مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Modeling Vehicles Delay in WorkZone using Microscopic Simulation for Two-Lane Freewaysمدلسازی تأخیر وسایلنقلیه در مناطق عملیاتی با استفاده از شبیهسازی نرمافزاری در راههای دوخطه آزادراهی1853706FAمحمدرضا احدیاستادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانآرسام صلاحی مقدمدانشآموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانپیمان غلامیندانشجوی دکترا، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایرانمهدی نصرالهیدانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20171204Delay caused by workzone activities has been one of the most important issues affecting maintenance and rehabilitation activities on freeways. Not only this kind of delay increases the road user costs, but also can raise public dissatisfaction. This delay mainly results from queue generation and subsequent speed reduction in this area. In order to develop an appropriate delay model, at first, the workzone was modeled using Aimsun microscopic simulation software. Next, the time delay produced by the lane closure for different input volumes and workzone length was determined. According to the results, the capacity inside the workzone was calculated as 1700 vehicle per hour. Moreover, it was identified that volume to length parameter is more affecting when it comes to workzone delay. Finally, taking advantage of SPSS21 and evaluating various kinds of regression models, a multiple nonlinear one was recognized to better explain the workzone delay in freeway two-lane roads. <br /><strong><em> </em></strong><em>تأخیر ناشی از منطقه عملیاتی یکی از مهمترین مباحث در فعالیتهای نگهداری و بهسازی در آزادراهها میباشد این مدت زمان تلفشده علاوه بر این که باعث افزایش هزینه کاربران راه میشود نارضایتی عمومی را نیز در پی دارد. تأخیر ناشی از منطقه عملیاتی عمدتاً به دلیل ایجاد صف و کاهش سرعت در این ناحیه رخ میدهد. برای ارائه مدل تأخیر مناسب، ابتدا با استفاده از نرمافزار </em><em>Aimsun</em><em>به شبیهسازی میکروسکوپی منطقه عملیاتی پرداخته شد و میزان تأخیر حاصل از انسداد مسیر در حالات مختلف حجم ورودی به ناحیه و طول منطقه عملیاتی تعیین گردید. بر اساس نتایج حاصل میزان ظرفیت در داخل منطقه عملیاتی برابر با 1700 وسیله نقلیه بر ساعت تعیین شد همچنین مشخص شد، پارامتر حجم نسبت به طول منطقه عملیاتی تأثیرگذاری بیشتری را در تأخیر منطقه عملیاتی دارا میباشد. سپس با استفاده از نرمافزار </em><em>SPSS21</em><em>و آزمودن فرمهای مختلف برازش، مدل غیرخطی چندگانه برای تأخیر منطقه عملیاتی در راههای دوخطه آزادراهی مشخص گردید.</em><br /> <strong><em> </em></strong><br /> <strong> </strong><br /> https://www.trijournal.ir/article_53706_aa9daa990423361c228863efb843065e.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Evaluating the Traffic Congestion Potentials in the Cities; Using IHWP Model
(Case Study: Urmia City)سنجش پتانسیل ترافیکی در شهرها با استفاده از مدل IHWP (مطالعه موردی: شهر ارومیه)92253705FAاصغر عابدینیاستادیار، دانشکده هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانرضا کریمیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20171204Population growth, migration from rural, urban development and increasing vehicle creates an important topic in the name of transport and urban traffic and consequently the complexity of this issue to develop a comprehensive and integrated management of transport and traffic has become inevitable. In urban planning system, there is a direct relation between land use, physical criteria and offered supply of transportation facilities. So the aim of this research is considering physical, transportation and population criteria involved in traffic so that with combining existing indexes by using IHWP model evaluate the points having traffic potential in urmia city. This research according to its purpose is the kind of applied research and according to method of work has descriptive- analytical nature. To perform the study, 14 indicators from among the factors affecting traffic were selected and after distribution questionnaire between elites, the scores of indicators based on IHWP are calculated. Preparation and Fuzzy fiction of layers based on the relationship of indicators with research aim and according to Sigmoidal functions respectively has done in GIS and Idrisi software and finally by using Weighted Sum the combination of 14 indicators with applying their scores, is done. Transportation researches orientation to traffic modeling with sectorial and limited number of indicators and led to this research by combination of different transportation, population and physical sub- criteria evaluate the traffic congestion potential in the cities. The results show that 17 percent of urmia city area in low traffic potential, 77 percent in middle potential and 6 percent located in high traffic potential area. As a result, it can be said that much of Urmia area in terms of traffic potential is locate in average traffic zone. The results also in separation of 5 regions suggest that regions of 5, 4 and 2, 3 and 1 respectively the highest to the lowest potential in high traffic zones are allocated. <br /> <br /> <br /> <em>در نظام برنامه ریزی شهری ارتباط</em><em>مستقیمی</em><em>بین</em><em>کاربری زمین، معیارهای کالبدی</em><em>و</em><em>میزان</em><em>عرضه</em><em>تسهیلات</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>ارائه</em><em>شده،</em><em>وجود دارد. </em><em>لذا </em><em>هدف این تحقیق در نظر گرفتن معیارهای کالبدی، حمل و نقل و جمعیتی مؤثر در ایجاد ترافیک است تا با ترکیب شاخص های موجود با استفاده از مدل </em><em>IHWP</em><em> نقاط دارای پتانسیل ترافیکی در شهر ارومیه را مورد ارزیابی قرار دهد. </em><em>پژوهش حاضر با توجه به هدف آن از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با توجه به روش انجام کار، از ماهیتی توصیفی- تحلیلی برخوردار میباشد. جهت اجرای تحقیق </em><em>تعداد 14 شاخص از میان عوامل مؤثر در ترافیک انتخاب شده و پس از توزیع پرسشنامه بین نخبگان به محاسبه امتیاز شاخص ها بر اساس مدل </em><em>IHWP</em><em> اقدام شده است. آماده سازی و فازی سازی لایه ها مبتنی بر رابطه هر کدام از شاخص ها با هدف تحقیق و براساس توابع سیگموئیدی به ترتیب در نرم افزار </em><em>GIS</em><em> و </em><em>Idrisi</em><em> صورت گرفته و در نهایت با استفاده از </em><em> Weighted Sum</em><em>به ترکیب شاخص های 14 گانه با اعمال امتیاز آن ها اقدام شده است. گرایش تحقیقات حمل و نقل به مدل سازی ترافیک با تعداد شاخص های محدود و بخشی موجب شده این تحقیق با ترکیب زیر معیارهای مختلف </em><em>حمل و نقل، جمعیتی و کالبدی به سنجش پتانسیل ترافیکی موجود در شهرها بپردازد. </em><em>نتایج بدست آمده بیانگر آن است که </em><em>17 درصد از محدوده شهر ارومیه پتانسیل ترافیکی کم، 77 درصد پتانسیل ترافیکی متوسط و 6 درصد در محدوده پتانسیل ترافیکی زیاد قرار گرفته اند. </em><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>https://www.trijournal.ir/article_53705_1f06b6010d0581624482336412f9d13f.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Evaluation of Long-Term Behavior of Warm Mix Asphalt Containing Steel Slag Aggregates and Reclaimed Asphalt Pavementبررسی آزمایشگاهی عملکرد بلندمدت مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی سرباره فولاد و تراشه آسفالتی233853707FAامین احمدیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانمنصور فخریدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانعلیرضا عاملیمربی، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایرانمصطفی آدرسیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایرانJournal Article20171204Recycling Steel slag aggregates into the asphalt mixes improves their performance; however, increasing the bitumen consumption as a result of this recycling bridle its wide spread application. To overcome this difficulty, this research investigates feasibility of concurrent recycling of reclaimed asphalt pavement (RAP) and steel slag into the warm mix asphalt. To this end, six types of asphalt mixture with two coarse steel slag aggregate percentages (0 and 40%) and three RAP contents (0, 20, and 40%) were prepared in two states of aging (short- and long term) and their resistance against rutting, cracking, and moisture-induced damages were examined and compared statistically. Results showed that incorporation of steel slag aggregates and RAP enhances the rutting and cracking performance of mixes; however, the former reduces and the latter one increases the moisture susceptibility. On the other hand, inclusion of RAP and steel slag in mixes respectively degrades and promotes the deformation of asphalt mix at the failure in indirect tension test. Overall, it is proven that simultaneous recycling of steel slag and RAP into the WMA not only is beneficial from economic and environmental perspective, but also leads to a mix which performs better or at least comparable to the conventional mixes and also the mixes that are made with one of these waste materials. <br /> <br /> <em>بازیافت سرباره فولاد در مخلوطهای آسفالتی عملکرد آنها را بهبود میبخشد ولی افزایش مصرف قیر در اثر این بازیافت کاربرد گسترده آنها را با مانع مواجه کرده است. برای رفع این مانع در این تحقیق اثر بازیافت همزمان سرباره فولاد و تراشه آسفالتی در مخلوطهای آسفالتی گرم مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور شش مخلوط آسفالتی با دو درصد مختلف از درشتدانه سرباره فولاد (0 و 40%) و سه درصد مختلف از ریزدانه تراشه آسفالتی (0، 20 و 40%) در دو حالت پیرشده کوتاه و بلند مدت ساخته شد و مقاومت آنها در برابر شیارشدگی، ترک خوردگی و آسیبهای رطوبتی </em><em>اندازهگیری شده و به شکل آماری با هم مقایسه شدند. نتایج نشان داد که افزودن سرباره فولاد و تراشه آسفالتی به شکل چشمگیری مقاومت در برابر شیارشدگی و ترک خوردگی را افزایش میدهد. با این حال افزودن تراشه آسفالتی و سرباره فولاد به ترتیب منجر به کاهش و افزایش شکلپذیری مخلوطهای آسفالتی در آزمایش کشش غیر مستقیم شدند. از طرف دیگر در حالی که افزودن تراشه آسفالتی حساسیت رطوبتی مخلوطها را کاهش داد، افزودن سرباره فولاد این حساسیت را تشدید کرد. در مجموع ثابت شد که مخلوطهایی که همزمان هر دو این مصالح در آنها بازیافت شده است، نه تنها به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی بسیار مطلوب ارزیابی میشوند بلکه عملکردی قابل قبول و در برخی جهات بهتری از مخلوطهای کنترل و یا مخلوطهایی که تنها یکی از دو این مصالح را دربردارند از خود نشان میدهند. </em><br /> <em> </em>https://www.trijournal.ir/article_53707_448c80c322deaba15be7efb9153c89d5.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Technical Evaluation of Using Hydrophilic Aggregates (Mine Waste of Bafgh Ghoghart Iron Mine) in HMA Mixturesارزیابی فنی کاربرد مصالح سخت و آبدوست (باطلههای معدن چغارت بافق یزد) در مخلوطهای آسفالتی395553711FAحامد خانی سانیجاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0001-6203-6920سید سعید عریضیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20171204One of the technical problems of hot mix asphalt (HMA) in Yazd province is skid resistance. The cause of this problem is the micro-texture (fine texture) of limestone aggregates. The Ghoghart iron mine of Bafgh (Yazd) has million tons of hard and qualified siliceous aggregates which are depot as waste and unusable materials. In this study, the skid resistance and the chemical and physical properties of aggregates have been evaluated. Also, the methods for modifying the moisture sensitivity problem of these types of aggregates have been expressed. The results of this study indicated that aggregates made from mine waste of Bafgh Ghoghart iron mine have better skid resistance compared to conventional limestone aggregates. Also, it was found that the problem of moisture sensitivity of these aggregates will be avoid by adding zycotherm and zycosoil. In addition to the technical advantages, the environmental benefits of using mines waste of Bafgh is considerable. <br /> <br /> <em>یکی از مشکلات فنی آسفالت گرم در استان یزد مشکل مقاومت سرشی است. دلیل این مشکل بافت ریز سنگدانههای آهکی است. معدن سنگ آهن چغارت بافق یزد دارای میلیونها تن مصالح سخت و مرغوب سیلیسی است که به عنوان مصالح غیرقابل استفاده و باطله دپو شده است. در این تحقیق مقاومت سرشی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این نوع سنگدانهها مورد بررسی قرار گرفته و روش اصلاح مشکل حساسیت رطوبتی این نوع سنگدانهها نیز بیان شده است. در این تحقیق به عنوان نوآوری از آزمایشهای عملکردی پاندول انگلیسی و حساسیت رطوبتی برای بررسی و</em><em>اصلاح باطله</em><em></em><em>های معدن سنگ آهن استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشاندهنده مقاومت سرشی بهتر باطلههای معدن بافق نسبت به سنگدانه</em><em></em><em>های مرسوم آهکی است و همچنین نشاندهنده رفع مشکل حساسیت رطوبتی این مصالح با مواد زایکوترم و زایکوسیل است. علاوه بر مزایای فنی مزایای زیست محیطی کاربرد باطلههای معدن سنگ آهن بافق قابل توجه است.</em><br /> <em> </em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_53711_8e6bbb9d2f93d5e38db55996003123c0.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Back Analysis of Settlement Data during Tunnel Excavation on Urban Areas
(Case Study: Tehran Subway- Line 6)تحلیل برگشتی دادههای نشست سنجی در حین حفاری تونل در محیطهای شهری (مطالعه موردی: خط 6 متروی تهران)567953712FAکاوه آهنگریدانشیار، گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمسعود ظهیریدانشجوی دکتری، گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانسید محمد منصورزادهمربی، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانحامد عجم زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسین مشاور AIC، تهران، ایرانJournal Article20171204Prediction and control of settlement have great importance both in terms of safety and economic point of view on urban area. Tehran subway- line 6 starts from Kouhsar square in the end of north Kouhsar Boulevard placed in north-west of Tehran and ends in Dolat-abad terminal at south of Tehran. North part of line 6 excavated using NATM method. Monitoring and instrumentation system are well equipped and their data have been processed during excavation. Although geotechnical parameter obtained from laboratory and in-situ tests and on the other hand there are distances from sample location to tunnel route, it is possible that different factors such as local heterogeneities in layers or variation of soil between two positions affect the geotechnical parameters. One of the best methods to evaluate these parameters in large scale is back analysis based on instrumentation results. In this paper numerical modeling are done with Plaxis2D software and using back analysis, geotechnical parameters estimated. Different parameters such as cohesion, angle of friction, elastic modules investigated. Also, stresses relaxation were examined before support installation. Based on sensitivity analysis, elastic modules and friction angle have the most influence on ground surface settlement. For example, changes of the friction angle from 24 to 40 will change settlement from 51.3 to 14.7. Also, changes of elastic modules from 75 to 215 will change settlement from 23.2 to 8. Based on these finding, changes of these two parameters in 9 different sections on tunnel route were verified settlement in numerical method with instrumentation settlement. Result shows that increase elastic modulus in numerical models about two times provide good result. Friction angle changes between 37 to 40. <br /><strong> </strong> <br /> <em>پیشبینی و کنترل نشست در مناطق شهری هم از لحاظ ایمنی و هم از نقطه نظر اقتصادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. مسیر خط 6 متروی تهران از محدوده میدان کوهسار در انتهای خیابان کوهسارشمالی واقع در شمال غرب تهران آغاز می شود و نهایتاً در جنوب تهران به پایانه دولت آباد منتهی می گردد. بخش شمالی تونل خط 6 مترو تهران بصورت سنتی با استفاده از روش </em><em>NATM</em><em> حفاری می شود. در جریان اجرای تونل خط 6 متروی تهران سیستم ابزاردقیق و رفتارسنجی نسبتاً کاملی پیاده شده و داده های آن پردازش شده است. با توجه به اینکه اطلاعات ژئوتکنیکی با استفاده از تستهای آزمایشگاهی و برجا به دست می آید و اکثرا موقعیتهای انجام تست در مسیر پروژ دارای فاصله می باشد، ممکن است فاکتورهای مختلفی از قبیل ناهمگنیهای موضعی در لایه های زیرین و یا تغییر خاک بین دو موقعیت مختلف بر روی پارامترهای ژئوتکنیکی تاثیر گذار باشد. یکی از بهترین روش های ارزیابی این پارامترها در مقیاس توده زمین، انجام تحلیل برگشتی بر اساس نتایج ابزار دقیق است. در این مقاله با مدلسازی مراحل حفاری تونل با نرمافزار عددی اجزا محدود </em><em>PLAXIS2D</em><em> و انجام تحلیل برگشتی، به تخمبن پارامترهای محتمل زمین پرداخته شده است. بهمنظور انجام این تحلیل، تاثیر پارامترهای مختلف از قبیل چسبندگی خاک، زاویه اصطکاک داخلی، میزان آزادسازی تنش قبل از نصب سیستم نگهداری و مدول الاستیسیته خاک مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آنالیز حساسیت انجام یافته مشاهده گردید که از بین پارامترهای ژئوتکنیکی، دو پارامتر مدول الاستیسیته و زاویه اصطکاک داخلی خاک دارای بیشترین تأثیر بر روی نشست سطح زمین میباشند. به طوریکه با تغییر زاویه اصطکاک داخلی از 24 تا 40 درجه میزان جابجایی ها از 3/51 تا 7/14 میلیمتر تغییر کرد. همچنین تغییر مدول الاستیسیته در بازه بین 75 تا 215 مگاپاسکال نیز باعث تغییر جابجایی بین 2/23 تا 8 میلیمتر شد. لذا با تغییر این پارامترها در 9 مقطع مختلف در مسیر تونل نشستهای حاصل از مدلسازی عددی با نشستهای ثبت شده به وسیله ابزاردقیق تدقیق شدند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مدول الاستیسیته خاک با ضریب افزایشی 1 الی 2 در مدلسازی عددی نتایج مناسبی را ارائه می دهد. زاویه اصطکاک داخلی خاک نیز در محدوده 37 تا 40 درجه متغیر می باشد.</em><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> https://www.trijournal.ir/article_53712_a934e1101cbd264e6135a0f538c284cd.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Determining and Prioritizing Effective Components on Domestic Air Transport from the Passengers’ Point of Viewتعیین و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر تقاضای حملونقل هوایی داخلی از دیدگاه مسافرین819353710FAمجتبی مرادیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمدمهدی خبیریدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-3434-7603محمدصابر فلاح نژاددانشیار، پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20171204Since the demand in air transport system has the most influence on increasing prosperity and efficiency of this system, identifying the factors that attracts the passengers to air transport is essential. This topic has got an importance in developing countries in recent years because of the slow growth rate of number of domestic flight passengers. In this research which surveys the effective factors on demand of domestic air transport, for gathering required information from passengers, a questionnaire was designed including 20 effective parameters on air transport demand based on consulting experts, university professors and past research studies. It was asked from the passengers to rank the parameters according to their importance. These parameters were categorized using “Factor Analysis” with 6 factors of “cost”, “services”, “time”, “application of up-to-date technology”, “satisfactory and secondary services” and “safety” respectively. Obtained factors were 67.7% effective on changing passenger demands of domestic air transport. The factor “cost” has had the greatest impact with 20.4 %. “Structural Equation Modeling” has been used for checking the “Factor Analysis” results. Modeling results proved the correctness of factor analysis. Furthermore, the modeling has showed that the most mutual effectiveness has been between the factors “cost” and “services” with the value of 0.18. The results of this research express practical implications for airport Companies and airlines in the field of programming air transport, increasing demand attraction of passengers and eventually improvement of economic conditions at a national level. <br /><strong> </strong> <br /> ازآنجاییکه میزان تقاضا در سیستم حملونقل هوایی بیشترین تأثیر را در افزایش رونق و کارایی این سیستم دارند، شناخت عواملی که سبب جذب مسافران به سمت سیستم حملونقل هوایی میشود، الزامی است. این موضوع در کشورهای در حال توسعه در سالهای اخیر به جهت نرخ رشد آهسته تعداد مسافران پروازهای داخلی اهمیت بالایی پیداکرده است. در این پژوهش که به شناخت عوامل مؤثر بر تقاضای حملونقل هوایی داخلی می پردازد، جهت جمعآوری اطلاعات موردنیاز از مسافران حملونقل هوایی، با استفاده از نظرات مشاوران صاحبنظر و اساتید دانشگاه و همچنین مطالعه تحقیقات گذشتگان، پرسشنامهای شامل 20 پارامتر مؤثر بر تقاضای حملونقل هوایی طراحی شد و از مسافران خواسته شد که بر اساس اهمیت هر یک از پارامترها، آنها را رتبهبندی کنند. این پارامترها بر اساس میزان اهمیت با استفاده از آنالیز تحلیل عاملی در 6 عامل به ترتیب "هزینه" ،"خدمات" ،"زمان" ،"استفاده از تکنولوژی بهروز"، "رضایتمندی و خدمات ثانویه" و"ایمنی" دستهبندیشداند.عوامل به دست آمده به میزان7/67 درصد در تغییرات تقاضا مسافران حملونقل هوایی داخلی مؤثر بودهاند که عامل هزینه با 4/20 درصد بیشترین تأثیر را داشته است. بهمنظور بررسی صحت نتایج تحلیل عاملی، از روش معادلات ساختاری استفادهشده است؛ نتایج این معادلات صحیح بودن تحلیل عاملی را اثبات کرد؛همچنین مدلسازی نشان داده است که بیشترین تاثیر گذاری متقابل بین دو عامل هزینه و خدمات با میزان تاثیر گذاری 18/0 بوده است. نتایج این پژوهش مفاهیم کاربردی را برای شرکتهای فرودگاهی و هواپیمایی درزمینه برنامهریزی حملونقل هوایی، افزایش جذب تقاضا مسافران و درنهایت بهبود شرایط اقتصادی در تقاضای حمل ونقل هوایی ملی بیان میکند.<br /> <br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_53710_dfc63ba0936585cfeeb4f764afe50aba.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122A Discrete Event Simulation-Based Optimization Approach for Train Timetabling Problemزمانبندی حرکت قطارهای مسافری با رویکرد بهینهسازی بر پایه شبیهسازی گسسته-پیشامد9511753714FAعرفان حسننایبیاستادیار، دانشکده فنیمهندسی، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایرانآرمان ساجدی نژاداستادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایرانسهیل مردانیدانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری، دانشکده ارتباطات، معماری، هنر و فناوری اطلاعات، دانشگاه لوسوفونا،
لیسبون - پرتغالسید رسول حسینیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد قزوین، ایرانJournal Article20171204In this paper, a simulation-based optimization approach is proposed to solve train scheduling problem in single-line and double-track rail networks. In the proposed approach, the simulation model is used to generate feasible train timetable. The simulation model is designed in an object software environment called Enterprise Dynamics (ED). The input data of the problem includes the type of blocks, the order and location of the stations, the number of lines and platform inside the stations, the station facilities (dewatering, refueling, and prayer room), maintenance intervals and praying intervals. The decision variable is the departure time of trains from the origin and the objective of the problem is to minimize the total weighted non-planned stopping times of trains. To find a near-optimal timetable, a simulation-based optimization method based on the evolutionary path relinking algorithm is designed. To evaluate the efficiency of the proposed algorithm, the scheduling of passenger trains in the Tehran-Razi route has been performed. The results of the research show that the implementation of the proposed model has led to significant improvement in non-planned train stopping times as against to the current schedule of the Iranian railways. The proposed algorithm is also able to generate a train timetable in a reasonable time according to the intervals allowed for prayer. <br /> <br /> <em>در این مقاله از رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی برای حل مسئله زمانبندی حرکت قطارها در شبکههای ریلی تک خطه و دوخطه، استفاده شده است. در رویکرد پیشنهادی، مدل شبیهسازی برای تولید برنامههای زمانبندی شدنی بکار گرفته شده است. مدل شبیهسازی در محیط نرمافزار شیء</em><em></em><em>گرای </em><em>ED</em><em> طراحی شده است. اطلاعات ورودی مسئله شامل نوع بلاکها، ترتیب و موقعیت مکانی ایستگاهها، تعداد خطوط و سکوی ایستگاه</em><em></em><em>ها، امکانات ایستگاه (آبگیری، سوختگیری، نمازخانه)، زمانهای مسدودی بلاکها و اوقات شرعی است. متغیر تصمیم مسئله، زمان اعزام قطارها از مبدأ بوده و هدف مسئله حداقل کردن مجموع وزنی زمانهای توقف غیربرنامهای قطارها است. برای یافتن برنامه زمانبندی نزدیک به بهینه، یک روش بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی بر پایه الگوریتم فراابتکاری اتصال مسیر تکاملی، طراحی شده است. برای بررسی کارایی الگوریتم فراابتکاری پیشنهادی، زمانبندی قطارهای مسافری در مسیر تهران-رازی انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که پیادهسازی مدل پیشنهادی نسبت به برنامه زمانبندی فعلی راهآهن ج.ا.ا، منجر به بهبود قابلملاحظهای در زمانهای توقف غیربرنامه ای قطارها شده است. همچنین الگوریتم پیشنهادی قادر است در یک مدت زمان منطقی، برنامه حرکت قطارهای مسافری را با توجه به بازههای زمانی مجاز جهت اقامه نماز تولید کند.</em><br /> <br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_53714_5f9cf9a4a2f7f4e360d816fc37850609.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Repositioning of Empty Containers under
Uncertainty by using Robust Optimization and
Management Risk Combinatorial Approach
(Case Study: Iranian Maritime Ports Network)تغییر موقعیت کانتینر خالی تحت شرایط عدمقطعیت با رویکرد ترکیبی بهینهسازی استوار و مدیریت ریسک (مورد مطالعاتی: شبکه بنادر دریایی ایران)11913453713FAمجید عباسیدانش آموخته کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراننسیم نهاوندیدانشیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20171204With entering container into transportation area, this area has experienced a huge change.<br />However, the imbalance problem between the input and output containers exists in ports until<br />now. This imbalance between import and export of goods has created a problem called<br />Empty Container. In this paper, due to the theoretical and practical issue challenges in the<br />problem, the reposition of empty containers under certain and uncertain conditions of some<br />problem parameters is investigated. At first, a new model of two-objective planning of<br />reposition of empty containers under certain conditions was presented for the first time in the<br />literature. Thereafter, in order to reduce the effects of uncertain parameter fluctuation under<br />various scenarios in the real world, a combinational approach of robust optimization and risk<br />management is used. The reposition of empty containers robust model is presented by<br />considering uncertainty of several problem parameters like demand and supply as well as<br />loading and unloading capacity under three different scenarios which those probable<br />scenarios are determined using risk management method. In order to evaluate and validate the<br />both presented models, the data from Iran maritime port network are used. The computational<br />results indicate the appropriate performance of proposed deterministic model, efficiency of<br />proposed robust model under uncertainty conditions, and also the importance of using robust<br />optimization approach in creating reposition of empty containers robust plans under uncertain<br />conditions.<em>با ورود کانتینر به عرصه حمل و نقل کالا، این حوزه دچار تحول عظیمی شده است. اما تا به امروز همچنان مشکل عدم توازن بین ورودی و خروجی کانتینر به بنادر پا بر جاست. این ناهماهنگی بین واردات و صادرات کالا، معضلی به نام کانتینر خالی را به وجود آورده است</em><em>. </em><em>در </em><em>این مقاله نظر</em><em>به</em><em>چالشهای</em><em>تئوریک</em><em>و کاربردی مساله مذکور،</em><em> به بررسی تغییر موقعیت کانتینر خالی در شرایط قطعی و غیرقطعی بودن برخی از پارامترهای مساله، پرداخته شده است. در ابتدا مدل جدید برنامهریزی دو هدفه</em><em> تغییر موقعیت کانتینر خالی در شرایط قطعی برای اولین بار در ادبیات موضوع، ارائه شده است. در گام بعدی از </em><em>رویکرد ترکیبی بهینهسازی استوار و مدیریت ریسک به منظور کاهش اثرات نوسانات پارامترهای غیرقطعی </em><em>تحت سناریوهای مختلف</em><em>در دنیای واقعی </em><em>استفاده شده است.</em><em> مدل استوار </em><em>تغییر موقعیت کانتینر خالی </em><em>با در نظر گرفتن عدمقطعیت برخی از پارامترهای مساله، شامل تقاضا، عرضه، ظرفیت تخلیه و بارگیری، تحت سه سناریو مختلف، </em><em>که سناریوهای محتمل با استفاده از روش مدیریت ریسک تعیین</em><em> شدهاند، ارائه شده است.</em><em>به منظور ارزیابی و اعتبارسنجی هر دو مدل ارائه شده، از مجموعه دادههای مربوط به شبکه بنادر دریایی ایران استفاده شده است. نتایج محاسباتی حاصله نشاندهنده عملکرد مناسب مدل قطعی پیشنهادی و همچنین کارایی مدل استوار پیشنهادی در شرایط غیرقطعی </em><em>و اهمیت استفاده از رویکرد بهینهسازی استوار در ایجاد برنامههای استوار تغییر موقعیت کانتینر خالی در </em><em>شرایط عدمقطعیت است.</em>
https://www.trijournal.ir/article_53713_d369c257ff8a27fe3a1a8aa14acc64c4.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122The Effect of the Airline Bankruptcy on Delays and Cancellations of Flightsاثر ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی بر تاخیر و لغو پروازها13514853715FAمیلاد سلطانیدانشجوی دکتری، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی ایران، تهرانسید علی خزائیاستادیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی ایران، تهرانJournal Article20171204Airlines liable to compensate the damages caused by the delay and cancellation of flights According to domestic and international regulations. Airlines can avoid responsibility by providing reasonable measures or force majeure. Travelers also can benefit the maximum compensation by providing Actions be conducted by the carrier is known “Wilful Misconduct”. By examining airline bankruptcies this issue we find that bankruptcy could be considered a reason for the delay and cancellation of flights. So with the possibility of delays and cancellations due to the bankruptcy of airlines, Attenuating this as an example of exemptions from liability and intensify of liability Becomes obvious. The studies in this paper and are aware of the possibility of delayed and canceled flights due to airline bankruptcy, bankruptcy could be an excuse for companies, Bankruptcy could be an excuse for companies to recognize it as force majeure or necessary measures to prevent it, be exempt from liability And could be as Wilful Misconduct applicable to tighten liability, compensation of passengers flying for more support. <br /> <br /> <em>شرکتهای هواپیمایی براساس مقررات داخلی و بینالمللی مسئول جبران خسارت ناشی از تاخیر و لغو پروازها هستند. شرکتهای هواپیمایی میتوانند در شرایطی با اثبات اتخاذ تدابیر متعارف برای جلوگیری از تاخیر و لغو و یا قوه قاهره، از مسئولیت رهایی یابند. مسافران هم از طرفی میتوانند بهواسطه اعمال انجام گرفته از سوی متصدی حمل و نقل که خلافکاری عمدی شناخته میشود، از جبران خسارت حداکثری بهرهمند گردند و نظام مسئولیت محدود شرکتهای هواپیمایی را از میان ببرند. با بررسی ورشکستگی شرکت هواپیمایی به این موضوع پی میبریم که ورشکستگی میتواند عاملی برای تاخیر و لغو پروازها محسوب شود. بنابراین با امکان تاخیر و لغو بهعلت ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی، بررسی این مهم بهعنوان مصداقی برای تشدید و معافیت از مسئولیت مهم جلوه مینماید. با بررسیهای انجام شده در این مقاله و با آگاهی از امکان تاخیر و لغو پروازها به واسطه ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی، ورشکستگی هم میتواند دستاویزی برای شرکتها باشد تا با قوه قاهره شناختن آن و یا اثبات اقدامات لازم جهت جلوگیری از آن، از مسئولیت معاف گردند و هم میتواند در فروض به تقصیر و تقلب بهعنوان مصداق خلافکاری عمدی جهت تشدید مسئولیت، از مسافران پروازها جهت اخذ خسارت بیشتر حمایت نماید.</em><br /> https://www.trijournal.ir/article_53715_0f85acbb6f7c497df897a5e883e086e7.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Urban Design and Analysis of Traditional Neighborhoods Transportation through Catalytic development, Case Study: Agha Jani Beyg District of Hamedanطراحی شهری و تحلیل کیفیت حمل و نقل در تحریک توسعه محلات سنتی (نمونه موردی: محله آقاجانی بیگ شهر همدان)14915853716FAحسن سجادزادهاستادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدانسجاد زلفیگلدانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20171204Exponential increase of urban population and increasing use of vehicles have created problems for residential areas. Security and calm level and traffic calming, nowadays, is one of the significant subjects in urbanization and urban transportation programming. Urban design seeks to improve environmental quality in order to improve the quality of life of people. A major goal of urban design, especially in centers, is to reduce automobile dependence in order to address issues of viability and sustainability. Urban transportation is also of particular importance in the process of urban design expertise due to its high surface coverage in urban areas. Inner transportation is a part of the transportation system, which, with the aim of providing access between different uses within the boundaries of a city, carries out the movement of human and goods between the adapted spaces. Urban transportation serves as a very important user for all other uses in meeting the needs of the people. The main goal of the present research is to investigate the quality of transportation within traditional neighborhoods for the application of effective and consistent strategies. The research methodology used is an analytical-interpretative review that first starts by studying the outstanding sources around the main subject of the research, through to achieve a targeted framework. In the next step, using the space syntax technique helps to discuss the situation of the case model configuration to achieve clear and effective policy for future actions. The results of the research shows that the main structure of traditional neighborhoods is due to adaptation to different and diverse spaces with spatial continuity and functional-physical connections that according to urban design action (traffic Calming), can injected dynamic and livability’s too this target area. <br /> <br /> <br /> <em>طراحی شهری در صدد ارتقاء کیفیت محیطی در راستای بهبود کیفیت سطح زندگی مردم است. بنابراین ارتقاء کیفیت در همه حیطه های مرتبط با دانش طراحی شهری در دستور کار متخصصان این عرصه قرار دارد.</em><em> </em><em>حمل و نقل شهری نیز به دلیل سطح پوشش بالای آن در محدوده شهری نیز از اهمیت ویژه ای در فرآیند تخصص طراحان شهری داراست. </em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>درون</em><em>شهری</em><em>بخشی</em><em>از</em><em>سامانه</em><em>حمل</em><em>ونقل</em><em>است</em><em>که</em><em>با</em><em>هدف</em><em>دسترسی</em><em>بین</em><em>کاربری</em><em>های</em><em>مختلف</em><em>درمحدوده</em><em>یک</em><em>شهر، کار</em><em>عبور</em><em>و مرور</em><em>و جابجایی</em><em>انسان</em><em>و کالا</em><em>را بین</em><em>فضاهای</em><em>انطباق</em><em>یافته</em><em>بر</em><em>عهده</em><em>دارد</em><em>. </em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>شهری</em><em>به</em><em>عنوان</em><em>یک</em><em>کاربری</em><em>بسیار</em><em>با</em><em>اهمیت</em><em>به</em><em>تمامی</em><em>کاربری</em><em></em><em>های</em><em>دیگر</em><em>در رفع</em><em>نیازهای</em><em>مردم</em><em>کمک</em><em>می</em><em></em><em>کند</em><em>. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کیفیت حمل نقل درون محلات سنتی در جهت کاربست راهبردهای موثر و سازگار می باشد. روش تحقیق به کار گرفته شده تحلیلی- تفسیری است که ابتدا با بررسی منابع معتبر پیرامون موضوع اصلی پژوهش درصدد دستیابی به چارچوبی هدفمند بوده و در گام بعد با استفاده از تکنیک نحو فضا سعی در بحث پیرامون وضعیت پیکره بندی نمونه موردی به جهت حصول به سیاست های روشن و موثر دارد. نتایج تحقیق نشان میدهد ساختار اصلی محلات سنتی به دلیل انطباق با فضاهای مختلف و متنوع دارای پیوستگی فضایی و اتصالات عملکردی- کالبدی مطلوبی است که با توجه به اقدامات طراحی شهری (آرامسازی ترافیک) می توان جریان پویا و سرزنده ای را به آن تزریق نمود. </em><br /> <br /> https://www.trijournal.ir/article_53716_9b05a28938c3e118f7433e5812e39044.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Ranking of Passenger Transportation Modes by Using TOPSIS Methodرتبه بندی مدهای مختلف حمل و نقل مسافری درون شهری به کمک روش تاپسیس15916853709FAعلی حیدری اناریدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانامیرعباس شجاعیاستادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20171204For example Population increase and transportation development inside cities have been caused traffic and environmental pollutions and consequently caused many economic and social issues. City experts and managers consider using efficient transportation systems as one of the best methods to solve these problems. Since construction and setting up of a public transportation system needs spending a lot of money, selecting the best public transportation system in cities so that includes all economic, social and environmental prospective needs more precise investigation and evaluations. This paper, with recognition of important parameters which effects on selecting the transportation systems, ranks different transportation systems using TOPSIS Multi-Criteria decision making method based on transportation system experts and specialist viewpoint and offers city planners and managers a proper and comprehensive model to choose public transportation system. In this research, to rank the systems, questionnaires have been distributed between experts and specialist. The collected related data recognized criteria's have been used for ranking and prioritizing the public transportation systems in city of Tehran. By using the proposed model, "Subway System" has been selected as a best transportation system in the city of Tehran, meanwhile based of Transportation and Traffic Organization of Tehran; only 16.4 percent of daily passengers are using subway in the city of Tehran. But in recent years investments in subway significantly increased that shows planners and city managers are well aware of this topic. <br /> <br /> <br /> <em>پدیده</em><em>رو</em><em>به</em><em>رشد</em><em>افزایش</em><em>جمعیت</em><em>و</em><em>گسترش</em><em>حمل و نقل درون </em><em>شهرها</em><em>باعث</em><em>ایجاد</em><em>ترافیک</em><em>و</em><em>آلودگی</em><em>زیست محیطی</em><em>می</em><em>شود</em><em>و</em><em>به </em><em>تبع</em><em>آن</em><em>پیامدهای</em><em>اقتصادی</em><em>و</em><em>اجتماعی</em><em>فراوانی</em><em>را</em><em>موجب</em><em>می</em><em></em><em>شود.</em><em>این</em><em>موضوع</em><em>یکی</em><em>از</em><em>مشکلات</em><em>مهم</em><em>جوامع</em><em>شهری</em><em>است.</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>سیستمهای</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>کارا</em><em>و</em><em>موثر به عنوان</em><em>یکی</em><em>از</em><em>بهترین</em><em>روش ها</em><em>در</em><em>جهت</em><em>حل</em><em>این</em><em>مشکلات</em><em>در</em><em>بین</em><em>کارشناسان</em><em>و</em><em>مدیران</em><em>شهری</em><em>مد نظر می</em><em>باشد.</em><em>اما</em><em>از</em><em>آنجا</em><em>که</em><em>احداث</em><em>و راه</em><em>اندازی</em><em>سیستمهای</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>عمومی</em><em>مستلزم</em><em>صرف</em><em>هزینه</em><em></em><em>های فراوان</em><em>می باشد،</em><em>لذا</em><em>انتخاب</em><em>بهترین</em><em>سیستم</em><em>حمل</em><em>ونقل</em><em>عمومی</em><em>درون</em><em>شهری</em><em>بطوریکه</em><em>که تمامی</em><em>جوانب</em><em>اقتصادی،</em><em>اجتماعی</em><em>و</em><em>زیست</em><em>محیطی</em><em>را</em><em>در</em><em>برداشته باشد،</em><em>نیاز</em><em>به</em><em>بررسی</em><em>و</em><em>ارزیابی</em><em>دقیق</em><em>دارد</em><em>.</em><em> مقاله</em><em>حاضر</em><em>با</em><em>شناسایی</em><em>مهمترین</em><em>عوامل</em><em>تاثیرگذار</em><em>بر</em><em>انتخاب</em><em>سیستم</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل،</em><em>از</em><em>دیدگاه</em><em>کارشناسان</em><em>و</em><em>متخصصان</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>به</em><em>رتبه</em><em>بندی</em><em>انواع</em><em>این</em><em>سیستم</em><em></em><em>ها،</em><em>با</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>تصم</em><em>ی</em><em>م گ</em><em>ی</em><em>ری چندمع</em><em>ی</em><em>اره</em><em> تاپسیس <br /> می پردازد تا</em><em>مدل</em><em>مناسب</em><em>و</em><em>جامعی</em><em>را</em><em>برای</em><em>انتخاب</em><em>سیستم</em><em></em><em>های حمل</em><em>و</em><em>نقل</em><em>در</em><em>اختیار</em><em>برنامه</em><em>ریزان</em><em>و</em><em>مدیران</em><em>امر</em><em>قرار</em><em>دهد.</em><em>در</em><em>این</em><em>تحقیق،</em><em>برای امتیازدهی</em><em>سیستم</em><em></em><em>ها، با</em><em>توزیع</em><em>پرسشنامه</em><em>بین کارشناسان حمل و نقل و</em><em>پس</em><em>از</em><em>جمع</em><em>آوری</em><em>اطلاعات</em><em>مربوط</em><em>به</em><em>معیارهای</em><em>شناسایی</em><em>شده جهت</em><em>تعیین</em><em>اولویت</em><em>این</em><em>سیستم</em><em>ها</em><em>در </em><em>شهر</em><em>تهران</em><em>استفاده</em><em>شد و</em><em>با</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>مدل</em><em>ارائه</em><em>شده،</em><em>گزینه</em><em>مترو</em><em>به عنوان</em><em>سیستم</em><em>حمل</em><em>و</em><em>نقل برتر</em><em>انتخاب</em><em>گردید</em><em>.</em><em>این در حالی است که براساس داده های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درسال1393روزانه فقط 4/16درصد، سهم مترو در جابجایی سفرهای روزانه شهر تهران را دارد.</em><em> ولی در سالهای اخیر سرمایه گذاری در زمینه مترو بطور قابل چشمگیری افزایش یافته است که این نشان میدهد برنامه ریزان و مدیران شهری به این مسئله کاملا واقف هستند.</em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_53709_1866aa7f578b1fcec4e2c55369ac6710.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122Evaluation of Moisture Sensitivity and Rutting Potential of Warm-Mix-Asphalt Contained anti-Stripping Additive with Using Rubber Bitumenارزیابی حساسیت رطوبتی و پتانسیل شیار شدگی مخلوط آسفالتی گرم حاوی افزودنی ضد عریان شدگی با بکارگیری قیر لاستیکی16918353708FAپیمان دارپرنیاندانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانعلی عبدی کردانیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانبابک گلچیناستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانJournal Article20171204In recent years, new technology was developed as a warm mixed asphalt in the construction industry. The main purpose of the production of these mixtures, reduce emissions and energy consumption is less in line with the Kyoto agreement. In addition, other benefits such as the ability to apply pavement in cold weather, pavement construction seasons to expand, improve efficiency, faster reopened for traffic after construction, reduce harmful emissions and reduce the risk to workers due to the aging of bitumen production will decrease in temperature. Despite the benefits of attending the pavement, he encouraged the use of this technology, but different aspects of behavior of this type of technology is still not clearly defined. One of these behavioral aspects, potential rutting and moisture-sensitive long-term performance of pavements constructed with in warm mixed asphalt technology. If crumb rubber asphalt are made of warm asphalt mixtures, rubber asphalt construction cost for construction of asphalt rubber asphalt at lower temperatures less. Concomitant use of rubber powder and warm additive to improve long-term performance and potential rutting and moisture sensitivity compared to conventional asphalt mixture. In this study, Laboratory investigation of resistance of warm mix rubberized asphalt containing anti-stripping agent against moisture damages. The results of moisture sensitivity show that the best amount of additive zycotherm in is containing 0.1 percent in sample. The results of resilience module and dynamic creep experiment also show that the most resilience module and dynamic creep for additive Zycotherm in is containing 0.12 percentage for sample which is better than the example sample. Generally, increasing anti-stripping agents warm mixed asphalt will improve moisture sensitivity and rutting resistance of rubber asphalt. <br /> <em>در سالهای اخیر تکنولوژی جدیدی با عنوان مخلوط آسفالت گرم در صنعت راهسازی ابداع شد. هدف اصلی از تولید این نوع مخلوطها، کاهش انتشار آلایندهها و مصرف انرژی کمتر در راستای توافقنامه کیوتو میباشد. علاوه بر این، مزایای دیگری مانند امکان اجرای روسازی در هوای سرد، بهبود کارایی، بازگشایی سریعتر ترافیک، کاهش آلایندههای مضر برای کارگران و کاهش احتمال بروز پیرشدگی قیر به سبب کاهش دمای تولید را موجب خواهد شد. با وجود اینکه مزایای نامبرده باعث تشویق متولیان روسازی به استفاده از این تکنولوژی شده است، اما جنبههای مختلف رفتاری این نوع تکنولوژی هنوز به درستی مشخص نشده است. یکی از این جنبههای رفتاری، پتانسیل شیار شدگی و حساسیت رطوبتی در عملکرد طولانی مدت روسازیهای ساختهشده با تکنولوژی مخلوط آسفالت گرم میباشد.</em><br /> <em>اگر مخلوط آسفالت لاستیکی به صورت گرم ساخته شود هزینه اولیه ساخت آسفالت لاستیکی به دلیل ساخت آسفالت در دمای پایینتر از آسفالت داغ معمولی کمتر میشود. استفاده همزمان از پودر لاستیک و افزودنی ضدعریان شدگی در مخلوط آسفالتی گرم باعث بهبود عملکرد طولانی و پتانسیل شیار شدگی و حساسیت رطوبتی در مقایسه با مخلوط آسفالت داغ معمولی میشود. در تحقیق حاضر به ارزیابی و تحلیل نتایج آزمایشگاهی مقاومت آسفالت پودر لاستیکی گرم حاوی ماده ضد عریان شدگی در برابر حساسیت رطوبتی و مقایسه آن با مخلوط آسفالتی داغ پرداخته شده است. نتایج نشان داده شده در حساسیت رطوبتی نشان می دهد که مقدار بهینه افزودنی زایکوترم در نمونه حاوی 0.1 درصد می باشد. همچنین نتایج در آزمایش مدول برجهندگی و خزش دینامیکی نشان می دهد که بیشترین مدول برجهندگی و خزش دینامیکی برای افزودنی زایکوترم در نمونه حاوی 0.12 درصد می باشد که این نتایج بهتر از نمونه کنترلی بوده است. به طور کلی افزودن ماده ضد عریان شدگی مخطوط آسفالتی گرم حساسیت رطوبتی و مقاومت شیار شدگی آسفالت لاستیکی را بهبود می بخشد.</em><br /> https://www.trijournal.ir/article_53708_e9568b5d5a9ce9e66d6486fc92f0a199.pdfمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیپژوهشنامه حمل و نقل1735-345914320171122A Hub Location Approach to Dry Port Facility Location Problem: A Case Study of Iranمکانیابی بندرخشک با رویکرد مکانیابی محورها در شرایط عدمقطعیت تقاضا: مطالعه موردی ایران18520853704FAمحدثه دورودیاندانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایرانمیر سامان پیشواییاستادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانبابک فرهنگ مقدماستادیار، عضو هیئت علمی موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایرانJournal Article20171204With thriving the sea transport market and the increasing use of container, many containers tend to coastal port. The most controversial concerns of the port can be addressed as the lack of space for storage, high cost of land and lack of proper accessibility to origins and destinations due to traditional transportation of commodities. The best solution to tackle with the mentioned issues will be the concept of dry port as a hieratical transportation, with determined capacity and appropriate distances to port and origin-destination of Commodity. In this research, hieratical dry port location problem with hub location approach has been studied. The demand parameter is assumed as uncertain parameter in the presented model due to more adaption with real world situation. Uncertain parameter concept is considered in this paper to have a mathematical model with robust output under parameter variations. Robust optimization scenario-based model can produce feasible and optimal solutions under parameter variations. The obtained result from presented mathematical model for coastal-port location problem indicate to possibility of establishing 3 coastal-ports in Kerman, Fars and Khorasan-shomali. Also, the validity of the proposed model is presented. At last, results demonstrate to 31% outperformance of presented model and productivity of output robust model.<em>مهمترین مشکلی که امروزه بنادر ساحلی به علت استفاده روزافزون از کانتینر در حملونقل دریایی با آن مواجهاند، فقدان فضای کافی جهت انبارش کانتینرها، هزینههای بالای زمین و عدم وجود دسترسی مطلوب به مبادی و مقاصد کالا است. مناسبترین شیوه برای غلبه بر مسائل جاری استفاده از مفهوم بندرخشک بهعنوان پایانهی حملونقل چندوجهی، با فاصله مناسب نسبت به بنادر ساحلی و مبادی و مقاصد داخل کشور است. در این پژوهش به مدلسازی مسئله مکانیابی بندرخشک بهعنوان پایانهی حملونقل چندوجهی با استفاده از رویکرد مسئله مکانیابی- تخصیص </em><em>p</em><em>-هاب میانه پرداخته شده است. برای نزدیک شدن به شرایط دنیای واقعی پارامتر تقاضا، غیرقطعی فرض شده است؛ بنابراین در این پژوهش مدلی استوار که در برابر عدمقطعیت مقاوم باشد پیشنهاد شده است. مدلهای بهینهسازی استوار سناریو محور، امکان تولید جواب موجه و بهینه در برابر نوسان پارامترهای غیرقطعی مسئله را دارند. دادههای استفاده شده برای این مدل دادههای واقعی مربوط به شبکه حملنقل ریلی و جادهای ایران است. نتایج بهکارگیری مدل پیشنهادی برای مکانیابی بندرخشک در کشور نشان میدهد که پتانسیل احداث سه بندرخشک در شهرهای کرمان، فارس و خراسان شمالی وجود دارد. در انتهای پژوهش اعتبارسنجی مدل استوار ارائه شده است. نتایج نشان دهنده 31% بهبود عملکرد مدل و کارایی خروجی مدل استوار پیشنهادی است.</em><br /> <em> </em><br /> https://www.trijournal.ir/article_53704_2ce9fc6ebde20a3ac302b3f89d799198.pdf