مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161121Evaluation of Reduction Methods of Vibrations Induced by Underground Railway on Surface Structuresارزیابی روشهای کاهش ارتعاشات ناشی از خطوط مترو بر سازههای سطحی11348162FAمحمد حاجی محمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانرضا پورحسینیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدحسن بازیاراستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20170709Due to the growing development of subway, reduction methods of propagated vibrations in ground and reduction of its disturbances in urban areas is of particular importance. In this study, besides modeling of building foundation, load of floors, subway tunnel and surrounding soil, the filled trench in distance of 10 m from tunnel center and wave impedance block under building foundation have been evaluated as two methods for vibration reduction. Also effect of building weight in amount of receiving vibrations has been studied for buildings with 1, 5 and 10 floors. First, a proper modeling of the problem and boundary conditions in wave propagation has been examined. Then for FLAC software validation, maximum acceleration attenuation of train at the ground level has been compared with data of Motamed et al. model (2010) that has been done with ABAQUS software. Finally effect of building weight and two parameters of filled trench and wave impedance block included of thickness and shear wave velocity in reduction of vibration on surface structures have been studied as numerical modeling by FLAC 5.0 software. The results shows that with increasing building weight, amount of received vibrations in foundation reduce due to increasing of stress level under building. In addition, with increasing shear wave velocity and thickness barriers increase rate of vibration reduction so that parameter of shear wave velocity in filled trench and thickness parameter in wave impedance block act more effective. <br /> <br /> <br /> <em>روش</em><em></em><em>های کاهش ارتعاشات منتشره در محیط زمین و کاهش مزاحمتهای آن در مناطق شهری با توجه به توسعهی روز افزون مترو، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.</em><em> در تحقیق حاضر، ضمن مدلسازی فونداسیون ساختمان، بار ناشی از طبقات، تونل مترو و خاک محیط اطراف آن، ترانشه ای توپر در فاصلهی 10 متری از مرکز تونل و بلوکی افقی در زیر فونداسیون ساختمان به عنوان دو راهکار برای کاهش ارتعاشات، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. همچنین اثر وزن ساختمان در میزان دریافت ارتعاشات برای ساختمانهای 1، 5 و10طبقه بررسی شده است. ابتدا، مدلسازی مناسب مسئله و شرایط مرزی آن در انتشار امواج مورد بررسی قرار داده شده است. سپس میرایی ماکزیمم شتاب حاصل از قطار در سطح زمین، با <br /> دادههای مدل معتمد و همکاران</em><em>(2010) که با نرم افزار </em><em>ABAQUS</em><em> صورت گرفته است، برای معتبرسازی نرم افزار </em><em>FLAC</em><em> مقایسه شده است. در نهایت اثرات وزن ساختمان و دو پارامتر ترانشه توپر و بلوک افقی شامل ضخامت وسرعت موج برشی در کاهش این ارتعاشات بر سازههای مجاور در سطح به صورت مدلسازی عددی توسط نرم افزار </em><em>5.0</em><em>FLAC</em><em> مطالعه شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش وزن ساختمان میزان ارتعاشات دریافت شده در فونداسیون به دلیل افزایش سطح تنش زیر ساختمان کاهش مییابد. علاوه بر این، افزایش در سرعت موج برشی و ضخامت موانع باعث افزایش در میزان کاهش ارتعاشات میشود به طوری که پارامتر سرعت موج برشی در ترانشه توپر و پارامتر ضخامت در بلوک افقی موثرتر عمل میکند.</em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_48162_f45416aa2fe00b68dfdf8c72ed3bcd98.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161121Numerical Analysis of Stress Intensity Factors in Airport Asphalt Pavement by Aircraft Wheel Loadingبررسی عددی رشد ترک بر پایه ضرایب شدت تنش در اثر بارگذاری چرخ هواپیما در روسازی آسفالتی فرودگاه143048163FAمحمدجواد اخوان بهابادیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدمهدی خبیریاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-3434-7603علیرضا فتوحی فیروزآبادیاستادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20170709Ground facilities are an integral part of the airport, which the most important of them is runway pavements. One of the difficulties and the inevitable failure of the pavement are cracking. Cracking in flexible pavements is a distress seen in the most flight zones. Therefore, it is important to take action to reduce the speed of its spread. In this study, field data of Kerman airport (Iran) were used to achieve the mentioned goal and to adapt the results to the reality. Also, the real values of the thickness and density of the layers and other layer properties obtained from the experiments were used. By using finite element software for runway pavement, a crack was modeled and then its output was used to analyze the pavement in different modes. At first, by loads displacement to the position of the cracking, the place where loading causes the highest stress to the cracking was determined. Next, the different analysis in the targeted area was conducted to investigate the effect of the asphalt thickness changes, crack length changes and the temperature changes in the cracking behavior. The results of change in the crack length showed the stress intensity factor K<sub>I</sub> increase to 17% with increasing the crack length two times. The amount of stress intensity factor decreases with increasing the asphalt thickness. In other words, the crack growth rates decrease with increasing the asphalt thickness. The results showed that for each degree increase in temperature, the stress reduces by 3%, which reflects the importance of temperature parameter. It is recommended at the temperatures close to zero degrees or below zero, the number of flights to be limited. <br /> <br /> <em>تسهیلات زمینی بخش جدا ناپذیر فرودگاهها بوده که از جمله مهمترین آنها روسازی باند فرودگاه میباشند. یکی از مشکلات و خرابیهای اجتناب ناپذیر روسازی ترک خوردگی است. ترک خوردگی در روسازیها انعطاف پذیر از جمله عوارضی است که در اکثر محوطه های پروازی دیده میشود. بنابراین، این مسئله اهمیت دارد که با اتخاذ تدابیری سرعت گسترش آن را کاهش داد. در این پژوهش برای دستیابی به این هدف و جهت انطباق نتایج با واقعیت، از اطلاعات میدانی فرودگاه کرمان استفاده گردید و از مقادیر واقعی ضخامت لایهها و چگالی آنها و سایر مشخصات لایهها که با استفاده از نتایج آزمایشهای به دست آمده استفاده شد. با استفاده از نرم افزار المان محدود روسازی باند فرودگاه و یک شکل ترک مدلسازی شد و از خروجی آن جهت تحلیل روسازی در حالتهای مختلف استفاده گردید. ابتدا با </em><em><br /> </em><em>جابهجایی بار هواپیمای طرح نسبت به موقعیت ترک محدوه محلی که بارگذاری بیشترین تنش را به ترک وارد میکند به دست آورده و سپس تحلیلهای مختلف در این فاصله انجام گرفت و تأثیر تغییر ضخامت آسفالت، تغییر طول ترک و همچنین تغییرات دما بر رفتار ترک بررسی شد. نتایج تغییر طول ترک نشان داد با 2 برابر شدن طول آن، میزان ضریب شدت تنش </em><em>K<sub>1</sub></em><em> حدود 17 درصد افزایش پیدا میکند و با افزایش ضخامت آسفالت مقدار ضریب شدت تنش کاهش پیدا میکند. به عبارت دیگر با افزایش ضخامت لایه آسفالتی سرعت رشد ترک کاهش پیدا میکند. نتایج نشان میدهند که به ازای هر درجه افزایش دما، میزان تنش متمرکز 3 درصد کاهش مییابد که نشان دهنده اهمیت پارامتر دما میباشد. بنابراین میتوان ساعات پروازی هواپیما را به نحوی تنظیم نمود که در دماهای نزدیک به صفر درجه و کمتر از آن، تعداد پروازها محدود گردند</em>.<br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_48163_40c5ffe6c2ceab9818d4df4dc42f7ff8.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161121Determination of the Optimal Width and Arrangement of Geogrid in Geosynthetic Reinforced Soil Abutment Bridgeتعیین عرض و چیدمان بهینه ژئوگرید ها در کوله خاک مسلح314148164FAرامین رئیسیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانمسعود اولی پوراستادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20170709Geogrid is made of a polymer and as a stiffener layer in soil to be used and increase capacity and reduce lateral displacement of the wall and the sill settlement follow. In recent years, put bridge deck by a strip foundation on the abutment was used as a efficient method of building bridges has been was introduced. With this method besides being economical and high-speed performance, bump due sill dissimilar between abutment and pile foundations will be eliminated. Studies show increase geogrid width to reduce the lateral displacement of the wall is effective. In this paper influence pressure and width sill on the optimal width of geogrid was investigated. also with considering the maximum allowable displacement of the wall sort appropriate geogrid was investigated until the most economical mode that provide stable and displacement of the wall does not exceed the limit set by the regulation is achieved. Depth placement the first geogrid under sill in reduction settlement sill is effective so with placement geogrid at different depths the optimum depth is research. In this study 3D analysis by software Abaqus-V6.11-1 with Cap plasticity models done. <br /> <br /> <em>ژئوگریدها از جنس پلیمر بوده و به عنوان یک لایه سخت کننده در خاک به کار برده می شوند و منجر به افزایش ظرفیت باربری و کاهش جابهجایی جانبی دیوار و نشست پی می گردند. در سالهای اخیر قرار دادن عرشه پل <br /> به وسیله یک پی نواری به طور مستقیم بر روی کوله به عنوان روشی کار آمد در ساخت پل مطرح شده است. با این روش علاوه بر اقتصادی بودن و سرعت بالای کار دست انداز ناشی از نشست های نا همسان بین کوله و پایههای عمیق عرشه نیز حذف خواهد شد.</em><em>مطالعات نشان میدهد افزایش عرض ژئوگرید در کاهش جابهجایی جانبی دیوار موثر است. در این مقاله تاثیر فشار و عرض پی نواری بر عرض بهینه ژئوگرید بررسی شد. همچنین با در نظر گرفتن حداکثر جابه جایی مجاز دیوار به بررسی چیدمان مناسب ژئوگریدها پرداخته شد تا اقتصادی ترین حالت که شرایط پایداری را تامین کند و جابه جایی دیوار از حد مجازی که آیین نامه تعیین کرده بیشتر نشود به دست آید. عمق قرار گیری اولین ژئوگرید زیر پی در کاهش نشست پی موثر است بنابراین؛ با قرار دادن ژئوگرید در اعماق مختلف عمق بهینه تحقیق شد. در مطالعه پیش رو تحلیل 3 بعدی توسط نرم افزار </em><em>Abaqus-V6.11-1</em><em> به کمک مدل رفتاری </em><em>Cap plasticity</em><em> انجام شد. </em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_48164_0a137c9f898392001b2390278e64d217.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161121Technical and Economical Comparison between Composite Pavement and the Current Flexible Pavementمقایسه فنی و اقتصادی روسازی مرکب با روسازی انعطافپذیر رایج در ایران (مطالعه موردی آزاد راه قزوین- زنجان)425148165FAحسن زیاریاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانعلی منیریدانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانپیمان میرزاباباییدانشجوی دکتری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20170709Every year lots of money is spent for constructing and maintaining roads. These costs are significantly related to the type of the pavement and its fundamental materials. Iranians usually use the flexible pavement which contains the asphaltic overlay and the granular base and sub grade, while we can pay more attention to the rigid and the composite pavement for using in our highways, as well. In this research study, a flexible pavement and a composite one had been designed for the Qazvin - Zanjan freeway according to AASHTO method. Their initial costs and the whole life costs had been compared, as well. It has been shown that the cost of construction of composite pavement is more than the flexible one but because of the cost-effective maintenance, its whole life cost is less than the whole life cost of traditional flexible pavements. Besides, the composite pavement has some technical advantages including its high fatigue resistance, low deformation and high friction, though; composite systems are potentially more prone to other distresses, such as reflective cracking and rutting within the HMA layer. Premium HMA surfaces and/or reflective cracking mitigation techniques may be required to mitigate these potential problems. <br /> <br /> <em>هرساله هزینه زیادی صرف ساخت راههای جدید و نگهداری راههای موجود میشود. مقدار این هزینهها ارتباط مستقیمی با نوع روسازی و مصالح بهکاررفته در آن دارد. در ایران غالباً از روسازیهای انعطافپذیر متشکل از رویه آسفالتی، لایه اساس و زیراساس سنگدانهای استفاده میگردد. درحالیکه روسازیهای صلب و مرکب نیز گزینههایی میباشند که میتوانند موردتوجه قرار گیرند. در این مقاله بهطور موردی بر اساس اطلاعات موجود برای آزادراه قزوین-زنجان یک روسازی انعطافپذیر و یک روسازی مرکب به روش آشتو طراحی گردیده است و هزینه احداث</em><em> و ترمیم و نگهداری و همچنین مشخصات فنی آنها</em><em> مورد مقایسه قرارگرفتهاند. نشان داده میشود که هزینه احداث روسازی مرکب متشکل از اساس بتنی، رویه آسفالتی و زیراساس شن و ماسهای بیشتر از روسازی انعطافپذیر معمول است اما در کل دوره بهرهبرداری که 50</em><em>سال در نظر گرفته شده است این اختلاف کم شده و حتی هزینه</em><em> کل</em><em> روسازی مرکب از روسازی انعطافپذیر کمتر هم میشود. همچنین روسازی مرکب منافع دیگری همچون سطح بالای خدمترسانی، مقاومت باربری بالا و عدم وقوع خستگی را نیز دارد. اگرچه معایبی چون ترکهای انعکاسی و شیارشدگی نیز جزو ویژگیهای روسازی مرکب میباشد </em><em>که قابل پیشگیری است</em><em>.</em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_48165_3b67039bf57c2496b64c16c0cfe18efc.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161121Evaluation of Babolsar City Bridges in Utilization Case from Risk Taking Point of View Seismically by Using
FMEA-FUZZY Methodارزیابی خطرپذیری لرزه ای پلهای شهر بابلسر در حالت بهرهبرداری با استفاده از روش FMEA-FUZZY526548166FAغلامرضا عبداله زادهدانشیار، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانفرشیدرضا حقیقیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایرانمحمدجواد طاهری امیریدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران0000-0002-6823-4458سیما راستگودانش آموخته کارشناس ارشد، موسسه آموزش عالیطبری بابل، بابل، ایرانJournal Article20170709Bridges with each structural shape and with every kind of materials that are made, soon or late, fatigue effects are appeared in them, among kind and rate of these fatigues and their expansion trend, numerous factors are effective such as climate situation, flood or earthquake occurrence, load increase more than design rate, design qualification and performance and kind of materials. If each of these factors are not considered leads to decrease of useful life in structure. In this research after doing investigations by using FMEA-FUZZY method, it became clear that earthquake is known as the main and the most effective factor of bridges ruin in utilization case. For this reason, imposed earthquake on Babolsar bridges was strictly investigated and after bridges modeling in SAP software, probability of ruination in each structural element of bridges was calculated. Then, by using FMEA-FUZZY method, rate of risk in each bridge against earthquake becomes clear. Difference of presented procedure in this research with previous research is that by using this procedure it is possible to correct the situation of all bridges by budget similar to previous cases. And reaching to relatively proper case, while in previous researches, by using multi-criterion decision making method, we only selected a bridge as a critical bridge that was in most critical case and all budget was spend first for this bridge and then was spend for other bridges. The results show that each of bridges in which parameters has debility. So, it is necessary to do all schemes for resisting these bridges against earthquake and to prevent from probable difficulties, caused by earthquake on these bridges. Finally the result show that steel legs buckling at the first bridge and the second is necessary for reform. <br /><strong> </strong> <br /> <br /> <em>پلها با هر شکل سازه</em><em></em><em>ای و با هر نوع مصالحی که ساخته شوند، دیر یا زود اثرات فرسودگی در آنها ظاهر میشود. در نوع و میزان این فرسودگیها و میزان گسترش آنها عوامل متعددی تاثیرگذار میباشند. هر یک از این عوامل چنانچه مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرند، منجر به کاهش عمر مفید سازه خواهند شد. در این پژوهش پس از بررسیهای انجام شده با استفاده از روش </em><em>FMEA-FUZZY</em><em>، مشخص شد که زلزله به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین عامل خرابی پلها در حالت بهرهبرداری است. به همین دلیل به بررسی دقیق زلزله وارده به پلهای شهر بابلسر، که یکی از مهمترین شهرهای توریستی کشورمان بوده و پلهای این شهر دونیمه شرقی و غربی این شهر را به متصل نموده و نقش حیاتی در این شهر را داراست، پرداخته شده و پس از مدلسازی پلها در نرمافزار </em><em>SAP2000</em><em> ، احتمال خرابی هر یک از اجزای سازهای پل محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش </em><em>FMEA-FUZZY</em><em> میزان ریسک هر یک از پلها در برابر زلزله تعیین شده است</em><em>.</em><em> تفاوت رویکرد ارایه شده در این پژوهش با پژوهشهای پیشین در این است که با استفاده از این رویکرد میتوان با بودجهای مشابه حالات قبلی، وضعیت کلیه پلها را اصلاح نموده و به حالت نسبتا مناسبی رساند در صورتی که در پژوهشهای پیشین، با استفاده از روشهای تصمیمگیریچند معیاره فقط پلی که در بحرانیترین حالت بوده را به عنوان پل بحرانی انتخاب نموده و کل بودجه ابتدا برای این پل صرف میگردید. نتایج حاصل نشان میدهد که هر کدام از پلها در چه پارامترهایی دارای ضعف میباشند بنابراین لازم است تمهیدات لازم در جهت مقاومسازی این پلهادر برابر زلزله انجام گیرد تا از مشکلات احتمالی به وجود آمده در اثر بروز زلزله بر روی این پلها جلوگیری به عمل آید. در نهایت نتایج نشان میدهد که کمانش پایههای فلزی در پل اول و دوم در ضرورت اصلاح قرار دارند.</em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_48166_e79295f68392aa49121dbf41de6b3856.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161121Prioritization of Reform of Road Accident Prone Sections Based On Road Safety Audit
(Case Study Route between the City Of Khorramabad and Aleshtar in Lorestan Province)اولویتبندی اصلاح نقاط حادثهخیز جادهای بر اساس ممیزی ایمنی راه (مطالعه موردی مسیر بین شهرستانهای خرمآباد و الشتر استان لرستان)658548167FAسید جعفر حجازیاستادیار، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایرانمهدی علی پورکارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایرانJournal Article20170709Transportation from the beginning of human history has played Key role in shaping human societies and economic development and at present Communicating artery forms the foundation of any country's economy. Sustainable development and Fast and secure transportation as with other aspects of human life When does that systematically and based on the scientific rationale Established. Nowadays, the issue of providing secure access on the road network within the city and suburban is one of the basic principles governing the roads engineering, Traffic and transportation Planning. Lack of safety, especially in the suburban roads would be caused Accidents that usually associated with the death or injury of humans. According to enormous loss of life and property which Road accidents imposes on human societies, Consideration of safety issues as a priority in the transportation management and land use, it is considered a reasonable and acceptable. Roas safty inspection, is a Field study and systematic of road by qualified and competent professionals to enhance quality of road Physical safety and identify problems and deficiencies that may share in reducing the Traffic Safety. In our country, there is no systematic procedure for inspection and a numerical index to compare different parts of roads with each other.in road safety audit in Worldwide, there is procedure known as hazard index For ranking points of two-lane and two-way road that obtained of combined results of road Inspection, Evaluation of road geometrical design And the user's risk exposure. In this article, accident prone sections of the route between the city of Khorramabad and Aleshtar in Lorestan province was investigated and ranked. <br /> <br /> <br /> <em>حمل و نقل از ابتدای تاریخ بشر، نقشی اساسی در شکل</em><em></em><em>دهی جوامع انسانی و توسعۀ اقتصادی آن</em><em></em><em>ها ایفا نموده است و در عصر حاضر نیز شریان</em><em></em><em>های ارتباطی، زیربنای اقتصاد هر کشوری را تشکیل می</em><em></em><em>دهد. توسعۀ پایدار، حمل و نقل سریع و ایمن نیز همانند سایر ابعاد زندگی بشر هنگامی تبلور پیدا می</em><em></em><em>کند که به</em><em></em><em>صورت نظام</em><em></em><em>مند و بر اساس منطق علمی پایه</em><em></em><em>ریزی شده باشد. امروزه، موضوع تأمین تردد ایمن در سطح شبکه راه</em><em></em><em>های درون</em><em></em><em>شهری و برون</em><em></em><em>شهری یکی از اصول اساسی حاکم بر مهندسی راه، ترافیک و برنامه</em><em></em><em>ریزی حمل و نقل است. عدم وجود ایمنی، به خصوص در جاده</em><em></em><em>های برون</em><em></em><em>شهری، باعث بروز حوادث ناگواری می</em><em></em><em>شود که معمولا با کشته یا زخمی شدن انسان</em><em></em><em>ها همراه است. با توجه به خسارات جانی و مالی فراوانی که تصادفات جاده</em><em></em><em>ای بر جوامع بشری تحمیل می</em><em></em><em>کند، در نظر گرفتن مبحث ایمنی به</em><em></em><em>عنوان اولویت اول در برنامه</em><em></em><em>های مدیریت حمل و نقل و همچنین کاربری زمین، کار معقول و پسندیده</em><em></em><em>ای به حساب می</em><em></em><em>آید. بازدید ایمنی راه، بررسی میدانی و منظم راه موجود توسط متخصصان واجد شرایط و دارای صلاحیت به منظور ارتقاء کیفیت ایمنی فیزیکی راه با شناسایی مشکلات و نواقصی می</em><em></em><em>باشد که ممکن است در کاهش ایمنی عبور و مرور سهیم باشند. در کشور ما روشی مدون برای نحوه بازرسی و یک شاخص عددی که قطعات مختلف راه</em><em></em><em>ها را با یکدیگر مقایسه نماید وجود ندارد. در بازرسی</em><em></em><em>های ایمنی راه در سطح جهانی، روشی به نام شاخص خطر برای رتبه</em><em></em><em>بندی نقاط راه</em><em></em><em>های دوخطه دوطرفه مورد استفاده قرار می</em><em></em><em>گیرد که از ترکیب نتایج حاصل از بازرسی راه، ارزیابی سازگاری طرح هندسی راه و میزان در معرض خطر قرارگیری کاربر ب</em><em>ه </em><em>دست می</em><em></em><em>آید. در این مقاله بخش</em><em></em><em>های مستعد تصادف در مسیر بین شهرستان</em><em></em><em>های خرم</em><em></em><em>آباد و الشتر استان لرستان بر اساس بازرسی ایمنی راه مورد بررسی قرار گرفته و رتبه</em><em></em><em>بندی شده است.</em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_48167_a62b2ea0b8db51156693ece282017e71.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161121Comparing the Effects of Coal Waste Filler and Pozzolanic Fillers on the Mechanical Properties of Hot Mix Asphaltمقایسه تاثیر فیلر پسماند زغالسنگ با فیلرهای پوزولانی بر ویژگیهای مکانیکی مخلوط آسفالت گرم8610348168FAامیر مدرسدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانمرتضی رحمانزادهدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانJournal Article20170709Due to the limitation of natural resources and road construction developments, the demand for using waste and recycled materials has significantly increased. Coal waste is a by-product of the coal washing plant and its accumulation leads to different environmental and economic complications. The main objective of the current paper is to compare using coal waste powder and ash as filler in hot mix asphalt with other usual pozzolanic fillers. In the first section of this study coal waste completely replaces the usual fillers with lime stone powder and is compared with the pozzolanic fillers such as cement and zeolite. Mechanical properties studied here include Marshall Stability, Marshall Quotient, flow, tensile strength and moisture sensitivity. In the second section in order to better explore the subject, besides the above-mentioned mechanical properties, the resilient modulus and the fatigue of samples containing coal waste and ash a reanalyzed. The test results from the first section show that using coal waste filler improves the mentioned mechanical properties compared to lime stone powder and zeolite. Moreover, in the second section while coal ash has a better result compared to the raw state but due to difficult procedure, high cost and the pollution resulted from burning, using raw coal waste as filler in hot mix asphalt is recommended. <br /><strong> </strong> <br /> <br /> <br /><strong> </strong><em>با توجه به محدود بودن منابع طبیعی و توسعه ساخت و ساز راهها، تقاضا برای استفاده از مصالح پسماند و بازیافتی افزایش یافتهاست. پسماند زغالسنگ یک محصول جانبی از کارخانه زغالشویی میباشد که انباشت آن مشکلات فراوان زیست محیطی و اقتصادی را ایجاد کرده است. هدف از این تحقیق مقایسه استفاده از پودر پسماند زغالسنگ و خاکستر آن به عنوان فیلر در مخلوط آسفالتی گرم با سایر فیلرهای پوزولانی متداول میباشد. در بخش اول این تحقیق پسماند زغالسنگ به صورت کامل جایگزین فیلر معدنی رایج پودر سنگ آهک شده و با فیلرهای پوزولانی مانند سیمان و زئولیت مورد مقایسه قرار گرفت. ویژگیهای مکانیکی مورد بررسی شامل مقاومت مارشال، </em><em>نسبت مارشال</em><em>، روانی، مقاومت کششی و حساسیت رطوبتی </em><em><br /> </em><em>میباشند. در بخش دوم تحقیق برای ارزیابی بیشتر علاوه بر ویژگیهای مکانیکی ذکر شده، مدول برجهندگی و خستگی پسماند زغالسنگ و خاکستر آن نیز مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته شد. نتایج آزمایشها در بخش اول نشان داد، استفاده از فیلر پسماند زغالسنگ باعث بهبود ویژگیهای مکانیکی ذکر شده نسبت به پودر سنگ و زئولیت شده است. همچنین در بخش دوم اگرچه خاکستر زغالسنگ نتایج بهتری نسبت به حالت خام آن داشته ولی بعلت پروسه سخت، هزینه بالا و آلودگی ناشی از سوزاندن، استفاده زغالسنگ در حالت خام به عنوان فیلر در مخلوط آسفالتی گرم توصیه میشود.</em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_48168_a62bb9d789dc1e72d811c87f09266d4c.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345913320161201The Method for Recognize and Hazard Zoning on Isfahan Road Networkارایه روشی جهت شناسایی و اولویتبندی نقاط مستعد مخاطرات درشبکههای حملونقل جادهای، مطالعه موردی استان اصفهان10413141122FAامیرحسین مومنیمژدهکارشناسارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانسیدمهدی ابطحیفروشانیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانحمیدرضا صفویدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20160726Network Transportation Roads as the most widespread and easy access methods of passenger and goods Displacement are Exposure to different kind of disasters. On the one hand, Variety and Expansion of disasters due to Geographical situation of Iran and on the other hand Depreciation of Transportation Infrastructures, because the daily increase of Transportation networks Costs. So, identifying and prioritizing of disaster talented points in this network has an important role in control and decrease the Costs of disasters in suburban Transportation networks. In this research, According to the method which is based on Principles of Engineering Economics, will be paid to Evaluation of disaster costs in Isfahan suburban roads, identification and prioritize of disaster talented points. For example, using this method in Isfahan urban networks create these results: In Isfahan, 62.6 % of damages in road networks is related to natural hazards and 37.4 % is related to human ones (accidents). Kashan, Shahreza and Shahinshahr & Meimeh are the most risky counties in Isfahan. In Isfahan urban transportation network, Land slide is 10.6 more risky than earthquake and it is 39.3 more risky than flood. If flood in Shoor river damage to Shoor Bridge in Mobarakeh-Boroojen Road, all relations to Semirom County will be broken up. As it shown, this method because of its Ability to consider all natural and human-made disasters simultaneously and also because of its ability to correct the benefit Ratio in each point according to network has the satisfactory answers for Governmental decisions.شبکههای حملونقل جادهای به عنوان گستردهترین و دردسترسترین نوع جابجایی بار و مسافر، در معرض پهنه <em>گستردهای از مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارند. از اینرو شناسایی واولویتبندی نقاط مستعد مخاطره در این شبکهها نقش بهسزایی در کنترل و کاهش آسیبهای ناشی از وقوع مخاطرات خواهد داشت. در این پژوهش پس از شناسایی این نقاط برمبنای نقشههای همپوشانی مخاطرات و شبکه راهها، به ارایه روشی جهت همگونسازی اثرمخاطرات طبیعی و انسانی در شبکه راهها پرداخته میشود. در این روش با محاسبه منافع و هزینههای ریالی ایمنسازی نقاط مستعد مخاطره، شاخص منفعت به صورت نسبت ریالی منافع ایمنسازی به هزینههای آن در هرنقطه تعریف گردیده و با استفاده از ضرایبی نسبت به نوع مخاطره و موقعیت آن نقطه در شبکه راهها تصحیح میگردد. به عنوان مطالعه موردی، با بکارگیری این روش در شبکه راههای برونشهری استان اصفهان نمونه نتایج زیر حاصل گردید: در استان اصفهان، 6/62 درصد خسارات واردبر شبکه راهها مربوط به وقوع مخاطرات طبیعی و 4/37 درصد آن مربوط به وقوع مخاطرات انسانی (تصادفات جادهای) میباشد. به لحاظ خسارات ناشی از وقوع مخاطرات، شهرستانهای کاشان، شهرضا و شاهینشهرو میمه بهترتیب پرمخاطرهترین شهرستانهای استان اصفهان میباشند. در شبکه راههای استان اصفهان، مخاطره زمینلغزش 6/10 برابر بحرانیتر از مخاطره زلزله و 3/39 برابر بحرانیتر از مخاطره سیل میباشد و سایر مخاطرات طبیعی دارای پتانسیل بحرانسازی اندکی میباشند. درصورت وقوع مخاطره سیل و تخریب پل رودخانه شور در محور مبارکه-بروجن کلیه دسترسیهای اصلی شهرستان سمیرم قطع و موجب وضعیت بحرانی در این شهرستان میگردد. همانگونه که مشاهده میگردد، این روش از یک طرف به دلیل قابلیت جمعبندی کلیه مخاطرات طبیعی و انسانی در شبکه راهها و از طرف دیگر به دلیل قابلیت اصلاح شاخص منفعت درهرنقطه نسبت به کل نقاط شبکه، دارای جوابهای منطقی برای تصمیمگیریهای کلان مدیریتی، تخصیص بودجه شهرستانی و حتی برنامهریزی جزیی درنهادهای ذیربط میباشد.</em>https://www.trijournal.ir/article_41122_d8533f1f39f36b2a1c266af12ce9ffae.pdf