2024-03-29T05:17:28Z
https://www.trijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5695
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
ارایه مدلی برای مکانیابی بهینه دوربینهای کنترلسرعت در راهها
بابک
میربهاء
سیدمهرداد
حسینی
اعمال روشهای گوناگون مدیریت سرعت در راهها و کنترل کردن سرعت حرکت وسایل نقلیه در محدوده سرعت ایمن، یکی از روش های مطرح در پیشگیری از وقوع بسیاری از تصادفات رانندگی در جادهها است. یکی از مهمترین و کارآمد ترین روشهای جلوگیری از افزایش سرعت غیر مجاز در جادهها و در پی آن پایین آمدن میزان تصادفات، بکارگیری ابزار های کنترل سرعت در جادهها میباشد. با توجه به هزینه بالای بکارگیری سیستم های هوشمند کنترل سرعت و محدودیت در بودجه مالی پروژهها و مجموعه محدودیتهای دیگر که براساس شرایط هر پروژه در نظر گرفته میشود، پوشش دادن تمام طول یک مسیر توسط سیستم کنترل سرعت طرحی غیراقتصادی و نامناسب تلقی شده و نیاز است تجهیزات کنترل سرعت تنها در نقاطی استفاده شوند که با توجه به محدودیت منابع موجب بیشترین پوشش و کارایی گردند. در این مقاله سعی بر آن بوده تا با توجه به محدودیتهای نصب و بکارگیری دوربینهای کنترل سرعت نسبت به ارائه یک مدل بهینهسازی با هدف بیشینهسازی پوشش آنها در یک مسیر اقدام شود. محدودیتهای مدل بهینهسازی ارائه شده بنابر مشخصات فیزیکی مسیر، محدودیتهای دوربینها، سوابق تصادفات در مقطع و سایر موارد است. اعتبار مدل ارائه شده بر روی مقطعی از جاده کرج - چالوس حد فاصل میدان امیرکبیر تا شهرستان گچسر به طول 60 کیلومتر انجام شد و نتایج حاصل از مکانیابی در حالات مختلف به ازای میزان بودجه مالی در دسترس مورد تحلیل قرار گرفت.
مدل مکانیابی
دوربین کنترل سرعت
تصادفات
سیستمهای هوشمند
2017
03
21
68
80
https://www.trijournal.ir/article_48182_9676794e8de532ad2f7edafdb1dc541f.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
ارزیابی پایداری توسعه بخش حمل و نقل در استانهای ایران با استفاده از شاخص جای پای اکولوژیک
حسن
دلیری
نادر
مهرگان
شاخص جای پای اکولوژیک یکی از مهمترین شاخصهای اندازه گیری توسعه پایدار در مناطق جغرافیایی است که رفتارهای مصرفی ساکنان را مورد ارزیابی قرار میدهد. در این مطالعه به دنبال آن بوده ایم تا این شاخص را برای نیازهای مصرفی حمل و نقل ساکنان استانهای ایران برآورد نماییم. علاوه براین محاسبه ظرفیت زیستی و مقایسه آن با جای پای اکولوژیک حمل و نقل به ما این امکان را داد تا استانهای زیست کُش شناسایی کنیم. نتایج مطالعه نشان میدهد که مناطق زیست کش اغلب در کمربند مرکزی ایران قرار داشته و شامل استانهای تهران، البرز، قزوین، قم، اصفهان، مرکزی، زنجان، همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی میباشند. به عبارت دیگر تامین نیازهای حمل و نقل ساکنان استانهای فوق در حال تخریب زیست کره میباشد. در این میان مقدار کسری اکولوژیک در استانهای تهران، البرز و قم بسیار بالاتر از ظرفیت زیستی آنان میباشد. اما مطالعه حرکتهای همزمان متغیرها نشان از آن دارند که استانهای واقع در کمربند میانی کشور هرچند دارای تولید سرانه بالایی هستند، اما اثرات سوء زیست محیطی در آنها بالاست، بنابراین این استانها دو جنبه مهم توسعه پایدار شهری، یعنی محیط زیست و سلامت اجتماعی را فدای رسیدن به تولید بالاتر میکنند.
جای پای اکولوژیک
حمل و نقل
توسعه پایدار
زیستکش
2017
03
21
200
217
https://www.trijournal.ir/article_48191_9bc0d7ece2b803668da2f32b94453cc1.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
بررسی آزمایشگاهی اثر افزودنی خاکستر بادی بر عملکرد مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای اصلاح شده پلیمری
حسن
زیاری
حسن
دیواندری
محمد
مرادی
رضوان
باباگلی
هدف از این مقاله بررسی تأثیر افزودنی خاکستر بادی بر خواص مکانیکی و عملکردی مخلوط آسفالتی گرم با استخوانبندی سنگدانهای اصلاح شده پلیمری میباشد. افزودنی خاکستربادی با درصدهای 5/2%، 5 %، 5/7% و 10% نسبت به وزن مصالح سنگی به عنوان فیلر مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق خصوصیات مکانیکی و عملکردی مخلوط آسفالتی اصلاح شده از طریق آزمایشهایی از قبیل، مقاومت مارشال، مدول برجهندگی، حساسیت رطوبتی و تغییر شکل دائمی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از خاکستر بادی به عنوان فیلر تاثیری بر کاهش ریزش قیر نداشته و ریزش قیر تنها به کمک اصلاح قیر (فیبر و یا پلیمر) کاهش می یابد. نتایج آزمایش حساسیت رطوبتی نشان داد، بهترین نتایج مربوط به استفاده از پلیمرSBS و در حالت 5/7%FA می باشد. نتایج آزمایش خزش دینامیکی نیز بیانگر این مساله بود که مقادیر عدد روانی برای نمونههای ساخته شده با فیبر به مراتب کمتر از نمونههای اصلاح شده با پلیمر میباشد.
قیر اصلاح شده
پلیمر
خاکستر بادی
خواص عملکردی
حساسیت رطوبتی
مخلوط آسفالتی
2017
03
21
96
113
https://www.trijournal.ir/article_48184_6f14137ffa5c498fb7ded07f9ae553ed.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
یک روش ابتکاری برای یک مسئلهی دو هدفه حمل و نقل با کاربرد در مواقع بحران
رضا
اشتهادی
مجید
سالاری
سمیه
الهیاری
بحرانهای ناشی از حوادث طبیعی به علت گستردگی حوزهی اثر و ناگهانی بودن، شرایطی ایجاد میکنند که فرآیند تصمیمگیری و مدیریت را برای مدیران دشوار میسازند. در چنین مواقعی معمولاً به علت اتخاذ تصمیمات شتابزده، بخش قابل توجهی از منابع سازمانی و ملّی به صورتی ناکارآمد به هدر رفته؛ اثربخشی و کارایی خدماتِ ارائه شده به شکل محسوسی کاهش مییابد. از این رو بهرهگیری از روشهایی که توانایی ارائهی راهکارهای بهینه در موضوعاتی مانند امدادرسانی به آسیبدیدگان و به طور خاص حمل و نقل کالاهای امدادی را داشته باشند، اهمیت ویژهای دارد. مسئلهی ارائه شده در این مقاله به بیان مدلی با رویکرد سیاست بهینه برای امدادرسانی و با دو هدف 1) حداکثرسازی مجموع ارزش تقاضای تحویل داده شده به آسیبدیدگان و 2) حداقلسازی هزینهی امدادرسانی (زمان یا مسافتِ طی شده توسط وسایل نقلیهی امدادی) میپردازد. از جمله فرضیاتِ کاربردی این مسئله، عدم امکانِ امدادرسانی مستقیم به برخی از نقاط به علت در دسترس نبودن راههای ارتباطی میباشد؛ لذا تعدادی از نقاط با تحت پوشش قرار گرفتن توسط نقاط ملاقاتشده، خدمت خود را دریافت میکنند. به منظور حل مسئله، یک الگوریتم ترکیبی با تلفیق روشهای «جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی (ALNS)[i]» و «جستجوی محلی چند هدفه (MDLS)[ii]» تحت نامِ ALNS×MDLS مطرح شده است. نتایج حاصل نشاندهندهی کارایی روش ارائه شده میباشد.
لجستیک
مدیریت بحران
ALNS
MDLS
2017
03
21
1
22
https://www.trijournal.ir/article_48179_c365a5fce2f8baed74d9e104e2fb8066.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
اثر ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی بر مسافران و فرودگاهها (مطالعه تطبیقی ایالات متحده و اتحادیه اروپا)
مجتبی
اشراقی آرانی
میلاد
سلطانی
شرکتهای هواپیمایی به علت حساسیتهای خاص این صنعت نسبت مسائل اقتصادی همچون گرانی قیمت سوخت، جنگهای منطقهای، عدم تقاضای فصلی از سوی مسافران، تحریمهای سیاسی و تروریسم دچار ورشکستگی میشوند. مضاف بر این موارد، صنعت هوایی، یک صنعت گران تلقی میگردد که خود عامل اصلی حساسیت و دشواری اداره این شرکتها قلمداد میشود. از اینرو با بررسی تاریخ صنعت هوایی، شاهد ورشکستگیهای عدیدهای هستیم. در صورت ورشکست شدن یک شرکت هواپیمایی، باید آثار آن بر دو عنصر اساسی صنعت هوایی یعنی مسافران به عنوان مصرف کنندگان اصلی خدمت حمل و نقل هوایی و نیز فرودگاهها به عنوان رکن زیربنایی حمل و نقل هوایی مورد سنجش واقع گردد. فرضیاتی همچون اینکه آیا مسافران از این پدیده متاثر میشوند؟ و یا این ورشکستگی بر روابط قراردادی با فرودگاهها و عملکرد اقتصادی آنها اثردارد؟ این مقاله بهدنبال پاسخ گویی به این فرضیات بوده و با اثبات آثار ناشی از ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی بر موارد پیش گفته، علاوه بر تاکید بر پیشگیری از ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی، بر هدایت صحیح این آثار راهکارهای لازم ارائه میگردد.
ورشکستگی
شرکت هواپیمایی
مسافر
سرویس هوایی
فرودگاه
2017
03
21
184
199
https://www.trijournal.ir/article_48190_43dfa35667b714ab6a26a14ec277e2b6.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
سیستم هوشمند تشخیص آسیب ناشی از زلزله در پایههای پل با استفاده از تکنیک آشکارسازی اختلاف فاز
سامان
شورابی ثانی
در این پژوهش یک تکنیک برای نظارت بر سلامت ساختار پایههای یک پل نمونه که مدل کوچک شده از پلهای رایج امروزی است با استفاده از تکنیک آشکار سازی اختلاف فاز بین دو گره گیرندهی سنکرون در غالب شبکههای حس گر بی سیم مطرح شده ومورد شبیه سازی و ارزیابی قرار میگیرد.اساس این روش در قرار دادن آرایه ای از مدارات اسیلاتور با فرکانس بالا(4 گیگا هرتز) وارزان قیمت به صورت فرستنده بی سیم در محلهای مورد نظر و با اهمیت ساختار پایههای پل مقیاس شدهی نمونه و دریافت و آنالیز سیگنالهای ارسالی از آرایهی فرستندههای مذکور،توسط دو گره گیرندهی سنکرون استوار است.در واقع سیستم مانیتورینگ پیشنهادی برای نظارت بر سلامت ساختار پایههای پل،تغییرات اختلاف فاز بین دو گره گیرندهی سنکرون را در قبل و بعد از وارد آمدن آسیب(تغییر شکل یا جابجایی) ناشی از عوامل مختلف به عنوان مثال زلزله را اندازه گرفته و دقتی در رنج یک دهم میلی متر از خود در شبیه سازیها نشان میدهد. همچنین دارای قابلیت اعتماد بالایی به خاطر اعلام لحظه به لحظهی وضعیت هر فرستنده شامل فعال ،غیر فعال وآسیب دیده، برای اهداف نظارت بر سلامت ساختار پلها میباشد.تکنیک و سیستم پیشنهادی دارای قیمت پایین تجهیزات نسبت به سایر متد SHM بوده وهمچنین حجم داده پردازی و پیچیدگی بسیار کمتری در مقایسه با موارد مشابه خود دارد.در این مقاله پیاده سازی میدانی انجام نگرفته است اما شبیه سازی کاملی با استفاده از آرایه ای از شش فرستنده(TX) و دو گیرنده(RX) برای پل مقیاس شده نمونه با شش پایه صورت گرفته و مبانی ریاضی،هندسی و پردازش سیگنال و جزییات شبیه سازی انجام شده به تفصیل مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نظارت بر سلامت سازه
تکنیک آشکار سازی اختلاف فاز
مانیتورینگ وضعیت پایههای پل
شبکههای حسگر بیسیم
2017
03
21
114
129
https://www.trijournal.ir/article_48185_ba6c3fda602a8e496c57ce749b3060bf.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
شناسایی پدیده هیستریس مبتنی بر مدل نامتقارن رفتاری راننده )قبل و بعد از آشفتگی جریان ترافیک(
علی
عبدی
ارسلان
صالحی کلام
محمود
صفارزاده
علی رضا
امین راد
شناسایی ترافیک حرکت – توقف در آزادراهها که منجر به آشفتگی جریان ترافیک میشود تاکنون نه تنها به دلیل کمبود دادههای عبوری وسایل نقلیه و ناکافی بودن سنسورهای جمع کننده دادهها مبهم میباشد بلکه همچنین درک ناچیزی به منظور اعتبارسنجی آشفتگیها در مدلهای جریان ترافیک وجود دارد که معمولاً نتیجهای از روابط ریاضی نسبت به رفتار رانندگان میباشد. در این مقاله به منظور آنالیز ترافیک حرکت – توقف مدل تعقیب خودرویی مبتنی بر دادههای عبوری تجربی NGSIM ارائه میگردد که نه تنها قابلیت ایجاد نمودن انتشار واقعی و تشکیل بالقوه امواج حرکت – توقف را در ازدحام ترافیکی دارد، بلکه همچنین مبتنی بر مدل نامتقارن رفتاری، میتوان پدیده هیسترسیس ترافیکی را آنالیز نمود که در آشفتگی ترافیکی از دیدگاه رفتاری راننده پدیدار میگردد. آنالیز آماری پارامترهای مدل نامتقارن رفتاری آشکار مینماید که همبستگی قابلتوجهی بین رفتار راننده قبل، بعد و در زمان آشفتگی وجود دارد که در صورت آنالیز آشفتگی در سطح جزئینگر، این همبستگی باید در نظر گرفته شود و همچنین نتایج آنالیز پدیده هیسترسیس مبتنی بر مدل نامتقارن رفتاری نشان میدهد که پیدایش و نوع الگوی پدیده هیسترسیس ارتباط نزدیکی با رفتار راننده در موقعیت حرکت راننده در آشفتگی ترافیکی دارد بهعبارتدیگر، در زمانی که راننده با آشفتگیهای ترافیکی مواجه میشوند و در زمانی که موج کاهش شتاب آغاز میشود، پدیده هیسترسیس ترافیکی به گروهبندی و الگوهای رفتاری راننده و سناریو پاسخهای رفتاری راننده در دوره تشکیل آشفتگی ترافیکی مرتبط میگردد.
آشفتگی جریان ترافیک
پدیده هیسترسیس
راننده پرخاشگر
راننده محتاط
راننده متعادل
2017
03
21
47
67
https://www.trijournal.ir/article_48181_bf8b9c33eb7fdeac158848ba2fd38c8c.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
بررسی و ارزیابی تأثیر افزودنی بنتونیت برخصوصیات خستگی مخلوط آسفالتی گرم
علیرضا
عاملی
رضوان
باباگلی
محمد
کاشانی نوین
هدف از تحقیق حاضر بررسی و ارزیابی تأثیرات بنتونیت بر خصوصیات خستگی مخلوط آسفالتی گرم است. برنامه آزمایشگاهی این تحقیق شامل استفاده از پنج درصد افزودنی بنتونیت (10%، 15%، 20%، 25% و 30% وزنی قیر) برای اصلاح قیر خالص بوده است. آزمایشهای مختلفی از جمله: مقاومت کششی غیرمستقیم، مدول برجهندگی و خستگی انجام شده است. آزمایش خستگی براساس تست تیر خمشی چهار نقطهای با سطح کرنش ثابت در سه سطح 600، 800 و 1000 میکرو کرنش با بارگذاری سینوسی انجام شد. عمر خستگی نمونهها براساس کاهش پنجاه درصدی در مدول سختی اولیه ارزیابی شد. نتایج نشان داد، عمر خستگی مخلوطهای آسفالتی ساخته شده با قیر اصلاح شده با بنتونیت بیشتر از مخلوطهای آسفالتی معمولی میباشد. همچنین، بنتونیت منجر به افزایش نسبی مقاومت کششی غیر مستقیم و مدول سختی مخلوطهای آسفالتی گردید. سرانجام، براساس نتایج آزمایشگاهی و با استفاده از رگرسیون خطی لگاریتمی نتایج، مدلی جهت توصیف رفتار خستگی مخلوطهای آسفالتی شامل قیر اصلاح شده بنتونیتی با رویکرد پدیده شناختی تجربی پیشنهاد گردید.
بنتونیت
عمر خستگی
آزمایش تیر خمشی چهار نقطه ای
کشش غیر مستقیم
انرژی شکست
2017
03
21
81
95
https://www.trijournal.ir/article_48183_5e4e3e7997154e07687d408b5c4548ec.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
تحلیل بازار حمل و نقل کشتیهای تانکر و عوامل موثر بر نرخ کرایه حمل
مجتبی
عباسپور
محمد امین
کوهبر
جعفر
قاسمی ورنامخواستی
تقاضای حمل و نقل دریایی مشتق شده از تقاضای مبادلات تجاری میان کشورها است. به همین دلیل، در این مقاله به منظور تحلیل بازار خدمات حمل و نقل کشتیهای تانکر و عوامل موثر بر نرخ کرایه حمل، علاوه بر متغیرهای مربوط به بازار کشتیهای تانکر مانند قیمت تانکرهایِ اوراقی، قیمت تانکرهای نو و دست دوم، نقشتجارت دریایی نیز لحاظ شده است. داده های مورد استفاده، به صورت سری زمانی سالانه در بازه زمانی 1987 تا 2014 و برگرفته از پایگاه آماری کلارکسون می باشد. با توجه به اینکه جهت علیت ارتباط از قبل مشخص نبوده، پس از انجام آزمونهای ریشه واحد مقتضی، از الگوی خودرگرسیونهای برداری جهت بررسی ارتباط همجمعی میان سریها استفاده شده و بعد از کشف یک بردار همجمعی، با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری به بررسی علیت ارتباط پرداخته ایم. بر اساس نتایج به دست آمده، برخلاف کوتاهمدت، تغییرات قیمت تانکرهای نو و دست دوم و تغییرات حجم تجارت دریایی، بر نرخ کرایه کشتی تاثیرگذار هستند. همچنین، در کوتاهمدت نرخ کرایه حمل، میزان تجارت دریایی و قیمت ناوگان دسته دوم موجود در بازار بر قیمت تانکرهای نو تاثیر گذار هستند. نهایتا، افزایش حجم تجارت دریایی با یک و قفه باعث افزایش نرخ کرایه شده و این تاثیر موقتی و گذرا است.
حمل و نقل دریایی
کشتیهای تانکر
الگوی خودرگرسیون برداری
2017
03
21
142
156
https://www.trijournal.ir/article_48187_fa0b260faa06a80f5535d1b08f3068aa.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
بررسی اثرات دانهبندی و شکل سنگدانهها بر مقاومت لغزندگی مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای
محمدرضا
سالک بافقی
محمدمهدی
خبیری
مقاومت لغزندگی بر اساس تعریف به معنای نیروی بازدارنده و مقاومی است که توسط اندرکنش بین روسازی و چرخ قفل شده ایجاد میشود. مخلوطهای با استخوانبندی سنگدانهای1 (SMA)، مخلوطهای آسفالتی گرمی میباشند که به دلیل وجود درصد بیشتری از مصالح سنگی درشت دانه مقاومت بالایی در برابر لغزندگی دارند. با توجه به اهمیت استفاده از مخلوطهای SMA به عنوان یک لایهی رویه مقاوم در برابر بار و لغزندگی و توجه خاصی که اخیراً در کشورمان برای استفاده از این نوع مخلوطها صورت گرفته است، در این تحقیق به منظور ارزیابی مقاومت لغزندگی این نوع از مخلوطها، تاثیر پارامترهای مختلف خصوصیات مخلوطهای آسفالتی، از قبیل میزان قیر، نوع مصالح، دانهبندی و حداکثر اندازه اسمی مصالح2 (NMAS ) و شکل مصالح سنگی درشت دانه بر مقاومت لغزندگی مخلوطهای آسفالتی SMA مورد بررسی قرارگرفت. اثر بافت ریز نمونههای آسفالتی به کمک دستگاه پاندول انگلیسی و بافت درشت نمونههای آسفالتی به روش پخش ماسه انجام پذیرفت. در ساخت نمونههای آسفالتی SMA از چهار نوع مصالح آهکی، سیلیسی، سرباره فولاد و سنگدانه بازیافتی از روسازیهای آسفالتی و یک نوع قیر ( 70/60 ) به همراه الیاف پشم سنگ استفاده شد. مخلوطهای SMA دارای چهار نوع دانهبندی با حداکثر اندازه اسمی مصالح 19، 5/12، 5/9 و 75/4 میلیمتر بودند. روش طراحی مخلوطهای SMA بر اساس روش ارایه شده در استانداردهای بین المللی انجام گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مصالح سرباره از لحاظ مقاومت لغزندگی عملکرد بهتری نسبت به مصالح سنگی دیگر دارد و همچنین مقاومت لغزندگی نمونههای آسفالتی SMA رابطه مستقیمی با افزایش مقدار حداکثر اندازه اسمی سنگدانهها دارند و دیگر اینکه سنگدانههای مکعبی از مقاومت لغزندگی بیشتری به اندازه 5 تا 10 درصد نسبت به سنگدانههای سوزنی و پولکی برخوردار میباشند.
مقاومت لغزندگی
مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای (SMA)
پاندول انگلیسی
اندازه اسمی مصالح (NMAS)
شکل مصالح سنگی
2017
03
21
218
236
https://www.trijournal.ir/article_48192_f3c3ab7c1766814a6a1adccf2d31db84.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
تحلیل ارتعاشات غیرخطی یک واگن مسافری شش درجه آزادی و استفاده از جاذب دینامیکی در حالت تشدید اولیه و بهینهسازی با استفاده از الگوریتم ژنتیک
مهدی
کریمی
آرش
نعیمی آبکناری
نیما
حقشناس
طراحی سیستم تعلیق برای رفع اثرات نامطلوب ارتعاشات در وسایل نقلیه به عنوان یک چالش عمده مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله به تحلیل دینامیکی یک سیستم تعلیق شش درجه آزادی غیرخطی پرداخته میشود. بدین منظور معادلات دینامیکی با در نظر گرفتن شش درجه آزادی برای بررسی حرکت قائم واگن که شامل دو بوژی و بدنه اصلی واگن میباشد، با استفاده از روش لاگرانژ استخراج شده و با حل غیرخطی معادلات به روش مقیاسهای چندگانه زمانی1، معادلهی پاسخ فرکانسی در حالت تشدید اولیه تحت تحریک خارجی بدست میآید. به منظور کنترل غیرفعال2 ارتعاشات تشدید اولیه سیستم غیرخطی با میراگر و کمینهسازی دامنه سیستم، از یک جاذب دینامیک ارتعاشی در سیستم استفاده شدهاست. معادلهی پاسخ فرکانسی سیستم در حالت بدون جاذب و حالت اتصال جاذب دینامیکی روی سیستم اصلی با هم مورد مقایسه قرار میگیرند. با استفاده از الگوریتم ژنتیک3 که براساس یک روند تصادفی هدایت شده استوار میباشد، به بررسی بهترین عملکرد جاذب دینامیکی در سیستم تعلیق شش درجه آزادی واگن پرداخته میشود. در طی فرآیند حل معادلات غیرخطی و بهینهسازی فرض بر این بوده که یک ورودی هارمونیک با دامنه بسیار کوچک به عنوان ورودی یکی از چرخها به سیستم وارد شدهاست.
ارتعاشات غیرخطی
مقیاسهای چندگانه زمانی
تشدید اولیه
جاذب خطی
الگوریتم ژنتیک
2017
03
21
23
46
https://www.trijournal.ir/article_48180_422c3557908839e74eeac410688cb20f.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
بهینه سازی شاخص وضعیت روسازی راه (PCI) بر اساس مشخصات طرح اختلاط مارشال (مطالعه موردی منطقه 2 شهر تهران)
رضا
مؤیدفر
علی
تقدسی
سامانه مدیریت و نگهداری روسازی ارزیابی وضعیت فعلی رویههای آسفالتی و همچنین پیش بینی وضعیت آنها در آینده با توجه به پارامترهای تأثیرگذار بر آنها میباشد. بدین منظور پس از جمعآوری اطلاعات اولیه مدلهایی برای پیشبینی شاخص PCI با استفاده از نتایج آزمایش مارشال برای منطقه 2 تهران بزرگ بسط داده شدهاند. جهت تخمین PCI ، درصد قیر، مقاومت مارشال، ترافیک عبوری و سن روسازی بر اساس تستهای آماری نرم افزار SPSS به عنوان متغییر مستقل مناسب انتخاب شدند. برای مدلسازی از دو روش جداگانه استفاده شده، روش اول از طریق فرآیند رگرسیون و با استفاده از نرمافزار SPSS که از مدل خروجی آن برای بررسی تاثیر هریک از متغیرها بر مدل (تحلیل حساسیت) استفاده شده نتایج تحلیل حساسیت نشان میدهد که مقاومت مارشال بیشترین تأثیر را به صورت مستقیم بر شاخص PCI دارد. روش دوم با بهره گیری از مفهوم برنامه نویسی ژنتیکی در نرم افزارGP ساخته شده و از مدل خروجی آن جهت بهینهسازی از نرم افزارMATLAB استفاده شده است. برای انجام بهینه سازی از الگویتم PSO و الگوریتم ژنتیک استفاده شده و مقدار بهینة هر یک از متغیرهای مستقل برای ماکزیمم شدن شاخص PCI به دست آمده اند.
مدیریت و نگهداری روسازی
بهینه سازی شاخص وضعیت روسازی راه
طرح اختلاط مارشال
منطقه 2 شهر تهران
2017
03
21
157
169
https://www.trijournal.ir/article_48188_b4738add29e71dd3f2dd7a32310c75f3.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
مطالعه عددی و آزمایشگاهی میراگرهای تسلیمی و ایجاد حرکت الاکلنگی در سازه فولادی
فائزه
نجاتی
محمود
حسینی
امیر
محمودزاده
طراحی بر اساس اصل شکلپذیری آیین نامهها باعث خواهد شد که ساختمانها در هنگام زلزلههای متوسط و قوی٬ دچار تغییرشکلهای زیاد گردند. لذا در کلان شهرهای واقع در حوزه نزدیک گسلهای لرزه خیز، وقوع زلزله شدید، منجر به آوارگی بهره برداران، مشکل و زمان بر بودن تخریب ساختمانهای آسیب دیده شکل پذیر، مشکل دفع مخروبه ها با حجم خیلی زیاد و لزوم صرف هزینه و زمان بسیار زیاد برای بازسازی می شود.راه حل های کنترل و جداسازی پایه میتوانند تا حد زیادی به حذف آسیب منجر شود ولی هر دو تکنولوژی برای کشورهای در حال توسعه گران و دست نیافتنی است. برای رسیدن به هدف تعمیر پذیر بودن پس از زلزله شدید ایدههای مختلفی می توان دنبال نمود. یکی از این ایده ها در سال های اخیر استفاده از ایده هدایت آسیب میباشد.هدایت آسیب به این معنا است که رفتار ساختمان را به حالتی ببریم که تغییر شکل های خمیری به بخش هایی از سازه متمرکز شوند و در آن محل ها از جاذب های انرژی مناسب استفاده نمود که قابلیت تعویض داشته باشند. یکی از این رویکردها برای رسیدن به این هدف استفاده از حرکت See-Saw motion (حرکت الاکلنگی) است.برای بررسی عملکرد چنین سیستمی از ساختمان هایی با پلان 20 متر در 20 متر و ارتفاع طبقات 3 متر و تعداد طبقات 5 و 8 و 11 در نظر گرفته شد. در این پروژه سازه بر اساس تحلیل تاریخچه زمانی دینامیکی غیر خطی تحلیل شده و از هفت شتابنگاشت با سه مولفه واقعی آنها استفاده شده است. هدف مقایسه عملکرد لرزه ای سیستم های مختلف پیشنهادی می باشد. نتایج نشان میدهد استفاده از این سیستم سبب کاهش چشمگیر مفاصل خمیری ایجاد شده در سازه، کاهش تغییر مکان نسبی سازه و کاهش نیروی محوری در ستونها میشود.
هدایت آسیب
مدل اجزا محدود
تحلیل دینامیکی غیر خطی
حرکت الاکلنگی
2017
03
21
170
183
https://www.trijournal.ir/article_48189_52344f071e71c32b15cd701c02c1eb9f.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
1
ارایه مدل چند هدفه برنامهریزی حمل و نقل کانتینر خالی (مورد مطالعاتی: بنادر ایران)
مجید
عباسی
نسیم
نهاوندی
با ورود کانتینر به عرصه حمل و نقل کالا، این حوزه دچار تحول عظیمی شده است. اما تا به امروز همچنان مشکل عدم توازن بین ورودی و خروجی کانتینر به بنادر پا بر جاست. این ناهماهنگی بین واردات و صادرات کالا، معضلی به نام کانتینر خالی را به وجود آورده است. بهطوریکه بنادر وارداتی با مازاد و بنادر صادراتی با کسری کانتینرخالی مواجهاند. در این مقاله به منظور حل مساله مذکور، مدل جدید برنامهریزی حمل و نقل کانتینر خالی، با دو هدف کمینه کردن هزینه کل، شامل هزینه حمل و نقل، نگهداری، کسری، تخلیه و بارگیری کانتینر خالی و بیشینه کردن قابلیت دسترسی به کانتینر خالی، از طریق کمینه کردن مجموع حداکثر کسری کانتینر خالی در بنادر صادراتی در دورههای زمانی مختلف، ارائه شده است. در مرحله بعد مدل دو هدفه پیشنهادی خطی شده، سپس با استفاده از روش وزندهی به مدلی تک هدفه از جنس کمینه کردن هزینهها تبدیل شده است. در نهایت به منظور آزمایشهای عددی و اعتبارسنجی مدل ارائه شده، با در نظر گرفتن یک شبکه مکانی- زمانی از بنادر دریایی ایران به عنوان شبکه مورد مطالعه واقعی در مساله حمل و نقل کانتینر خالی، مدل پیشنهادی به روش برنامهنویسی خطی، در محیط نرمافزار Gams، حل شده است. نتایج محاسباتی حاصله نشاندهنده کارایی مدل ارائه شده در به تعادل رساندن مساله، کاهش 66% هزینه کل نسبت به دنیای واقعی و بهینگی اهداف تعیین شده است.
حمل و نقل دریایی
حمل و نقل کانتینر خالی
بهینهسازی چند هدفه
برنامهریزی خطی
2017
03
21
130
142
https://www.trijournal.ir/article_48186_743ffeae596870e1a62936138cae36df.pdf