مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345912320150401The incremental benefit/cost analysis in locating
of dry ports in Iranتحلیل افزایشی نسبت سود به هزینه در مکانیابی بنادر خشک در ایران11517FAالهام براتیدانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده عمرانالهام براتیدانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده عمرانJournal Article13940201Increasing the maritime transportation market and using the container have led the large volume of containers to the seaports. Considering the long time presence of containers in the country's seaports and the traditional structure of container transportation, not only can cause high fuel consumption but also increase the diverse environmental pollution, traffic congestion and road accidents. Therefore constructing the dry ports or internal logistics ports is one way that has successful experiences in other countries. The idea of dry ports' presence in the special distance from the seaports has reduced many of the problems have been created for the seaports. However, the optimum location of dry ports has to be determined, like all service centers, and correct extension of them has valuable achievements. The main objective of this study is locating the site for construction of dry ports in the country. On the other hand locating of them is eclipsed of different and sometimes contradictory quantitative and qualitative criteria.
Due to the Analysis Hierarchical Process is one of the most comprehensive systems for multiple criteria decision making techniques and this method has enough ability to consider various quantitative and qualitative criteria, so in this study it was used to determine the weights of criteria and alternatives and after the ranking of options, the results were compared.
In this study, field research and library resources has utilized for determining of effective measures in the dry ports' locating. Then these factors were divided to benefits and cost factors and weight of them was determined with using of a questionnaire and binary comparison. Finally, the incremental benefit/cost analysis was used for the ranking of alternatives in order to construct the dry ports.با رونق بازار حملونقل دریایی و استفاده روزافزون از کانتینر، حجم وسیعی از کانتینرها به سمت بنادر ساحلی سوق پیدا کرده است. با توجه به مدت زمان زیاد حضور کانتینرها در بنادر کشورو همچنین وجود ساختار سنتی حملونقل کانتینری داخل کشور که نه تنها موجب مصرف بالای سوخت می شود بلکه سبب افزایش آلودگیهای زیست محیطی و تراکم ترافیک جادهای و تصادفات می گردد، لذا یکی از راهکارهای موجود در این زمینه که دارای تجربیات موفقی در سایر کشورهاست، ایجاد بنادر خشک یا بنادر لجستیکی داخلی می باشد.
ایده حضور بنادر خشک در فاصلهای مشخص از بنادر ساحلی باعث کاهش بسیاری از مشکلات ایجاد شده برای بنادر ساحلی گردیده است. اما بنادر خشک مانند تمامی مراکز خدمترسانی نیازمند تعیین مکان بهینه میباشند و توسعه صحیح آنها دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت.هدف اصلی و کلی در این مطالعه، مکانیابی محل احداث بنادر خشک در کشور میباشد. مکانیابی این بنادر تحت الشعاع معیارهای کمی و کیفی مختلف و گاه متضاد میباشد.
با توجه به اینکه فرآیند سلسله مراتبی از جامعترین سیستمهای طراحی شده برای تصمیمگیری با معیارهای چندگانه است و این تکنیک قابلیت در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی را در مسئله دارد، لذا در این تحقیق برای تعیین اوزان معیارها و گزینهها از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده و بعد از رتبه بندی گزینه ها، نتایج مقایسه گردید.در این مطالعه با استفاده از منابع کتابخانهای وتحقیقات میدانی به تدوین معیارهای مؤثر در مکانیابی بنادر خشک پرداخته می شود. سپس این معیارها به معیارهای سود و هزینه تقسیم شده و درخت تصمیم هر کدام به صورت جداگانه ترسیم و با استفاده از پرسشنامه و مقایسه زوجی وزن معیارهای موثر تعیین می گردد. در نهایت با استفاده از روش تحلیل افزایشی نسبت سود به هزینه آلترناتیوهای موجود جهت احداث بندر خشک رتبهبندی می گردند.مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345912320150401Laboratory fatigue models for hot mix asphalt modified with waste plastic bottlesارائه مدل خستگی آزمایشگاهی برای مخلوط آسفالتی اصلاحشده با ضایعات بطریهای پلاستیکی (PET)11518FAحمیدرضا حامدیصنعتی نوشیروانی بابل، مهندسی عمرانJournal Article13940201Fatigue cracks are considered as the main failures in bituminous layers of pavement. Hence, knowledge about the fatigue characteristics of these layers is important in design and evaluation of pavement. There is not enough information regarding to the fatigue properties of modified mixes with waste plastic bottles (PET). Indirect tensile stiffness and fatigue tests were performed at 5 and 20 °C. Different amounts of PET (2 to10% by weight of bitumen) were added to asphalt mixture in dry method. In this research in order to develope fatigue models for PET modified mixes. Based on obtained results the slope of correlated fatigue curves reduced upon reducing the testing temperature. At 210 microstrain level and above, the increasing in resilient modulus caused a reduction in fatigue life, whereas below 210 microstrain the reverse was true. Finally based on laborator y testing results distinct models were established for different boundary strain levels.ترکهای خستگی یکی از مهمترین خرابیها در روسازیهای آسفالتی هستند. از اینرو، آگاهی از خصوصیات خستگی میتواند نقش مهمی در طراحی روسازی جادهها ایفا کند. اطلاعات کافی در ارتباط با خصوصیات خستگی مخلوط اصلاحشده با ضایعات بطریهای پلاستیکی (PET) وجود ندارد. در این تحقیق، آزمایشهای مدول برجهندگی و خستگی در دماهای 5 و 20 درجه سانتیگراد انجام شد. ضایعات PETدر مقادیر 2 تا 10 درصد (نسبت به وزن قیر) با روش خشک به مخلوط اضافه شد. برنامه اصلی این تحقیق توسعه مدل خستگی مخلوط اصلاح شده با PET میباشد. نتایج نشان داد که عمر خستگی مخلوط آسفالتی وابسته به کرنش اولیه بوده و با کاهش دما شیب نمودارهای خستگی کاهش مییابد. در کرنشهای بیشتر از 210 میکرو، با افزایش مدول برجهندگی عمر خستگی کاهش مییابد، ولی در کرنشهای کمتر از 210 میکرو نتیجه برعکس است. نهایتا طبق نتایج آزمایشگاهی بهترین مدل خستگی طبق کرنش حد مرزی 210 میکرو محاسبه شد. مدل خستگی نهایی وابسته به مقدار کرنش اولیه و سختی مخلوط اصلاحشده میباشد.