2024-03-29T18:54:30Z
https://www.trijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1976
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1395
13
2
بررسی ضریب اطمینان روش اشمرتمن در پایداری شیروانیهای مسلح با ژئوتکستایل
حسین
غیاثیان
احمد
رجبیان
سپیده
جعفری
شیروانیهای خاکی از جمله سازههایی هستند که در موارد بسیار از جمله راهها˓ جادهها و ابنیههایی از این قبیل کاربرد فراوانی دارند. این سازهها در بسیاری از موارد مثل مقاومت کم خاک یا نوع بارگذاری بر روی شیب یا مشخصات هندسی آن همچون شیب بسیار تند یا ارتفاع زیاد نیاز به تسلیح دارند تا پایداری مورد نیاز حاصل شود. یکی از روشهای تحلیل رفتار و ارایه الگوی مناسب طراحی و ساخت برای شیروانیها روش اشمرتمن میباشد. در این روش˓ نحوه تأثیر المان تسلیح در مجاورت سطح لغزش به گونهای در نظر گرفته شده که مؤلفه قائم نیروی مسلحکننده باعث افزایش نیروهای قائم بر سطح لغزش و در نتیجه افزایش مقاومت برشی میشود. اما اندر کنش خاک و ژئوتکستایل در هنگام حرکت توده (گوه) لغزش و بیرون کشیده شدن مسلحکننده میتواند باعث کاهش نیروهای مقاوم عمود بر سطح لغزش و در نتیجه ضریب اطمینان شیروانی گردد. به منظور بررسی صحت درستی این مساله تحقیق حاضر با استفاده از نرمافزار ABAQUS که مبتنی بر روش المان محدود میباشد انجام شده است. به عنوان نتیجه دیده میشود که اندرکنش ژئوتکستایل و خاک تأثیر چندانی در کاهش نیروهای مقاوم و ضریب اطمینان حاصل از آن ندارد.
شیروانی خاکی
تسلیح
روش اشمرتمن
سطح لغزش
المان محدود
2016
07
22
1
9
https://www.trijournal.ir/article_48156_2738c1f4c8de40ea866734fbfdf1ae08.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1395
13
2
تخمین مدل تأثیر توسعه حمل و نقل ریلی بر رشد اقتصادی کشور از سال 1389- 1350
علی
خاکساری
حمل و نقل ریلی به عنوان عامل ارتباط دهنده مراکز عرضه و تقاضا و عنصر تداوم بخش به فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی، از دو بعد توسعه ملی و قیمت نهایی کالا وخدمات دارای اهمیتی خاص میباشد و نقش اساسی و کلیدی در تقریبا تمامی فرآیندهای اقتصادی یک کشور دارد. بنابراین توجه دقیق و جامع به هریک از عوامل زیرساختی حمل و نقل ریلی در تأمین بازده اجتماعی- اقتصادی جزو الزامات اصلی به ثمر رساندن اهداف رشد و توسعه یک کشور به شمار میرود. کشور ایران با 1648195 کیلومتر مربع وسعت یک استثناء نمیباشد و بنابر این توسعه اقتصادی آن بطور جدی به توسعه زیرساختهای ریلی آن بستگی دارد. این مقاله به بررسی تأثیر توسعه حمل و نقل ریلی بر رشد اقتصادی کشور ایران طی سالهای 1350 الی 1393 اختصاص دارد. برای تخمین مدل از الگوهای خودرگرسیون برداری استفاده شده است و برای بررسی توسعه حمل و نقل ریلی از فاکتورهای میزان بار برحسب تن -کیلومتر، مسافت پیموده شده توسط قطار، تعداد مسافر جابه جا شده توسط بخش حملونقل ریلی و گازوییل مصرفی در بخش حملونقل ریلی استفاده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان میدهد که میزان بار برحسب تن-کیلومتر، مسافت پیموده شده توسط قطار و تعداد مسافر جابهجا شده توسط بخش حملونقل ریلی تأثیر معنی دار مثبت و گازوییل مصرفی در بخش حملونقل ریلی تأثیر معنیداری بر رشد اقتصادی کشور ندارد. این مطالعه با استفاده از نرم افزار EViews انجام شده است.
حمل و نقل ریلی
رشد اقتصادی
ایران
خود رگرسیونبرداری
نرمافزار E-Views
2016
07
22
10
25
https://www.trijournal.ir/article_48157_24c0fde0a85995a2035121b3e3302a5a.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1395
13
2
ارزیابی استفاده از انواع تقاطعهای غیرمتعارف به منظور بهبود جریان ترافیک در راههای شریانی برون شهری
امیرمسعود
رحیمی
سیدرامتین
باقری
رضا
شهنی دزفولیان
آرش
مظاهری
نگاهی به تاریخچه حمل و نقل نشان میدهد که ایجاد سیستم کارآمد حمل و نقل، یکی از فاکتورهای مهم در جوابگویی به تقاضای روزافزون حمل و نقل میباشد یکی از این روشهای بهبود تردد در معابر ایجاد دوربرگردان میباشد. مانور واگرد یکی از پیچیدهترین مانورها در هنگام رانندگی با خودرو میباشد که مطالعه آن اخیراً مورد استقبال پژوهشگران قرار گرفته است. در این مطالعه محور کرمانشاه – بیستون در محدوده جاده قدیم تهران مورد مطالعه قرار گرفت. برداشت حجم در یک روز با شرایط جوی نرمال با استفاده از تکنیک فیلمبرداری به مدت 6 ساعت و در سه دوره اوج صبحگاهی، ظهرگاهی و شبگاهی انجام گرفت. پس از تحلیلهای حجم، شبکه پایه در نرمافزار شبیهساز خردنگر AIMSUN مدل گردید. با توجه به وضع موجود دوربرگردان در محور مورد مطالعه، 5 سناریو به منظور یافتن بهترین روش جهت تکیمل مانور واگرد طراحی گردید. هر سناریو 5 بار و هر بار به مدت 1 ساعت شبیهسازی گردید. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان داد که حذف دوربرگردان وضع موجود و احداث زیرگذر در همان محدوده، سناریوی برترمیباشد، به طوریکه شاخصهای ترافیکی از جمله تأخیر و زمان سفر شبکه در صورت اجرای این سناریو به طور چشمگیری بهبود مییابد. با توجه به برداشتهای صورت گرفته، اعتبارسنجی بر روی مدل شبیهسازی انجام گرفت و نتایج حاصل از آن، درستی و اعتبار مدل را اثبات کرد. این مقاله برگرفته از پروژه پژوهشی با عنوان «مطالعه تعیین مکان مناسب دوربرگردانها در راههای اصلی کرمانشاه» است که به کارفرمایی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده است.
دوربرگردان
شبیهسازی
نرمافزار AIMSUN
2016
07
22
26
42
https://www.trijournal.ir/article_48158_d067b0869627d9418fea735591757bec.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1395
13
2
بررسی کارایی بخش حمل و نقل ریلی- مسافری کشور با استفاده از رهیافت DEA
پرستو
معصومی
حمل و نقل زمینی از زیر مجموعه فعالیتهای حمل و نقل است که تأثیر بسزایی بر روی فعالیت اقتصادی سایر بخشها نیز دارد، بهطوریکه انجام هرگونه تلاش در جهت افزایش کارایی این بخش موجب افزایش رونق در دیگر فعالیتهای مرتبط میشود. هدف اصلی از این مطالعه، بررسی و سنجش اجزای کارایی بخش حمل و نقل ریلی- مسافری در نواحی 14 گانه راهآهن کشور طی سالهای 1386 الی 88 میباشد. برای این منظور از روش تحلیل پوششی دادهها برای اندازهگیری کارایی فنی، مدیریتی و مقیاس در شرایط بازدهی ثابت نسبت به مقیاس تولید، الگوی منتسب به چارز، کوپر، رودز (CCR) و در شرایط بازدهی متغیر نسبت به مقیاس تولید، الگوی منتسب به بنکر، چارز، کوپر (BCC) استفاده شد. بر اساس نتایج حاصله، میزان ناکارایی موجود در این بخش برای سالهای 86 ، 87 و 88 به ترتیب 44/0، 42/0 و 38/0 بدست آمد. همچنین نتایج حاصل از برآورد اجزای کارایی نشان داد که میانگین کارایی فنی، مدیریتی و مقیاس بخش حمل و نقل ریلی- مسافری در سالهای مورد بررسی به ترتیب 59/0، 65/0 و 87/0 میباشد و بنابراین، بخش مذکور جهت باقی ماندن در صحنه رقابتی حمل و نقل عمومی و در کنار حمل و نقل مسافری جادهای میبایست به میزان 41 درصد به خروجی فعالیتی بخش یعنی مقدار نفر-کیلومتر خود اضافه نماید. از دلایل عمدهای که باعث به وجود آمدن ناکارایی فنی در بخش حمل و نقل ریلی- مسافری برخی نواحی شده، میتوان به فرسودگی، محدود بودن ناوگان حمل ونقل ریلی و عدم توسعه میزان خطوط راه آهن کشور که باعث اتلاف انرژی و وقت میشود اشاره نمود.
کارایی فنی
حمل و نقل عمومی
حمل و نقل زمینی
حمل و نقل ریلی
تحلیل پوششی دادهها
2016
07
01
42
56
https://www.trijournal.ir/article_38878_c7d48bda54f83b95fbf63c668975fd7e.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1395
13
2
مقایسه خصوصیات قیرهای اصلاح شده با نانورس و پلیمر SBS
حسن
طاهرخانی
میثم
شفیعی ماتک
نواقص مربوط به قیرهای خالص تولید شده توسط پالایشگاهها منجر به بروز خرابیهای زودرس در روسازیهای آسفالتی میگردد. یکی ازروشهای جلوگیری ازآن اصلاح قیرها با مواد افزودنی است. از مواد افزودنی متنوعی در اصلاح رفتار قیر استفاده گردیده است، که ازجمله آنها انواع پلیمرها و اخیرا از مواد نانو، شامل نانو رس میباشند. با توجه به این که اثر این دونوع مواد در تحقیقات انجام گرفته با هم مقایسه نشدهاند، در تحقیقی که نتایج آن در این مقاله ارایه میگردد، اثر دو نوع ماده افزودنی شامل یک نوع نانورس و پلیمر استایرن-بوتادین-استایرن SBS بر روی خواص یک نوع قیر خالص 70/60 مورد مطالعه قرار گرفته و با هم مقایسه گردیده است. درصدهای وزنی مختلف از این مواد به قیر اضافه شده و درجه نفوذ، نقطه نرمی، شاخص نفوذ، ویسکوزیته دینامیکی، و زاویه فاز و مدول دینامیکی مختلط قیر در دماهای مختلف مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج نشاندهنده این است که افزایش این مواد باعث کاهش درجه نفوذ، افزایش نقطه نرمی، شاخص نفوذ و ویسکوزیته، کاهش زاویه فاز و افزایش مدول دینامیکی میشود. اما، این تأثیر به نوع ماده افزودنی و مقدار آن بستگی دارد. پلیمر SBS مقاومت در مقابل تغییر شکل را بیشتر از نانو رس افزایش میدهد که به دلیل تأثیر بیشتر آن در سختکنندگی و ارایه خاصیت ارتجاعی به قیر است.
قیر خالص
نانو رس
SBS
زاویه فاز
مدول دینامیکی مختلط
2016
07
22
57
70
https://www.trijournal.ir/article_48159_7161e0c33aee881be15ba89a8c30057f.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1395
13
2
تخمین و پیش بینی ترافیک هوایی در کل دنیا
مریم
کشاورزیان
حمل و نقل نقطه اتصال چرخه محصولات تولیدی به مصرف و بازمانده مصرف به تولید میباشد. توسعه و گسترش این بخش زمینه ساز رشد اقتصادی هر کشوری محسوب میشود .آمار نیز حاکی از رشد سریع بخش حمل ونقل، پیشرفتهای تکنولوژی و سهم بالای آن در فعالیتهای اقتصادی میباشد.خدمات این بخش به گونههای مختلفی از قبیل جاده ای، ریلی، هوایی، راه آهن، دریایی و خط لوله ارایه میگردد که هر یک از این بخشها به دو دسته بار و مسافر تقسیم میگردند. ترکیب استفاده از هرکدام از گونههای مختلف این خدمت در هر کشور و نیز بهره بردن از ارزش افزوده ناشی از آنها بستگی به ساختار آن کشور دارد. تحولات این بازار به دلیل تاثیر وسیع بر بازار تقاضای انرژی و نیز رشد و توسعه اقتصادی دارای اهمیت فراوان میباشد. در این مطالعه به تخمین و پیش بینی ترافیک هوایی برای کل دنیا و 12 منطقه تا 2030 پرداخته میشود. متدولوژی اصلی مورد استفاده در این پژوهش تخمین ترافیک هوایی برای مناطق مختلف دنیا توسط روش اقتصاد سنجی-پانل دیتای مقطعی- میباشد. در این بخش بر اساس سناریوهای مختلف پیش بینی از تعداد مسافرتها تا 2030 برای کل دنیا و 12 منطقه انجام میگردد. دادهای مورد استفاده برای حمل و نقل هوایی از سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) [i] به دلیل دارا بودن کاملترین پایگاه داده حمل و نقل هوایی داخلی و بین المللی، مسافر و بار (اعم از برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده) برای سالهای 1980 الی 2013 جمعآوری شده است.
ترافیک هوایی
تقاضای نفت خام
پانل دیتای مقطعی
قیمت سوخت جت
تولید ناخالص داخلی
2016
07
22
71
90
https://www.trijournal.ir/article_48160_f1d4df23d97aea4c32143f2fde38732a.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1395
13
2
تاثیر ازدحام جمعیت در ساعات پیک بر استفاده مسافران از مترو
رضا
مویدفر
حمید
نیک پسند
در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه مطلوبیت و جذابیت استفاده از مود مترو از سوی مسافران در کنار آیتمهای اصلی هزینه و زمان در انتخاب این مود تاثیرگذار خواهد بود. روش ما جهت ساده سازی این مورد، استفاده از تراکم و ازدحام مسافرین به عنوان موردی است که میتوان میزان رضایت و مطلوبیت مسافرین را جهت انتخاب مود نشان دهد. جهت کمی کردن این آیتم و در نهایت مقایسه آن با موارد ذکر شده از تراکم مسافران سرپایی در هر متر مربع از وسیله نقلیه استفاده میکنیم. با استفاده از مدل لاجیت خطی، با مقایسه دو شرایط : یک- شرایط بدون ازدحام در مترو و اتوبوس و دو- شرایط ازدحام جمعیت در مترو و بدون ازدحام در اتوبوس، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چه تعداد از مسافران ترجیح خواهند داد تا از مزایای مترو (هزینه و زمان) چشم پوشی کنند و در عوض آسایش بیشتری داشته باشند و در نهایت از نتایج به دست آمده میتوان متوجه شد که تغییرات در میزان ازدحام جمعیت میتواند تاثیر زیادی بر روی انتخاب مود مسافران داشته باشد
مترو
ازدحام جمعیت
چگالی مسافران سرپایی
آنالیز الاستیسیته
2016
07
22
91
101
https://www.trijournal.ir/article_48161_8989fe1c0d31069f60afca65a3b9242d.pdf