2024-03-29T11:34:42Z
https://www.trijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1942
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1385
3
4
طراحی مدل ایمنی مبادی ورودی شهرها
شهریار
افندی زاده
مهندس
رضا گلشن خواص
حمل و نقل جادهای یکی از مهم ترین سیستم های حمل و نقل در ایران است که بیشترین سهم را در جابه جایی مسافر و کالا دارد و همواره بخش عمدهای از بودجة عمرانی کشور را به منظور توسعه، نگهداری و ایمنسازی جادههای کشور به خود اختصاص میدهد. از آنجا که ایمنی جادهها در شکوفایی اقتصادی کشور نقشی انکار ناپذیر دارد، نیاز است که در شناسایی نقاط حادثهخیز و غیر ایمن آن و برنامهریزی به منظور تصحیح آنها با اولویت خاصی اقدام شود.مبادی ورودی شهرها به گواه آمار، بیش از 70 درصد تصادفات جادهای کشور را به خود اختصاص میدهند و بیتردید از محدودههای عمدة حادثهخیز به شمار می روند. در این تحقیق تلاش بر این است که متغیرهای تأثیرگذار بر حوادث این محدوده از راه، مورد بررسی قرار گیرند و مدلی برای پیشبینی شاخص ایمنی آن ارایه شود.
مبادی ورودی شهرها
تصادفات جادهای
مدل تصادفات
2007
01
01
https://www.trijournal.ir/article_11358_cc6b0934327c3ac788621a9578fe6479.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1385
3
4
بررسی رفتار لرزه ای دیواره های رسی مسلح در راهسازی به کمک روش اجزای محدود
مهراب
جسمانی
سید
مجدالدین میرحسینی
بابک
بهرامی سربندی
در مقاله حاضر مدل المان محدود رفتار دیواره های خاک مسلح رسی تحت بار زلزله با مطالعة تأثیر مسلح کننده ها بر کاهش تغییر شکل لرزه ای آنها بررسی شده است. برای این منظور یک دیوارۀ مسلح رسی متشکل از سیستم های مختلف خاک مسلح به صورت بهینه مدل شده و رفتار تنش- کرنش آن تحت تأثیر یک نوع بارگذاری تیپ، معروف و شناخته شده که مبنای مطالعات بسیاری از پژوهشگران بوده (مانند زلزله سن خوزه)، بررسی شده است. برای ارزیابی میزان تأثیر مسلح کننده ها در کاهش تغییر شکل دیواره ها مقایسه ای بین دو سیستم مسلح و غیر مسلح در ارتفاع های متفاوت 6 ، 8 ،10 ، 12 و 14 متری انجام و نتایج آنالیز تنش- کرنش و نمودارهای مناسب برای تفسیر آن ارایه شده اند. بررسی نتایج به روشنی نشان می دهد که سیستم مسلح کننده، تغییر شکلهای تاج و وسط دیواره را که قسمتهای بحرانی تحت بار دینامیکی محسوب می شوند کاملاً کنترل می کند. در نهایت به عنوان نتیجه گیری کلی تحقیق حاضر می توان بیان کرد که سیستم مسلح کننده در دیواره های قائم رسی با ارتفاع معمولی تحت بار زلزله می تواند تغییر شکلهای افقی را تا 90 درصد کاهش دهد که این مهم در پروژه های حمل و نقل می تواند سر منشأ اثرات مثبتی در پایدارسازی شیروانیها باشد.
شیروانی خاک مسلح
دیواره های پایدار شده
شیروانی مسلح تحت بار زلزله
2007
01
01
https://www.trijournal.ir/article_11359_ee90116be6830ccdc19b05b7d02e805a.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1385
3
4
تعیین اثر بافت درشت و سنگدانه در مقدار مقاومت لغزشی رویه های بتنی
ابوالفضل
حسنی
جواد
سوداگری
سید
روح اله معافی مدنی
رشد سریع تکنولوژی ساخت وسیله نقلیه، باعث افزایش دائم سرعت و نیاز بیش از پیش به ترمز و اصطکاک شده است. مطالعات بین المللی نشان داده اند که افزایش متوسط سرعت، باعث ایجاد خسارات بیشتر در تصادفات شده است. روسازی بتنی در حالت کلی و زیر بنایی و ویژگی های مخصوص سطح سواره رو ها، با این پیشرفت همراه نبوده است و در شرایط مرطوب، ضریب اصطکاک بین رویه و لاستیک وسیله نقلیه بسیار کم است. هدف اصلی این تحقیق تعیین اثر بافت درشت سطح روسازی بتنی، اندازه و شکل سنگدانه و نوع بافت درشت بر روی مقاومت لغزشی است. مقاومت لغزشی با دستگاه آونگ انگلیسی و بافت درشت با آزمایش پخش ماسه اندازه گیری شد.
مقاومت لغزشی
رویه بتنی
آونگ انگلیسی
بافت ریز و درشت
2007
01
01
https://www.trijournal.ir/article_11360_301e98f77c86f5ea781a501d333bd2c5.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1385
3
4
بررسی و تحلیل سختی بستر ماسه ای زیر بناهای حمل و نقل با استفاده از آزمایش های امواج سطحی پیوسته و بارگذاری صفحه
غلامعلی
شفابخش
عبدالحسین
حداد
نیاز روز افزون جوامع به توسعه شبکه های مختلف حمل و نقل نظیر بزرگراه ها، راه آهن، فرودگاه و ابنیه فنی مرتبط مثل پل ها و تونل ها موجب گردیده است تا استفاده از روش های نوین اندازه گیری سختی قشرهای زمین و لایه های زیرسازی و روسازی بسرعت جایگزین متدهای متداول فعلی گردند. در حال حاضر اغلب روش های اندازه گیری پارامترهای معرف سختی مبتنی بر انجام آزمایش های بارگذاری برجا و یا آزمایش هایی بر روی نمونه های اخذ شده از مصالح در آزمایشگاه است. معمولا نتایج این آزمون ها تحت تاثیر اغتشاش ایجاد شده در محیط آزمایش و دستخوردگی نمونه ها قرار دارند. در این مقاله در ابتدا روش اندازه گیری سختی برجای زمین با استفاده از فن آوری نوین امواج سطحی پیوسته معرفی شده و سپس با انجام یک سری تحقیقات میدانی در ناحیه ای از جنوب ایران، همبستگی میان سختی بستر ماسه ای با پارامترهایی نظیر نسبت منافذ و فشار محصور کننده تعیین و ضرائب ثابت مورد نیاز برای رابطه پیش بینی سختی در محل مورد مطالعه، ارائه گردیده است. در مرحله بعد با تلفیق نتایج آزمایش های امواج سطحی پیوسته و بارگذاری صفحه، روند تغییرات سختی بستر ماسه ای مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج آن بصورت نمودار سختی ارائه گردیده است.
سختی زمین و بستر
سختی زمین و بستر- آزمایش امواج سطحی پیوسته – مدول برشی حداکثر
آزمایش امواج سطحی پیوسته – مدول برشی حداکثر
2007
01
01
https://www.trijournal.ir/article_11362_ec1d5320080470288e7a5f35b1063440.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1385
3
4
اثرسنجی پارامترهای ترافیکی و جاده ای بر ارزیابی حوادث ریزشی محورهای کوهستانی ( موردکاوی:محور کرج _ چالوس)
از حوادثی که در جاده های کوهستانی باعث تلفات جانی و خسارات مالی فراوان می شود ریزش سنگ است که در سالهای گذشته جاده های کوهستانی ایران نیز در معرض این بلایای طبیعی بوده اند. عوامل بسیاری در بروز این وقایع موثرند که ازآنجمله می توان زلزله، وجود گسل فعال، شرایط جوی و آب و هوایی، هوازدگی و موارد دیگر را نام برد.از لحاظ پتانسیل ریزشی تمام نقاط یک محور کوهستانی دارای استعداد یکسانی نمی باشند و تفاوت هایی از لحاظ میزان خطر و وقوع این بلای طبیعی وجود دارد که با استفاده از پارامترهای مختلفی قابل ارزیابی است. این پارامترها معمولا" به سه دسته اصلی قابل تقسیم هستند که عبارتند از: پارامترهای زمین شناسی و مکانیک سنگ، پارامترهای آب و هوایی و پارامترهای ترافیکی وجاده ای شرایط ساختاری و وضعیت تداخل لایه های بین دامنه ها همه مسایلی هستند که در ریزش سنگ در جاده ها موثرند اما پارامترهای ترافیکی و جاده ای نیز به عنوان موارد تاثیر گذار در ارزیابی حوادث ریزشی در جاده های کوهستانی دارای اهمیت می باشند. از جمله پارامترهای ترافیکی و جاده ای تاثیرگذار در ارزیابی حوادث جاده ای میتوان به عرض جاده، فاصله در تصمیم گیری ( در فاصله دید) ، درصد خطر وسیله نقلیه و لزوم وجود جوی ضربه گیر کناره جاده اشاره نمود که میزان ترافیک و سرعت وسایل نقلیه در آنها نقش دارند. در ارزیابی خطرات ریزشی بخصوص ریزش سنگ درجاده ها، نادیده گرفتن و یا کوچک جلوه دادن این عوامل ترافیکی، موجب عدم دقت در ارزیابی حوادث ریزشی جاده های کوهستانی می گردد.
پارامتر ترافیکی و جاده ای
ارزیابی
حوادث ریزشی
2007
01
01
https://www.trijournal.ir/article_11364_df46f92820cb0b3529816547fc8bebea.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1385
3
4
پیش بینی تولید سفرهای شهری با استفاده از منطق فازی بر مبنای مطالعه موردی شهر رشت
مهیار
عربانی
مهیار
عربانی
مهیار
عربانی
شهره
ربیعی
بابک
امانی
مرحله تولید سفر به عنوان اولین و یکی از مهم ترین مراحل چهارگانه پیش بینی تقاضای سفر است که هدف از آن برآورد تعداد کل سفرهای تولیدی از یک مبدا است. با توجه به حجم وسیع اطلاعات لازم در مدلسازی تولید سفر، در طی سالیان مختلف محققین تلاش نموده اند که مدل های جدید و کاراتری برای ارزیابی تولید سفر ارایه نمایند. در این پژوهش مدلسازی تولید سفر با استفاده از منطق فازی و براساس پارامترهای موثر ، انجام شده است. برای این منظور با معرفی چهار تابع، تعداد افراد خانواده ، مالکیت خودرو، درآمد و ساختار منزل به عنوان توابع ورودی و استفاده از عملگر منطق فازی، روش جدیدی برای پیش بینی تعداد سفرهای تولید شده ارایه شده است. اساس این روش استفاده از فازی سازی _ غیر فازی سازی و انتخاب توابع ورودی و خروجی براساس داده های به دست آمده از تحقیق انجام شده، است. در انتها پس از معرفی مدل فازی و با استفاده از داده های مربوط به تولید سفر، نتایج روش برازش خطی و روش مدل فازی با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج این مقایسه بیانگر دقت بسیار بالای روش فازی ارایه شده در پیش بینی تعداد سفرهای تولید شده است.
منطق فازی
تولید سفر
تابع تعلق
مدلسازی تقاضای سفر
2007
01
01
https://www.trijournal.ir/article_11365_19449c72cfa9bbe03ae5b6f29004ea00.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1385
3
4
یادداشت فنی بررسی رفتار غیرخطی عرشه پلهای بتنآرمه به کمک روش اجزاء محدود
علی
خیرالدین*
*
دانشیار گروه عمران
ضرورت توسعه در بسیاری از موارد ایجاب میکند که از یک مسیر برای بارهای سنگینتر و سرعت بیشتر استفاده شود. در بررسی قابلیت مسیر برای عبور بارهای جدید، پلها یکی از بخشهای مهم میباشند که برای تعیین مقاومت باقیمانده آنها علاوه بر مشخصات اسمی باید مسائلی مانند گذشت زمان، توزیع طولی و عرضی بار را در نظر گرفت. همچنین به دلیل تغییر در استانداردهای طراحی و افزایش حجم ترافیک و بارها، درصد زیادی از پلهای قدیمی نیازمند بهسازی می باشند. اغلب گزینه انتخاب بین ساخت یک پل جدید و بهسازی نمونههای جدید مشکل میباشد، لذا یک فاکتور اساسی در تصمیمگیری، دارا بودن اطلاعات کافی در خصوص رفتار عرشه و مقاومت پل میباشد. لذا در این مقاله به بررسی رفتار غیرخطی عرشه پلهای بتنآرمه پرداخته و اثرات افزایش مقاومت خمشی و شکلپذیری اینگونه پلها که ناشی از عمل قوسی ( اثرغشاییفشار) میباشد، مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا، از روش اجزاء محدود غیرخطی استفاده شده و نتایج تحلیل نشان میدهند که تیرهای Tشکل با بال تحت فشار مقاومت و شکلپذیری بیشتری نسبت به تیرهای مستطیلی دارند. همچنین به دلیل شرایط انتهایی تیرها که سبب ایجاد نیروی فشاری در دال میشود (اثر غشایی فشار)، مقاومت و سختی سازه افزایش مییابد.
تحلیل غیرخطی
عرشه پلهای بتنآرمه
شکلپذیری
بالفشاری
اثر غشایی فشار
2007
01
01
https://www.trijournal.ir/article_11366_ed303dd1a0c9c316e4769f31670c10dc.pdf