2024-03-29T12:48:03Z
https://www.trijournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6709
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
بررسی تاثیر رهیافت خرید به موقع در زنجیره عرضه پوشاک با استفاده از الگوریتم یکپارچگی حمل
رضا
قاسمییقین
شیرین
کرمی
جهانی شدن و ظهور رقابت پذیری و اثر آنها بر خط مشی سازمانها به برون سپاری قطعات و خدمات باعث شده است که شرکتها به عملکرد خرید و تصمیم گیریهای مرتبط با آن، همچون تصمیم به خرید و زمانبندی خرید اهمیت قابل توجهی دهند. لجستیک به موقع و به ویژه خرید به موقع آنجا اهمیت مضاعف مییابد که در برخی صنایع مانند نساجی و پوشاک، وجود موجودی و نگهداری آن و پیروی از سیستمهای تامین و تولید سنتی، منجر به عملکردی نامناسب در بازار میشود. لذا در این مقاله، مدلی مفهومی بر کاربرد مفهوم به موقع در بخش خرید یک زنجیره عرضه پوشاک ارائه میشود. در این راستا، مقولهای مانند شناسایی و طبقهبندی چند معیاره اقلام و تامینکنندگان تحت شبکه به موقع در نظر گرفته شده و بر پایه هزینههای لجستیک، مدل تثبیت شده حمل با بررسی انواع وسایل نقلیه، جهت جمعآوریاقلام از تامین کنندگان پیشنهاد میشود. ضمن پیاده سازی الگوریتمی برای رویه حمل یکپارچه، میزان تاثیرپذیری هزینهها با استفاده از مطالعه عددی در زنجیره عرضه کالای نساجی (کت و شلوار) تحت بررسی قرار میگیرد.
خرید به موقع
سیستم حمل یکپارچه
زنجیره عرضه پوشاک
طبقه بندی ABC چند معیاره
لجستیک به موقع
2017
12
22
1
17
https://www.trijournal.ir/article_54326_88499c3faabae182117859e7d95d8baa.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
ارایه روشی شاخص مبنا برای ارزیابی پایداری اقتصادی حملونقل
ایمان
مهدی نیا
میقات
حبیبیان
غلامرضا
شیرازیان
امروزه اثرات حملونقل بر اقتصاد بهعنوان یکی از ارکان توسعه پایدار مورد توجه برنامهریزان حملونقل قرار گرفته است.حملونقل پایدار رویکردی است که سعی دارد با ملاحظه همزمان ابعاد زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی، نیازهای جابهجایی نسل حاضر را بدون به خطر انداختن توانایی نسلهای آینده در برآوردن نیازهایشان پاسخ گوید. در این مقاله بر شناخت اثرات حملونقل بر پایداری اقتصادی در راستای حرکت به سوی حملونقل پایدار تمرکز شده است. بدین منظور، شاخصهایی در دو زیربخش هزینهها و درآمدهای گرداننده سیستم حملونقل و هزینهها و درآمدهای استفادهکننده سیستم حملونقل تعریف و دستهبندی شدهاند. با بهرهگیری از روش تحلیل عامل و استفاده از شیوه تحلیل مولفههای اصلی با استفاده از نرمافزار SPSS20،روشی برای ترکیب و تحلیل این شاخصها و شناخت وضعیت پایداری بعد اقتصادی ارائه شده است. بهمنظور نشان دادن کارایی روش پیشنهادی، 50 ایالت و منطقه فدرال مرکزی کشور آمریکا بهعنوان مطالعه موردی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاند. نتایج این بررسی نشان میدهد که منطقه فدرال مرکزی (دیستریکت آف کلمبیا)، نبراسکا و کانزاس به ترتیب، پایدارترین ایالتها و ایالتهای آلاسکا، مریلند و نیوهمپشایر بهترتیب ضعیفترین پایداری نسبی اقتصادی را در بین ایالتها دارند.
حمل ونقل پایدار
شاخص
تحلیل عامل
ترکیب شاخصها
پایداری اقتصادی حملونقل
2017
12
22
19
31
https://www.trijournal.ir/article_54340_7f3e55df70305d50a0309120ab847607.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
شناسایی مکانهای پرتصادف جادهای با استفاده از روش تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و تحلیل سلسله مراتبی (AHP/DEA)
شهریار
افندیزاده
علی
توکلی کاشانی
یاسر
تقیزاده
شناسایی مکانهای پرتصادف و ایمنسازی آنها، از موضوعات بسیار مهم در مباحث ایمنی ترافیک است. تاکنون روشهای گوناگونی در رابطه با این موضوع به کار گرفته شده است. در این مقاله از روش تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و تحلیل سلسله مراتبی (AHP/DEA) به عنوان یکروش جدید برای شناسایی مکانهای پرتصادف بهره گرفته شده که تا به حال در این زمینه استفاده نشده است. ضعف روش AHP این است که نیاز به وزندهی کارشناسی دارد و مهمترین ضعف روش DEA این است که قادر به اولویتبندی واحدهای کارا نیست. اما با ترکیب این دو روش و استفاده از روش AHP/DEA در این مقاله، کاستیهای هر دو روش مرتفع شده است. متدولوژی این مطالعه بر روی دادههای 51 قطعه راه دوخطه دوطرفه برونشهری پیادهسازی شده است. نتایج حاصل از این بررسی با نتایج سایر روشهای شناسایی مکانهای پرتصادف، به ویژه روش DEA که قبلاً به کار گرفته شده است، مقایسه شد. این مقایسه علاوه بر تایید صحت نتایج حاصل از متدولوژی این مطالعه، قدرت روش AHP/DEA در شناسایی مکانهای پرتصادف را نشان داد.
ایمنی ترافیک
شناسایی مکانهای پرتصادف
روش AHP/DEA
روش DEA
2017
12
22
33
45
https://www.trijournal.ir/article_54328_ee7823ffe79544ab0377ef3f17dc472f.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
تقاضای خودروهای تجاری در ایران
علی اکبر
خسروی نژاد
طاهره
زعفریان
تقاضای خودرو عمدتا موضوع چالش برانگیزی در حوزه ادبیات تقاضا است که تاکنون در ایران کمتر به آن پرداخته شده است. از این بین، تقاضای خودروهای تجاری موضوعی است که جذابیت کمتری برای تحقیق داشته است. در این مقاله، توابع تقاضای خودروهای تجاری تصریح و توسط روشهای اقتصادسنجی برآورد شده است. این توابع شامل: تقاضای اتوبوس، وانت، کامیون سبک و نیز کامیون سنگین و تریلر میباشند. جهت مدلسازی این توابع تقاضا از نظریههای تعدیل موجودی استفاده شده است. افزون برآن، بهلحاظ آنکه تقاضای خودروی تجاری یک تقاضای مشتق شده میباشد، متغیرهای مرتبط با تقاضای مسافر و حمل بار در مدلها لحاظ گردیده است. نتایج نشان میدهد که در تمامی مدلهای برآورد شده تقاضا، شاخص قیمت و موجودی خودروی دوره قبل، دو متغیر مهم اثر گذار بوده اند. در تقاضای اتوبوس، برای متغیر تعداد مسافر، متغیر جمعیت به عنوان جانشین و اثرگذار شناخته شده است. این درحالی است که برای تقاضای خودروهای باری، ارزش افزوده بخش خدمات و میزان کاالای حمل شده علاوه برمتغیرهای پیش گفته شده به عنوان متغیرهای اثرگذار شناخته شده اند.
پیش بینی تقاضا
خودروی تجاری
تعدیل موجودی
2017
12
22
47
63
https://www.trijournal.ir/article_54341_d81d9adcacf6a36fb80203f228e22a09.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
مدلسازی عددی رفتار سیلاب در محورهای مواصلاتی احداث شده در مناطق با توپوگرافی هموار
فواد
کیلانهئی
امیر
محجوب
امیرحسین
عباسنیا
سید ابوالحسن
حقایقی
تعیین محل و ارتفاع مناسب آبروها به عنوان فاکتوری بسیار مهم در طراحی مسیر مطرح است. در مناطق کوهستانی با توجه به وجود شیب کافی، تعیین محل و ظرفیت آبگذری آبروها بر اساس مطالعه حوضه آبریز بالادست جاده و با مطالعات تحلیلی برای دوره بازگشتهای مختلف سیلاب قابل محاسبه و انجام است این در حالی است که تعیین محل آبروها و ارتفاع جاده در مناطق با توپوگرافی هموار به سادگی ممکن نیست زیرا اختلاف ارتفاع قابل ملاحظهای در دو سمت جاده وجود ندارد. در مواقع سیلابی آب در پشت جاده شروع به افزایش ارتفاع نموده و مساحت زیادی از بالادست جاده را مستغرق میکند. در این مواقع تعیین محل و ارتفاع مناسب برای جاده و ظرفیت آبروها برای جلوگیری از روگذری بسیار مهم است. با توجه به طبیعت جریان در این مناطق برای تعیین سطح غرقاب شده و ارتفاع آب، مدلسازی دو بعدی جریان قبل از جاده ضروری است. در این مقاله به عنوان نمونه بخشی از جاده اصلی لامرد– خنج واقع در جنوب استان فارس و نزدیکی شهرستان لامرد مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا با انجام مطالعات هیدرولوژیکی دبی جریان سیلاب با دوره بازگشتهای مختلف تعیین و در ادامه جریان پشت جاده به صورت عددی مورد مدلسازی دو بعدی هیدرولیکی قرار گرفته است. به این ترتیب جهت حرکت غالب جریان، مناطق مستعد روگذری سیلاب، مساحت آبگرفته پشت جاده و ارتفاع آب بر روی آن تعیین میگردد. نتایج مدل تطابق بسیار مناسبی با آثار بجای مانده از سیلابهای قبلی را نشان داد. این مطالعات میتواند به عنوان راهنمای مناسب برای محورهای موجود و آتی در مناطق هموار که در مواجهه با جریانهای سیلابی قرار دارند، ملاک عمل قرار گیرد.
آبرو
راههای دشتی
مدلسازی دو بعدی جریان
روگذری سیلاب
2017
12
22
65
83
https://www.trijournal.ir/article_54342_554faaf79cb3ad23fd8223c502dadbf9.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
بهینهسازی دوهدفه زمانبندی حرکت قطارها و تخصیص لکوموتیو
مسعود
یقینی
عباس
احمدپور
زمانبندی حرکت قطارها یکی از مهمترین مسائل برنامه ریزی در حمل و نقل ریلی محسوب میشود. هدف از این مساله تعیین یک برنامۀ زمانی موجه برای حرکت قطارها با توجه به محدودیتهای عملیاتی می باشد. از موارد دیگری که دربرنامهریزی حرکت قطارها بایستی مورد توجه قرار گیرد، استفاده بهینه از لکوموتیوهای موجود میباشد. در این مقاله یک مدل ریاضی جدید برای زمانبندی حرکت قطارها و تخصیص بهینه لکوموتیوهای موجود ارایه شده است. در این مدل ریاضی، از رویکرد زمانبندی کار کارگاهی و با هدف کمینهسازی دامنه عملیات یا طول افق زمانی برای زمانبندی حرکت قطارها استفاده شده و کمینهکردن تعداد لکوموتیوهای به کار گرفته شده به عنوان هدف دوم به مدل ریاضی افزوده شده است. برای تحلیل مدل دوهدفه حاصل، از روش تصمیمگیری مرز پارتو بهرهگرفته شده است. نتایج مسائل آزمایشی، نشان دهنده کارایی مدل ریاضی ارایه شده می باشد.
زمانبندی حرکت قطارها
تخصیص لکوموتیو
زمانبندی کار کارگاهی
تصمیمگیری چندهدفه
2017
12
22
85
96
https://www.trijournal.ir/article_54332_62be3fb03b070de6f3b5ca7591b9476f.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
تحلیل ریسک مدیریت درآمد خطوط هوایی در شرایط امکان و عدم امکان رزرو گروهی
حمید
میرزاحسین
شهریار
افندیزاده
نادر
احمدی
بلیت هواپیما را میتوان یک کالای دارای تاریخ انقضا به حساب آورد که مدیریت درآمد حاصل از فروش آن بسیار حائز اهمیت است. با توجه به ماهیت فروش بلیت که بر حسب و جود تقاضا در زمان مشخص، قیمت آن در نوسان است، استفاده از مدلهای دینامیک مدیریت درآمد جهت فروش آن ضروری به نظر میرسد. مدلهای دینامیک مدیریت درآمد با توجه به پیشبینی تقاضا و به منظور حداکثر کردن درآمد ناشی از فروش بلیت، سیاست فروش بهینه را ارائه میدهند؛ اما، با توجه به عدم قطعیت پیشبینی تقاضا، همواره استفاده از روشهای مدیریت درآمد دارای ریسک است. در پژوهش پیش رو یک مدل مدیریت درآمد دینامیک پیشنهاد شده است که با در نظر گرفتن سطوح ریسک مختلف این امکان را در اختیار فرد تصمیم گیر قرار میدهد که سطح ریسک مورد قبول خود را انتخاب نماید. این مدل با در نظر گرفتن رزرو گروهی و بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایشهای شبیهسازی رایانهای، مقادیر نسبت بازده به ریسک را که تحت عنوان نسبت شارپ1 شناخته میشود برای هر سطح از ریسک محاسبه و سطح ریسک بهینه را پیشنهاد مینماید. علاوه بر این، مسئله یکبار نیز با فرض مجاز نبودن رزرو گروهی حل شده است تا میزان تأثیر فرض مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن رزرو گروهی بر درآمد مورد انتظار و سطح ریسک بهینه را نشان دهد. در این راستا، جداول سیاست فروش برای سطوح ریسک خنثی و ریسک بهینه پیشنهادی ارائه و با یکدیگر مقایسه شدهاند.
بلیت هواپیما
رزرو گروهی
مدیریت درآمد
مدل دینامیک
ریسک
2017
12
22
97
116
https://www.trijournal.ir/article_54330_84d3f6a95ff6be5096d5d1c616fddd99.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
رتبهبندی مدهای مختلف حمل و نقل برون شهری براساس اهداف اقتصاد مقاومتی به کمک روش تاپسیس
علی
حیدری اناری
سید حمیدرضا
شهابیحقیقی
صدیق
رئیسی
اقتصاد مقاومتی واژه ای آشناست برای ملتی که همیشه و در هر زمانی تحت فشار و تحریم اقتصادی کشورهای زورگو و جهان خوار برای تضعیف روحیه مردم و دست کشیدن از مقاومت در برابر خواسته های نامعقول آن ها هست. اقتصاد مقاومتی برای کشور عزیزمان آنقدر مهم و ضروری است که بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و از آن به عنوان یک راه حیاتی برای خروج از تحریم های ظالمانه دشمنان یاد شده است چنانچه شعار سال های اخیر توسط معظم له بیشتر در زمینه اقتصاد بوده که سال 95 با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و سال 96 اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است که بایستی از آن به عنوان نقشه راهی در همه برنامه های اقتصادی دولت استفاده شود. در این مطالعه رتبه بندی مدهای مختلف حمل و نقل برون شهری برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تکیه برکاهش هزینه ها و افزایش بهره وری دراقدامات بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مورد تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم هزینه های عمرانی و مصرف انرژی کشور توسط بخش حمل و نقل این وزارتخانه انجام می گیرد بنابراین با کاهش هزینه ها و اولویت بندی مدهای مختلف حمل و نقل برون شهری این وزارتخانه می توان کمک بزرگی را به کشور و اهداف اقتصاد مقاومتی کرد. بر این اساس نتایج حاصل از رتبه بندی با شاخص های اقتصاد مقاومتی به کمک روش تاپسیس بترتیب عبارتند از: ناوگان حمل و نقل، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل دریایی، بنادر و پایانه های مرزی و حمل و نقل هوایی. که با توجه به آمار و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، در بخش حمل و نقل ریلی برنامه های این وزارتخانه با نتایج حاصل از رتبه بندی این مطالعه انطباق ندارد.
اقتصاد مقاومتی
حمل و نقل برون شهری
تحریم اقتصادی
معیار تاپسیس
2017
12
22
117
127
https://www.trijournal.ir/article_54345_9589d51a22cafbccbaf403e0a8a16820.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
مقایسه شاخصهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت در برابر تغییر شکل برای سنجش پتانسیل شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی مصالح بازیافتی
امین
احمدی
منصور
فخری
علیرضا
عاملی
در این تحقیق تاثیر بازیافت دو ماده سرباره فولاد و تراشه آسفالتی درون مخلوطهای آسفالتی گرم بر مقاومت شیارشدگی آنها ارزیابی شد. مجموعا نه تیپ مخلوط آسفالتی با درصدهای مختلفی از سرباره فولاد و تراشه آسفالتی ساخته شد و مقاومت شیارشدگی آنها از طریق آزمایشهای خزش استاتیکی، خزش دینامیکی و آزمایش جدید کیم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد اگر چه افزودن سرباره فولاد منجر به افزایش شاخصهای مقاومت در برابر تغییر شکل میشود اما این افزایش به لحاظ آماری قابل توجه نیست. در نقطه مقابل ثابت شد که افزودن تراشه آسفالتی تاثیر قابل توجهی بر مقاومت شیارشدگی مخلوط آسفالتی دارد. افزودنهمزمان 40% درشتدانه سرباره فولاد و 40%ریزدانه تراشه آسفالتی به مخلوط آسفالتی گرم به ترتیب 3/18، 2/36، 6/11 و 8/13 درصد به ترتیب شاخصهای آزمایشهای خزش استاتیکی در سطح kPa 100، خزش استاتیکی در سطح kPa 150، خزش دینامیکی و آزمایش کیم را بهبود بخشید و این مخلوط بهترین عملکرد شیارشدگی را در بین مخلوطهای مورد مطالعه از خود نشان داد. بررسیهای آماری نشان داد که آزمایشهای خزش دینامیکی و آزمایش کیم تکرارپذیری بهتری نسبت به سایر آزمونها دارند. همچنین نتایج رتبهبندی مخلوطها و مدلسازی رگرسیون خطی نیز نشان دادند که آزمون خزش استاتیکی در سطح kPa 100 برای ارزیابی مقاومت شیارشدگی مخلوطهای مورد مطالعه مناسب نیست، ولی این رتبه بندی در سایر آزمونها تا حد زیادی با یکدیگرمطابقت دارد و همبستگی مناسبی نیز بین نتایج آنها وجود دارد.
سرباره فولاد
تراشه آسفالتی
مخلوط آسفالت گرم
شیارشدگی
خزش استاتیکی
خزش دینامیکی
آزمایش شیارشدگی کیم
تحلیل واریانس
2017
12
22
129
145
https://www.trijournal.ir/article_54333_96dc7b4e97d83a7d3efb6d5fdaf809a6.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
ارزیابی دوام بتنغلتکی حاوی خاکستر پسماند زغالسنگ و فاقد افزودنی هوازا در برابر اثرات مخرب نمکهای یخزُدا
سید علیرضا
محمدی راد
امیر
مدرس
هدف از این پژوهش امکانسنجی بکارگیری خاکستر پسماند زغالسنگ بجای بخشی از سیمان در بتنغلتکی روسازی راه و بررسی دوام آن در برابر تاثیر نمکهای یخزُدا میباشد. در این تحقیق، از 4 ترکیب مختلف برای ساخت نمونههای بتنغلتکی استفاده گردید. مقدار سیمان مخلوط کنترلی فاقد خاکستر پسماند زغالسنگ، 14% وزن کل مصالح خشک انتخاب شد. در سایر مخلوطها از خاکستر پسماند زغالسنگ به مقدار 2، 3 و 4 درصد وزن کل مصالح خشک استفاده شد. برای ارزیابی دوام، آزمایشهای مقاومت در برابر نفوذ یون کلر، مقاومت پوستهشدن سطح ناشی از نمک یخزُدا و مقاومت در برابر سیکلهای انجماد و ذوب در حضور محلول نمک انجام شد. مخلوط حاوی 3 و 4 درصد خاکستر پسماند به ترتیب بیشترین و کمترین مقاومت را در برابر نفوذ یون کلر از خود نشان دادند. در انتهای آزمایش پوسته شدن سطح نتایج به دست آمده از نمونههای حاوی 2 و 3 درصد خاکستر پسماند مشابه نمونه کنترلی بود. همچنین نتایج آزمایش مقاومت در برابر سیکلهای انجماد-ذوب حاکی از رفتار بسیار مناسب نمونههای کنترلی و حاوی 2 و 3 درصد پسماند خاکستر بودهاست. در حالیکه نمونه حاوی 4 درصد از این ماده پس از 180 سیکل کاهش قابل توجهی در مدول الاستیسیته دینامیکی از خود نشان داد. مطابق نتایج، بکارگیری 2 و 3 درصد خاکستر پسماند زغالسنگ مقاومت قابل قبولی در برابر اثرات یخزدگی بلند مدت و در حضور نمک یخزُدا بدست میدهند.
بتنغلتکی
خاکستر پسماند زغالسنگ
دوام
نمک یخزُدا
2017
12
22
147
164
https://www.trijournal.ir/article_54343_93773ec986a1de679117312d08bf123e.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
بررسی آزمایشگاهی مقاومت خزشی ریل با چهار نوع پابند تراورس بتنی خط ریلی بالاستی
جبار علی
ذاکری
کاوه
یوسفیان
پابند بهعنوان یکی از اجزای مهم روسازی خطریلی بالاستی، نقش بسزایی در تامین ایمنی خطوط ریلی دارد. امروزه استفاده از سیستمهای مختلف اتصال ریل به تراورس بهمنظور ارتقای سطح عملکرد خطوط ریلی رواج بسیار یافته است. با توجه به تنوع سیستم پابندها، ارزیابی عملکرد سیستم اتصالات ریل به تراورس در طراحی و ساخت خطوط ریلی بسیار حائز اهمیت است. در سیستمهای ارتجاعی اتصالات ریل به تراورس، تغییر شکل به وجود آمده در پابندها هنگام حرکت قطار، پس از باربرداری به حالت اولیه خود باز میگردد. بنابراین خاصیت الاستیک این پابندها عملکرد بهتری را برای خطوط ریلی فراهم مینماید که این موضوع باعث میشود از پابندهای ارتجاعی در راهآهنهای سریعالسیر و باری با بار محوری بالا استفاده شود. در این مقاله بهمنظور بررسی عملکرد سیستم اتصالات ریل به تراورس و تغییر شکلهای خزشی به وجود آمده در آنها، مقاومت خزشی ریل با استفاده از انجام آزمایش مقاومت طولی پابند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. مقاومت خزشی ریل تغییر مکان ریل نسبت به تراورس تحت بارگذاری طولی میباشد. به این منظور، با ایجاد تکیهگاه صلب برای تراورس، ریل در راستای محور خود به صورت طولی تحت بارگذاری قرار داده شده و مقادیر نیرو و تغییر مکان نظیر آن ثبت گردیده است. آزمایش مقاومت طولی بر روی پابندهای پاندرول e-Clip، وسلو، K وKS در شرایط یکسان انجام شده است. مشخص شد که پابند پاندول e-Clip بیشترین مقاومت طولی و کمترین کرنش پسماند را دارد و همچنین بیشترین تغییر شکل ماندگار را پابند صلب K از خود نشان داد..
راهآهن
سیستم اتصالات ریل به تراورس
مقاومت طولی پابند
مقاومت خزشی ریل
2017
12
22
165
173
https://www.trijournal.ir/article_54344_8b6a7f482f176973cc4809d7e3032abd.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
ارزیابی عملکرد آسفالت گرم اصلاح شده با خاکستر پوسته برنج
حسن
دیواندری
سیدرضا
سجادی
امروزه با افزایش میزان بار و حجم ترافیک عبوری از روسازیهای آسفالتی، افزایش دوام و مقاومت این نوع مخلوطها بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفتهاست. از عوامل مؤثر در افزایش کیفیت آسفالت تولیدی، بهکارگیری فیلر مناسب میباشد. اگرچه فیلر در مقادیر کم برای تهیه مخلوطهای آسفالتی استفاده میشود، اما تأثیر بسزای آن کاملاً مشخص گردیده و تحقیقات وسیعی نیز در این مورد انجام شده است. فیلربهعنوانبخش ریزدانه،نقشمؤثریدرخصوصیاتمکانیکیورفتاریمخلوطآسفالتیبرعهدهدارد و قفل و بست مصالح را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. از طرفی، نتایج تحقیقات نشان میدهند که اغلب خاکسترهای زیستتوده دارای عناصر متعددی هستند که برای آسفالت مفیدند. خاکستر پوسته برنج که یک خاکستر زیست توده محسوب میشود یکی از محصولات ضایعاتی بهدستآمده از کورهها در نیروگاهها است که در اثر سوختن پوسته برنج بهدست میآید. در حال حاضر خاکستر پوسته برنج، بهدلیل داشتن خصوصیات مفید در صنایع تولید بتن بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. در این تحقیق از خاکستر پوسته برنج به عنوان جایگزین بخشی از فیلر (پودر سنگ) در مخلوط آسفالتی گرم استفاده شد. ابتدا نمونههای مارشال برای تعیین میزان قیر بهینه بر اساس دانهبندی شماره 4 و 5 در درصدهای 0، 25، 50، 75 و 100 درصد خاکستر پوسته برنج، جایگزین پودر سنگ بهعنوان فیلر، ساخته شد. سپس نمونههای جدیدی با درصد قیر بهینه بهدستآمده و بر اساس دانهبندیهای قبلی آماده شد. در پایان میزان تاثیر استفاده از خاکستر پوسته برنج در پدیدهی شیارشدگی، حساسیت رطوبتی و مدول برجهندگی مخلوط آسفالتی گرم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از این افزودنی به میزان بهینه، عملکرد آسفالت را به طور چشمگیری بهبود میبخشد.
مخلوط آسفالتی گرم
خاکستر پوسته برنج
حساسیت رطوبتی
مدول بر جهندگی
شیارشدگی
2017
12
22
175
194
https://www.trijournal.ir/article_54338_57acc0c23be0358eaa91cc5eeee86389.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
امکانسنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی
محمدسعید
منجم
سعید
بهزادی شهربابک
سیدمحمد سادات
حسینی
در اکثر کشورهای دنیا حمل و نقل نقش اساسی را در اقتصاد ایفا میکند، از این رو باید سیستمهای حملونقل قابل اطمینان و کارآمدی ایجاد شوند که با حداقل هزینه ما را به اهدافمان برسانند. با گسترش روزافزون معادن و افزایش حجم بار نیاز به افزایش ظرفیت در بخش حملونقل ریلی میباشد.یکی از بهترین و کارامدترین راهکارهای افزایش ظرفیت حملونقل ریلی استفاده از قطارهای طویل میباشد.این سیستمهای حملونقل دارای ویژگیهای خاصی میباشند و به علت نقش اقتصادی موثر در جابهجایی بار در خیلی از کشورها بهکار گرفته شدهاند و در اکثر کشورهای پیشرفته قطارهای سنگین و طویل به صورت یک الزام اقتصادی در آمدهاند.با توجه به اینکه کشور ایران از نظر معادن غنی میباشد،لازم است حجم بار زیادی بین معادن و کارخانهها جابهجا شود که سیستم قطار طویل قادر است حجم بسیار زیادی بار را بین این دو نقطه جابهجا کند.در کشور ایران هنوز استفاده چندانی از این سیستم حملونقل به عمل نیامده است و هدف اصلی در این مطالعه بررسی فنی و اقتصادی امکان بهکارگیری این سیستم در ایران است.در این مطالعه مسیر بافق-زرینشهر به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و ابتدا هزینهها و درآمدهای مربوط به استفاده از قطارهای طویل بر حسب تابعی از طول قطار به دست آورده شد، سپس با استفاده از روش ارزش خالص فعلی، درآمدها و هزینهها برای یک دوره 20 ساله به دست آورده شدند. نمودارهای درآمد، هزینه و سود بر حسب طول قطار در سناریوهای مختلف رشد قطار مسافری و در دو حالت با و بدون در نظر گرفتن تورم ترسیم شد و نشان داده شد که در همه حالات با افزایش طول قطار، سود افزایش مییابد و استفاده از این قطارها کاملا به صرفه میباشد.
افزایش ظرفیت
امکانسنجی اقتصادی
قطار طویل
2017
12
22
195
209
https://www.trijournal.ir/article_54335_b970dc1105b3fdb1e91ef5164254b002.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
ارایه گزینه مناسب نگهداری و بهسازی روسازی آسفالتی با بکارگیری شاخصهای ارزیابی ناهمواری و خرابی سطحی
منصور
فخری
رضا
شهنی دزفولیان
جلال
برزگران
نگهداری و بهسازی روسازی راهها از اقدامات مهم و ضروری در افزایش طول عمر جادهها است و همواره هزینههای زیادی صرف این امور میگردد. با بکارگیری یک سیستم مدیریت روسازی (PMS) اقدامات نگهداری و بهسازی راهها به صورت اولویتبندیشده و با صرف هزینههای اقتصادی بهینه صورت میگیرد. به منظور ایجاد چنین شرایطی، نیاز به یک پایگاه داده میباشد تا اطلاعات جمعآوری شده در دورههای مختلف زمانی مورد بررسی قرار گیرند. از آنجا که در کشور ایران ایجاد سیستم مدیریت روسازی در ابتدای راه بوده و یک بانک اطلاعات بلندمدت در دسترس نیست، انجام برنامهریزی و اولویتبندی نگهداری راهها با در نظر گرفتن شرایط فعلی خرابی روسازیها میتواند مؤثر و کاربردی باشد. در همین راستا در این مقاله بر مبنای شاخص ارزیابی ناهمواری بینالمللی (IRI) و شاخص ارزیابی سطح روسازی (PASER) وضعیت حدود 800 کیلومتر از شبکه راههای شریانی استان کرمانشاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در واقع در این مقاله گزینههای مرمت مورد نیاز برای هر یک از مقاطع منتخب براساس بررسی وضعیت روسازی با استفاده از هریک از دو شاخص فوق و ترکیب آنها ارایه گردیده است. بررسی دادههای برداشت شده و نتایج حاصل از آنها نشان میدهد که شدت ناهمواری سطحی بالا (IRI با میزان بالا) لزوماً به معنای وجود خرابیهای سطحی با شدت بالا (PASER با نمره کم) و بالعکس نمیباشد. در همین راستا استفاده از ترکیب این دو شاخص میتواند دارای عملکرد مناسبتری نسبت به هر یک از شاخصها جهت نمایش وضعیت روسازی باشد. همچنین یک مدل رگرسیون به منظور ایجاد رابطه میان دو شاخص IRI و PASER به دست آمده است، که بیانگر قابلیت تخمینمناسب هر یک از این دو شاخص بر حسب دیگری است.
امتیازدهی و ارزیابی سطح روسازی (PASER)
سیستم مدیریت روسازی
شاخص ترکیبی
شاخص ناهمواری بینالمللی(IRI)
نگهداری و بهسازی(M&R)
2017
12
22
211
223
https://www.trijournal.ir/article_54339_f63d6e5ed0b504e76293ee15502cc49e.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
مقایسه خصوصیات مقاومتی آسفالت لاستیکی و آسفالت معمولی
پیمان
دارپرنیان
علی
عبدی
طبق آمارهای موجود سالانه بیش از 12 میلیون حلقه تایر (250 هزار تن) در ایران مصرف میشود. استفاده از تایرهای فرسوده در راهسازی مقوله جدید است که مورد توجه متخصصان قرارگرفته و تحقیقات متعددی در این رابطه صورت گرفته است.قیرهای به دست آمده از نفت خام و یا قیر طبیعی که سالیان دراز عمدتاً به عنوان ماده چسباننده در ساخت جادهها و یا دیگرمصارف عایق کاری و پوششی به کار می رود، هیچ گاه از یک سری خواص فیزیکی و مکانیکی کاملا رضایت بخش برخوردار نبوده و باتوجه به خواص فیزیکی و مکانیکی محدود، از قابلیت کاربردی محدود و زمان سرویسدهی مشخص برخوردار میباشد. از این رومحققان همواره تلاش داشته اند که به نحوی خواص این سنگین ترین برش نفتی را در جهت مطلوب تغییر دهند. اصلاح خواص قیرباعث بالا رفتن کیفیت آن و افزایش عمر سرویس دهی پوشش گردیده و در نتیجه هزینههای نگهداری و تکرار اجرای روکش به نحوچشمگیری کاسته خواهد شد. یکی از این مواد اصلاح کننده، استفاده از پودر لاستیک میباشد که در این تحقیق از پودر لاستیک تایرهای بازیافتی برای اصلاح آسفالت استفاده شده است. نتایج آزمایشها نشان داده است که این آسفالت نسبت به آسفالت معمولی دارای مقاومت مارشال، مدول برجهندگی و کشش غیرمستقیم بیشتر و عمق شیارشدگی کمتری می باشد.
آسفالت لاستیکی
مقاومت مارشال
کشش غیر مستقیم
مدول برجهندگی
خزش دینامیکی
2017
12
22
225
239
https://www.trijournal.ir/article_54336_9beef13380593206be6f262708bf922d.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
راهکارهای بهبود عملیات بندری در بندر آبادان
مسعود
درفش
همایون
یوسفی
دامون
رزمجویی
بنادر همچون سایر سازمانها به منظور بهبود عملکرد خود، نیاز مبرم به شناسایی و بررسی عوامل موثر در موفقیت هر یک از فعالیتهای بندری را دارند. هدف از این تحقیق شناسایی و ارزیابی عوامل موثر در بهبود عملیات بندری بندر آبادان است. بدین منظور، با استفاده از روششناسی Q پرسشنامهای تهیه و در اختیار متخصصان و کارشناسان بندری و دانشگاهی قرار گرفت. با استفاده از نرمافزار SPSS و تحلیل عاملی دادههای پرسشنامه، 30 عامل موثر در بهبود عملیات بندری شناسایی گردید. پس از پایان تحلیل عاملی یعنی استخراج و چرخش عاملها، دوازده ذهنیت به عنوان بارهای عاملی معنادار و عاملهای مهم بدست آمدهاند. امتیازات تحلیل عاملی و استخراج ذهنیتهای گوناگون نشان میدهد که صلاحیت گروه آموزشی کارکنان و خارج از رده بودن تجهیزات تخلیه و بارگیری به ترتیب از مهمترین نقاط قوت و ضعف عملیات بندری بندر آبادان هستند.
بهرهوری
ضعف و قوت
عملیات بندری
بندر آبادان
2017
12
22
241
249
https://www.trijournal.ir/article_55259_c4133af3bca4bb116772b88af34580ed.pdf
پژوهشنامه حمل و نقل
1735-3459
1735-3459
1396
14
4
بررسی نمودار نشست پی- نشست المانهای خاک سست مسلح شده با ژئوسنتتیکها زیر پی نواری با استفاده از روش پردازش تصویری(PIV)
فروغ
اشکان
خاک به عنوان یک محیط دانه ای طبیعی حاصل از فرسایش ودگرگونی سنگها در برابر فشار و برش مقاومت خوبی دارد و لیکن مقاومت آن در مقابل کشش بسیار ضعیف میباشد. خاک مسلح از دو نوع ماده مختلف (خاک و تقویت کننده) ساخته شده است که توسط ژئوگرید یا ژئوتکستایل که از گروه ژئوسنتتیک ها هستندتقویت می شود. مسلح کننده باعث بهبود خواص مکانیکی خاک بوسیله تقویت نیروی کششی می شود و نیروی برشی را که توسط خاک منتقل میشود کاهش می دهد. هدف اصلی این مقاله بررسی نمودار نشست پی- نشست المانهای خاک در مقیاس آزمایشگاهی (استفاده از مدل فیزیکی و روش تصویری PIV (سرعت سنجی تصویری ذرات)) تحت اثر بارگذاری میباشد. با توجه به نتایج بدست آمده مشاهده شد که بدلیل تمایل خاک سست به تراکم، نشست المانهای خاک نسبت به نشست پی خیلی کمتر می باشد.
خاک مسلح
ژئوسنتتیک
مدلسازی فیزیکی
روش تصویری
نشست
2017
12
22
250
262
https://www.trijournal.ir/article_57441_03022e02c56893f42110c8a235e1a0fe.pdf