2024-03-28T22:42:03Z
https://www.trijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1969
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1393
11
3
تدوین استراتژی بکارگیری قطارهای سریع السیر ریلی در جمهوری اسلامی ایران
محسن
حمیدی
استفاده از قطارهای سریع السیر در کشور با عنایت به رشد اقتصاد جهانی و بکارگیری فنآوریهای جدید از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و وجود برنامه ریزی استراتژیک را ضروری می نماید. بطوریکه تجزیه و تحلیل و تعامل صحیح با محیط درونی و بیرونی یکی از رمزهای موفقیت در تدوین استراتژی های مطلوب می باشد.
در این مقاله برای تدوین استراتژی در جهت بکارگیری قطارهای سریع السیر ریلی در کشور، ابتدا کلیه مستندات، مصاحبه با خبرگان حوزه حمل و نقل ریلی و گزارشهای موجود مورد بررسی و مطالعه گرفته و فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات احصاء، سپس تمامی عوامل با استفاده از تکنیک دلفی (اجماع نظر ) غربال و نهایی گردیدند.
در مرحله سوم با استفاده از مدل SWOT ، استراتژیهای مناسب جهت بکارگیری قطارهای سریع السیر ریلی در کشور تدوین و با استفاده از روش ماتریس استراتژی های کمی( QSPM) ، استراتژیهای تدوین شده، اولویت بندی گردیدند ودر نهایت جهت کاربردی نمودن استراتژی های بدست آمده، برنامه عملیاتی پیشنهاد گردید.
یافته های تحقیق نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران جهت بکارگیری قطارهای سریع السیر بایستی با استفاده از استراتژی های محافظه کارانه WO ، از فرصتهای پیش رو استفاده نموده و بر ضعف های داخلی غلبه نماید. در این راستا استراتژیهای مطلوب، تدوین و پیشنهاد گردید.
استراتژی –برنامه ریزی استراتژیک
استراتژی –برنامه ریزی استراتژیک - قطار سریع السیر- ماتریس SWOT
قطار سریع السیر
ماتریس SWOT
2014
04
01
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1393
11
3
زمانبندی دوره ای قطارها در خطوط ریلی دوجهته با در نظرگیری اقامه نماز
فریدون
کیانفر
مسئله زمانبندی حرکت قطارها یکی از مهمترین مسائل حیطه برنامهریزی راه آهن می باشد. منظور از زمانبندی حرکت قطارها، تعیین زمان ورود و خروج قطارها به/از هر یک ایستگاه های در طول مسیر است به صورتی که یک سری محدودیت های عملیاتی راضی شده و یک سری اهداف برآورده شوند. هدف در این تحقیق ایجاد زمانبندی هایی است که دارای حداقل مجموع زمان توقفات باشند. زمانبندی های ارائه شده در این پایان نامه دارای خاصیت دوره ای هستند. به این معنی که هر رخداد پس از گذشت یک دوره زمانی مجدداً تکرار می شود. منظور از رخداد، ورود و خروج قطارها به/از ایستگاه ها می باشد. همچنین در این زمانبندی ها محدودیت اقامه نماز نیز در نظر گرفته شده است. به این صورت که پس از فرا رسیدن زمان اذان، قطار بایستی در اولین ایستگاه دارای نمازخانه توقف کند. بدین منظور ابتدا یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح برای مساله ارائه شده است. سپس تعدادی نامساوی معتبر به منظور کاهش زمان حل مساله پیشنهاد شده و در نهایت تاثیر این نامساوی ها بر زمان حل مورد بررسی قرار گرفته است.
زمانبندی قطار
خطوط ریلی تک خطه دو جهته
مساله زمانبندی دوره ای رخدادها
محدودیت نماز
برنامهریزی عدد صحیح
2014
04
01