای ذوبآهن اصفهان و فولاد مبارکه سپاهان مورد آزمایش قرار گرفتند. در این مطالعه، آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا بر روی دو نوع دانه بندی، تحت دو سطح انرژی مختلف در حالت خشک و غرقآب انجام شد. براساس نتایج بهدست آمده، سربارههای فوق فاقد رفتار خمیری میباشند و وزن مخصوص حداکثر خشک بین 97/1 تا 74/2 گرم بر سانتیمتر مکعب و رطوبت بهینه بین 8 الی 5/12 درصد را دارا میباشند. نسبت باربری کالیفرنیا برای سرباره BOF در محدوده 88 الی 199 و برای سرباره EAF درمحدود 185 الی 490 برای شرایط خشک و غرقآب بهدست آمد. نتایج نسبت باربری کالیفرنیا نشان میدهد، علاوه بر تراکمهای معمول در راهسازی با تراکمهای کمتر نیز میتوان از این مصالح برای اساس و زیراساس استفاده نمود.
سرباره فولاد
کاربرد سرباره
خصوصیات سرباره
رفتار تراکمی سرباره
نسبت باربری کالیفرنیا
2020
06
21
137
150
https://www.trijournal.ir/article_109885_10a0b151ea5ee59aa94fda30764a4b18.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
بررسی آزمایشگاهی تأثیر نانورس و پلیمر بر خصوصیات رئولوژیکی قیر و شیارشدگی مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای
احسان
حسن زاده خباز
تغییر شکل دائم یا شیار افتادگی در مسیر عبور چرخهای وسایل نقلیه یکی از مهم ترین مدهای خرابی است که بر عمر روسازی انعطاف پذیر تاثیر میگذارد. این نوع خرایی بیشتر در جادههای که در مناطق گرمسیر واقع شدهاند مشاهده میشود. ویژگی های مصالح تشکیل دهنده نقش زیادی در ویژگی های ساختمانی روسازی بازی می کنند. استفاده از دانه بندی متخلخل و درشت و درصد قیر بالا جهت ایجاد اتصال مناسب در ساختار مخلوطهای آسفالتی از روشهای بهبود خواص مخلوط های آسفالتی شناخته شده است. یکی از انواع مخلوط های ساخته شده بر این اساس مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانه ای (SMA) می باشد. این مخلوطها نوعی مخلوط آسفالتی گرم با اسکلت درشت دانه و میزان بالای قیر و فیلر میباشند که نقش کلیدی و با اهمیت نوع و خصوصیات قیر بکار رفته به عنوان چسباننده ذرات سنگی و عاملی که باید تحمل تنش برشی در محل سنگدانهها را داشته باشد، بسیار مورد توجه است. از سوی دیگر، به واسطهی بالا بودن میزان قیر و جهت جلوگیری از ریزش قیر، استفاده از افزودنیها از جمله الیاف و یا مواد پلیمری اجتناب ناپذیر است. استفاده ازافزودنیهای پلیمری علاوه بر اینکه باعث بهبود خصوصیات قیر می-شوند، با افزایش ویسکوزیته ی قیر، تا حدود زیادی مانع از ریزش قیر نیز میگردند. همچنین یکی از افزودنیهایی که به تازگی در اصلاح مشخصات رفتاری قیرها به کار گرفته شده است، نانو رس است. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی اثر نانو رس به عنوان افزودنی اصلی به قیر برای بهبود خواص قیر در کنار افزودنیهای شایع SBS و الیاف سلولوزی، به منظور افزایش مقاومت باربری آسفالت و اصلاح خصوصیات فنی آن در برابر شیار افتادگی در اسفالت SMAمیباشد. بدین منظورنمونههایی از مخلوطهای آسفالتی SMA از قیر خالص 70-60 حاوی افزودنی 4/0% الیاف به مخلوط آسفالتی و یا قیر اصلاح شده توسط 5% SBS، همراه افزودنی نانو رس مونت موریلونیت به نسبت 1%، 2% ، 3% و 4% به هر دو قیر خالص و پلیمری، توسط دستگاه ژیراتوری ساخته شد. در این پژوهش آزمایش مارشال، آزمایش های خزش دینامیکی و شیار شدگی برای نمونههای مختلف انجام گرفته است. نتایج حاصل از این آزمایشها بهبود عملکرد نمونههای مخلوط آسفالتی حاوی نانو ذرات با افزایش درصد نانو رس تا درصد 3 را نشان میدهد که در قیر پلیمری بهترین بهبود در عملکرد را دارد.
SMA
نانو رس
الیاف
SBS
مارشال
خزش
شیارشدگی
2020
06
21
151
168
https://www.trijournal.ir/article_109992_193434a0cb9990f62c892b0d2c4e2582.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارزیابی رفتار رانندگان وسایل نقلیه جادهای در رعایت سر فاصله ایمن هنگام حرکت پشت وسایل نقلیه (مطالعه موردی: محور ساری- نکا)
سید روح اله
معافی مدنی
امین
چوبدار
امین
فرج اللهی
حوادث رانندگی از جمله مهم ترین عوامل تعیین کننده در کیفیت راه های کشور می باشد و از آنجایی که کیفیت شبکه جاده های کشوری تضمین کننده حمل و نقل ایمن مسافر و کالا می باشد، به تبع در رشد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هر کشوری تاثیر بسزایی خواهد داشت. بنابراین یکی از پارامترهای مهم در مطلوبیت هر شبکه جاده ای، ایمنی آن است که در مقابل آن حوادث و تصادفات قرار دارد. تصادفات از نظر نرخ تصادف و شدت آن بر روی ایمنی جاده اثر منفی دارد و باعث کاهش میزان حمل و نقل از آن مسیر و تقلیل جریان اقتصادی می شود. همچنین وقوع تصادفات در نگاه کلان باعث ایجاد مسائل روحی و روانی در سطح جامعه و در بعد خانواده میشود. آمار تصادفات و متوفیات ناشی از آن در ایران بسیار بالاست از سال 1379 تا 1388 حدود 235000 نفر جان خود را در اثر تصادفات در ایران از دست داده اند. فاصله ایمن به عوامل متعددی از جمله شرایط مسیر بخصوص روسازی راه، سرعت مجاز، نوع رفتار راننده، سن و جنس رانندگان، نوع وسیله نقلیه و نیز شرایط جوی غالب بر مسیر وابسته است. عدم رعایت فاصله ایمن یک علت اصلی در تصادفات جلو به عقب بوده که یکی از تصادفات رایج در کشور ما میباشد، از این رو در این تحقیق به بررسی رفتار رانندگان در رعایت فاصله ایمن و بررسی عوامل مؤثر بر این امر پرداخته میشود. در این مقاله، بررسی وضع موجود، رفتار رانندگان، بررسی آماری تصادفات محور بزرگراهی ساری-نکا، به عنوان مطالعه موردی بررسی شده است. از روی آمار تصادفات معیارها و شاخصهای رفتاری رانندگان در این محور شناسایی شدند، سپس پارامترهایی مانند سرعت، فاصله زمانی و مکانی بین وسایل نقلیه پشت سرهم بدست آمدند و راهکاری برای سنجش رفتار رانندگان در این مطالعه پیشنهاد شده است.
فاصله
ایمن
تصادفات
وسیله نقلیه
2020
06
21
169
186
https://www.trijournal.ir/article_110061_b970fa74acf04bfe13ab07fddab358f7.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارزیابی مشخصات فنی مخلوطهای آسفالتی حاوی تراشه آسفالت و افزودنی ساسوبیت
بابک
گلچین
مجتبی
ربّی
امروزه تراشههای آسفالت در تولید مخلوطهای آسفالتی استفاده می شوند. استفاده از این مواد، منافع اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی دارد. از طرفی، افزودنی های نیمه گرم، موادی هستند که دمای تولید مخلوطهای آسفالتی را کاهش داده و کارایی این مخلوطها را در پروژههای راهسازی بهبود می دهند. همیشه این سوال مطرح است که طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی در حضور تراشه های آسفالتی و افزودنیهای موجود چه تغییری میکند. در این تحقیق اثر استفاده توام تراشههای آسفالتی و یک افزودنی نیمه گرم به نام ساسوبیت بر مشخصات فنی مخلوطهای آسفالتی ارزیابی می شود. بدین منظور یک طرح آزمایشگاهی بر اساس مقدار تراشه آسفالتی (صفر تا 50 درصد)، مقدار قیر ( 4 تا 6 درصد) و مقذار ساسوبیت (0 تا 3 درصد) با استفاده از روش سطح پاسخ طراحی شد. آنگاه مشخصات حجمی و مقاومتی نمونههای آزمایشگاهی اندازه گیری و با معیارهای آیین نامه روسازی راههای ایران ارزیابی شد. نتایج به دست آمده، نشان میدهند نقطه بهینه برای تولید مخلوط آسفالت بازیافتی با مصالح به کار رفته، در قیر 6/4%، تراشه آسفالت 12% و ساسوبیت 3% میباشد. همچنین، افزایش درصد ساسوبیت، مقدار استحکام مارشال و وزن مخصوص را افزایش و درصد فضای خالی را کاهش می دهد.
بازیافتگرم
تراشه آسفالت
ساسوبیت
قیر
2020
06
21
187
198
https://www.trijournal.ir/article_110064_81ad5e1172375b5daaf5ea0c04589f5f.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
طراحی شبکه تغذیهکننده خط ریلی و تعیین فرکانس با استفاده از یک روش ابتکاری
سارا
احمدی نژآد
سید احسان
سید ابریشمی
افزایش پوشش تقاضای سفر وسایل حملونقل همگانی سریع (مانند مترو و اتوبوس تندرو) به کمک شبکههای تغذیهکننده امکانپذیر است. ازآنجاییکه روشهای دقیق حل مسائل طراحی شبکههای تغذیهکننده دارای پیچیدگی و زمان حل طولانی است، محققین به استفاده از روشهای ابتکاری و فراابتکاری برای حل این مسائل روی آوردهاند. در این مقاله یک روش ابتکاری برای حل مسئله طراحی شبکه اتوبوسرانی تغذیهکننده در یک شبکه آزمایشی که قابلیت در نظر گرفتن بسیاری از شاخصهای مهم در طراحی چنین شبکههایی را دارد، پیشنهاد گردیده است. روش کار به این صورت است که ابتدا تعدادی مسیر اولیه تولیدشده، سپس به کمک شاخصهای بهینگی در نظر گرفتهشده شامل نسبت تقاضای پاسخدادهشده به زمانسفر و محدودیت کمینه و بیشینه طول مسیر تعدادی از این مسیرها بهعنوان خطوط تغذیهکننده انتخابشدهاند. محدودیت فرکانس، تعداد مسیر و درصد پوشش دادهشده دیگر محدودیتهایی هستند که به کمک آنها مسیرهای نهایی انتخابشده است. روش پیشنهادی در شبکه آزمایشی سوفالز بکار گرفتهشده و توانسته پوشش تقاضای حملونقل همگانی در شبکه توسط خط ریلی را به کمک خطوط تغذیهکننده بهبود ببخشد به طوریکه با محدودیت تعداد 3 مسیر تغذیه کننده، پوشش شبکه به مقدار22/65 % و با درنظر گرفتن محدودیت 4، پوشش به میزان 42/78 % برآورده شد.
ابتکاری
اتوبوسرانی
طراحی شبکه
تغذیهکننده
تعیین فرکانس
2020
06
21
199
208
https://www.trijournal.ir/article_110082_3e1551f960d0aba35179d3ebfa57fa82.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
بررسی تأثیر اضافهکردن پودر لاستیک بر مشخصات ویسکوالاستیک غیرخطی قیر
پوریا
حاجی کریمی
محمد
راهی
سحر
منیعی
فریدون
مقدس نژآد
تغییر رفتار رئولوژیکی و مکانیکی قیر خالص یکی از مهمترین انتظارات مصرفکنندگان افزودنیهای مختلف است. پودر لاستیک یکی از شناختهشدهترین و مطلوبترین افزودنیهای مورد استفاده جهت افزایش مقاومت قیر در برابر شیارافتادگی، خستگی و ترکهای حرارتی دمای پایین است. تغییرات رفتاری ناشی از اضافه کردن افزودنیهای مختلف معمولاً در محدوده رفتار ویسکوالاستیک خطی صورت میپذیرد. این در حالی است که بررسی رفتار غیرخطی در دماهای بالاتر، تنشهای بیشتر و نرخهای بارگذاری زیادتر از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این پژوهش آزمایش خزش ـ بازگشتپذیری با استفاده از دستگاه رئومتر برش دینامیکی در راستای ارزیابی خواص رئولوژیکی قیرهای اصلاحشده با پودر لاستیک با سه درصد وزنی متفاوت 10، 15 و 20 در محدوده ویسکوالاستیک غیرخطی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی بر اساس نظریات ساده مرتبط با رفتار ویسکوالاستیک خطی و غیرخطیو نیز مدل ویسکوالاستیک غیرخطی کسری تعمیمیافته تجزیه و تحلیل شده و نشان دادهاند که اضافه کردن پودر لاستیک به قیر خالص موجب افزایش رفتار غیرخطی آن میشود. این افزایش رفتار غیرخطی توأم با کاهش پتانسیل بازگشتپذیری قیر در دمای 40 درجه سانتیگراد بوده که به معنای افزایش مقاومت آن در برابر شیارافتادگی است. افزایش درصد پودر لاستیک مصرفی منجر به افزایش این روند گردیده است.
پودر لاستیک
ویسکوالاستیک غیرخطی
خزش
بازگشتپذیری
رئومتر برش دینامیکی
2020
06
21
209
220
https://www.trijournal.ir/article_110093_ce45a6f7ba3bf47b87adbde0f8b6b351.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
بررسی تاثیر دما بر مقاومت شکست نمونههای آسفالتی
منصور
فخری
سیدعلی
سیادتی
ترک خوردگی بتن آسفالتی در مناطق سردسیر جزو مهم ترین خرابیهای رویه های آسفالتی است. علاوه بر سرما در برخی مناطق شاهد بارندگی نیز می باشیم که تاثیر توام این دو عامل باعث یخ زدگی آسفالت شده و در این صورت خرابی آسفالت شدتی مضاعف به خود می گیرد. در این مقاله به بررسی مقاومت شکست نمونه های آسفالت گرم اشباع شده تحت تاثیر سیکل های ذوب و یخ بندان پرداخته خواهد شد . برای این منظور تعدادی نمونه آسفالتی که دارای مصالح، دانه بندی و شرایط ساخت مشابهی هستند را به صورت SCB ساخته. سپس آنها را اشباع کرده و تحت دماهای متفاوت (5- و 15- درجه سانتی گراد) و تعداد سیکل های متفاوت ( 1 ، 3 ، 5 ، 7 ، 9 و 11 ) قرار داده وتاثیر این پارامترها را بر فاکتور شدت تنش بحرانی ، در4 مود شکست (مود کششی - مود برشی و دو مود ترکیب) مورد مطالعه قرار می دهیم. نتایج حاصل از این پژوهش نشانگر آن است که با افزایش تعداد سیکل های ذوب و یخ بندان ، چقرمگی شکست افت قابل توجهی خواهد داشت .به این گونه که تا سیکل هفتم کاهش چقرمگی شکست ، شدت قابل ملاحظه ای خواهد داشت و پس سیکل هفتم ، شدت آن کاهش می یابد. نتیجه دیگری که از این پژوهش حاصل شد این است که با کاهش دما تا 15- درجه سانتی گراد ، چقرمگی شکست افزایش می یابد.
بتن آسفالتی اشباع شده
ترک حرارتی
چقرمگی شکست
سیکل ذوب و یخبندان
مود خالص و مود ترکیبی
2020
06
21
221
232
https://www.trijournal.ir/article_110098_3855b85fa8190432205739118245999d.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
ارزیابی عملکرد ایمنی راه در ایران و کشورهای در حال توسعه با استفاده از روشهای فرارتبهای
شادی
ساریخانی
حمیدرضا
بهنود
امیرعباس
رصافی
مقایسه و ارزیابی عملکرد ایمنی راه در سطح فراملی عملی شایسته است، چرا که با این مقایسه هر کشوری میتواند به درک بهتر و عمیقتری از وضعیت ایمنی راههای خود دست یابد. در این مطالعه، زیرمجموعهای از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره با عنوان روشهای فرارتبهای شامل دو روش پرومته و الکتره به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی راه به کار گرفته شده است.در این روشها، روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای به دست آوردن وزن شاخصها به کار گرفته میشود، که این اوزان به دست آمده به عنوان وزن ورودی در مدل پرومته و الکتره استفاده میشود. روشهای مورد استفاده برای ایران و مجموعهای از کشورهای در حال توسعه با هدف بررسی وضعیت ایران نسبت به سایرین به کار گرفته شده است. سپس نتایج به دست آمده با شاخص تعداد تلفات جادهای در هر یکصد هزار نفر برای این کشورها به عنوان نقطه مرجع مربوطه، مقایسه میشود. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که در بین پنج رکن ایمنی راه،رکن مدیریت ایمنی راه دارای بیشترین اهمیت و رکن مراقبت بعد از سانحه دارای کمترین اهمیت است. همچنین، زیرمعیار نهاد راهبر در رکن مدیریت ایمنی راه بیشترین اهمیت و زیرمعیار صندلی کودک از رکن کاربران ایمن راه کمترین اهمیت را از دید کارشناسان دارد. در بین 15 کشور مورد بررسی، کشور لهستان رتبه اول را کسب کردهو بهترین عملکرد را دارد. در این بین، کشور ایران رتبه 13 را به خود اختصاص داد که بیانگر عملکرد نسبتاً بد کشور ایران نسبت به سایر کشورها است.
ارکان ایمنی راه
روشهای فرارتبهای
سیستم مدیریت ایمنی راه
شاخصهای عملکرد ایمنی راه
2020
06
21
233
250
https://www.trijournal.ir/article_110102_36c4fd900b18d3ea2622f951549eef8d.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1399
17
2
بهینهسازی استراتژیهای نگهداری و تعمیر پلهای بتنی راهآهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات چندهدفه
محمدجواد
طاهری امیری
میلاد
همتیان
فرشیدرضا
حقیقی
نبی الله
کیا
امروزه حمل و انقل یکی از ارکان صلی رونق اقتصادی در جهان محسوب میشود و یکی از مهمترین ابزار حمل و نقل در ایران و جهان، راهآهن است که دلیل اصلی آن هزینه مناسب در مقابل قابلیت جابهجایی و انتقال حجم زیادی از مسافر و کالا میباشد. افزایش جمعیت و توسعه مراودات اقتصادی باعث شده تا میزان بهرهبرداری از زیرساختهای حمل و نقل و به خصوص راهآهن افزایش یابد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه سامانهی ریلی کشور از قدیمیترین شریانهای حملونقل میباشد، در معرض بحران استهلاک و تخریب قرار دارد. پلها به عنوان مهمترین زیرساخت راه و راهآهن، بیشترین آسیبپذیری را در پدیدهی افزایش بهرهبرداری دارند که در سالهای اخیر نشانههایی از این آسیبپذیری در نقاطی از سامانهی ریلی کشور دیده شده و مسئولین امر را به فکر انداخته است. نکتهی حائز اهمیت این است که اگر تمهیدات تعمیر و نگهداری منظم و مقاومسازی جهت افزایش ظرفیت این پلها دیده نشود بهینهسازی انبوه ذرات چندهدفه استفاده شده است. همچنین با توجه به چهار سناریو جهت انتخاب تعداد پلهای تحت تعمیر و 16 حالت مسئله جهت حل توسط الگوریتم تعریف ، عواقب جبرانناپذیری در پی خواهد داشت. تحقیق حاضر پیرو تمامی موارد مذکور و با هدف کمک به سیستم مدیریت پل ایران، با مطالعهی موردی روی پلهای بتنی قطعهی زیرآب – گرگان محور گرمسار – گرگان راهآهن شمال و شمالشرق 2 جمهوری اسلامی ایران به بهینهسازی اقدامات اصلاحی آنها پرداخته است. برای بهینهسازی اقدامات اصلاحی از الگوریتم فراابتکاری شده، حالتهای مناسب و بهینه در سناریوها و بودجههای مختلف، با هدف به کارگیری در استراتژیهای تعمیر و نگهداری و کسب بیشترین اثربخشی معرفی شدند.
پل راهآهن
خرابی
تعمیر و نگهداری
بهینهسازی چندهدفه
الگوریتم فراابتکاری
2020
06
21
251
271
https://www.trijournal.ir/article_110960_607a90ff55dac2c641981079ca5bc9cf.pdf